Jump to content

Kombi, singel avtrekk?


Recommended Posts

Jeg har fått havesyken etter en kombi etter lang lang tids fravær fra rådyrjakt.

 

Har lest en del, men finner ikke det jeg ønsker meg fra et slikt våpen.

 

Kriterier:

 

- 20/76 eller 16/70

- 7x57R

- Loddede piper

- Stål mekanisme

- Enkel avtrekker, Første skudd Hagle, med mulighet til å stille til rifleløp.

 

- Etter hagle er skutt, så kan rifle skytes. Uten å måtte brekke opp våpenet.

 

 

Jeg er nokså skeptisk til å ha to avtrekkere, som fersk kombi bruker, når adrenalinet er oppe og rådyret hopper ut 15m forran deg så er jeg redd for å fyre av riflen, kontra haglen ( har tykke fingre ). Derfor tenker jeg enkel avtrekker som jeg vet er haglen.. men kan heller velge rolig til rifleløpet om dyret står en god del lenger unna.

Link to comment
Share on other sites

På 15 meter, spiller det vel liten rolle hvilket løp du bruker. :) Men om rådyret spretter til, er det mer snakk om det er forsvarlig å skyte.

 

Har selv en kombi med to avtrekkere og ser ikke problemet ditt. Det er alltid avtrekkeren for hagleløpet som har fokus, med tanke på raske skudd på vilt i flukt.

Men det tar vel maks 1 sek, å bytte avtrekker. Og har jeg ikke tid til det, så lar jeg være å skyte. En annen ting er at med løpsvelger, så må du først (enkelte ganger) velge løp, deretter sikring, før du kan skyte. Og etter min mening, er det større fare for å bruke mer tid her og ennå større fare for å rote det til. Spessielt hvis en har hatt behov for å benytte løsvelgeren, en til flere ganger, uten å skyte.

 

En annen ting, er at smyger du på rådyr (ganske vanskelig), så støkker du ikke skogfugl. Og motsatt. Så etter min mening, er det best å ha fokus på en type jakt om gangen. Men, våpnet er allsidig.

Link to comment
Share on other sites

De fleste kombier med to avtrekkere har hagleløpet på fremste avtrekker (finnes unntak som bl.a. Blaser) og bakerste avtrekker (som ofte er litt vanskeligere å komme til) er til rifleløpet.

Har selv inntrykk av at kombier med en avtrekker er de hvor man kan bytte løp til ren hagle og dette er hovedfokus. Men det er min mening. Det blir selvfølgelig smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg absolutt ikke dreven i jakt med kombi, men slik jeg ser for meg det:

 

Går i skogen, eller sitter på post om vi bruker hund.

 

1. Avtrekker er innstillt på hagle. Ser dyr 15m forran, av med sikring og skyter.

 

2. Avtrekker er innstillt på hagle. Ser dyr 80m forran. Stiller over til rifleløp, av med sikring og skyter.

 

I mine øyne er dette en optimal måte å gjøre det på!

 

 

Mens, hva jeg er "redd for", er at pølsefingrene mine velger feil avtrekker. Dette skal jo ikke skje under jakt, men tenker at det jeg beskriver over, passer meg bedre enn dobbel avtrekker til to forskjellige løp.

Link to comment
Share on other sites

Kriteriene du skisserer er vel den mest vanlige løsningen for kombier med enkel avtrekker, så du har jo noe å velge mellom der.

 

Når det gjelder enkel kontra dobbel avtrekker så tror jeg det er veldig individuelt hva som foretrekkes. Har hatt begge deler og kommet frem til at jeg liker best dobbel. Syns det er litt klussete å måtte avsikre børsa for å sjalte om løpsvelgeren, men får man det inn i blodet og fingrene så funker det jo bra, det også. Det gjelder jo forsåvidt uansett løsning :-)

Link to comment
Share on other sites

De fleste kombier med to avtrekkere har hagleløpet på fremste avtrekker (finnes unntak som bl.a. Blaser) og bakerste avtrekker (som ofte er litt vanskeligere å komme til) er til rifleløpet.

 

De fleste kombier er ikke i Norge, så dette er nok feil. De fleste kombier har rifleavtrekket på fremre avtrekker, og hagle på bakerste.

 

Ett mye diskutert tema:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=78778

Link to comment
Share on other sites

Har jakta en god del med løsningen du ønsker deg og er godt fornøyd med det, selv om noen her inne idiotforklarte meg da jeg spurte etter noe av det samme som deg for noen år siden. Problemet med kombier, i alle fall om man ikke skal høyt opp i prisklasse, er at avtrekkene ikke er av samme kvalitet som vi er blitt vant med på de fleste rifler i dag.

Uansett hvilken løsning man velger så må man trene med den for å bli vant med den. At de fleste andre ønsker seg andre løsninger er ikke det samme som at deres løsning er best for deg. Jeg har absolutt ikke den store oversikten over utbudet i markedet, men bl.a. Diamond leverer kombi med den løsningen du etterspør og er en helt OK kombi. FinnClassic 612 (eller hva den heter nå) har avtrekkeralternativet, men der er vel ikke pipene lodda. Det finnes også noen brukte Merkel O/U (tror de het B3 og SL2) samt at jeg har sett en Merkel 240 med denne løsningen. Kanskje et signal om at du ikke er den eneste som har ønsket seg dette.

Link to comment
Share on other sites

De fleste kombier med to avtrekkere har hagleløpet på fremste avtrekker (finnes unntak som bl.a. Blaser) og bakerste avtrekker (som ofte er litt vanskeligere å komme til) er til rifleløpet.

 

De fleste kombier er ikke i Norge, så dette er nok feil. De fleste kombier har rifleavtrekket på fremre avtrekker, og hagle på bakerste.

 

Ett mye diskutert tema:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=78778

 

Du har helt rett og folk flest bor i Asia... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...