Jump to content

Krieghoff trumph avtrekk


Kik

Recommended Posts

Jeg har i dag en optima med to hammere, men vurderer en trumph med tre.

 

Hva må man gjøre på trumpen vis man først skyter to hagleskudd og deretter vil avfyre riflen? Er det bare å trykke i vei? Begge hagler på fremst og rifle på bakre når den står i haglemodus?

 

Mener jeg har lest noe om at man må avsikre riflen før man får skutt når den er oppspent i riflemodus?

 

Vis det er slik, vis jeg da ønsker og bruke hagle, må jeg da sikre rifle, skyve over til haglemodus så skyte med hagle.

 

Trumphen er en helt ny, standard med dobbel avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel (1964mod) der jeg ikke trenger avsikre rifle . Bare skyve oppspenner frem og skyte .Riflepipa er da på fremre avtrekker og jeg kan da skyte bare venstre haglpipe med bakre avtrekker. For å skyte høyre løp må oppspenner skyves bak igjen . Jeg vet ikke om de nyere er likedan :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Greener sikring på siden av kolbehals . avsikre og skyte begge hagleløp på begge avtrekkere , deretter spenne riflemekanismen og skyte . Ved flere rifleskudd er det bare å brekke børsa og lade om og skyte da mekanismen spennes automatisk så lenge spenntangenten er i fremre stilling . Ved et førsteskudd med rifle kan jeg skyte bare venstre haglløp uten å trekke spenntangenten tilbake . Haglløpene er sikret med greenersikringa selv om du skyter riflepipa . Denne sikringa er manuell og må ha tilvenning :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Nei det er ikke noe Greener-sikring eller slikt. Der er oppspennertangent slik som på Optima'en, og så er der en knapp for rifleskuddet. Jeg vet ikke helt hvordan dette virker i praksis, men hvis du ringer på Jakt & Friluft og får tak i Georg så vet han det.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har en nyere Trumpf, ca 4 år gammel med to løpssett. Når oppspennertangenten er spent kan man avfyre nedre løp og venstre løp oppe. For å få fyrt av høyre løp oppe må oppspennertangenten skyves tilbake igjen. De to øvre løpene (hagle i det våpenet du vurderer) sikres/avsikres manuelt med en sikringsknapp til høyre for oppspennertangenten. På min er det også to avtrekkere. Det vil si at fremre avtrekker avfyrer høyre løp oppe, og bakre avtrekker avfyrer venstre løp oppe. Når tangenten for det nedre løpet er spent går den på fremre avtrekk. Denne kan da evt. også brukes med snellert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med andre ord, er det lite sannsynlig at du klarer å fyre av tre skudd raskere med trumfen enn med optimaen din. Med begge våpensystemer må du ta ned børsa for å justere på noen pedaler, før du kan skyte skudd nummer tre.

Link to comment
Share on other sites

På Optimaen må man både må spenne opp på nytt, og i tillegg sjalte om løpsvelgeren. Det er to operasjoner imot en på Trumpfen. Om Optimaen skal være like rask på tredje skuddet som Trumpfen må den kjøpes med singletrigger på fremre avtrekk uten løpsvelger. Da er det bare en operasjon før tredje skudd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, Merkel har vel en slik løsning med vanlig sikring, og dobbel avtrekker på bakerste. Den løsningen frister mye, selv om det sikkert krever litt tilvenning i starten når man er vant med hagleskuddene på to avtrekkere. Ellers er det som du sier to operasjoner mellom skudd to og tre på optimaen, mot bare en på trumfen. Min erfaring fra to drillinger med tre slaglåser er at det spiller liten rolle, så lenge man må ta ned børsa, og justere på en pedal før man kan slippe tredjeskuddet, så er det sjeldent det smeller mer enn to ganger. Men ellers er jeg enig i at oppspenner er noe herk, den er treg og bråkete. Jeg synes oppspenneren er mer plagsom når jeg skal skyte med rifla enn med hagla, jeg er livredd for at reven skal høre klikkene når den er på åta. Når jeg jakter fugl, synes jeg oppspenneren er grei nok når man har blitt vant til det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, uansett hva man velger blir det som kjent noe man må kompromisse med. Har hatt en -og testet etpar andre Merkel drillinger.

-En av flere grunner til at jeg valgte Trumpfen at den har et avtrekk som er mye finere på de to øverste løpene enn på de Merklene jeg har prøvd. Det var viktig for meg siden jeg bruker rifledrillingløpet mye. Ulempen med de nye Krieghoff drillingene er vel (for mange) vekten. Det er kanskje også noe å tenke på om den skal brukes på støkkjakt som Kik nevner.

 

Oppspenneren er forøvrig veldig stille men litt hard på min børse. Mener å huske at det var mere lyd men lettere gange i oppspenneren på den merkelen jeg hadde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...