Jump to content

Cowboykrutt?


vbn

Recommended Posts

Det funker absolutt ikke i 9mm eller er egnet til andre standard pistolkalibre. Er best egnet til revolverpatroner med god plass, som f.eks 38spl, 44 spl, 45 colt.

 

Men funker også bra i 44 Mag, 454 Casull og 460 SW (hos meg iallefall) ;-)

 

Men det blir selvfølgelig ikke noen harde magnumladninger.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan oppfører rørkrutt seg i pressa. Blir det mye heng og napp når det skal porsjoneres i kruttmålet

I rifle bruker man knapt annet enn rørkrutt. Sålenge det ikke er for grovt går det helt fint gjennom kruttmål.

 

Tom K slo meg med bilde

28B0EB55-A17F-4743-8A94-94A9E638EE15_zps32vdwqbq.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette høres bra ut, da har jeg noe nytt å prøve på i ladebua en stund. Jeg har mine 38 ladninger i dag med N310 for SR så det skal bli litt spennende å se om det er noen fordelaktige forskjeller. :D

Link to comment
Share on other sites

Nå eksisterer det ingen ladedata på 38 ladninger (svak feltladning) med komboen 105 grain kule og N32c.

 

Hvor mye bruker dere å putte oppi hylsa og hvor høyt setter dere kula ?

Link to comment
Share on other sites

[Enkelte nettkilder hevder TrailBoss er produsert av Vithavouri, stemmer det?

 

Nei

Tail Boss er produsert i Australia av Thales

 

 

Tin star vet jeg ikke hvor er produsert, men Vithavouri/lapua hinter til at det er utviklet av dem :wink:

 

Her er ett bilde som viser at de to kruttene er ganske ulike:

MVC-002F.jpg

 

 

Trailboss har raskere rellativ brennhastighet enn tin-star http://www.lapua.com/upload/downloads/brochures/2011/vihtavuorireloadingguideed9eng.pdf

 

Oppgitte start/max ladninger i 45 colt 250grn kule:

 

N32C - Tin Star: 8,3-9,6 grn

V.889-1001 (fra lapua.com)

 

IMR Trail Boss: 4,5-5,8 grn

V.606-727 (fra Hodgdon.com)

 

om Tin star:

Tin Star (N32C)

Special powder developed for Cowboy Action Shooters shoot- ing lead bullets with revolvers and single-action rifles. It has low bulk density (less free space in the case) and it burns very clean without residues with a burning rate between N320 and N330. Reloading data is currently available for .38 Special and .44 Magnum.

 

om Trail Boss:

Trail Boss was designed specifically for low velocity lead bullets suitable for Cowboy Action shooting. It is primarily a pistol powder but has some application in rifles. It is based on a whole new technology that allows very high loading density, good flow through powder measures, stability in severe temperature variation, and, most importantly, additional safety to the handloader.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruker 3,9grn N32C til H&N 125grn HBWC og 4,9grn til Berrys 124grn FP. Har prøvd meg opp til ca 5,5grn med disse, men var ikke noen vits. HBWC settes til 1mm ove rhylsen og FP setter jeg til kula begynner vinkle seg mot tuppen.

Husker ikke helt farta på kulene men sånn ca 750fps.

Så lenge kruttet ikke komprimeres er det null stress.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Jeg ser at det tidligere ble spurt etter erfaring med N32C og 105 grs SWC. Jeg har alltid sverget til N320 til mine "svake" 38 feltladninger med 105 grs SWC. Her om dagen gadd jeg ikke bytte kruttårnet på ladeapparet og ladet mine 105 grs SWC blykuler med 4,0 grs N32C med kuletupp i nivå med hylsekant på 38'en. (4,0 grs brukes vanligvis bak min 158 grs H&N HPHS til PPC skyting).

 

Dette var absolutt en positiv erfaring. Denne ladningen gir mer fart til kula og går stabilt uten merkbart fall ut til 50m (innskutt på 25 m). At den går bra i Noren 686 revolveren min er ikke overraskende, den spiser nesten alt, men at den også går tilsvarende bra i orginal 686 med 6" pipe med slakere riflestigning var overaskende. I min 686 med 4" pipe sprer den mer enn 158 grs H&N HPHS kulene og der vil jeg nok holde meg til H&N kula for samme ladning. I 4" var treffpunktet 10 cm lavere med 105 grs SWC blykula enn 158 grs H&N HPHS kulene med tilsvarende 4,0 grs N32C. For de to andre revolverne var treffpunkt ved 25 m kun marginalt forskjellig.

 

Det nevnes at N32C er egnet for svake feltladninger, men min erfaring er at hvis ladningen blir for svak virker det som at kruttet soter mer og revolveren ser ille ut etter få skudd (det blir også endel uforbrent krutt). Jeg har tidligere trodd at det var kombinasjon bly og krutt som ga dette resultatet, men jeg ser at 4,0 grs N32C bak denne lette blykula gir nesten ikke noe soting og virker umiddelbart som en mer riktig ladning.

 

Jeg begynner nok å helle mot den oppfatning at virkelig svake feltladninger i 38 må ha små mengder N310 krutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...