Jump to content

Tips og anbefaliger av kombi


Vidarr

Recommended Posts

Hei. Er på utkikk etter en kombi. Har sett litt på finn classic 612 (liker at rifle løpet er på topp) men ute etter flere forslag. Har og kikket på en bettinsolli men her fikk jeg egentlig ett ganske dårlig kvalitets intrykk. Er bestemt på kaliber 12/76 og 7x57r og skal kjøpe nytt så brukt er ikke aktuelt. Pris er vel maks rundt 15000.

 

Dette skal være ett bruksjærn så bryr meg lite om hvordan det ser ut men at det virker upåklagelig er meget viktig.

Link to comment
Share on other sites

Bruksjærn, dønn solid, utseende uvesentlig, rifleløp på topp..

Den gode gamle revesaksa av en baskyle.. BRNO ZH serie 100, 200, eller 300 :wink:

Glem nytt, disse kan du ofte gjøre kupp på. Noen ganger med ekstra haglløpsett.

Følg med på Finn, Egun etc.

Bruk resten av budsjettet på kikkert, og ammo :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Finn Classic 512 SC 12X76 /7X57R som var ok men litt tungt så derfor ikke så mye brukt. Denne er nå solgt og venter på ny Finn Classic 612 SC 12X76 /7X57R. Jeg liker bedre denne nye på grunn av vekt, bedre avtrekk, øvre rifle løp, bedre stål sikter og veldig god balanse. Jeg er litt skeptisk for aluminium kasse men tror nok at det er testet mye før enn det er blitt masse produsert.

Link to comment
Share on other sites

jeg har arvet en brno 305 zh i kaliber 12/5.6x52R. jaktet rådyr lenge, dachs nr 2 nå ;) etter første høsten med denne, så er jeg veldig fornøyd, samler utrolig bra til å være kombi,3 skudd sitter fint inne en golfball. far min har en finn classis i kaliberet du er ut etter. han er veldig fornøyd med den, eneste minuset er at den litt tung.men dette er vel en vanesak,mener jeg. bruker også brno som hagle, da det dukket opp ei halgepipe på finn.no.

 

nb3oep.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Kunne egentlig godt tenke meg en Brno men somsagt så er brukt ikke aktuelt for øyeblikket. Ser jo at brno fortsatt produserer kombier men kan ikke se at det er noen forhandlere av disse i Norge?

 

Syns at det er et dårlig utvalg av kombier i forretningene men ettersom jeg har forstått selges det lite av slikt.

Har plukket på et par italienere men syns liksom ikke helt at jeg får noe godt kvalitets intrykk, litt rart siden de tilsynelatene er eksperter på hagler.

 

Hvordan er det med kombier med lodda piper? er samskyting på disse helt inviduelt eller er de justerte fra fabrikk?

 

noen som har hatt godt brukte star/baikal kombier uten at den har vert gjenganger hos bøssemakeren?

Link to comment
Share on other sites

Hvofor kal 12-76, det gjør jo bare børsa tyngre og mere klumpete?

Har hatt kombier i 12 og 20, dyra detter like godt for 20en.

Nå har jeg 16-70, det funker like godt.

Så får man ett lettere og slankere våpen.

Ammo er ikke noe problem.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

-(noen som har hatt godt brukte star/baikal kombier uten at den har vert gjenganger hos bøssemakeren?)-

-vidarr, selv har jeg baikalkombien i 12/76-308w. baikal sine børser er nok ikke blant gjengangerene hos børsemakeren pga tekniske feil. det som er klaget på med baikal sin kombi er ujevne/harde avtrekk. etter noen dråper olje og bruk av børsa så blir avtrekket helt greit. avtrekket kan poleres hos børsemaker for å bli enda bedre. baikalen går godt er kort og handy. har fungert 100% på alle måter dei åra jeg har jakta og øvelses skutt med den. selv om jeg har rillepatron 308w så har det til dags dato ikke vert noe problem med ut trekket av hylsa.har brukt både 7.62 nato ammo , norma , s&b og kombien bare smeller og virker hele tiden. men veldig pen er jo børsa ikke......

Link to comment
Share on other sites

Mine preferanser etter 4 ulike kombier:

 

Lodda piper

Kaliber 20 i haglepipa

Kravepatron i riflekaliberet

Doble avtrekkere

Gode åpne sikter

Kikkert/rødpunkt i hurtigmontasje

 

Italienere som Fair, Sabatti, Zoli osv. synes jeg gir mye for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Låner innpå litt her.

 

Vurderer også å kjøpe kombi, men ikke sikker på hva slag.

Kriterie så langt er kaliber 20 på hagla fordi jeg lader det selv, også vil jeg ha ett riflekaliber stort nok for rådyr, fordi det blir største viltet jeg vil jakte med den.

 

Syns det er greit at bruksjern også ser greie ut.

 

Ser de ligger en Heym og en Krieghoff som kunne passet meg på finn, men er disse verdt merprisen i forhold til Fair, Sabatti, Zoli osv osv?

Blir fort 10k i prisforskjell ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det kan du vel egentlig bare svare på selv, spørsmålet er jo om DU synes det er verdt det?

 

Jeg synes, som sagt før i tråden, at italienere gir mye for pengene. Føler det er rimelige bruksbørser som tar seg bra ut. Har hatt 2 stk Fair-kombier i 20/7x57R, en Zoli i 20/6,5x55 og en Bettinsoli i 20/5,6x52R. Av disse holder jeg en knapp på Fair.

 

Skal du jakte endel rådyr vil jeg anbefale 7x57R. Dersom det blir et rådyr i ny og ne klarer du deg nok greit med noe mindre, men vil uansett anbefale deg ei patron med krave.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har fått det med meg riktig er dette tre forskjellige produsenter. Sabatti, Fair og Bettinsoli.

 

Fair, blir også markedsført som Lincoln, og Bettinsoli som Diamond.

 

I tillegg finnes det flere italienske produsenter, bl a Zoli.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg husker så kan ikke det være langt fra sannheten.

 

Mange av våpnene blir produsert av en stor produsent for så å bli gitt merkenavn på av importøren. Eksempler på dette er Nordskog sin Diamond og J&F sin Exxo, som vel begge stammer fra Bettinsoli. Eller er Diamond produsert av Fair? Nå blei jeg litt i tvil... :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det har betydning bare på de første 20 meterene fra munningen. Dvs bare til dauskudd. På lengre hold er det bedre å ha rifleløpet underst, da blir det ett lengre område med lite avvik mellom kulebane og siktelinje.

Bedre på lengre hold også med kort avstand mellom sikte og løp, med tanke på kanting.

Link to comment
Share on other sites

Såfremt du ikke er fastlåst på 12/76, men klarer deg med 12/70, så kan Brno ZH 304 anbefales, 7x57r over 12/70; smidig og gode kombier, som det finnes gode montasjer til. Jeg fikk min, med hagleløpssett, til fem tusen, og la vel cirka fire i optikk og montasje.

Link to comment
Share on other sites

Har en brno zh 205. Eneste jeg ikke liker er at rifleløpet ligger på fremste avtrekker. Brukes til støkkjakt på hare, så er litt krunglete å avsikre fremst i avtrekksbøylen, for så å gå på bakerste avtrekk. Så fingeren må inn i avtrekksbøyen på sikringen, ut, og inn igjen på bakerste avtrekk når en hare hopper opp foran meg.. Så vil si at det er en rifle med mulighet for (relativt kjappe) hagleskudd. Ble mye tørrtrening på meg for å venne meg til kjappe hagleskudd.

Link to comment
Share on other sites

 

Nei, det er bare en gammel myte.

Både ja og nei. Kommer an på situasjonen. Noen myter har nok sine utspring fra virkeligheten :)

 

Har man nullet seg inn med kikkerten til rett avstand, vil ikke høyden mellom løp og kikkert gi noe forskjell på treffpunkt med tanke på kanting. Ved kanting vil man få samme resultat uansett hvor stor avstand det er mellom kikkerten og løpet.

 

Men, på jakt velger man ofte å forlegge siktepunkt isteden for å klikke inn kikkerten til rett hold. Når man heller velger å holder over på lengre hold istedet for å klikke seg inn. Vil en rifle med stor avstand mellom løp og sikte være mer følsom for kanting enn en med kort avstand.

 

Så vil si at det er en myte hvis man har tid til å kompensere med klikk på kikkerten på de lange holdene. Er man vant med å kjapt forlegge siktepunkt, er det nok ikke bare en myte.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Hei, Ja jeg har hatt en slik med «docter sight 3» i 2 år. Har ikke brukt den så mye, men den fungerer som den skal. Jeg synes den ser bra ut og den passet meg greit rett fra butikken uten noen justeringer. Eneste ønske hadde vært en litt lettere rifle avtrekksvekt, og det går det sikkert an å gjøre noe med :winke1:

mvh

Øyvind

 

Link to comment
Share on other sites

Kan være lurt å vite om at kombier med løp som er heillodda til haglpipa klatrer når de blir varmskutt.Fordelen med loddede piper er at de blir stive og gir meget god presisjon,mens en med frittliggende løp er opplagret på miden og de har ofte en justerings mulighet for å samskyte med hagl løpet.Jeg kjøpte en brukt Lincoln (FAIR) med loddede løp og min går veldig godt med samlinger på ca 2 cm på 100m når løpet får kjølt seg mellom skuddene.Min har dette klatremønstret.Første skudd midt i ,skudd no 2 10cm rett opp skudd nr 3 går 3cm over skudd no 2.Hvis du skyter med hagl løpet først vil dette snu seg og rifleskuddet går under.Med åpne siktene har ikke varmskytinga noen innvirkning da kornet er med opp og ned når løpsbunten utvider seg.Min er i 12/76 og 7x57R.Har nå i det siste kjøpt en ny Merkel 96 drilling i 12/76-7x57R.Denne har også et lignende klatre mønster,men ikke så stor treffpungtforandring fra første til andre skudd.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan det er med klatring med lodda piper er nok forskjellig fra børse til børse. Klatringen henger sammen med antall skudd og tiden det tar for varmen å spre seg fra rifleløp og oppover. For meg er dette ikke noe problem. Oppskyting går greit, jeg tar 3 kjappe skudd og får treffpunkt som er "innafor". I forhold til praktisk jakt så blir det sjeldent så mange skudd at det er noe problem. :)

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Kalibret i rifleløpet har også noe å si for varmespredningen.Kalibre som bruker mye krutt genererer mere varme.Jeg har flere kompiser som har Baikal kombi med frittliggende løp og de kan skyte mye før ting forandrer treffpukt.En annen har en 222Remington med lodda løp og den samler bra på 3 raske skudd. På jakt med kombi blir det sjelden behov for mere enn 1 rifleskudd,men det er praktisk å vite hvor skudd no 2 treffer. :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Personlig synes jeg det skal være kragepatron til kombier, feks 7x57R.

 

Har en Merkel B4 som er veldig lekker å se og ta på samt lett og fin å skyte med.

 

Oppspennermekanisme gjør det hele veldig sikkert.

 

På B4 kan du kun trekke av et løp per oppspenn, noe som gjør at du kan gå trygt med begge løpa skarpe.

 

Det eneste du skal passe på, er å pusse av fettet rundt avtrekkermekanismen, siden produsenten mener at det skal være MYE fett fra fabrikk. Dette fettet stivner etterhvert noe som gjør at trekkerne bruker laaang tid på å komme seg tilbake til utgangsposisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...