Jump to content

303 British


Hanekammen

Recommended Posts

For herrens mange år siden skjøt jeg og en kompis med en gammel Lee Enfield rifle. kaliberet var 303. Vi hadde en eske med gammel ammunisjon og en eska av nyere dato. Den gamle ammoen gikk slik den skulle gjennom skiva men med den nyere ammoen satte kulene avtrykk på langs. Hva kan årsaken være? Etter så lang tid grubler jeg fremdeles på dette.

Slitt løp? Riflestigning?

Sikkert en haug av årsaker.Dog!!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Årsaken har jeg ikke peiling på men jeg har hatt mange Lee Enfield og flere Bren gun s og har merket meg at spesielt S og B ammo alltid går side veis inn i skivene når det gjelder 303b. Har ikke hatt samme problem med feks Partizan ammo.

Link to comment
Share on other sites

Eide en gang en Lee-Enfield som åpenbart var krigsproduksjon...med kun 2 riller i løpet. Den leverte prosjektilene sideveis gjennom pappen, og presisjonen var helt ræva selv på 30-40m. Byttet den inn i en jungelkarabin som gikk godt (...og sparket friskt!)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 5 months later...

normal__303_Krutt.JPG

Jeg har tømt mange forskjellige patroner fra 70 år ++ tilbake:

I dag fikk jeg en uåpnet eske med .303 British, en Winchester pakke på 48 patroner lott fra 1943.

Det som slår meg er at kruttet ikke er det samme fra patron til patron, noen har grovere ballpowder enn det andre. Synes tydelig på bilde.

Patronene har ulikt krutt-granuleringer og kan umulig være ladet fra samme kruttmål, patronene har det ene eller den andre typen (ikke blandet.)

 

Meningen er å bruke kulene i min Mosin-Nagant som har et løpsmål på .312", kulene jeg banker ut måler .310,5". Jeg har ikke stor tro på god presisjon. Om ikke så lader jeg dem for en kompis som har en Enfield no.4. Jeg har sett mye rart ved å åpne eldre patroner og velger helst nye hylser og krutt-tennhetter. Det er ikke dermed sagt at disse patronene er farlig forringet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...