Jump to content

Erfaring og anbefaling av gassesse


g..

Recommended Posts

Nå har jeg tatt opp knivlaging. Jeg har fått mye inspirasjon her på forumet, og har lyst til å komme igang med å lage egne blader også. Så nå er det bare å pusle sammen utstyr og sette i gang. Planen er å få en av gamlingene i knivklubben til å vise meg litt. Med småbarn og kjerringa sin hest, har jeg ikke så fleksibel fritid til å gå på kurs (og ikke er det så mange av dem heller) :(

 

Noen her på forumet som har erfaring med gassesse og har lyst til å dele litt av den?

 

Jeg har ingen plass å sette opp en permanent esse, men kan stå under tak i stallen hvor kjerringa har hest, slik at jeg kan smi hele året med gassesse.

 

Til smiing av knivblad, burde man ha en eller to brennere? To brennere burde vel gi raskere oppvarming og bedre varmefordeling?

Hva er forskjellen på runde, ovale og firkantede kammer i essa?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg har to brenners gassesse som er kjøpt av Steen Nielsen for nokon år sidan, veldig fornøgd med den, blei anbefalt to brenners av han for når du har fått varma opp kammeret trengs det mindre gass for å holde jevn varme.

Også har du litt større kammer som au er veldig praktisk i mange situasjoner.

 

Kjøper du denne så anbefaler eg å finne noko murstein, må ha dei kvite som tåler temperaturen. Stabler du desse opp i eine opninga får du veldig mykje finare forbruk på gass.

 

Får kjøpt dei her http://www.smie.no

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk for svar. Jeg har kjøpt en esse med to brennere og dør i begge ender.

Har fått en kompis med på prosjektet, slik at vi kan være oppslager for hverandre.

Nå gjenstår det bare å finne en høvelig ambolt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...