Jump to content

regler for bruk av kulevåpen på vann/sjø.


Lindbeck1

Recommended Posts

Hei! jeg har sendt inn søknad om seljakt til fylkeskommunen og driver da med litt forberedelser om jeg skulle fått søknaden godkjent.

 

mitt spørsmål lyder slik.

 

er det noen regler for bruk av kulevåpen på sjøen med tanke på rikosjett fare og avstand fra fastland? eller andre viktige regler?

 

svar og informasjon mottas med stor takk!

 

- Lindbeck1

Link to comment
Share on other sites

Reglene som gjelder, er sikker bakgrunn og at du har tillatelse fra evt. grunneier. På seljakt har det ingenting å si om du bruker båt eller ikke, du kan skyte fra båten hvor som helst. Men(!) du må sjekke evt. regler for havneområder etc. De kan ha lover / regler som ikke tillater jakt innenfor gitte områder.

 

Og selvfølgelig må du forholde deg til lovene / info fra fiskeridirektoratet angående fangst av kystsel.

 

Lykke til med en fin jakt.

Link to comment
Share on other sites

§ 2.(lovens virkeområde)

Med vilt menes i denne lov alle viltlevende landpattedyr og fugler, amfibier og krypdyr.

 

Og Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst er hjemlet i denne loven.

 

 

Gjelder ikke seljakt som er underlagt Fiskeridepartementet.

 

Kan bruke motorbåt, trenger ikke betalt jegeravgift osv.

 

Kun dokumentert skyteprøve for storvilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Har jaktet sel fra båt i mange år, reglene for jakt fra båt, setter jegeren I et ansvar for å utøve jakt på en sikker måte. 200 m fra bosted , men der er stor frihet til å skyte på sel ,når det ikke er fare for noe annet enn selen. Men tenk på grunneier retten når dere går på land, skyting fra land er å anbefale, da treffpunkt på sel er ca 6.cm. for dødelig skudd. 

Skitt jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...