Jump to content

Ammunisjonstype mot isbjørn


Roberaa

Recommended Posts

Hei! :D

 

Skal en tur til Svalbard neste vår, og har derfor satt meg litt inn i isbjørnfaren der oppe.

 

Som student får man utdelt en Mauser m98 som beskyttelse, noe jeg syntes var litt tamt. For det første er det vanskeligere å felle en isbjørn enn en elg, så jeg mener at kaliberet ikke er egnet. For det andre er det et boltedrevet våpen, og det er kjipt å måtte fikle med bolten når du har en 500-kilo tung bjørn kommende mot deg.

 

Jeg har brukt denne kilden for å bestemme hva jeg skulle ha med til Svalbard: http://www.fs.fed.us/pnw/pubs/gtr152.pdf" target="_blank" target="_blank

 

Valget falt til slutt på en Browning BAR i 338 winchester magnum.

 

Det jeg lurer på:

Jeg trenger en ammunisjontype som gir dyp penetrasjon før den ekspanderer, da isbjørn er noe feitere og mer muskuløs enn elg. En av jegerprøveinstruktørene nevnte Hornady A-Max da jeg spurte om dette, men jeg sliter med å finne gode beskrivelser av denne ammo-typen . Det ser heller ikke ut til at det er noen som tilbyr denne ammoen for 338WM i Norge, men send meg gjerne en link hvis noen vet om en forhandler!

Noen som eventuelt har noen gode forslag til ammo-type?

 

Jeg skal forøvrig også ha med en halvauto-hagle som jeg skal kappe løpet på (lovlig), og skal bruke slugs i den. Den er tenkt som backup.

Lurer også på om kapping av løp til 40cm vil ha noe effekt på utgangshastigheten til slugs?

 

Og en siste ting: Har sett at Browning BAR kan ha løst magasin (DBM) med plass til flere kuler. Finnes det noen som selger konverteringssett til DBM?

 

Takk! :D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor trenger du å gjøre ting så komplisert,har du en kule som er god på elg så funker den nok på isbjørn også.Den er ikke skuddsikker.Forøvrig brukte vi boltrifler i 308w ladet med fusion på Hopen met.stasjon.Disse gikk forøvrig helt greit gjennom 2 sammensveiste 5mm stålplater på 200 meters hold.Tror nå de hadde bulket bamsen bra. :D

Tror det er viktigere å sette seg inn i hvordan man skal oppføre seg i bjørneområder,enn hva man evt skal skyte den med...

P.s: Boltriflen bærer man avsikret med TOMT kammer og fullt magasin.Da er det "bare" å ta ladegrep og mate på.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke våpenet, og heller ikke nødvendigvis kaliberet som dreper en isbjørn.

Det dreier seg mere om å treffe riktig på første skuddet og bruke en god kule.

En .308 win / 30-06 med barnes kuler lager fine hull i isbjørn og nøler ikke med å penetrere pels/fett/bein. Men myke/mindre egnede kuler sliter der. Spesielt på korte hold.

A-max er egentlig en match kule og har en noe bløt konstruksjon. Duger fint til mindre villt, men jeg ville ikke brukt den til isbjørn og ikke til elg.

Hør på de andre her og skaff deg et enkelt, lett og robust våpen, lær deg å bruke det sikkert og hurtig. la supermagnumhalvautoen ligge hjemme.

Det er sikkrest for alle.

Link to comment
Share on other sites

Som student får man utdelt en Mauser m98 som beskyttelse, noe jeg syntes var litt tamt. For det første er det vanskeligere å felle en isbjørn enn en elg, så jeg mener at kaliberet ikke er egnet. For det andre er det et boltedrevet våpen, og det er kjipt å måtte fikle med bolten når du har en 500-kilo tung bjørn kommende mot deg.

 

Så uten erfaring med isbjørn så mener du det er tull det du får tildelt/anbefalt fra folk som har denne problemstillinga daglig?

Link to comment
Share on other sites

Ta det du får, en 30-06 er mer enn nok. Problemet ditt blir å treffe den jævelen når den ruser mot deg........

 

Du får et sikkerhetskurs når du begynner som student her oppe, vent med å finne våpen etter at du har tatt kurset.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

@NygenerPS:

Løpet er ca 72cm, og haglen er en Winchester model 1400 mk2.

 

@iKnut:

Hører hva du sier om treff på første skudd og bruk av god kule. Akkurat derfor jeg spør om valg av kule. Takk for info om A-max, da styrer jeg unna den. Noen spesiell grunn til at du vil anbefale et enklere våpen enn en Browning BAR? For meg som nybegynner virker en halvauto som et "enklere" alternativ til en boltedrevet rifle, men jeg ønsker gjerne å høre på erfarne folk.

 

@Xprez:

Takk!

 

@G.Larson:

Nja, jeg er heller kynisk og tror at de gir studentene det billigste våpenet de kan komme seg unna med. Jeg brukte rapporten til USDA for å komme til denne konklusjonen, og jeg håper de som skrev rapporten har litt peiling (virket ihvertfall slik for meg).

 

@mvs:

Grunnen til at jeg valgte å anskaffe våpen såpass tidlig i prosessen er så jeg kan trene med våpenet over tid. Å vente med å velge våpen til etter sikkerhetskurset gir meg lite tid til å trene, men jeg skjønner hva du mener! :)

Link to comment
Share on other sites

Om du er "grønn" på våpen så hadde jeg ihvertfall ikke valgt ett våpen i 338...

Vil nå ikke si at en halvauto er bedre for en som er fersk.. Er en grunn til at ordtaket "keep it simple stupid" er mye brukt.

Selv om mauser m98 er ett billig valg så er det på langt nær ikke dårlig.(Er ikke alltid prislappen sier hele historien om ett våpen eller hvor bra det er) Treffpunk er mye viktigere enn hvor stor kula er..

Hvor mye har du skutt?

Og siden for å nevne pris på ammo så får du fort 2-3 skudd i 3006 for en 338 win mag. Om du ikke skal starte og lade selv også. noe som også er å tenke på da du må skyte mye for å lære og håndtere våpenet bra og kunne sette skuddet der det skal.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@NybegynerPS

Har skutt veldig lite.

Eier en Mauser M98 i 30-06 også, tenkte å dra på skytebane meg begge våpnene for å bli kjent med rekylen.

 

Spørsmål: Siden BAR'en er halvauto så vil den jo dempe følt rekyl noe. Hva kan halvauto-rekyl i 338WM sammenlignes med versus kaliber i boltedrevet rifle?

Link to comment
Share on other sites

... en annen stor fordel med 308/30-06 er tilgang på ammo. Fra kjipeste sort helmantel og til div premiumvarianter. Ikke så mange her oppe som bruker 338 , dermed et straks mer begrenset utvalg i ammo. Sist jeg kjøpte (over 10 år siden) så var det 3 typer å velge mellom, std blyspiss til 15,- pr skudd eller Norma Nosler/Federal Throphy Bonded til 30,- pr smell.

Da er det nok bedre å kjøpe noe litt mer pinglete - som man har råd til å trene mye mer med :twisted:

 

Ang rapporten: Den er såvidt jeg kan se, mest innrettet mot brunbjørn. Etter det jeg har skjønt, gjerne mer hardskutt enn isbjørn...?

Rapporten er også skrevet i 1983 - det har skjedd en viss utvikling på kulefronten siden den tid

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En boltrifle er enkel å operere, det er lett å holde oversikt over om våpenet er ladd eller ikke, mindre risiko for funksjonsfeil i vinterklima og i mange tilfeller er de lettere og smidigere å ha med seg. Ofte er de billigere å kjøpe og lettere å vedlikeholde.

Jeg har ikke møtt noen profesjonelle fangere her på Grønland som jakter isbjørn men halvauto, det er det nok en grund til. Halvauto er etter min mening for viderekommende og unødig kompliserte.

Tenk på at det kan være kameraten/veninna di som skal operere våpenet om han isbjørn sleper deg ut av teltet. DA er det fint med et våpen alle lett kan bruke :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Tenk litt på hva en Mauser m98 er konstruert for.

Det er et krigsvåpen beregnet til å fungere under de verste feltmessige forhold, gjerne i hendene på uerfarne, redde og stressa soldater.

Så vidt jeg vet er det boltrifler basert på denne konstruksjonen som er standard "tjenestevåpen" for de fleste i polare strøk.

Og det er det en grunn til, nemlig driftsikkerhet og enkel funksjon.

 

At du ønsker deg kraftigere skyts i en halvauto er en helt annen sak.

Men at den (slik som mange her med erfaring hevder) er et bedre alternativ, er vel heller tvilsomt.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på hvem som har skrevet den raporten

Så kan alle som mener at fiskeri forskning og biologi er rette bagrunen for å lage rapport om ytre balistikk.

 

Leste raskt igjenom raporten og det er en raport som sier noe om ukjente kulekonstruksjoner og veldig lite om de forskjelige kalibrenes fortreffelighet for bjørne jakt.

Link to comment
Share on other sites

Er så heldig å ha erfaring med mine to stykk Browning bar 308/9,3x62 og jeg har mauser m98. Tenk at jeg også er så heldig at jeg har vært på Svalbard. Er ikke i tvil hvilken rifle jeg ville hatt på ryggen under besøk i isbjørnland. MAUSER :)

Det enkleste er veldig ofte det beste.

Sørg heller for at du er godt trent med den og vet hvordan du bruker den i stressa situasjoner.

Bruk av våpen mot isbjørn er uansett absolutt siste utvei.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kikket i våpenrommet på UNIS, så var det primært Ruger M77, rustfri/synth i 30-06 som stod der, dette er da blitt snart fem år siden, men jeg tviler da de har gått tilbake til eldre våpen?

 

Jeg ville stolt mye mer på ei boltrifle enn en halvautomat i så kaldt klima, særlig når det er snakk om selvforsvar. Mye mindre som kan gå galt i frostet! Hva angår kulevalg, så er heller ikke alle erfaringer fra normal jakt så gode å sammenligne med. I en selvforsvarsituasjon er det aktuelt å skyte mot dyr i andre vinkler, så jeg ville valgt ei solid kule som gjør jobben rett forfra, og ikke kun ved sideskudd...

Link to comment
Share on other sites

Støtter observasjonene rundt funksjonssikkerhet og mauser. Kassa var opprinnelig designet for 8x57, deretter konvertert til 7.62x63 helmantel. Mine erfaringer med butte jaktkuler i HV-mauser var ikke udelt positive, helmantel gikk derimot alltid ned.

Ellers så lurer jeg på om man MÅ tenke 5 skudd av samme sort. Hva med én god jaktkule og resten helmantel for å være sikker på at en "kommer gjennom" samme F?

Link to comment
Share on other sites

Velg en tung premiumkule med kulevekt min 180 gr så duger den til isbjørn. Det blir korte hold, og du må kunne skyte bjørnen rett forfra. Bjørneskinn er ikke særlig tykt, så helmantel er ikke lurt, de lager for lite skade på vitale organer.

Kaliber bør være min 7,62.

Swift Aframe eller woodleigh ville vært mine favoritter.

Link to comment
Share on other sites

Vi var en tur oppe på Svalbard i 2006. Vi var ute i fjorden med telt og kajakk i 10 dager på egenhånd og hadde med oss to (ombygde)M98 i 30-06. Vi spurte om hvilken ammunisjon de brukte der oppe og kjøpte noen pakker av Ing Paulsen(?) sammen med signalpistol m ammunisjon. Snublebluss m utstyr leide vi også av dem.

Vi hørte på erfaringene til de som bor der oppe og kjøpte altså samme ammunisjon som det de lokale brukte. Tror det er en resept for å unngå å kløne til ammunisjonsvalget.

På tidspunktet vi dro opp til Svalbard hadde jeg atskillige tusen egenladde skudd under belte i tillegg til mye militær skyting. Allikevel stolte jeg på at de som bor der oppe visste best m.h.t. hva som funket på isbjørn. Kan det ha vært Federal Hishock eller noe sånt? Nå er det kanskje noe annet de bruker. Neste gang vi skal opp så vil jeg gjøre det på samme måte, høre på anbefalinger og kjøpe et par pakker når jeg kommer opp.

Hadde jeg vært sikker på å få tak i ammunisjon som passet og gikk godt hadde jeg etterhvert gjort det samme når vi skal til Namibia i sommer, å planlegge turer med alt og utvikle ammunisjon til to våpen når man er småbarnsfar er travelt....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Godt nok men ikkje lovleg var uttrykket som vart brukt om 44 magnum i beltet også. M98`n hang og slang rundt forbi mest kun for syns skyld for å tilfredstille kravet til beskyttelse. :-D

Lånte sjølv ein m98 der oppe og eg hadde ikkje brukt jaktrifla mi til isbjørnsbeskyttelse, for det er greit med ei rifle som tåler å blir hardt brukt og kan ta imot "bruksmerker" utan at ein treng å bekymre seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at du trenger 9.3x62 eller kraftigere. Gjerne et våpen med tunge kuler .338 duger også, men 6.5, 308 eller 30-06 er noe for svak.

 

Det er helt sikkert en del som blir provosert nå, men jeg leste om en episode for noen år siden hvor noen måtte skyte 5 30-06 skudd før isbjørnen døde.

Jo 308 eller 30-06 duger til elgjakta da kan man sikkre et bra treff og jegeren er som regel et stykke unna. Med i en situasjon med en agressiv isbjørn er det ikke sikkert man får et rent treff.

Avstanden kan også være ganske kort og man trenger en stopper.

Link to comment
Share on other sites

De som har utarbeidet disse retningslinjene har nok basert seg på mer materiale og gått dypere inn i problemstillingen enn bare denne ene saken :winke1:

(og der hadde utfallet neppe blitt så mye annerledes om mauseren deres hadde vært kamra i 9.3x62.... men det blir jo mest spekulasjon)

 

Bedre med en 308/30-06 man treffer med enn en kanon man sneier den med...

Link to comment
Share on other sites

Ikke engang Kvitebjørn tåler 4-5 treff med 30-06 i brystkassa uten å dø av det...

 

Den vil sikkert dø etter 2-3 skudd også, problemet er at det helst skal skje litt fort om den står utenfor teltet. Selv en elg løper jo 50-100 meter etter et bra treff. Jeg vil jo tror at de erfaringene man har på Grizzly i Alaska burde kunne overføres til isbjørn?

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 82851.html" target="_blank" target="_blank

 

I det refererte tilfellet ble det vel forsøkt å skyte fem ganger, men siden sikringa sto i midtstilling gikk ikke skuddene av selv om det gikk an å ta ladegrep. Ta eksemplet med kajakkpadlerne i stedet du, der ble bjørnen skutt med 30-06 mens den ene padleren ble slept bortover. Det gikk faktisk bra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Støtter observasjonene rundt funksjonssikkerhet og mauser. Kassa var opprinnelig designet for 8x57, deretter konvertert til 7.62x63 helmantel. Mine erfaringer med butte jaktkuler i HV-mauser var ikke udelt positive, helmantel gikk derimot alltid ned.

Ellers så lurer jeg på om man MÅ tenke 5 skudd av samme sort. Hva med én god jaktkule og resten helmantel for å være sikker på at en "kommer gjennom" samme F?

 

 

Har ikke vært bevæpnet på Svalbard selv om jeg dog har vært der. Men jeg må bare istemme med Erlend når det kommer til erfaringer med butte kuler i M98. Har en del hjemmeladede 30-06 laget for bjørnejakt, tung kule 220grain, og den medfører mateproblemer. De butter i kammeråpningen. Den første går greit mens den neste stopper opp. Løsningen var å lade med to ulike patroner der første skudd var hjemmeladningen mens etterfølgende var en lettere 180 grain kule i fabrikkammo. Fabrikk kula er slankere og ligner mer på helmantel så den glir lettere inn i kammeret uten å "hekte seg fast".

 

Det er for så vidt ingen krise for dette er slikt som man oppdager når man trener, ikke sant!? Man trener selvsagt? Ikke??! :roll:

Link to comment
Share on other sites

4217dc42328c1340f9d5dfbd48bf9e73_zpsxnwmuvhq.jpg

 

30/06 holder til å beskytte seg mot isbjørn. Skytetrening anbefales, har sett personer med .44 som ikke kunne treffe ei låvedør men skulle absolutt ha revolver som var mye "kulere". Da jeg jobbet dær var det som nevnt over rustfrie Ruger m77 som jeg så ble brukt av de som var på ekspedisjoner med universitetet.

Link to comment
Share on other sites

For "all practical purposes" så holder 30-06 til alt! Det er kun et spørsmål om å plassere kula riktig på det man ønsker å treffe! Og før hylekoret kommer så VET jeg at det er visse former for Afrikajakt der 30 cal. ikke er lovlig. Men sånn rent praktisk kan man legge ned elefant og bøffel med 30-06 også! Og det har da også beviselig blitt gjort i tidligere tider.

 

Men at det er mye artigere å dra på en rifle i et "mammut-kaliber" forstår jeg veldig godt! Det er jo ikke noe i veien for å dra til Svalbard med en H&H dobbeltrifle i 600NE om man har pengene til det! Og den legger helt sikkert ned en angripende isbjørn også, under den forutsetning at du har brukt tilstrekkelig med "fantasillioner" på ammo så du har fått trent nok til at du er både godt kjent med børsa og i stand til å treffe en isbjørn som løper mot deg. Blir du derimot stående å lure på hva som skremmer mest, risikoen for å bli "Bamsemums" eller smertene når rifla slår skuldra ut av ledd? Ja da blir du nok "Bamsemums"! Og det vil nok være like greit, for det kommer til å være skikkelig flaut når kompisen din berger deg med en 30-06 eller Gud forby en 308W etter at du bommet med to 600NE til en stykkpris av 1500,-NOK ! :lol:

 

Det jeg prøver å si på en uhøytidelig måte er at det eneste som egentlig betyr noe er at du kjenner våpenet, er trygg på det og har trent med det! Trent MYE!! Isbjørnangrep som er så alvorlig at du med sikkerhet vet at du kan felle dyret uten å risikere straff er en "noe skremmende" opplevelse! Forsiktig sagt! Isbjørnen er stor og den er i likhet med andre bjørner overaskende rask, rett ut sagt jævlig rask!! Det er viktig at du er i stand til å treffe et ganske lite og veldig bevegelig mål. En bjørn som kommer rett mot deg er et overaskende lite mål, selv om dyret er svært. Du må nemlig treffe den der skuddene dine stopper den. Og i forhold til dyrets størrelse er dette et ganske lite område.

 

Dra til Svalbard og gled deg over naturopplevelsen i stedet for å "gunne opp" som om du skal delta i "Gunfight at the O.K. Corral" :winke1: Som i de aller fleste tilfeller der man må ty til "selvforsvar" hva enten FI er to eller firebeint er det smarteste sjakktrekket å oppføre seg slik at man stille og rolig kan trekke seg unna uten at det blir behov for "selvforsvar"!

 

Men skytetrening, ja!! Massevis! Det kan aldri bli for meget skytetrening!!

Link to comment
Share on other sites

Som i de aller fleste tilfeller der man må ty til "selvforsvar" hva enten FI er to eller firebeint er det smarteste sjakktrekket å oppføre seg slik at man stille og rolig kan trekke seg unna uten at det blir behov for "selvforsvar"!

 

som han sier en som har hatt sikkerhetsopplæring for utallige studenter, forskere og andre; "det absolutt viktigste våpenet har du mellom øra"

Link to comment
Share on other sites

Isbjørnen er stor og den er i likhet med andre bjørner overaskende rask, rett ut sagt jævlig rask!! Det er viktig at du er i stand til å treffe et ganske lite og veldig bevegelig mål. En bjørn som kommer rett mot deg er et overaskende lite mål, selv om dyret er svært. Du må nemlig treffe den der skuddene dine stopper den. Og i forhold til dyrets størrelse er dette et ganske lite område.

 

 

Men skytetrening, ja!! Massevis! Det kan aldri bli for meget skytetrening!!

 

Jævli rask er bare forbokstaven, jeg fikk meg en aha opplevelse ved første møtet jeg hadde med Isbjørn. En av arbeidsoppgavene mine var å holde isbjørn borte fra bebyggelse og gruvedrift. Det ble mange "close encounters" di årene jeg var dær. Som Ole Brum sier skytetrening og mer skytetrening.

Link to comment
Share on other sites

Har jobbet der oppe, og også vært isbjørnvakt ved noen anledninger. Det som brukes av profesjonelle er rifle i 308 Win, revolver i 44 mag som backup. Evt hvis man er flere fordeles våpnene.

Bjørnen er myk å skyte i, den har ikke harde panserplater som f eks et villsvin.

 

Et evt skudd mot isbjørn skytes på under 50 meter, og det er ønskelig å stoppe bjørnen. En rask kule som holder godt sammen vil under vanlig jakt være ønskelig, men om du skulle være uheldig og måtte skyte mot bjørnen, vil jeg anbefale ei kule som sopper opp godt. Som sagt er bjørnen myk, og gjennomskudd er heller ikke noe poeng. Bjørnen må stoppes om den kommer, du har ikke tid til å vente på at den skal blø ut.

 

Jeg vet noen har brukt leveraction rifle i 45-70. Personlig vil ikke jeg anbefale det. Du er veldig avhengig av at rifla fungerer i et gitt tilfelle. Ei rustfri boltrifle er det beste. Tradisjonelt har Ruger vært benyttet, da de er rustfrie også inni. Av samme grunn revolver, ikke pistol. Pistoler halvautomater og leveraction rifler har for mye leamikk som evt kan fryse til eller bli fullt av søle.

Folk som ikke har tilgang på rifle har også hatt med seg ei pumpehagle med slugs.

 

Som Joika sier, du bør heller lære deg hvordan du skal unngå bjørn, eller unnvike dersom den dukker opp. Har møtt noen hvite og også en brun, men aldri hatt behov for å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...