Jump to content

Nybegynner spørsmål


Chrono

Recommended Posts

Hei

Jeg er helt fersk på hjemmelading. Så det er en del ting jeg lurer på :)

 

I ladeboken står det maksimum hylselengde 22,8 mm. Det står ikke noe minimum. Patronlengde er ikke oppgitt. Jeg kan måle patron opp imot fabrikkammo, men hvor mye avvik kan det være i .45 ACP?

 

Friflukt = patronlengde? Hvordan finner jeg slik informasjon om min pistol? :oops:

 

Hvor mye av hylsene smører dere? Noen smører bare øverst, mens andre smører hele virker det som. Smører dere selv om hylsene er tromlet?

 

Jeg har prøvd å ladet noen uten krutt og tennhette. De ser bra ut. Kamrer godt osv(virker som pistolen spiser det meste, for den kamret patroner som ikke hadde factory crimp). Men de hakker litt på vei ut av pressa. Noen ganger har patronen blitt sittende fast i factory crimpen. Er det normalt eller er de ikke smurt godt nok?

 

Mitt utstyr:

H&K USP Tactical i .45

Breech Lock ladesett

Krutt: N320

Kule: Partizan .45 ACP 230 gr FMJ

MagTech Large Pistol std tennhetter

Hylser: MagTech

Elektronisk skyvelær og digital vekt skal bestilles.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har satt en kule i hylse og presset den sammen med sleden. Men blir litt redd for om kanskje kula har blitt litt skyvd ut igjen på turen tilbake.

Hvordan kan jeg vite hva friflukten er for fabrikkammunisjonen?

 

Holder det at jeg holder meg ca til fabrikk-lengde. Kanskje en mellomting mellom fabrikk og min "oppmålte max patron"?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Friflukten er avstanden kulen må "flukte" eller fly, fra skuddet går og til kula treffer bommene i riflingen. Den maksimale patronlengden vil variere etter hvilken form det er på kula du bruker.

 

Fabrikkammunisjon i.45 er nok betydelig kortere enn maks lengde. Jeg tror uansett at du som nybegynner ikke bør plent gå etter minst mulig friflukt. Dersom kula blir stående i bommene, dvs med null i friflukt, så skal du vite hva du holder på med. Trykket kan nemlig stige over det som er anbefalt.

 

I en pistol kan du også få mateproblemer dersom de er så lange at ikke sleiden lukker skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Drit i friflukt hva presisjon angår slik som på rifle, du må tenke på 3 ting når det gjelder lengde

 

1) hvordan kamrer den

2) går den i magasinet

3) går den i bommene

 

Kuleprofilen er avgjørende for patronlengden, rundball 230 som du har lades ofte oppimot 32, mens f.eks. frontier 200gr FP med skrå profil og rett vegg må lades kort for å ikke gå i bommene.

 

Lee factory crimp lugger litt av design når patronen skal ut, og du trenger ikke noe smøring på dette vil jeg si.

 

Hvordan ladning er du ute etter?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Hva er "bommene"? :oops:

 

Jeg kan lade min hjemmelagde max-patronlengde i magasinet, og den kamrer. Så det virker som pistolen spiser det meste :)

 

Jeg tenkte å begynne med det ladeboken anbefalte, dvs 4,7 grain. En mellomting mellom 4,5(min) og 5(maks). Jeg har forstått det slik at det er nesten like farlig med for lite krutt, så da er kanskje 4,7 trygt å begynne med?

Tenkte uansett å ringe til leverandøren av kulene, å høre om han har informasjon på det. Men tar gjerne imot tips!

 

Siden det ikke står noe om Lee sine dier er Carbide, så er de nok ikke det tror jeg :trist:

 

Da forstår jeg det slik at:

Det er ikke så ekstremt strengt med friflukt, så lenge det ikke er 0, og sålenge jeg ca ligger på eller over fabrikk-lengde.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Hva er "bommene"? :oops:

 

Jeg kan lade min hjemmelagde max-patronlengde i magasinet, og den kamrer. Så det virker som pistolen spiser det meste :)

 

Jeg tenkte å begynne med det ladeboken anbefalte, dvs 4,7 grain. En mellomting mellom 4,5(min) og 5(maks). Jeg har forstått det slik at det er nesten like farlig med for lite krutt, så da er kanskje 4,7 trygt å begynne med?

Tenkte uansett å ringe til leverandøren av kulene, å høre om han har informasjon på det. Men tar gjerne imot tips!

 

Siden det ikke står noe om Lee sine dier er Carbide, så er de nok ikke det tror jeg :trist:

 

Da forstår jeg det slik at:

Det er ikke så ekstremt strengt med friflukt, så lenge det ikke er 0, og sålenge jeg ca ligger på eller over fabrikk-lengde.

 

Hva måler dine ferdige patroner nå?

 

Ta ut løpet, slipp kula i løpet, flusher den da med bunnen av løpet og faller like lett og ledig ut igjen? i så fall er du good 2 go.

 

Om den ikke går helt inn, du må dytte osv, kan det enten være for lite krymp, eller at kula sitter i bommene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vet hva bommer er vil jeg gi deg et råd om å lese ladeboken minst en gang til.

Dette ikke for å være sur og stygg, men fordi det er noe av det mest grunnleggende.

Bommene er enkelt forklart starten på riflingen. Toppene på riflingen kan man vel si.

 

Det med ladeboken som den store bibelen er en smule overdrevet.

 

Da jeg startet å lade pistol for en hel del år siden, så kjøpte jeg en Lee progressiv presse, leste manualen, fikk noen ladetips og data fra folk i klubben, og ga gass. Det var før internett, og jeg ladet tusenvis av patroner på den uten problemer. Jeg lader nå riflepatroner til langhold og er gått tilbake til enstasjonspresse.

 

Nå har vi til og med internett med forum som dette og google, som har svar på det meste. Ladeboken er fin den (tror jeg, jeg hat enda ikke lest den), men at den er et must for alle som skal lade kjøper jeg ikke. Man kan godt anbefale å lese den, men man kan vel allikevel svare på det som er spurt om. Ellers kan man like gjerne la være å skrive noe som helst, spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for god hjelp!

 

Jeg er redd for å gjøre feil. Så jeg er glad i å dobbeltsjekke :wink: Da er det er godt å høre fra folk som har gjort dette før og kan litt om det!

 

Jeg er usikker på hva mine egenladde patronene måler. Jeg har ikke anskaffet meg skyvelær enda.

Men de sklir lett inn og ut av løpet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøp skyvelære ASAP. Dette er et verktøy de fleste burde ha, om enn ikke skranglende i verktøykassa. Det er et presisjonsinstrument så den esken den kommer i er kjekt å beholde.

Clas Ohlson selger et digitalt som holder helt fint: http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-skyvel" target="_blank" target="_blankære/Pr408747000

 

De fleste ladebøker oppgir noe kalt OAL (Over All Lenght) for ladninger, ofte basert på kuletypen. Det er delte meninger om kuledybde påvirker trykk eller ikke men da har du i det minste noe å sammenligne med.

 

En annen kjekt ting for å sjekke patroner er en case gauge: http://www.nordbygunshop.no/produkt/lad ... tol/45-acp" target="_blank" target="_blank

Da slipper du ha dra med løpet fra våpenet når du lader.

Om en patron glir lett ut og inn av denne og bunnen ikke stikker ut skal den gå i våpenet også.

Jeg pleier sjekke de 2-3 første og så ta noen stikkprøver når jeg fyller opp ammoboksene etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Muligt at noen er fornøyd med dette skyvelæret........

http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-skyvel" target="_blank" target="_blankære/Pr408747000

 

Jeg var iallefall så fornøyd at jeg satte det opp på 15m og pepret det med cci 22.

Først da ble jeg fornøyd så jeg slapp å ha noe slikt ræl i heimen.

 

Det biltema skyvelæret her er iallefall såpass at det ikke er brukt som blink enda.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleve ... 000017022/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...