Jump to content

Smøre og size-presser - Tips og råd


Rausheim

Recommended Posts

Tenker på å skaffe meg ei smøre og size-presse, hovedsaklig til 452 200gn SWC.

 

Er dønn lei av å panlube kulene og deretter kødde rundt med ei litt for lita "cake-cutter" for deretter å kjøre det igjennom en Lee sizing die. Merket det nå etter at jeg skaffet meg ei støpeblokk med 6 kuler om ganga at flaskehalsen i kuleproduksjonen er dette med smøringa. Jeg Powdercoater jo, men 1911'en min har begynt å like blykuler litt bedre sånn plutselig :roll:

 

Har sett litt på RCBS og Lyman sine, men jeg blir ikke helt klok på hva som er greiest (og rimeligst).

 

Har også noen spørsmål:

Kan jeg bruke egetprodusert kulefett i disse pressene?

Jeg trenger jo sizedien, men så var det dette med top punches jeg ikke forstår meg helt på. Hvilken er til de kulene jeg skal smøre?

Hva er rimeligst?

Vil jeg spare mye tid på dette kontra de andre metodene jeg bruker?

Hvor mye gryn må jeg regne med å måtte punge ut med?

Link to comment
Share on other sites

Lyman og RCBS er ganske like.Lyman har skralle på toppskruen mens RCBS har en litt grovere aksling med gjennomgangs bolt.Jeg har en gammel Lyman 450 som har fungert supert i alle år.Må bytte skruer i leamimkken hver 5-7 tusende kule.Kjøpes på jernvare foretninger.Jeg bruker hjemmeprodusert kulefett type Gunda.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading har

RCBS

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... sizepresse

Med varmeelement og die så regner jeg med at du passerer NOK 3500 før du kommer i gang med ett kaliber.

Du kan jo sjekke finn.no og egun.de om du finner noe pent brukt.

 

Til dere andre har jeg sett en mellomløsning.

Ei C-presse montert på ei tjukk kryssfinerplate opp/ned og kulene faller i ei bøtte plassert i passe høyde under.

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /100053413

Det med kakekuttingen kan du kanskje få litt fart på hvis du får litt opplæring av kona.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om du ikke skal få fullstendig "nåija!" drit i alt annet og kjøp deg Star! Den er minst 4x så kjapp som Lyman/RCBS. Med magasin og mater uten kollator kan du size ca. 1500-2000 kuler i timen om du har trykkluftmating på fettet. Du ryker på ca 6000 kr fra Magma inkl frakt og mva.

 

Kulefettet kan du smelt selv eller evnt. lage selv og bare tømme nedi pressa mens det er flytende.

Link to comment
Share on other sites

Til 452 200gn SWC skulle du vel egentlig klare deg fint med Lee size die og Lee Allox. Det er både raskt, enkelt og billig. OG, du skal skyte endel for forsvare prisen på nytt utstyr i forhold dette.

Jeg bruker samme opplegget til pistolkuler og det har fungert meget bra så langt.

 

Til riflekuler og gas checks bruker jeg en RCBS presse med varme og varmestyring, og bruker bare kulefett av egen oppskrift.

Skal du kjøpe size presse vil jeg anbefale deg å følge med på Ebay. Det dykker opp endel der fra tid til annen, og med litt tålmodighet kan du få en god pris. Minuset er at mange av selgerene ikke sender ut av USA, men det kan du event. ordne på annet vis. Jeg har også sett dem på Finn.no.

Kulefettet er lett å lage med masse oppskrifter på nettet, event. å komponere en oppskrift selv. Jeg vil anbefale å ha i et stearinlys med lukt. Det setter en fin lukt i "kuleboksen".

Top punch kan du, som Chiefen foreslår, lage selv. Du trenger ihvertfall ikke mange av dem. Jeg har en flat top punch som jeg bruker til nesten alt av kuler.

Link to comment
Share on other sites

No kjem det sjølvsagt an på kva kvantum du opererar med, men ei presse frå Magma Star vil raskt løne seg tidsmessig. Eg vil seie den er mykje kjappare enn alle andre ikkje-motoriserte alternativ på marknaden, og ein har f.eks. kulematar, nase-først-kalibrering og luftmating av feitt, for å nemne nokre av fordelane. Lee sine push-trough-diar fungerar greitt, men er eit treigare alternativ, i tillegg til at ein må drive på med det hersens, klinete alox-greiene. Til pulverlakkering vil derimot Lee fungere bra, men ein må likevel handtere kvar enkelt kule. Prismessig er det lite som kan konkurrere med Lee sitt alternativ.

 

 

Ca. 2,5 min på 130+ kuler.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
On 4/12/2015 at 2:19 PM, deerkiller said:

Lyman og RCBS er ganske like.Lyman har skralle på toppskruen mens RCBS har en litt grovere aksling med gjennomgangs bolt.Jeg har en gammel Lyman 450 som har fungert supert i alle år.Må bytte skruer i leamimkken hver 5-7 tusende kule.Kjøpes på jernvare foretninger.Jeg bruker hjemmeprodusert kulefett type Gunda.

Hei, Kan du sende meg bilde av sammensettningen av pressa?
Jeg har tatt den fra hverandre og far den ikke sammen igjen.
martin@krazykims.vn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...