Jump to content

Tips ved ønske om flere 9mm?


PelleP

Recommended Posts

Må det være 9mm? Eller holder det med pistol?

 

Du kan alltids ha en .45 i militær, og 9mm i grov. Skyter du dynamisk, så kan du få 9mm til diverse der og, i forskjellige klasser.

9mm i spesialpistol finnes det og, men x-five er for stor for dette og for tung.

 

Ellers, så er det reservevåpen som er enkleste måten.. Nok aktivitet, så kan du søke om reservevåpen.

Link to comment
Share on other sites

X-5 går, som Alyssis allerede har skrevet, aldri i boksen og er ca et halvt kilo for tung til å fylle vektkravet...

 

Eneste måten å få begge disse våpnene er aktivitet nok til reservevåpen eller å begynne med dynamisk i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt aktivitet og atter aktivitet. Noe jeg regner med trådstarter har lite av utifra spørsmål om xfive til spesialfelt . I forrige "beste 9mm 45 til presisjon" skriver du jo at du neppe kommer til å delta på konkurranser da må du ( i tilegg til at du går glipp av den virkelige moroa) ta til takke med det tante innvilger (det må en jo uansett, men en tjukk perm med resultatlister åpner dører)

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at stevner er ganske gøy! Det er det som er grunnen til at jeg vil ha våpen, for å kunne konkurrere mest mulig, og etter beste evne. Det å låne våpen er ikke alltid like enkelt, men selv det hindrer meg ikke fra å delta på de fleste stevnene jeg kan!

 

Stevner er kjempesosialt og artig! Og, det er veldig gøy å finne navnet på resultatlistene, og se hvor mange du har slått!

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle er så opptatt av OL-gull og konkurransebiten, noen har dette mer som en unnskyldning for å komme seg ut litt engang i blandt, som f.eks meg. At vi ikke skal være "gode nok" for å kunne eie hele 2 (!) 9mm'ere synes jeg er barnslig og forteller meg at det sitter for mange nerder og synsere og lager regler.

 

Greit nok at det er grenser for for mange du kan eie fordi om du sitter på 100 stk verdt 3 millioner kroner blir det fort et attraktivt sted for innbruddstyver, det er også regler f.eks for hvor mange gullmynter du kan eie av samme grunn pga at det begynner å bli interessant for skattefuten da, men HVA du kan eie synes jeg blir for dumt. Det blir som å si at du ikke kan eie 2 krugerrands i gull, fordi du bare har "behov" for 1.

 

Å ha en reservepistol, eller en glock 19 og en glock 26 uten all verdens aktivitet, hvorfor skulle det være et problem? Gjør det verden til et bedre sted om jeg eier en glock 19 og en magnum 44 istedet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fem pistoler i 9 mm. Hvordan? Aktivitet i approberte stevner og et fornuftig politi som er positive til sportsskyttere og ikke så positive til plinkende våpeneiere :-)

 

Fint for deg at du oppfyller kriteriene da. Og hvis du jogger, mener du da at vi skal begrense hvor mange joggesko en mosjonsjogger skal få lov til å eie fordi han ikke har "behov" for mer enn 4 par, et par for lettere jogging på asfalt, et par for snøføre, et par for regnvær og et par for skog, men hvis du viser aktivitet nok, kan du få lov til å kjøpe et ekstra par reservejoggesko for asfaltløping? Du har vel strengt tatt ikke behov for mer, hvis du ikke er veldig aktiv i diverse marathon-stevner? Er sikker på miljøvernere kan argumentere for dette her, for å redde verden fra global oppvarming.

 

Igjen, jeg skal være enig i at over et visst nivå hvor du sitter på så mange dyre joggesko at det blir attraktivt å gjøre innbrudd der, pluss brannfare og andre ting, så må det settes en grense et sted, men jeg synes sånne regler blir noe smålig og nerdete når det blir så detaljregulert som pistolskyting.

 

Misstenker folk sitter og irriterer seg over regelrytteriet, mens et mindretall som har jobbet seg igjennom papirmølla godter seg over å ha kommet i "mål", men av en eller annen grunn er norsk våpeneierforbund som vil løsne opp litt i disse flokene uglesett og blir nærmest skjelt ut for å være en klone av NRA, som om det skulle være noe galt i det. Sorry, jeg skjønner meg ikke helt på det norske skyttermiljøet. Du har skytterorganisasjoner verden over som ser det som helt legitimt å kritisere enhver form for regelrytteri og unødvendig tullball myndighetene finner på for å gjøre livet til skyttere eller andre grupper for den saks skyld surere.

Link to comment
Share on other sites

Når går vel denne tråden på hva som er mulig innenfor gjeldende regleverk, og ikke om regleverket er rett eller galt. Det er en annen historie.

 

Hjelper ikke å kjefte på de som har lest, forstått og kan bruke regelverket. Det er ikke de som har laget det, de er heller ikke nødvendigvis enige i at det er et godt regelverk, og det at de realiteter de forteller om ikke passer dine ønsker kan de ikke gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

Joggesko er ikke regulert av våpenloven , så jeg har faktisk 3 par av de, hender jeg har de på beina når jeg lufter en av mine to 9mm :twisted:

Er ganske mye trivelige folk på stevner rundt, tror mindretallet er de som syter over regelverket og sitter hhjemme med sin ene 9mm :lol:

Du kan synes hva du vil om regelverket, men det er der, ser du på regelverket i andre land ser du at det faktisk kunne vært verre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare én 9mm og én .357 (pluss noen i mindre kalibre) men likevel fikk jeg da skutt 30 stevner i fjor. Jeg skyter (som stort sett alle andre her) fordi det er gøy, men dersom jeg bare skulle trene og se de samme fjesene hver gang ville det fort blitt kjedelig. Derfor skyter jeg stevner, treffer (stort sett trivelige og sosiale) folk og koser meg.

 

At andre helst vil ha flest mulig våpen og aldri skyte "på bortebane" kan ikke jeg gjøre mye med, men jeg synes det er trist. Det er et tap for sporten og de velger bort en viktig sosial dimensjon. Og dersom sporten (for det er jo faktisk det det er) skal overleve, tror jeg det er viktig at vi kan vise til aktivitet. Og da mener jeg ikke treningsprotokoller. Da vil det nok være stevnedeltakelse som teller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle ønske alle mindre aktive håndvåpeneiere ihertfall kunne prøvd å delta på ett åpent approbert stevne før de avskriver det, for det er frykt og skepsis som gjør at mange ikke tør å prøve seg i første omgang. Det at politiet krever aktivitet skulle bare mangle. Jeg fikk selv fornyet interesse og engasjement for skytesporten etter at jeg begynte å delta på feks. Norgesfelt! Det er sosialt, givende og svært moro å delta, uansett resultat!!

Link to comment
Share on other sites

Er du medlem av andre forbund enn NSF?

 

Pardini går i militærfelt, og grovfelt forsåvidt, men siggen går som de andre sier, aldri i spesialfelt.

 

Løsningen er enten å ha reservevåpen i milfelt om du vil ha begge til bruk i nsf, evnt grovfelt avhengig av hva som er søkt hvor.

 

Har du 600 skudd i året i konkurranse har du mulighet for reserve, er ikke så mye som skal til, begge våpen er uansett knall både til mil og grov.

 

Ref postene over, det er ingen krav til å være noen god skytter for å få mye våpen/reserve våpen, det er krav til at man er en ivrig skytter med ett behov! Folk har forskjellige forutsetninger, og nsf felt har veldig snillt klasseinndeldingssytem så du skyter mot de på ditt nivå.

Link to comment
Share on other sites

Det er gøy å skyte stevner uansett, enten en gjør det godt eller dårlig, med f.eks feltskyting blir det litt kinderegg også, det kan variere fra lett for de fleste, til temmelig vanskelig.

Når du i tillegg går med tanker om å kjøpe deg toppvåpen blir det galskap å ikke delta :D Etter en aktiv sesong har du garantert funnet ut hvilke andre våpen du MÅ ha også :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan jo legge til at i Sverige har du krav til skyteferdighet før du får kjøpe våpen. 3st "Guldserier" dvs minst 47p på presisjonsskiva med en hånd. Så vi kan mene hva vi vill om våpenloven (jeg gjør det) men som sportsskyttere har vi det ganske bra i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...