Jump to content

Spørsmål ang bjørnejakt.


braddenauto

Recommended Posts

Hei :)

Har blitt invitert med til alaska på bjørnejakt,da dette er heilt nytt for meg har jeg noen spørsmål.

 

Våpen:har ei Blaser R8 i kaliber 8x57 som er den jeg bruker mest på jakt.

Kjøpte for ei stund siden ei Tikka T3 Varmint med grs stokk i 300 win mag til langhold light og kanskje litt postering.

 

Eller er det et kaliber som er bedre egnet til dette?

 

Optikk/kikkert:Nå har jeg som sakt ingen erfaring med bjørnejakt så hvilken kikkert er å anbefale til dette,blaser'n har en zeiss 2,5-10x50 og ein zeiss 3-12x56.tikkan en kalhes 6-24x56

Er det bedre med en aimpoint til dette? Veit ikkje kor lange skuddhold det blir der borte.

 

Er det noen som veit om det er lov å bruke lyddemper der?

Er det masse styr med å få med seg våpenet inn i Alaska?

 

Kule:hvilken kule er å anbefale til bjørn?

Blaser'n har jeg brukt barnes ttsx,norma oryx og nosler accubond disse går greit.

Tikkan har jeg kun skutt,nosler custom competition og lapua scenar med.

 

Er det noen som har noen gode tips?er også ute etter tips og triks med tanke på utlandsjakt generelt med tanke på hva en bør ha med på en slik tur.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilken bjørn er det du skal jakte? Til svartbjørn er begge dine våpen mer enn gode nok. Til brunbjørn er begge etter min smak litt for svak. Lyddemper kan du glemme. Kikkertene dine er OK begge. Du trenger en del tid for å få våpentillatelse, men det er stort sett bare byråkrati.

Link to comment
Share on other sites

Begge våpnene er mer en gode nokk... Lyddemperen kan du legge igjen hjemme...å ja det er litt mas med å ta med seg våpen over dammen,,,sist jeg var der så leide jeg meg rifle fra guiden,, 50 dollar inkl ammo for ei uke betalte jeg ,, da fikk jeg ei remington 3006 med en zeiss på... Funket det :D ...men jeg har bare vært i canada 4 turer..

Link to comment
Share on other sites

Har også blæser r8 i 8x57. Barnes ttsx er en av mine favoritt kuler i alle mine kaliber. Skulle mene at denne skulle være helt super til den bruken.

Hvis ikke en 8mm 180 barnes ttsx i passelig fart ikke er god nok til bjørn så vet ikke jeg.

Vær godt trent med den rifla du selv bruker mest. Ingen grove kaliber kan veie opp for et dårlig plassert skudd.

Skal sies at jeg ikke har skutt bjørn, men når man ikke finner denne kula igjen i grov elgokse etter mange forskjellige skudd vinkler vil jeg mene at den ikke vil prelle av en bjørn heller.

Link to comment
Share on other sites

Alaska har US regler, de avviker fra Canada. Mer byråkrati, og så vidt jeg vet må det søkes på forhånd, Ikke som i Canada der det ordnes på grensen.

Kulene behøver ikke være altfor solide, det blir oftest sideskudd, og bjørnen er spinklere enn en elg selv om den har meget kraftig muskulatur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 30.06 og oryx. Skutt to svartbjørner og en kamchatkabrunbjørn. Knall og fall på stedet. Avstandene jeg skjøt på var 25, 60 og ca70m. Det du har holder i massevis. Jeg syns det er litt artig at når jeg var i Canada så ble de tre største bjørene skutt på 6,5x55 :)

Ser sånn som Rasmus Bostrøm i Sverige sverger til 9,3 og vulkan kuler, men så går han inn i tett buskas som de fleste andre ikke tørr å gjøre og får ofte svært korte hold :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...