Jump to content

Tips til første 9mm pistol


hakon1487687729

Recommended Posts

Hei! Skal ha min første 9mm pistol, og lurer på gode tips og erfaringer! Har liten erfaring med både pistolskyting annet en i kaliber 22lr.

Skal jo nå til å prøve meg på litt praktisk skyting etterhvert så har derfor titta litt på noen pistoler som cz 75 shadow, tanfoglio stock3 osv. Ble litt forelsket i noen STI modeller som target master og andre våpen med litt mer "finesse" en en cz til 8.000,- byr på!

prisklassen er sånn ca 10-15.000,-

 

Håper noen kan slenge ut noen gode råd og erfaringer med andre alternativer? (skal også ha egen 22lr pistol som skal brukes til litt rekreasjonsskyting og kanskje et par klubbstevner, så om noen har gode råd her er jeg også veldig glad)

-Mvh Håkon

Link to comment
Share on other sites

Prøv så mye som mulig er vel et godt tips. Sti targetmaster er jo en flott pistol om du liker 1911.

Cz er kanskje ikke så feiende flott, men den gjør jo jobben, mye for pengene i Mine øyne (uten at jeg eier en selv). Cz til 8k og resten på ammo? :D

Link to comment
Share on other sites

Vepseboltråd i gjenn :lol:

Skal du skyte praktisk, er jo ein CZ Shadow et godt sted å begynne, og om .22 skytinga begrenser seg til uformell skyting og klubbkonkurranser som du sier, kan jo en .22 topp til CZ`en være veien å gå. Har hatt denne kombinasjonen og .22 settet gikk veldig bra. Men noen matchpistol blir denne kombinasjonen aldri. Fordelen er jo billig trening med det våpenet du skal bruke til praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Intersport har en brukt Targetmaster i 9mm inne til 13900,- (Mot 18900,- for en ny). Om prisen er prutbar eller ikke vet jeg ikke. Uansett er det en ypperlig pistol så hvis den passer deg er det absolutt ikke feil (Men ikke optimal til dynamisk ettersom du starter i Open med den).

Link to comment
Share on other sites

X-five allround er vel og mye brukt?

 

Uansett, så er det ikke noe fasitsvar. Prøv flest mulig våpen, og finn det som passer deg best, innenfor prisen du er villig til å betale.

Om det er en 1911, sig, cz, sti eller hva det måtte være er ikke så nøye, så lenge den er lovlig, og du liker den.

Link to comment
Share on other sites

Som de sier prøv så mange som mulig før du handler. Men er du usikker men vill komme igang med eget våpen og det ikke føles helt feil, satse på en brukt Shadow. Da taper du ikke noe eller minimalt hvis du vill bytte våpen litt senere.

 

Uformell skyting på klubbnivå med 22lr. Hvis du ikke "bare må ha" enda et våpen og går for en CZ, kjøp kadet kittet til CZ. Minst like bra som andre 22lr våpen som ikke er matchvåpen. Koster dessverre like mye ny som en brukt Shadow og er ikke så ofte og finne til salgs brukte.

Jeg kvitter meg nå med min Walther GSP og kommer bruke kadet kit til Shadowen isteden. Mer gøy, bedre trening for det som teller for meg, production och militærfelt enn å skyte matchvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å skape litt diskusjon anbefaler jeg det motsatte av alle andre jeg. :D

 

Kjør på med en Glock 34 (eventuelt kan du kjøpe en Glock 35 og kjøpe et ekstra løp i 9mm) og bruk resten av pengene på ammunisjon er mitt råd.

Disse pistolene får du også 22lr. konvertering til, men har lite erfaring med akkurat den biten selv.

 

Eller så sikler jeg i hvert fall selv på en P30L, og uten at jeg har prøvd den selv virker det som en helt grei "penge/tidsbruker". (Igjen, resten av budsjettet kan brukes på ammunisjon)

 

Nå er jeg ikke Praktiskskytter selv, så godt mulig jeg får så øra flagrer nå. :mrgreen:

(Da også fordi jeg faktisk kaller det "praktisk" skyting)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er Glock fanboy, men sier styr unna Glock, du kjøper deg et handikap.

 

Handikap i forhold til hvilken pistol ?

 

CZ, Beretta, S&W,1911, eller annen pistol i samme prisklasse :mrgreen:

 

Nei tror ikke det, lurer faktisk på om du har skutt med en Glock mod 34 noen gang :roll:

 

Klart en 6" til 3-4 ganger så mange penger er bedre i utgangspunktet, før du har begynt å trene MYE med den :wink:

 

For 9mm må det trenes MYE med for å bli best :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe Glock for å lære å skyte med 9mm er ikke veien å gå mener jeg. Har selv en Glock 19 så har LITT grunnlag for å hevde dette. Glocken er et kvalitetsvåpen men avtrekk, siktemidler og vekt gjør den ikke fullegnet i feks ei feltløype.

Kjøp heller en Tanfoglio Match eller CZ 75 SP-01 Shadow, disse har bedre avtrekk og da pådrar du deg ikke allle de skytetekniske feilene du får av å måtte lære å skyte 9mm pistol med en Glock fra starten av. Glock er heller noe du velger når du først har blitt en rutinert og trygg skytter.

 

MÅ du absolutt ha 9mm Glock så sats på en med lengst mulig siktelinje og minusconnector, som Glock 34.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, joda jeg har skutt G34 og G17L i ulike konfigurasjoner. Har lisens liggendes på en G34 og G27 i tilegg til de G19, G17 og g26 jeg nå har skutt ca 21k skudd med siden 2011. :wink:

 

I tilegg skyter jeg CZ Shadow/Phantom i NSF og i stort sett de fleste andre våpen er bedre egnet for en nybegynner enn en Glock. Uansett hvor mye deler du bytter i den så er det fortsatt en Glock.

 

Jeg kjøpte en Glock 19, fordi jeg ville ha en Glock. Trente mye, klarte å hevde meg i klubbene jeg var med i innen NSF og ble faktisk klubbmester med den i kamp med Pardinis, SIGer, 1911 osv.

 

Kjøpte så en CZ og kunne plutselig hevde meg i KM/DM og andre aproberte stevner. Glock ER vanskeligere å skyte bra med, de krever mye mer av skytteren enn CZ, 1911 osv. Og dette viser seg gang på gang når nye skyttere får prøve seg med ulike 9mm pistoler.

 

Så jo, jeg mener bestemt jeg har erfaring nok å si at nye skyttere bør styra unna Glock. Jeg skyter Glock av to anledninger, dem er gøy og det er alltid gøy å slå dyre matchvåpen med en billig tuperware. Det gir meg også trening som HV befal og det var anledningen til å velge Glock til å begynne med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er å gå "all-in" med en gang, fremfor å stadig bytte til litt dyrere pistol og tilslutt ende opp med samme våpenet. I motsetning til mange andre hobbyer er håndvåpen noe som ikke faller veldig i pris, så selv om det ikke pr.def er en god investering, så er det i mine øyne bedre enn de fleste andre hobbyer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Glock 19, fordi jeg ville ha en Glock

 

Strengt tatt burde jo alle ha en Glock, kjøpte en Glock 20 i 10mm med samme grunn(den passa jo så fint i Magnum1), og angrer av og til litt på at jeg bytta ut glock 30n med en annen spesialpistol :roll:

 

Spøk til side ¨å tror jeg fortsatt ikke en får gjort så mye feil ved å kjøpe en shadow og noen kasser med ammo, den er vel relativt grei å bli kvitt også dersom en skulle gå lei.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar og erfaringer! :smile:

Glock har jeg ikke så veldig lyst på, selvom det sikkert er en knallpistol (har ikke skutt med en)

 

Som er nevnt rett over her, tenker jeg litt på det at når jeg først skal kjøpe meg våpen, så kan det kanskje være greit å kjøpe noe jeg har skikkelig lyst på og ikke kommer til å få lyst til å bytte ut (kanskje litt i øvre prisklasse)

 

Var på intersport å titta litt, på Bla. den brukte Sti targetmaster de har der, Den var ikke gått mange skudd, og så ut til å være tilnærmet strøken! Selgeren bekreftet også at den hadde gått svært lite da tidligere eier var en eldre kar som syntes den ble litt for stor å tung etter knapt et år i hans eie. Så sikler enda veldig på denne!

-Ellers har jeg jo fått med meg at tanfoglio har andre fine modeller! http://osloskytesenter.no/Produkt/245/1 ... Chrome-9mm

 

i 22lr falt jeg litt for SIG http://osloskytesenter.no/Produkt/245/1 ... 22LR-Svart Skjønner at dette ikke er noe som kan måles opp med match pistoler, men de sa på Oslo skytesenter at den var av ganske bra kvalitet og hadde helt grei presisjon så kan vel kanskje være et greit valg til litt rekreasjonsskyting og for å havne i nedre sjiktet på resultatlista på et klubbstevne i ny og ne? :P

Link to comment
Share on other sites

Targetmaster er fin til felt, men den er dessverre totalt ubrukelig til IPSC. Hvis du har ambisjoner om å skyte dynamisk etter hvert så kan du enten kjøpe noe som er egnet til både felt og en av IPSC divisjonene, eller først kjøpe en feltpistol, og så kjøpe noe som er brukbart til dynamisk som reservevåpen etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Begynner han med dynamisk senere trenger han ikke søke på reservevåpen for å få noe egnet. To forskjellige forbund, NSF og DSSN. Dessuten er kravene til våpen i felt og dynamisk ikke likelydende. Han kan da søke på våpen til begge klassene (grov eller militær i nsf og enten prod, standard eller open i dssn) hvis medlemskap i forbund/klubb og krav til aktivitet er oppfylt. Med det antall våpen som er nevnt i denne tråden trenger han vel strengt tatt ikke oppfylle høyere krav enn "rekreasjonsskytter" i begge forbund heller, og det er ikke all verden.

 

Mitt råd: Hvis targetmasteren passer og du har lyst på den, løp og kjøp den. Så hvis/når du bestemmer deg for å prøve dynamisk kan du skaffe noe egnet til det senere. Skal du begynne med dynamisk må du uansett ta et eget kurs for det og ha et eget våpen før du kan ta kurset. Det er en god del som skyter i open eller standard med feltpistolen sin til å begynne med og så skaffer noe annet til dynamisk etter hvert.

 

Det er morsomt å skyte både felt og dynamisk :D

Link to comment
Share on other sites

Det bes om tips til "første" 9mm da regner jeg det som implisitt at det også blir en andre, tredje, fjerde osv :lol:

 

Kommer også litt an på hva tidshorisonten "etterhvert" er. Det vil være gunstig å skyte en del og få en del erfaring som skytter før man prøver seg på dynamisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Til slutt falt valget på en CZ shadow i 9mm, som jeg tror jeg kommer til å bli bra fornøyd med som nybegynner! :-) Lot fornuften seire i denne omgang! Så får vi se med tiden om ikke muligheten kommer for å kjøpe noe litt smekkrere etterhvert :roll: Handlet også hylster og utstyr, så nå bare gleder jeg meg til dynamisk kurs!

 

Jeg kjøpte også en Sig Sauer 1911 i 22lr kaliber! Liker også denne veldig godt, og tror den vil passe fint til mitt bruk :smile:

Går helt greit og virker som den er av ganske så god kvalitet! justerbare og utskiftbare sikter, avtrekk som ikke er beintungt og kommer med ferdig gjenget løp til lyddemper! Den er dog litt mer kresen på ammo en annet, som var pga. 1911 konstruksjonen (som ikke er optimal i 22lr) etter hva jeg kunne forstå.

Link to comment
Share on other sites

Den er dog litt mer kresen på ammo en annet, som var pga. 1911 konstruksjonen (som ikke er optimal i 22lr) etter hva jeg kunne forstå.

 

Dette er ikke en 1911 konstruksjon, den deler muligens noen andre deler, og ser sådan ut, men den opererer helt annerledes, det er her snakk om en blowback pistol, mens 1911 har løp som låser i sleiden.

22lr som er lookalikes av tjenestepistoler er ikke kjent for å være det mest pålitelige, dette har nok mye å Gjøre med at det blir for mye sleide som skal flyttes.

 

Gratulerer med nye panger.

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe Glock som første pistol vil jeg ikke anbefale selv om de er kjempe gode pistoler.

Sammen med STI S&W Pardini Sig Sauer osv som er knall gode pistoler men til noe kostbar pris så anbefaler jeg

deg til å kikke på Tanfoglio, CZ er nevnt men jeg anbefaler rett og slett Tanfoglio, de er bra maskinert og tighte og driftssikte.

Bytter man til match pipe og får en børsemaker til å tilpasse den så har du en pistol som er like god som en som koster det dobbelte.

Link to comment
Share on other sites

Det du sier er jo at, en får en halvferdig pistol til halv pris. Hvor mye betaler en så får å få den ferdig? Kanskje det blir like dyrt som å kjøpe en helt ferdig en, og den ferdige er sikkert bedre også.

Link to comment
Share on other sites

Det trenger da ikke koste det samme som en som er ferdig. Tanfoglio Matchen min kostet 9000 ny den gang jeg kjøpte den, fikk tak i en 6 toms

Briley overdim pipe ny som var ment å bruke i en pistol, men etter salg av pistolen fikk jeg kjøpt den av eier for 1500kr. børsemakeren min

tilpasset den nye pipa og lagde sleide forlenger skrudd ytterst på pipa for 2500kr, total sum 13000kr og den er tightere en STIn og de andre pistolene mine

som koster det dobbelte og mer en det med unntak av Les Baern. Tanfoglion etter mange tusen skudd er fortsatt så tight at jeg må hjelpe den i lås hvis jeg slipper sleiden sakte frem, mellom ramme og sleide er den nesten like tight som Les Baern, finnes ikke slark noen steder og samler bedre en jeg noen gang kommer til å klare ( prøvd i benk) dette kaller jeg kvalitet til billig penge.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :smile:

 

Aha ja da forstår jeg! uansett, så går den greit med mini mag :)

 

Det er like imponerende hver gang....

- Først så kjøper man noe som ikke er optimalt for presisjon skyting.

- Så kjøper man seg noe som ikke er skikkelig egnet til å drives med standard 22 L.R

- Så for å drive jernet, så må man kjøpe dyr 22 som er kraftigere en vanlig 22.

- Sluttresultatet er at man skyter med noe som har mere rekylbevegelse en noe annet i 22

 

Men jernet ser fint ut.............

Link to comment
Share on other sites

 

Det er like imponerende hver gang....

- Først så kjøper man noe som ikke er optimalt for presisjon skyting.

- Så kjøper man seg noe som ikke er skikkelig egnet til å drives med standard 22 L.R

- Så for å drive jernet, så må man kjøpe dyr 22 som er kraftigere en vanlig 22.

- Sluttresultatet er at man skyter med noe som har mere rekylbevegelse en noe annet i 22

 

Men jernet ser fint ut.............

 

Hver sin lyst sa øltapperen. Han drakk mens de andre sloss.

 

Kammeret har jo opplest og vedtatt at GSP, Pardini, 686 og Steenvaag Xesse er det eneste som gjelder til felt, vi bør derfor få det inn i loven slik at ingen kan kjøpe noe annet. Da blir alt så mycket bettre Herr Døm-Dømmesson ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei. jeg holder til på Jevnaker-Hadeland

 

Må si at jeg egentlig er ganske fornøyd med Sig'en. Jeg er fullt klar over at det ikke er noe å sammenligne med en xesse eller pardini for den salgs skyld. Men til mitt behov for 22lr så skal den holde mål :P Gjør jo dette for at det skal være gøy, og at det er en av mange hobbyer og interesser. Har ingen ambisjoner om å bli verken distriktsmester, norgesmester eller verdensmester :smile:

 

Litt samme konseptet som man sier i bilsporten "Er ikke her for å vinne, er her for å spinne"

 

kanskje ikke den mest presise eller pålitelige 22 som er å få tak i, men tror mye ligger på han som står bak og sikter :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...