Jump to content

Barnes TTSX 130 (308W) og presisjon, hva gjør jeg galt?


Jon_

Recommended Posts

Jeg var en tur på banen rett før påske for å teste Barnes TTSX. Jg har hørt mye bra om presisjonen på denne kula, så jeg ble overrasket da jeg fikk se skiva. Det ble ikke så mange skuddene, men de 10 jeg hadde skutt hadde en samling på ca 40mm. Det var i grunnen en del dårligere enn jeg hadde forventet...

 

OBS! Jeg tar ikke ansvar for bruk av de ladedata jeg oppgir. Om du skulle finne på å bruke de, så skjer det på eget ansvar.

 

Ladningn jeg brukte:

Kule: Barnes TTSX 130 grs

Krutt: 43 grs VV N140

Hylse: Helpresset S&B

Hette: Murom LR

COL: 71mm

Ikke fabrikkrymp

V0: 850m/s (estimert)

 

Jeg har ikke skutt noen ladestige, mest på grunn av at jeg ønsker å ligge på 850m/s for å ikke ha for stor forskjell i treffpunkt mellom kuletypene mine.

 

Er det noen andre som har erfaring med denne kula og hva jeg kan forvente meg av presisjon?

Eventuelt noen forslag til endringer i ladingen jeg kan gjøre for å bedre presisjonen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte data fra ladeboken for TTSX 150grs og sjekket med QL at jeg ikke var på vei til å gjøre noe veldig dumt. Mulig det faktisk blir i slappeste laget, når jeg brukte en litt lettere kule enn det dataene egentlig er for.

 

Ladningen genererer moderat trykk, så det kan være det ligger noe der. Om en skjeler til Barnes egne data, så er jo de relativt friske. Alt begynner jo helt oppunder rødlinja..

 

Skytestilling var liggende med to-fot på 100m, normalt leverer børse og eier samlingen under 15mm med Nolser CC... 8)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje den kula rett og slett ikke går bedre i rifla di? 40 mm er jo ikke unormalt dårlig. Sammenlignet med diverse tester i jaktblader vil jeg si det er helt ok. Har du prøvd andre ladninger/kruttyper/settedybder? At ei "tilfeldig" kule med en "tilfeldig" kruttladning ikke samler bedre enn 40 mm er ikke akkurat noen sensasjon.

Link to comment
Share on other sites

Etter egne erfaringer, MÅ du skyte en ladestige for å finne den beste ladningen i forhold til presisjon.

 

I tillegg får du ikke nødvendigvis samme treffpunkt på f.eks 100 meter selv om forskjellige kuler har samme utgangshastighet.

Bl. a. pga forskjellig bc.

 

Og selv om bc og utgansgshastigheter er veldig forskjellig, kan du få samme treffpunkt.

 

I min 6.5-06 f.eks så har så godt som alt samme treffpunkt og de forskjellige kulene samler innenfor 25 mm på 100 meter samme hva slags bc, vekt og utgangshastighet de har, bare jeg ligger like oppunder maksladning for den enkelte kula.

Og da snakker vi om så store variasjoner i utganshastigheter som fra ca 850 m/s til nærmere 1300 m/s.

 

Nå er ikke jeg heller veldig(for å si det mildt) glad i S&B hylser til lading.

Der har jeg opplevd mye rart.

 

Mitt forslag er at du i det minste skyter en ladestige, og så får du se hvor treffpunket til den ladningen som samler best sitter, og hvor god den samlinger det er.

Så får du ta en vurdering etter det.

Personlig ville jeg også ha byttet hylser til f.eks hylser fra Lapua.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Hadde håpet på slippe å gnage meg gjennom hele mølla for å finne go'ladningen, men det ser ut som om jeg må gå den veien likevel. Jeg lukter en lang kveld på banen..

 

Jeg så 20mm nevnt som som en oppnådd presisjon, noen andre som har lignende erfaring?

 

Ellers er jeg enig med deg at om en får forskjellige kuler til å samler innenfor 25mm er et mål. Da er det mulig å bytte mellom forskjellige ammunisjonstyper uten å endre treffpunkt for mye.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kommer meg hjem fra jobb skal jeg poste min ladning til denne kula, tør ikke å ta det på husk.

Men dette er en kule som går svært godt i min blaser r8 og sauer. Jeg bruker korte piper 42-45 men har endog bra hastighet (870ms)

Den kruttvekta du bruker høres veldig slapp ut.

Jeg skal komme tilbake senere med min lade stige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...