Jump to content

Nytt chassis til Sauer SSG 3000 fra Accurate Mag


grunde@live.com

Recommended Posts

http://store.accurate-mag.com/solidrifl ... ystem.aspx" target="_blank

 

Er det noen som vet om det finnes norsk forhandler?

 

Jeg synes det virker som et interessant chassis med forskjellige valg for forskjefte og mulighet for foldekolbe. Jeg antar at Sauer 200 STR passer i chassiset, men uvisst om det tar original-magasinene.

 

Er det noen andre som har tanker rundt dette chassiset ? Pros and Cons?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Det finnes 10-skudds enradmagasiner til Tikka 55 i 308 som fungerer perfekt. De er helt "rette" som forlengede 5-skudds.

Det burde ikke være noe problem å skjøte to 5-skudds STR-magasiner avstivet med en foring i bakkant innvendig for 308. Der er det god plass. Det hadde sikkert også fungert med 6,5x55ai som heller ikke trenger "bananutforming" i magasinet. Høvelig magasinfjær kan være en utfordring. Kanskje man kunne få tak i fjær til 8-skudds 202-magasiner.

 

Hvis man skulle gått for ai kunne man fått Magnumhansen til å lage ei pipe for "fireforming" og fått ham til å kamre om et knippe nye matchpiper med samme verktøy.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Tviler på at røyseland, Stavdal, Dahl mm blir slått av en blaser med håndmating.

Dette foregikk back in the days, i 2015 - om jeg husker rett, det første stevnet vi kalte PRS (Vi hadde et lignende i 2013, men da visste vi ikke at det het PRS - tror vi kalte det "back to basic"). Det ble vunnet, nokså grundig, i might say, av en herværende DFS-skytter som regelmessig blir slått av d'herrer Stavdal og Røyseland ;) Nivået i dag i PRS er skyhøyt over det det var dengang. Men fremdeles er det det å skyte som er i fokus, ikke det å skifte magasin. Det er SVÆRT sjelden magasinkapasiteten er avgjørende, jeg tror ikke jeg har opplevd det. Problemet er at man bommer...

Resultatlista fra stevnet aps refererer til er forresten her:

 

6/9-15

1. Krister Engvoll 33/46.

2. Magnus Kristiansen 32/46.

3. Robert Ivedal 26/46

4. Dariusz K, Niclas Hage 23/46

5. Stanley Moen 22/46

6. Kim Karlsen, Christian Berg 21/46

7. Anders N, Kristoffer W 20/46

8. Jan Erik M, Thomas S 19/46

9. Lars Ove R, Tom Stalheim, Vetle Valsgård 17/46

10. Steffen Bø 16/46

11. Ilya K, Olav V 15/46

12. Jon Fredrik B, 12/46

 

Året etter så pallen slik ut - her er mr. Stavdal med. Unge hr. Røyseland kom kjørende fra Kvinesdal året etter. Han hadde jo tilogmed vært i statene og sett på dette på ekte, og hadde nok plukka opp et par triks der. Det året regna det så jævlig at resultatlista gikk tapt - jeg husker ikke engang hvem som vant, 

2chjl0.jpg.9ee65dffa60f886dd0ab33198c4f4984.jpg

 

 

 K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Var det blaser og håndmating året etter også? 

Faktisk ja, men ikke samme skytter. Det har stadig dukket opp folk med Blaser på de små PRS-stevnene. Om du ser på videoene jeg la ut fra årets stevne hos oss, så vil du se at det ikke er magasinbytte folk bruker tid på. 

Du skal slite med å vinne et PRS stevne med R93 nå for tida, men beste 3-del burde gå fint om du kan bruke den - for det er det det står om, ikke hva man har, men å kunne bruke det man har.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har lite trua på 10skd mag med std x55! De som har laget dette skyter nok høyst  Sansynelig .308, å det fungerer nok.. jeg har x55 imp. Som har rettere vegger å den ser ut til å løse problemet med mating fra 7 skudds mag..? Men det kan også være fordi jeg bruker magasinene i en M98.. Det fungerer vaffal👍 Men er det ikke mulig å bruke andre magasiner i ei 200 kasse?

 

 

Aannerud 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

topdogsa gjorde noe annet den dagen

Topdogen vant ;) Dette er 4 år siden, og i norsk PRS et hav av tid, "gamle dager" liksom. De første stevnene de som i dag er topdogs var med på, så var de OK, men ikke topp-gode. Senere har de trent målrettet på PRS... Og, Big Surprise - det virker! Det er kanskje en av de helt store tingene PRS gjør for norsk langholdsskyting, det får folk til å TRENE, og til å se nytten av diskutere og snakke om trening. Tidligere har langholdsskyttere stort sett skrytt av hvor lite de trener..

Nivået er fremdeles ikke høyere enn at vi vil se en tilstrømning av skyttere som er gode fra andre disipliner, og omveltninger i toppen. Jeg tipper at det vil være langt vanskeligere å vinne allerede neste år.

 

Sitat

mr Stavdal med r93 banker Stavdal med 200str når stangskytinga

Stangskytinga har stått på menyen noen ganger nå. Selvsagt vil hvem som helst klare noen skudd mer med magasin enn uten. Men poenget mitt er egentlig at de aller fleste skyter så sakte at de ville blitt grundig slått i stangskytinga av en OK stangskytter med R93, selv om de fikk 20-skuddsmagasiner. 

Jeg sier ikke at det ikke er en fordel med store magasiner, men det er faktisk en nokså liten fordel, og en fordel du ikke kommer til å merke før du skyter temmelig fort. For å bruke meg selv som eksempel, så kan jeg skyte 14-15 skudd med noenlunde presisjon på de 25s - fra 5skuddsmagasiner. Det er det 2-3 til i PRS-gamet som kan. Resten er på 7-8, selv med 10 eller 20 skudds magasiner.

Se på skill stage 2: 90s på 8 skudd fra 4 posisjoner. det høres kjempekjekt ut å slippe å bytte magasin i denne. Nesten alle timer ut på denne, og nesten ingen treffer alt. Men alle som timer ut, bruker 20s på hvert skudd, og fort vekk 30s før 1. skuddet - og gjerne 4-5s på magasinbytt om de kommer så langt.
De "gode" bruker 10-15 til 1. skudd, og 4-5 per skudd, og 1-2 på magasinskift (jeg bytter magasin mens jeg bytter stilling, og bruker i praksis ikke tid på det - problemet er som før sagt - å treffe de j.. gongene.) Jeg har trent på denne både med TRGens 10sk magasin, og Sauerens 5sk - og uansett hvor mye jeg liker TRGen - avtrekket på Saueren - og til en viss grad boltgangen - får meg til å velge den hver gang det skal skytes stevne, selv om jeg må bytte magasin.
En annen ting med slike lange enkeltradsmagasiner er jo at de er i veien. Jeg har f.eks. flere ganger sett folk ikke komme seg i den stillinga de vil eller bør for å skyte godt, fordi et langt magasin er i veien.

En Sauer med 10sk mag hadde selvsagt vært genialt - om det var 205ens dobbeltradsmagasin... Et langt "stick"-magasin har jeg bare ikke trua på - og det at ingen har importert dem ennå tyder på at flere er enig.

 

 

 

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
On 12/16/2018 at 10:11 AM, M67 said:

Se på skill stage 2: 90s på 8 skudd fra 4 posisjoner. det høres kjempekjekt ut å slippe å bytte magasin i denne. Nesten alle timer ut på denne, og nesten ingen treffer alt.

Fast forward til 2021. De 6-8 beste skyter nå 8 treff på 40-50s, og det går fint under minuttet med magasinskift på Saueren. Men nå MÅ man ha 10 (eller helst 16) skudds magasin, og Sauer er like avlegs som R93en var i 2016.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...