Jump to content

Nikon D40 + Savage FV bilder


Menace

Recommended Posts

Hei folkens legger ut denne her også jeg, kjøpte et Nikon D40 speilreflekskamera til samboeren i jula. Er ikke helt fremmed for fotografering selv så alle mulighetene med speilrefleks var moro for meg også. Tok derfor noen bedre bilder av salongen for å prøve det.

 

Har veldig lyst til og få til sånne skikkelige skrytebilder av våpnene som man ser fra produsenter. Gi mewg noen input på disse bildene også si hva dere ville ha gjort annerledes.

'

Ser for meg å kanskje bruke en kniv med i bildet, men det har jeg desverre ikke tilgjengelig her hvor jeg er i jula, Kanskje bruke noe som gjennskinn den står på? Alt av interesse slukes rått :D Fortsatt fin jul.

 

DSC_0438.jpg

 

DSC_0443.jpg

 

DSC_0464.jpg

 

DSC_0452.jpg

 

DSC_0455.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alt for dårlig lys, og uklare detaljer....

 

Og alt for "rotete" bakgrunn!! Det er vanskelig å ta skikkelige bilder innendørs, uten skikkelig lysutstyr.

Det er lettere utenddørs, men kanskje ikke på denne årstiden.

Skaffe deg mye lys, men ikke direkte. Demp det litt med feks hvit plast forran eller noe. Og skaff deg nøytral bakgrunn.

 

Jeg er ingen ekspert, men har sett hva som må til......

 

De bildene der hadde du ikke fått på trykk dessverre. :|

 

Du ba selv om kritikk, så ikke bli sur nå..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Neida, blir ikke sur for kritikk jeg, det som må til vettu. Lyset har jeg også funnet ut er et kritisk punkt, samt at lokasjonen der er midlertidig og hadde nok foretrukket en hvit vegg eller noe i bakgrunn ja., Skal teste ut litt mere med det senerer. Men så har jeg også lyst til og ta et bra bilde med helt mørk bakgrunn og kanskje oppå en glassplate. Vet ikke helt hvordan jeg skal få det bra, men man må jo prøve.'

 

Takk for kritikken :wink:

Link to comment
Share on other sites

**Som nevnt nøytral bakgrunn, det er rifla du skal ha bilde av.

**Stativ er ett must, da kan du med god samvittighet bruke iso100.

**Da rifla di er svart er det vanskelig og eksponere riktig uten å klippe høylysene i bakgrunnen, du kan eventuelt ta en lysmåling på rifla og legge inn en annen bakgrunn etterpå.

**Bruk blender automatikk slik at du selv styrer dybdeskarpheten. (ser av exif dataene at du trolig bruker "grønn firkant"=hel automatkk?)

**Vet ikke om D40 har "egendefinert" hvitbalanse, bruk i såfall denne, ett hvit ark er bedre enn ingenting, husk og jamn belysning med lik fargetempratur.

**Ta maaaange bilder når du først er igang.

 

Prøv igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Iso-verdien sier noe om lysfølsomheten til filmen(i gamle dager). Jo høyere verdi, jo mørkere kan det være før du må til med blitz. Ulempen med høy verdi er kornete bilder. Iso100-bilder blir klare og fine men fordrer lang lukkertid innendørs med dårlig lys. Derfor stativ. :D

 

Mulig du ikke får byttet iso-verdien i auto. Må muligens i manuelle innstillinge hvor du også styrer lukkertida og blenderåpning selv.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke D40 inngående, om du har drevet litt dslr tidligere finner du nok ut av det, hvis ikke må du nok ty til brukerveiledningen evnt. noen foto bøker.

Det går selvsagt ann å bruke "grønn firkant" helautomatikk, men det er først når du begynner å eksprementere med manuelle mulightene at dslr har noe for seg.

Link to comment
Share on other sites

Hallo, det er som Arild sier; for rotete. Hva vil du fremheve eller forklare på bildet. Det absolutt enkleste er å starte ute med overskyet vær. Da kan du bruke stativ og blender som gjør at du får dybdeskarphet der du vil. Skal du ta bilder inne har du to valg; bruke eksisterende lys uten blits. Du må justere WB så du ikke får stikk og bruke stativ. Alternativt bruke ekstralys i form av arbeidslamper reflektert feks fra isopor for å bløtgjøre lyset. Eller studioblitser som er det beste å jobbe med, da du kan forme lyset som du vil og belyse bakgrunn og skape det miljøet du vil. Det koster fra 15k og oppover for 3 lamper. Start ute og ta masse bilder så lærer du det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, Takk for råd. Disse bildene ble tatt hos foreldrene mine som vi er hos i jula, så lokasjonen og disse bildene ble tatt bare for å prøve også se hva dere andre hadde å si om dem. Et laken er jo ikke dumt, det er sant det. Men som ekstra lys kan jeg tenke meg et par vanlige garasjesoler vil gjøre susen dersom jeg reflekterer lyset fra noe. Men når jeg kommer til huset mitt så kan jeg ordne slikt litt bedre. Kan jo legge ut nye bilder på samme tråd når jeg har gjort det.

 

Men hvordan er selve bildene i forhold til vinkel jeg peker mot våpenet? Er zoomen riktig? Plassering av bildet? Dette lurer jeg litt mer på enn området rundt. På forhån takk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dette er ikkje spøk Ghillie !! Det er 2 ting ein skyt dyr med, det er våpen og det er fotoapparat. Denne tråden er om foto..

 

På min Canon 350D får du ikkje juster ISO så lenge du kjører på full auto ( grønn rute ).

Men går du på P for program, så kan du justere ISO. Eg heller kjenner ikkje til Nikon, men trur neppe dei er dårligere på Canon på det området.

 

Ellers så er kvitt laken bak og under våpenet fint, og ikkje direkte lys. Ofte kjører eg ekstern blitz`en rett opp i taket, hvis det vanlige kvite takplater. Dette reflektere lyset og spreier det ut i rommet. Blitz kan også justeres i ca 35 - 40 grader, slik at det går over, kaster lys frå det som er rundt våpenet. Etter litt slik testing, kan du finne vinkler og slik at lys/skygge passer bildet. Artig å leike seg litt med slike kamera.

 

Men ein ekstern blits er veldig greit å ha hvis du skal ha fine innebilder. Så det er verdt å invistere i hvis du liker å fotografere.... Lykke til med prosjektet Menace !! :D

Link to comment
Share on other sites

Fin adventsstake :wink:

Enig med de som har foreslått en mer nøytral bakgrunn, men er skeptisk til hvitt laken. Dersom du bruker en hvit bakgrunn, blir kontrasten stor til et svart våpen. Resultatet kan da fort bli en svart, unyansert våpenklump på et hvitt laken. Bruk heller en bakgrunn med litt mer struktur og ikke hvit.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en kar på fotoavdelingen hvor jeg jobber. Han tar bilder av alle våre produkter på jobb med et Nikon speilrefleks som jo er en del dyrer enn samboeren sitt, men dog. Han lærte meg dette med dybdeskarphet og lukkertid i samsvar med hverandre. Har testet litt, men skal teste mye mer. Dette er bare moro. hehe. Må nesten legge ut nye bilder jeg nå snart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...