Jump to content

Rolig ikke stor hund til rådyrjakt


Rav4d4d

Recommended Posts

Har selv hatt dachs og beagle, samt jaktet en hel del med andre raser (drevere, div terriere, div basset). Når vi her i huset skulle ha hund til rådyrjakt sist falt valget på Basset fauve de Bretagne - mye fordi vi var en del på jakt med en kompis som kjøpte seg det, og var mildt sagt imponerte. Flotte, rolige hunder å ha i hus, godt losmål og flott drevfart. Pene å se på og svært hyggelige på alle mulige måter.

 

Når det er sagt - man skal ikke kjimse av de individuelle forskjellene fra hund til hund innenfor samme rase heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trenger forslag til alternativ til Dachs. Modern vil ha en hund, jeg vil ha hund til rådyrjakt. Modern mener Dachs er for masete for mye lyd.

 

Noen forslag til noe annet, gjerne en som er grei å håndtere.

 

Litt morsomt at hun mener at Dachs er for masete og at det er for mye lyd med dem, da de har vært de mest rolige og stille av de hundene jeg har hatt :)

Selv gidder jeg ikke engang å vurdere noe annet enn Dahs til rådyrjakt.

 

Beagler kan være rolige(ikke alle) og de kan bli bra/brukbare på rådyr, men det er store individuelle forskjeller på hvor bra rådyrhunder de blir.

De blir som oftest meget gode harehunder.

 

Diverse Basset raser kan bli brukbare på rådyr, men det er mange individer av dem som ikke blir bra.

Litt sjansespill etter min mening.

 

Drever kan bli meget bra rådyrhunder, men er vel ikke dem som er roligst og mest stille av seg.

Det er selvsagt individuelle forskjeller her også, men etter min erfaring, er Dreveren den mest urolige av rådyrhundene.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er store variasjoner innen alle rasene.

 

Jeg har også dachs, den ene er NJCH med 6 strake 1. premier, og jeg har opplevd mange gode prøvedachser. MEN dachsene har et problem: Søket. Det som regnes som et normalt søk for en dachs, vil føre til G(raverende feil) avbrutt prøve og 0. premie for beagle/drever.

 

Skal du jakte med dachs, må du ha et terreng med svært tett bestand. For alle andre terreng må du ha hund med søk.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Ole-Johan; det er variasjoner innen alle rasene. Men at en over her skriver at bassetraser kan bli brukbare på rådyr synes jeg er en underdrivelse, for de kan bli meget bra på rådyr. Men her, som ved alle raser, så er det jobben hundeeier legger ned i hunden som for en stor del avgjør. Jevnt over er nok drever den rasen som er lettest å få til, da det skal endel til for at en "idiot" av en hundefører skal greie å ødelegge jaktegenskapene i den.

 

Basset Fauve de Bretagne er bra bikkjer, om enn kanskje litt dårligere i losmål/losføring enn Petit Basset Griffon Vendeen (iallfall i snitt på de jeg har opplevd i skogen). Men de durer på og gir seg ikke lett. Dachs har ikke imponert meg, men jeg har sett altfor få til å danne meg noe sikkert bilde. Her i Skandinavia er bassetrasene i sterk framgang jaktmessig, men til den type jakt vi her nord bruker bikkjer til, så er bassetrasene ennå veldig "unge" i forhold til dachs, drever og beagle som har vært avlet til vår type jakt i mange flere generasjoner og antall. Det kan derfor være variasjoner i jaktegenskaper, som gjør det om mulig enda viktigere å velge fra rett kull. Snille og gemyttlige familiehunder er de iallfall.

 

Det nytter ikke å gi noe entydig svar på hvilken rase som er "best" (og meningene er alltid forskjellige), du må heller gå inn på individnivå uansett rase og se etter de egenskapene som også kan tilfredsstille mor i huset.

Link to comment
Share on other sites

Her blir det skrevet mye ifbm egene erfaringer. Det tror kommer ann på hvilke rase man har selv,å hva man foretrekker. Har selv 2 Peti Basetter,hadde tidligere Dachs. Dette med søk som beskrevet høyere opp her med Dachs,kjenner jeg meg overhode ikke igjen i. Dette er helt individuelt. Sjansen for å få en god jeger av Dachs er ganske stor,bare være nøye med hvor du handler,som med alle andre raser. Har heller ikke hørt eller opplevd at de er mer masete enn andre raser. Eneste fordelen jeg ser med Bassetene mine er når det er snø,eller veldig bratt og ulendt,da er de mye sprettende og har selvfølgelig lengere bein.

Kjøp rasen du har lyst på,bruk mye tid på den helt fra den er valp.

Masse lykke til,uansett rase :)

Link to comment
Share on other sites

Det er store variasjoner innen alle rasene, men der er også rasemessige karakterer, kvaliteter, forutsetninger og standarder. Og slik ønsker vi at det skal være.

 

En dachs vil aldri uansett hvor søks- og jaktgal den er ville ha noen som helst mulighet for å matche en beagle. OG det er bra, dachshundens kvaliteter er slik de er fordi vi ønsker det. Det blir bare dumt å skulle fremstille dem som finskestøvere.

 

Jeg setter også svært stor pris på å jakte med dachser, MEN i løpet av en jaktdag ligger di kanskje på 25% av hva en beagle presterer i søks- og drevlengder I KILOMETER. I tid er det selvsagt helt likeverdig, døgnet har 24 timer uansett hva du jager med.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er store variasjoner innen alle rasene.

 

Jeg har også dachs, den ene er NJCH med 6 strake 1. premier, og jeg har opplevd mange gode prøvedachser. MEN dachsene har et problem: Søket. Det som regnes som et normalt søk for en dachs, vil føre til G(raverende feil) avbrutt prøve og 0. premie for beagle/drever.

 

Skal du jakte med dachs, må du ha et terreng med svært tett bestand. For alle andre terreng må du ha hund med søk.

 

Som du sier, så er det store variasjoner innen den samme rasen.

Jeg har jaktet på rådyr med Beagler, Drevere, Basset Griffon Vendeen og Dachs gjennom nesten 30 år og har selv hatt en del Dachser gjennom 25 år.

 

Gjennom disse årene har jeg jaktet i mange forskjellige terreng og føreforhold og opplevd mye forskjellig fra de forskjellige rasene og de enkelte individene.

Jeg har opplevd skopussende Beagler og jeg har opplevd skopussende Dachser.

Og jeg har opplevd til de grader skopussende BGV.

Eneste jeg ikke har opplevd skopussende hunder av, er Drever.

Jeg har desverre ikke opplevd BGV med meget godt søk, men jeg har opplevd en del Dachser(både egne og andres) med meget gode søk, som uten problem har funnet rådyr i meget rådyrglisne terreng.

Jeg har også opplevd en del Drevere og Beagler som har hatt alt for vidløftige søk med total mangel på samarbeid med hundefører.

 

Uansett rase man bestemmer seg for, så er det veldig viktig å finne seg linjer og foreldre med akkurat de egenskaper man ønsker seg.

Jeg f.eks ville ha styrt unna avkom fra Ole-Johan sin NJCH, da den tydelig har et mindre bra søk i forhold til hva jeg ønsker meg.

 

Når man har funnet den rasen man ønsker og fra de linjene man ønsker, så er det håpe på at individet har de genskapene man ønsker, og så er det helt opp til hundeføreren om hunden blir en bra jakthund til sitt bruk eller ikke.

 

Noen får en brukbar eller bra hund ut av gråstein og andre får ikke det beste gull til å skinne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desverre ikke opplevd BGV med meget godt søk

Du får hive deg med noen av bikkjene vi har her oppe da. 500-700 meter utslag i søket er ikke noe problem, stort lenger enn det ser jeg på som lite hensiktsmessig. Selv for en langbeint støver…

Link to comment
Share on other sites

Jeg f.eks ville ha styrt unna avkom fra Ole-Johan sin NJCH, da den tydelig har et mindre bra søk i forhold til hva jeg ønsker meg.

 

Ja ikke sant, seks forskjellige meget sakkyndige dommere har i tur og orden vurdert henne til 1. premie, med middels søkspoeng. Dette er nettopp hva du kan vente deg av en dachs hvis du er heldig!

 

Ja, er dachs-søket for dårlig, så styr unna og kjøp beagle!

Link to comment
Share on other sites

Ranger

Det er betraktelig mer enn hva jeg har opplevd med rasen og helt klart fra bedre linjer enn det jeg har opplevd.

Som også bekrefter hvor store forskjeller det er når det gjelder alle raser og linjer.

Man kan fort få feil inntrykk av en rase basert på erfaringer fra kun en linje eller to.

 

Jeg synes BVG er veldig trivelige hunder og en del av dem har veldig fin los, men pga tidligere personlige erfaringer med søket dems(6-8 forskjellige hunder), har det vært en rase jeg selv har slått fra meg.

Dersom jeg evt. vurderer en BVG senere, skal jeg helt klart ta kontakt med deg, selv om jeg har en forskjærlighet for Dachser, da jeg har hatt mange gjennom årene. Men jeg er ingen rasefanatiker og liker å prøve noe nytt nå og da :)

 

F.eks har jeg ei snart 1 år gammel Svensk Hvit Elghund tispe som jeg har blitt fortalt av "elghundeksperter" i området, er en totalt ubrukbar rase til elgjakt.

Vi får vel se hva dem sier om et år eller to :)

 

Og som en liten kommentar til Ole-Johan, så har de fleste av mine Dachser søkt i en 3-400 meters radius ut fra meg som hundefører.

Som jeg synes er passe langt ut til hver side og fremover fra meg, og som sannsynligjør at hunden vil finne rådyrene som er i området, med minimale sjanser for støkk og gode muligheter til å plassere seg riktig i forhold til losen.

 

Jeg har vel totalt hatt to Dachser som har søkt kun 100-200 meter ut fra meg(som jeg synes er for kort), og de ble kosehunder hos andre istedenfor å bo hos meg.

 

Jeg har også hatt en jaktidiot av en Dachs som søkte mye lengre ut om han ikke fant noe, og det var ikke all verdens morsomt å skulle gå etter en los som startet opptil en kilometer eller lengre unna og gjerne utenfor terrenget..

Men han var ektremt god å ha til ettersøk eller jakt under meget vanskelige forhold.

De første 5-7 høstene jeg jaktet med han, og før han ble totalt jaktidiot(som sikkert var min feil), var han den desidert beste rådyrhunden jeg noen gang har jaktet med(innkludert en norgesmester).

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer/fordommer:

Dachs: ok i terreng med mye rådyr og lite undervegetasjon. Flott mål, gode og sikre jagere. Fin loshastighet til praktisk jakt. Sammenlignet med drever og beagle har de veldig lite effektivt søk og bruker like lang tid som ei rotte på å komme seg inn når de legger av. Veldig dårlig framkommelighet med litt undervegetasjon/snø. Løper sikksakk mellom blåbærbuskene.

 

Basset: Store individuelle forskjeller ift de andre rasene. Fra meget bra til ubrukelig. Litt for stor sjanse for å få et individ som ikke holder mål. Fare for dårlig jaktlyst, trangt og ineffektivt søk. Men de gode individene kan være meget effektive jakthunder, særlig med forposting. Sjeldent LANGE loser.

 

Drever: Letteste rase å få rådyrbikkje av. Stor jaktlyst, flott men ofte uærlig målbruk. Full aus om den ligger 20 min bak, jager bakspor eller har tap. Mange individer virker rett og slett korka dumme. Ellers mye bra. Greie søk. De beste rådyrhundene i landet er drevere, men det er noen idioter pr topphunder. I tillegg er de greie å ha i hus. Fornøyd med lite. Noen litt gneldrete.

 

Beagle: suveren effektivitet i søk og retur. Løper i ring rundt alle andre raser i søk og tar heiene for seg til de finner rådyr. Generelt dårlige målbruk enn drever. Ofte for stor fart til ideell ringing. Tilbøyelige til å prioritere hare (hvilket jeg og mange beaglefolk verdsetter) men med målretta preging er det lett å få de til å fokusere på rådyr. En rase man kan forvente los med uansett og, i motsetning til drever, en rase der man kan forvente å få hunden med seg hjem hver jaktdag. Trivelig men aktivitetskrevende rase. Jeg har selv beagler. Som rådyrhund mener jeg at ingen kan måle seg mot de beste beaglene. De er såpass suverent bedre i effektivitet at de andre ikke når opp. men som rein rådyrhund ville jeg nok likevel valgt drever pga at sjansen for at den foretrekker hare er større enn drever,

 

Oppsummert: på individnivå er alle bra. Men drever peker seg ut som rådyrhund nr 1. Min erfaring er at den er flott familiehund også

Link to comment
Share on other sites

Er ingen profet her, men da var det min tur :wink:

Har fotfulgt noen ulike bassets, drevere, beagler og dachser på hjort og rådyr. Stort sett i noenlunde brukbare ulike terreng med litt størrelse, men ikke på svært glisne/dårlige jaktmarker.

 

Da må min personlige rangering totalt sett bli slik:

Nr.1 Dachs - en klar seier på alle måter :angel:

Nr.2 Bassets(Flotte hunder når de først er god) :)

Nr.3 Beagle og Drever(spesielt drevere jager med alt for stor fart på rådyr) :shock:

Link to comment
Share on other sites

...i motsetning til drever, en rase der man kan forvente å få hunden med seg hjem hver jaktdag.

 

Etter 20 jaktsesonger med drever, har jeg hittil kun opplevd 1 gang å dra fra jakt uten bikkja i bilen, og den gangen var det et godstog på Nordlandsbanen som var årsak.

 

Uansett rase: En får den hunden en fortjener. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Uansett rase: En får den hunden en fortjener. :mrgreen:

- Synes Jibrag oppsummerte det veldig bra her! :D

 

Artig å lese andres erfaringer, noe av det stemmer med mine oppfatninger også. Som drevdommer har jeg dømt 5 av 6 bassetraser (Grand Basset Griffon Vendeen er ennå ikke stilt på prøver i Norge), og har sett basseter som i stor grad stilles på drevprøver fordi eierne mener hundene er klar for det. Det går som regel godt. I tillegg er vi ute med flere forskjellige bikkjer i jakta. Det er flere blodslinjer jeg liker sånn jaktmessig, og jeg har inntrykk av at bassetfolk har mer og mer fokus på utvikle søk og andre egenskaper som kan føre basseter til toppen av hierarkiet. Det er som sagt unge raser her på berget, i forhold til de mer etablerte.

 

Det er ikke noe problem for en fauve eller en petit å jage rådyr i 3-7 timer (eller mer), men det er slett ikke ønskelig av hensyn til viltet og omgivelsene. Har man ikke greid å felle losdyret etter 1-2 timer, så er det like greit at bikkja returnerer eller lar seg kalle inn og kobles. Basseter har gode egenskaper når det gjelder å legge av om viltet drar langt ut, og disse egenskapene forsøker vi i Norsk Bassetklubb å ta vare på. De som kommer hjem og skryter på feisbukk at "bikkja trøkket på i 7 timers los i dag" har misforstått hele greia, og er dårlige ambassadører for oss hundefolk. Vi studeres med argusøyne av de som vil vårt kjære jakthundehold til livs.

 

God påske! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...