Jump to content

kombi el rifle til revejakt?


bjoeik

Recommended Posts

Hei har no beggynt med revejakt... har tilgang på kombi i cal 222, men pga dårlig avtrekk føler eg meg ikkje sikker nok til å skyte på rev på avstandar over 80m med dette.har Og rifle i 308(godt avtrekk, presisjon) hvilket burde eg ha med på jakt?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags revejakt? Stor forskjell på, lokking, åte, hi eller med hund. Hva slags kikkertsikter er det som sitter på de forskjellige børsene? Hadde uansett fått en børsemaker til å ta tak i det avtrekket på den kombien.

Link to comment
Share on other sites

Blir først og fremst åte, lokking...ja må nok få nokon til å fikse avtrekket. :? Åtejakta er null problem då åtet ligger på 50m, men lokkinga, størst sjangse at reven kjem på 100+ el 25. :? MÅ nok sjå postane litt an :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kombi eller drilling er utmerkede våpen ved lokkejakt på rev. Har mista noen skuddmuligheter med kun rifle når Mikkel dukker opp på siden på noen meters hold. Forutsetter at våpenet kan avgi rifleskudd på lik linje med ei rifla da. Har erfaring med at det kan være like lett å få inn reven på haglehold på steder med glissen vegetasjon eller i skogband enn å prøve å få den ut på store åpne flater. Kan virke som den føler seg tryggere og er noe mindre varsom.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

kombi har jeg selv på "bevegelig" jakt. der er den suveren. 22wmr rifla blir brukt på ren åtejakt. største minuset for mitt vedkommende er å finne et sikte som det er mulig å få lavt nok montert. 2-7x33 på sportsmatch montasje føltes ikke lavt nok. deretter kjøpte jeg kozap montasje av laveste type. likevel må man strekke hals hvorpå kinnkontakten forsvinner. dette er viktig da fordelen med en kombi skal være å skyte greit med hagle løpet også. kolbeforhøyere++ble et himla styr. så jeg reiv av hele dritten og bruker opne sikter ut til 70m i dagslys. det fungerer glimrende. jeg mener at man ser bedre og skyter bedre med en ren "reverifle" som er beregnet på kikkertsikte.spesielt på litt avstand (70m+). godtar du kombiens ulemper så er valget soleklart i kombiens favør.

Link to comment
Share on other sites

På kombien ville jeg brukt 1-4 siktet du har.

Begynn med innstilling på 1 og føl deg frem om det føles greit å ta sjansen på å skyte med hagleløpet ved å se gjennom kikkerten og eventuelt øk litt på forstørrelsen hvis det føles greit.

Hvis mikkel kommer på rifleavstand så har du som regel tid til å øke forstørrelsen til 4 før du skyter.

Jeg har ett sikte med 1.5-6 i forstørrelse og synes det går greit å skyte hagleløpet med lav forstørrelse siden jeg da har begge øyne åpne og derved oversikt og ut til 150m på max forstørrelse med rifleløpet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...