Jump to content

Valg av sizediameter for revolver


Tomas

Recommended Posts

Hadde for en tid siden Ladeboken ( tror det var nr 1 ) hjemme ( utlånt nå ), der stod det noe sånt som " at man skulle velge kulediameter som var en mellomting mellom tønnediameter/cyl - løpsdiameter " ( NB! dette er tatt utfra husken, så ikke arrester meg veldig lenge om jeg er langt ute på jordet ). Nevnte noe slikt når jeg var på banen sist, men fikk fortalt at " man skulle ta løpsdiameter som utgangpunkt og gå opp en hundredels tomme ". At en revolver ikke måler det samme i alle cylindere er vel kanskje tenkelig, men da kan man vel ta gjennomsnittet av de 6 diameterne inn i kalkulasjonen? Hva om svaret da blir mindre enn løpsdiameter, for slikt kan vel også skje? Hva praktiseres, og hva gir ideelt den beste presisjonen?

 

Kjøpte utgave 7 av Ladeboken, har nå lest igjennom mesteparten av boken, og kan ikke finne noe om dette tema, eller har jeg oversett noe? På pistolbanen fikk jeg også kommentert at det har skjedd noe med kunnskapen om dette tema etter at nr 1 av Ladeboken har kommet ut. Merkelig at nr 7 ikke nevner dette? Personlig har jeg stor respekt for kunnskapen for de gutta som forfattet nr 1, flasket opp med disse gutta, synd at hvertall en av disse har gått bort. Må ikke forstås slik at jeg har mindre respekt for de som har skrevet senere utgaver.

 

Kan kanskje spørre om noe annet i samme slengen, denne " pluggen "/kuleerstatning som skal slås i løpet, er det greit å støpe den i f. eks en forborret treblokk? Blykvalitet mykest mulig. Tar for gitt at den bør være så nært virkelig diameter som mulig, men selvfølgelig en smule overdimensjonert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er at tønnehalsene er minst like store som løpsdiameter.

Velger du da en kule som er sånn cirka like stor som tønnehalsene, er du på riktig vei.

Om tønnehalsene er av litt forskjellig størrelse ville jeg valgt en kule som er like stor som den trangeste tønnehalsen ut fra tanken om at den tønnehalsen som er trangest vil produsere et høyere trykk enn de som er videre dersom kula må skvises ned i dimensjon ved avfyring.

Et endret trykk fører gjerne til endret hastighet og dermed treffpunkt.

Det gjør ellers ikke noe om kula er litt større enn tønnehalsene såfremt du ikke allerede er på rødstreken mht. trykk.

 

Edit: Her er en tråd om emnet.

viewtopic.php?f=15&t=40168&start=0&hilit=t%C3%B8nnehals

Link to comment
Share on other sites

Takker for henvisning til flott tråd, skulle det være noen som sitter på en slik Manson reamer så kan det være av interesse å låne mot en erstatning. Skal også sjekke hva dette koster hos Brownells. Mitt våpen er Ruger nr 101, hvor jeg mener at tønnemunningene er underdimensjonert, så da er det en jobb å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

TS. Det er løpsdim., som er avgjørende for valg av kuledim. Sjekker normalt ikke dim. på munningen, av de forskjellige kammerene. Burde kanskje gjort det. Men kun en gang (på 7 revolvere - S&W og Ruger), følte jeg at noe var galt og måtte sjekke dette. (Samler våpnet innenfor 1", på 25 m og innenfor 4" på 100, uten kikkert, er dette bra nok for meg). Og oppdaget at munningen, var noe under løpsdim. Fikk da en våpensmed til å "brotsje" alle kammerene og til 1 tusendel over løpsdim. Og jeg fikk pressisjonen jeg ønsket.

 

Om støpte kuler bør vær på løpsdim., eller en tusen del over, er jo litt avhenig av hardhet på kule og hastighet. Bare prøv deg frem.

Link to comment
Share on other sites

"Hemmeligheten" med kulediameter for blykuler er at den bør være lik eller en anelse over riflingsdiameter for å unngå blying. Det ideelle er et løp som koner en anelse fra kammer til munning, men det er ikke lett å få til. Er tønnehalsen (en del av "løpet" i denne sammenheng) trangere enn pipa blir det fort krøll. Da må en bare prøve seg frem, bløte kuler kan av og til være løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Var innom Brownells og fant verktøyet ( Manson reamer ) Dere har omtalt, men skulle gjerne hatt litt info om hvordan det skal brukes, og hva som skal kjøpes. Legger det frem for noen i klubben, så kan vi kanskje kjøpe det sammen. Takker for innspill!

Link to comment
Share on other sites

Et borringsmikrometer er det perfekte verktøyet, men det er det ikke så mange som har. Et godt t-mål er et annet alternativ, men i praksis er det mye enklere å slugge kammerene. En støpt blykule bør fungere, fjern alt fett og evt klem den litt sammen i lengderetning for å sikre at den er passe overdimensjonert.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan du sjekke uten verktøy. Slå en bløt blykule gjennom løpet, prøv så denne i alle kammer. Faller den ikke lett igjennom, må du brotsje kammerene. En blykule, uansett hardhet, må må være samme diameter og helst en tusendels tomme eller to større, enn sylidermunningen, som igjen må være tilsvarende over løpsdiameteren.

Link to comment
Share on other sites

Var en interresant artikkel i siste handloader om riflingsdiametere, trykk, og legeringer.

 

Noe av poenget var en sak som mange hjemmeladere ofte overser: legering, og dermed hardehet, må være tilpasset ikke bare hastighet, men også trykk.

Kula skal kunne ekspandere/obturereunder trykket den aktuelle ladningen, slik at den fyller løpet og ikke slipper gass forbi. for harde kuler i forhold til trykket vil kunne gi gasslekkasje og dermed blying og dårig presisjon.

 

Det jeg prøver å komme fram til er at det faktisk kan være en ide å prøve å eksperimentere med kulehardhet før man gjør andre inngrep- jeg har selv opplevd at våpen med vanskelige toleranser kan fungere godt med bløte kuler(38 og bløte hulbasewadcuttere)

Link to comment
Share on other sites

Var en interresant artikkel i siste handloader om riflingsdiametere, trykk, og legeringer.

Vet ikke om du leste alt, denne skribenten skrev. Men det skrivers mye rart i amerikansk våpenlitteratur. Noen er eksperter og andre tror de vet mye. Så der som ellers, må en ikke "sluke" alt.

 

Angående ekspandering, i løp. Det er nok riktig, at konsistens (hardhet) har betydning hvis en bruker underdimesjonerte kuler, når en tenker på gasslekasje. Men med løpsdim. på kula, er vel ikke dette noe problem. (muliggens ikke, med en tusendel under heller). På en kule som er "slugget", så måler en største dim., d.v.s. det samme som bunn av løpsriflingen. Men toppen på riflingen pesser seg ned i kula og fører til utvidelse og ekspangsjon av kula. Dermed tetting. Hvor stor differansen er på bunn og topp av riflingen vet jeg ikke og det er nok også avhengig av fabrikat, kanskje også type våpen. Men trolig er det NOEN tiendels tommer! Ikke tusendeler som diskuterer, når det kommer til kuledim.!

 

Så benytter en løpsdim. på støpte kuler, tetter nok kulen for gasslekarsje.

 

Editt: Hullbasserte wadcuttere (i relevant hastighet), tetter nesten uansett og går bra, hvis resten av jobben (lading/skyting) gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Er du usikker på diameter på tønnehalsene er det bedre å gå opp enn ned på kuledia. En tusendel overdimm er mye bedre enn en tusendel underdimm.

 

Som tidligere skrevet.....Problemene blir først store når tønnehalsene er trangere enn løpet. Da er kula underdimm før den kommer inn i riflinga og resultatet blir blying. Har du en slik revolver hjelper det ikke å kjøpe større kuler! Tønnehalsene er de raskeste sizediene jeg vet om :)

Link to comment
Share on other sites

Underdimensjonerte tønnehalsar er langt ifrå eit ideelt utgongspunkt, men det er ikkje håplaust. Som evert var inne på så kan det løne seg å forske litt på legeringar og hardheit. For harde kuler saman med trang tønne vil nesten garantert føre til blying. Men blaute kuler, gjerne holbaserte wadcutters, kan vere god medisin i våpen der forhold mellom tønne og løp er feil. Val av krut kan óg vere avgjerande, eg ville gått for hurtige krut for kaliberet i slike tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...