Jump to content

Jakt ørepropper/hørselvern


esfanta

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter nye ørepropper for skyting og jakting.

 

Vurderer egentlig CENS Aktive, da jeg hørt utrolig mye bra om dem og jeg har tidligere har hatt dårlig opplevelser med en annen type som virket veldig billig (noe den også var). Så denne gangen vil jeg investere godt i kvalitet.

 

Har vært å sett på denne siden http://www.hantek.no/orepropper/jaktpropper da jeg har hørt mye bra om denne produsenten.

 

Ser også at de leverer Passive ørepropper også. Er det noen som har erfaring med passive impuls propper? Eller er det aktive som er lurest hvis man er aktiv på jaktfronten?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vokst opp med en far som elsket å være på skytebanen så forsøker jeg å ta vare på den lille hørselen jeg har igjen siden dette var i vattdottens tidsalder. Jeg har derfor både aktive ørepropper, passive og vanlig hørselvern. Jeg er ikke i tvil om at øreklokker gir bedre vern for hørslen enn selv formsydde ørepropper. Årsaken er at mye lyd kommer inn gjennom brusken rundt øret. Så propper er kule og aktive enda kulere, men jeg bruker ikke mine på skytebanen. Der bruker jeg hørselvern og av og til også en propp i venstre øret under hørselvernet for da slipper jeg å skvette når naboen fyrer av den store kanonen.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med elektroniske ørepropper, men har brukt elektroniske hørselvern i flere år. Det fungerer veldig bra på jakt. Der har du tilstrekkelig demping av lyd. Men på skytebanen er det ikke godt nok. Det er kun ørepropper og hørselvern som er godt nok. Lyddemper er forresten absolutt å anbefale om man ønsker å ta vare på hørselen..

Link to comment
Share on other sites

Har og vurdert CENS og var i kontakt med leverandør sist høst. Virket som om det skulle komme noen forbedringer, og det ble vel hintet om at det kunne være smart å avvente litt for å se hva som kom.

 

Har brukt klokker på jakt (Sordin). Dette fungerer egentlig bra, men blir litt øm rundt ørene etter en lang dag.

 

Har begynt å bruke Earfoon på jobb, og det er veldig behagelig :) Ville ikke brukt dem på jakt da...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg lurer også på passive ørepropper på jakt.

Har dessverre pådratt meg øresus etter mange tusen hagleskudd uten hørselvern :-/ Skaffet meg for noen år siden aktive formstøpte propper fra Hørselaben og har blitt vant til å bruke de på småviltjakt - men det er ikke helt topp å høre all lyd elektronisk

 

Nå har jeg kommet over en mellomting - som visst nok er mye brukt over dammen. Ørepropper som slipper gjennom vanlig talenivå - men demper lyd over 85 dB. Det er omtent samme spesifikasjoner som mine elektroniske propper til kr. 4000,- +

 

Disse heter Surefire og koster under 250 kroner (!) Skussmålene er gode. Noen her som har testet de ut?

 

https://sqoop.no/produkt/surefire-horselvern-ep3/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Øreproppene her det er snakk om har jeg ikke noe erfaring med selv, men noen folk i jakt og skyttermiljøet som jeg omgås med har. Til jakt, ja kanskje, det super optimale ved bruk av feks hagle på orrfugl er bare ørene i friluft, helt til skuddet går! Jeg bruker Msa Sordin Supreme pro-x, de er gode, men ikke perfekte. Jeg bruker dem også på skytterbanen, også der er de gode, man ikke perfekte, finnes langt billigere utstyr som demper bedre. Men jeg trives med dem, jeg bruker også 3M ørepropper i tillegg på bane og på div jaktfeltstevner. Jeg skyter med lyddemper, men jeg ser på ser på mange måter, mange fordeler med å få skudd lyden så lav som mulig. På jakt med rifle, brukes ingen annen demping enn lyddemperen...jeg er uansett opptatt av å ta så godt vare på hørselen min som jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer også på passive ørepropper på jakt.

Har dessverre pådratt meg øresus etter mange tusen hagleskudd uten hørselvern :-/ Skaffet meg for noen år siden aktive formstøpte propper fra Hørselaben og har blitt vant til å bruke de på småviltjakt - men det er ikke helt topp å høre all lyd elektronisk

 

Nå har jeg kommet over en mellomting - som visst nok er mye brukt over dammen. Ørepropper som slipper gjennom vanlig talenivå - men demper lyd over 85 dB. Det er omtent samme spesifikasjoner som mine elektroniske propper til kr. 4000,- +

 

Disse heter Surefire og koster under 250 kroner (!) Skussmålene er gode. Noen her som har testet de ut?

 

https://sqoop.no/produkt/surefire-horselvern-ep3/" target="_blank" target="_blank

 

 

Klarte akkurat å få det siste paret de hadde på lager :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 years later...

Er det noe forskjell på Soundscope pro-tect iHunt Fra starkey og Jaktapparatet Jeger`n fra hørselabben? De ser ganske like ut. Har ikke erfaring med propper, men har hatt noen par aktive hørselvern. Syns kvaliteten på lyden utenfra varierer mye! Hvordan er den på disse?

Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (8 timer siden):

Er det noe forskjell på Soundscope pro-tect iHunt Fra starkey og Jaktapparatet Jeger`n fra hørselabben? De ser ganske like ut. Har ikke erfaring med propper, men har hatt noen par aktive hørselvern. Syns kvaliteten på lyden utenfra varierer mye! Hvordan er den på disse?

 

Gikk til anskaffelse av et par Soundscope pro-tect iHunt (Starkey) fra Høvik hørsel før jul. Sitter som støpt (naturlig nok...) og jeg er så langt veldig fornøyd med dem. Super lydkvalitet, fin demping og  retningsbestemmelse fungerer utmerket. Som eneste hørselvern på en innendørs skytebane, blir nok dempingen i snaueste laget. Men for jakt og litt utendørs skyting holder det i lange baner.

Hvis det er en ting jeg ikke liker med dem, så er det den knøttlille volumkontrollen som sitter på hver plugg. Vanskelig å finjustere disse slik at forsterkningen blir like sterk på begge ører osv. Men dette er vel kanskje en treningssak. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Volumkontrollen er plundrete på alle de inne i øret-proppene jag har prøvd (SoundScope, Jeger'n og CENS), men CENS sine er de minst plundrete. Jeger'n hadde mest egenstøy i form av en konstant svak susing/"brus" når de er i bruk. Og felles for alle er, som @Breiðisjorpåpeker, at de demper mindre enn gode øreklokker. Men til jaktbruk er dempingen etter min oppfatning god nok. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd SoundScope, men ikke andre aktive propper. Sammenlignet med aktive hørselvern av god kvalitet som Sordin Supreme Pro-X er Soundscope-proppene dårligere på lyd i naturen. De suser litt, og retningsbestemmelsen er dårligere. Volumkontrollen er et problem. 

Link to comment
Share on other sites

mig16 skrev (1 time siden):

Jeg har prøvd SoundScope, men ikke andre aktive propper. Sammenlignet med aktive hørselvern av god kvalitet som Sordin Supreme Pro-X er Soundscope-proppene dårligere på lyd i naturen. De suser litt, og retningsbestemmelsen er dårligere. Volumkontrollen er et problem. 


Jeg har også begge disse to og opplever det egentlig motsatt: Altså at lyden i naturen (og retningsbestemmelsen) er betydelig bedre med SoundScope enn Sordin... Skrur man lyden opp for mye, så får man dog litt sus på begge to. Men det er vel med hørselvern som med optikk, det blir til slutt snakk om en subjektiv opplevelse.

Edited by Breiðisjor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (5 timer siden):

Jeg er opptatt av hvordan lydene i naturen blir gjengitt. Er det noe forskjell på dem i forhold til det?

Ja, digitale CENS er suverent best, i hvert fall for oss med hørselstap som må korrigeres for. Jeg har skrevet om dette i en egen tråd. Men CENS koster vel omtrent det dobbelte som de to andre, så hva som er godt nok for deg er umulig å si.

Link to comment
Share on other sites

Fikk korrigert forsterkning ift hørselstap i mine gamle Re-sound, nå Jegern, men hva som gjelder nå om dagen vet jeg ikke. Ser det er en ny modell. Fø godt fornøyd med mine gamle. Har vel brukt disse i 10-15 år nå og har hatt feil på en propp, en gang (etter en ualminnelig våt høst). Fikk fiksa den raskt og kostnadsfritt hos Hørselslabben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...