Jump to content

Ladedata 3006


torevr

Recommended Posts

Hei!

 

Har lest litt rund etter ladedata til min Browning x-bolt 3006.

Jeg ble anbefalt 57grs lading der jeg kjøpte kulene, men andre plasser ser jeg det er over makslading med mitt krutt og kuler. hvor kan jeg sjekke dette helt sikkert? evt. noen som kan sjekke det for meg?

 

Krutt: VV n-160

Kuler: Nosler CC 168grs

Hylser: Norma, Winchester og Remington.

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, vær kritisk til ladedata.

 

Kan bare nevne at jeg selv har brukt 58 grs N160 i Norma hylser til nettopp denne kula med god presisjon. Vil tro du kan presse det opp mot 60 grs her uten problem.

 

Gikk over til 50 grs N150 med denne kula, gav veldig god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjører kombinasjonen din i Quick load er max for 168 Nosler cc 62,9 gr med N160

Det skal gi 877m/sek i ei 63 cm pipe.

Dette etter saami spec.

 

Ja, men så mye N160 får du ikke plass til i en standard 30-06 hylse. Med COL på ish 83 mm begynte det å bli komprimert for meg rundt 59,5 grs.

Vil tro det skal godt gjøres å gå på noen smell med dette kruttet og denne kula. Men 57-58 grs pleier å være rimelig bra oppskrift for disse kulevektene, i alle fall for tilsvarende Scenar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Driver å lader litt med denne kula jeg også..

 

Rifle: Tikka T3 Lite ss -kal. 3006, 57cm pipe

Kule: Nosler 168gr cc

Krutt: N160

Hylse: PPU Partizan (funker til omladning den å :winke1: )

Tennhette: Federal LR 210

 

Da jeg skulle utarbeide data til denne kombinasjonen så sa fornuften at jeg burde ta en titt på Nosler sine ladedata for den aktuelle kula og n160 krutt. Ifølge nosler er max ladning 58 gr.

 

Har ladet fra 56,5 til 58,5 gr. Hadde ikke noen krono i starten så fikk ikke sjekket hastighet. Fikk god presisjon på 57, 57,5 og 58 gr. Endte opp med å bruke 58 gr. Fikk låne en krono i ettertid og hastighet ble målt til 800 m/s. Slapp fart, men gode samlinger. Har testet ut til 600 meter med god effekt.

 

Nå venter en magnetospeed v3 snarlig, så da blir det ytterligere testing. Kan nok hente ut en god del mer fart på denne kula. 58 og 58,5 gr gav ingen tegn til høyt trykk i min rifle!! skal også utforske litt med N15 krutt fremover ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...