Jump to content

REVEJAKTEN 2015-2016


Generaldfeld

Recommended Posts

Hei

Jeg har akkurat kjøpt boken kunsten at Locka Rev av Ulf Lindroth

Den burde dere alle kjøpe som er interesert i lokkejakt på rev.

Jeg har bare lest et par kapitler men dette er en så bra bok at det må være Bibelen for alle lokkejegere.

Jeg hadde bare ønsket jeg kjøpte denne når jeg begynte med lokkejakt for jeg skjønner nå at jeg har gjort så mye feil til nå.

Boka omtaler alt fra posteringsvalg,teknikker og strategier'hvilke fløyter på forskjellige årstider,hvor ofte lokke på en plass og utsyr og masse mer.

Forfatteren er svensk og boka er på svensk men det går bra.

Forfatteren er mest sansynelig skandinavias beste lokkejeger og har reist blant annet til Nordamerika,og AFrika for og lære seg lokketekknikker og ikke minst lært seg lokkejakt her i Norden igjennom mange år med og prøve forskjellige teknikker.

Fås kjøpt på storfangst.no og koster 299 og det følger med Dvd med Lokkejakt

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nybegynnere søke, Bergen.

Har du nettopp tatt jegerprøven eller ikkje har noen å jakte med? Da er det deg vi søker. Vi jakter rev/kråke i bergen området. Eg har hatt med meg mange nybegynnere på jakt før og søker nye som har lyst å være med meg ut å jakte. Eg setter våpenhåndtering/sikkerhet svært høy på listen, så dette er svært viktig at blir holdt. Om du aldri har vert på jakt før så gjør ikkje det noe, du før all info du trenger før vi går ut på post. Du før enten en post tildelt av meg eller blir sittende med en som er med ut.

*Du må ha våpen fra før, hagle eller rifle.

* hørselsvern e en stor fordel om du blir sittende med meg, da lokke fløyte er svært slitsomt i lengden.

*varme klær, er kaldt å sitte på post no.

 

Planen i morgen er lokkejakt både her og der, har mange terreng. Svartkjelen blir med, kaffe/kakao/te. Alt etter ka du drikker. Vi tenner opp bål å lager mat :)

 

Send meg en pm om du har lyst å være med en tur ut. Om du ikkje har bil, så henter vi å kjører deg hjem, men da må du bo i nærheten av byn. Vi blir mulig 3 til 4 jegere i morgen, så det blir bare en person vi tar med oss. Regn med at hele dagen går med i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt å bruke brunst lydene sammen med en angel høytaler, håper lyden blir sterk nok.

Er det noen som lokker med disse lydene ? skal man alternere mellom han og hun?

Hvor often bør man gjenta lydene?

Om jeg skal driste meg til å komme med noen betraktninger og gi råd så er det:

Man trenger ikke bekymre seg for at en rev ikke får med seg alt som skjer innafor rimelig lang avstand, så jeg personlig bruker langt fra tilgjengelig lydvolum, for å si det slik. Heller motsatt. For høyt lydnivå kan tvert imot skremme reven veggimellom. Har opplevd dette med alt for høy musepip.

Har selv lokket inn rev flere ganger fra 500 meters hold med ganske så beskjedent lydnivå. En rev har også "tredimensjonal" hørsel virker det som, da den har pinpointa min posisjon fra over nevnte avstand med kun 10-20 meters avvik.

Den må da være innstilt på "samme frekvens"

En rev ute på jordet som fanger mus er helt døv for alt annet enn det å fange mus. Man har sjelden suksess med å lokke på den.

Om den derimot lunter/forflytter seg over samme jordet, er det ikke rare lyden som skal til før den endrer retning.

Lyden trenger ikke være dønn lik den dere hører på dvd'n fra Lindroth, men den må minne om noe etanes for reven, eller noe som trigger den.

 

En rev bruker lukt, hørsel og syn og i den rekkefølgen når den er ute på matauk, så det å velge postplassering er viktig.

Post med god overhøyde og oversikt, er gull, samt å komme seg på post uten at reven merker det.

Smelling i bildører, hvor man evt parkerer bilen, veivalg inn mot post, sms'ing og jabbing i telefon på post, lokking på rev før man er klar og skikkelig på "G" på post gir dårlig fangst.

 

Noen grunner til at man ikke ser rev i løpet av ei lokke økt og det er:

Reven har hørt jeger før ankomst post

Reven har merket (luktet, hørt) jeger på post

Feil (for trang) postplassering

Jeger har ikke sett reven

Posten er utbrukt/lokket på for mange ganger over en periode. Max 1 gang pr måned for å si det slik

Reven har ikke hørt lokken

Man gir opp litt for lett. Jeg personlig sitter i underkant av en time og lokker. Etter det sitter jeg 1-2 timer uten å lokke.

En rev er skrudd sammen nysgjerrig og om den ikke eksponerer seg under lokkeøkta, kommer den før eller senere for å sjekke opp lyden.

 

Gode postplasser er:

Stor åpne flater, slik at reven tvinges til å eksponere seg dvs store jorder, hogstflater, vann, ved vassdrag osv.

 

Om man har uttelling (observerer/skyter rev) i 50% av lokkeøktene er det MEGET bra

Om man har uttelling i 30% av lokkeøktene er det mer normalt

Om man har uttellig i 10% av lokkeøktene gjør man noe galt og bør forandre strategi

 

Det er heller ingen bakdel og ha nok tilgjengelig areal/plasser å lokke på.....og ikke gi opp

Link to comment
Share on other sites

Mykje gode tips!

Men litt ueinig i lokkebegrensinga over tid, lokka inn to revar og skaut den på samme plass på eit par veker sommaren 2014. Lokka samme sommar inn to revar på ein anna plass med under to vekers mellomrom. Så det er vertfall mulig :) Men det er kansje ikkje optimalt og lokke samme plass ofte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Stikk innom en Biltemabutikk og kjøp grønn folie beregnet til å pynte opp billysene med. Nærmer oss 20 rever etter at det ble montert på de to lyskasterne vi har, og nå ser det ikke ut til at reven stopper opp før den kommer inn i lyset. Prøvde et år med Xenonlys og da fikk vi ingen rev i det lyset. Ble nok altfor sterkt.

Link to comment
Share on other sites

Nr4 tatt på åta i går kveld. Hadde med finskstøver valpen på 5mnd ut da jeg skulle hente den, fikk se Idag at reven hadde en liten flekk uten pels på ene bakbeinet, tørr hud.

Er dette skabb? Holder det at jeg vasker hunden med grønnsåpe. Hu var i kontakt med reven.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med felling og fin fell.

Hos meg er det nå blitt stier av grevling inn til åtet. En flådd reveskrott er slept til skogs og trafikken viser at det er stor virksomhet av grevling.

Reven selv derimot, den som fortsatt har pelsen på, tasser skeptisk i skogkanten og våger seg ikke utpå.

Link to comment
Share on other sites

La ut mer ute igår, og det ble en flott opplevelse senere på natten! På vei ut til åtet og jaktboden ser jeg to hjort som står i siluett ganske nært jaktboden og åtet, under 2 minutter senere, står faktisk reven på samme stedet som hjortene stod! Vinden gikk fra meg og direkte i nesen på reven, og det var vel tydelig at den hadde sett meg. Likefullt gikk den hverken i gallop eller i fullt firsprang! Jeg måtte gå en stor omvei, bak en høyde, brukte veldig lang tid på å gå å snike. Satt meg på et lite høydedrag led god oversikt over fjell og bø hvor åtet ligger. Etter ca en time kom hjortene tilbake. Gikk så inn i jaktboden og satt der en god stund, men reven kom ikke tilbake, noe jeg heller ikke hadde ventet. Idag blir det å komme seg mye tidligere ut. Men værmeldingene er ikke de mest lovende for kvelden og natten, i natt var det derimot tilnærmet perfekte forhold.

Link to comment
Share on other sites

Har fått has på 2 hannrever og ei lita tispe på litt over 5 kg (nr7) siste veka på fjellåta mi.

Tispa måtte eg ut og hente kl 06 .da satt det ei ørn på den og reiv og sleit.Den vart det brukt kal 243 og 55grs kule på,så det skulle vere lett og få seg ein matbete. Brukte den pga mykje vind ellers brukar eg 22 hornet.

Gjelder og stå på no mot slutten av jakta,han begynner og bli svulten.

Link to comment
Share on other sites

Etter en litt uheldig episode på revejakten i dag (uten at jeg skal gå i detaljer) lurer jeg på om jeg burde bytte ammunisjon. Brukte Lapua Mega i 6,5 og traff bogen rett fra siden på vel 80 meter. Så godt som ingen ekspansjon og medfølgende styr de neste sekundene (for å ikke si minuttene). Noen som har forslag til mer egnet ammunisjon i 6,5? Har lest diverse anbefalinger og sett flere steder at Megaen er mer enn egnet (lest om både golfballhull og ferdig slakt med denne ammoen). Første rev skutt med Megaen i dag og jeg må innrømme at jeg ble litt skeptisk med et så "perfekt" treff. 17HMR Gamepoint på det samme hold ga vesentlig bedre effekt. Jeg lader ikke selv foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

Om man plasserer en Lapua Mega i 6,5 midt i bogen på en rev vil den nok i 99 av 100 tilfeller gå rett ned uavhengig av ekspansjonen til kula. Er du sikker på at kula ikke havnet litt bak? At er rev kan holde det gående i flere minutter med et kulehull på minst 6,5mm rett gjennom bogen høres for utrolig ut. Når det er sakt så finnes det kuler som nok er enda bedre egent. Jaktdepotet selger ferdigrullet 140grs Hornady SST. Denne er nok godt egnet til å sprenge rev med. Men å avskrive Megaen etter en spesiell situasjon hadde ikke jeg gjort.

Link to comment
Share on other sites

Eiha.....om du har tilgang på kronograf, så bør du få sjekket utgangshastigheten på Mega'en du brukte på reven med rifla du brukte på tevejakta.

Tipper at utgangshastigheten ikke er det som står på pakka, men betydelig under.

Stort sett kun en grunn Til at Mega'en ikke ekspanderer og det er for lav V0

Normalen er klaging på for stor ekspansjonvillighet på megakulene.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Er helt fersk på temaet, men kunne tenkt meg å jaktet litt rev i det området der jeg normalt driver rypejakt, dvs statsallmenningen i Øystre Slidre. Rovviltkort er anskaffet. Har jo et håp om at redusert predasjon av rev vil gi bedre rypebestand.

 

Noen som kan gi meg råd om revejakt i fjellterreng ? Kanskje litt vanskelig med åte/glugge jakt ?

Uansett, alle råd mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

I natt kl. 00.30. måtte min kjære , CZ 223 i aksjon da det kom ei tispe inn i synsfeltet og stilte seg fint opp med breisida til ! Blyspiss midt i hovud-motoren, flata ut i "the big sleep". Det blei min no.8.denne sesongen, samme som i fjor, men jeg håper på fler før freddan`. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...