Jump to content

REVEJAKTEN 2015-2016


Generaldfeld

Recommended Posts

Flott å sjå at mange lykkast! Her derimot har eg omtrent gjett opp :( ikkje aktivitet på heimeåta sia 1.slåtten... dvs 23juni, og reven nerma seg ikkje båsen :( og ikkje ein rev å sjå under hjortejakta. Veit han er her(revedrit) men ikkje pokker om d vil seg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har lagt ut alt frå fisk, slakteavfall til husholdningsavfall... ingen ting forsvinne. Ikkje e her kråkefugla heller, grunnen e at eg har skote dei aller fleste.

Men egentlig sjønna eg reven ganske godt. Er 400m til nermaste skog, og han må krysse ein ganske traffikert riksvei. Men koffor ingenting går i båsen veit eg ikkje, den står ovafor eit beite i skogkanten. Båsen har kun fått 1rev på 3år :( burde wg flytte den?

Link to comment
Share on other sites

So burde eg flytte båsen til revetrakka? (Skulle visst vere eit revetrakk der båsen står, i skogkanten, der det går eit berg ned, men har ikkje sett ei einaste revespor der utan at det har gått målretta borttil båsen). El skal eg flytte båsen nermare husa slik at eg kombinerer åte/bås ?(har fått tips om dette) el berre ha den der den står?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en bås stående i skogen i åkerkanten, da fanget den ikke. Når den ble flyttet nærmere gården (under 10 meter fra låven) begynte det å gå i rev. Vett andre som fanger i skog, men er nok en fordel at det er i et område med en viss menneskelig aktivitet. Reven blir mer skeptisk dess lengre det er fra sivilisasjonen. Å kombinere bås med åtejakt er nok ikke så dumt, da mye rev er innom å ser før den går videre. Er heller ikke den enkelste tiden å fange de på nå. Er enklest tidlig i sesongen når det er mye ungrev og helt på slutten av sesongen når reven er sulten etter løpetid og skal feite seg opp til valping.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm lurer på om eg skal flytte den om den ikkje fangsr noko iår heller...men må nok flytte den t ein anns plass ein utafor huset mitt, har jo åte der, og når ikkje det kjem rev på d kjem d nok ikkje rev i båsen heller... men takkfor tipset :D skal flytte den nermare bebyggelse

Link to comment
Share on other sites

Revebåsen kan med fordel flyttes nærmere hus/gården. Ellers er det jo en egen vitenskap omtrent hvordan båsen er og fungerer. Hva som ligger i den og hvordan den er kamuflert, åte, lukt etc. Jeg bruker ikke revebås, men det er noen i 2 av mine terreng. De er nymotens konstruert, og står helt feil plassert, de fanger ingen ting som helst. Det er nok mange flere her enn meg som vet og kan mer om hvordan en god revebås skal være.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har noe fart på åte? Selv nylig fått matet ut på åteplass 2, litt sein iår. Ryktes at en i nærområdet hjemme har skutt 11 rev på åte allerede :shock:

Tradisjonelt sett dårlig revefart før det kommer mengder snø på mine åter, men blir morro å se, viltcam er plassert med mye kråke og skjor-aktivitet. MMS Cam fungerer kjempebra!

Fjm6h09.jpgQcli5JB.jpg

Link to comment
Share on other sites

Begynner å merke at bikkja markerer da vi går ut etter mørkets frembrudd om dagen. Men klønete som jeg er har jeg ikke fått på lys på åte enda. Hadde et melkesprengt elgjur liggende på åte. Det var det eneste som var rørt sist jeg var på åte. Det var til gjengjeld dratt ut gjennom sauenetting å frakta videre bort. Har ute elgrester og et elghode nå. Skal prøve å få fatt i kujur. Her blir glugga iår skal ordne bedre vinduløsning. Har trua på åte i vinter lite smågnagere.

124ais2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen med tips til fersk "åtejeger"?

 

Har diverse godsaker liggende ute, og har nå fått tak i slakteavfall fra gris.

I den forbindelse lurer jeg på om jeg bør legge det i en grop, eller bør grave det helt ned?

 

Beklager hvis dette er omtalt tidligere her på kammeret.

 

Mvh

Jens

Link to comment
Share on other sites

Kan godt bruke en palle til å legge over, som nevnt her. Men og flere muligheter, kan grave ned endel, men noe må ligge oppe, jeg liker veldig godt at det er endel fugl på åtet. Det synes jeg er veldig bra for å tiltrekke reven. Også veldig bra og strø området rundt åtet med hundefór pellets eller fiskefór.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjente eimen i nasan da jeg gikk ut idag tidlig så det blir å prøve seg fra elleve ikveld og utover. Syns jeg har sett at det er noe som har byttet litt plass på åte så da er nok Mikkel innom en eller gang i løpet av 24 timer. Har prøvd litt div tidspunkter nå tidlig på kvelden. Så i natt er det all in,kaldt og klart fint vær.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tenk så godt å kunne tilbringe en romjulskveld i glugge med en varm gløgg og full fart på åtet.... På høy tid å fjerne den lange romjulsfredningen. Utdatert regel, da kirken ikke skal ha noen større makt her tillands enn andre religioner. Det sies at vi har religionsfrihet her men det har vi jo ikke med sånne regler. Tenk på jegerne som ikke feirer jul. Hvorfor skal ikke de få jakte på det som er en helt ordinær dag for dem? En ting er julaften men, folk skal ikke få bestemme noe selv her til lands.

God jul alle kammerfolk. Nyt tiden og kos dere selv om reven herjer på åta og børsa er innelåst i våpenskapet, finnes andre ting å drive med enn viltpleie, selv om det kan føles urettferdig :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Laget meg en liten midlertidig åteplass for ca 3 uker siden nå, bestående av svin og hjorte-avskjær, har også blitt lagt ut noen måser i samme området.

Snakket med de hjemme i dag, og jaggu så har det skjedd ting der :) Alt var borte nå, så må vell få fylt på litt ganske snart :D

Link to comment
Share on other sites

Legger daglig ut en del matrester og hundepellets. Svart åker, og lyset er ikke helt tilstrekkelig til trygg skyting mot den mørke bakgrunnen. Har stadig besøk av mikkel, den siste 2 timer før julefredningen. Bare trivelig at den får gå til snøen kommer. Viktigere med trygg skyting enn å få den reven akkurat innen fredningen.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute i månelyset noen ganger.....dvs forrige månelys, for å si det slik, på jakt etter mikkel og jammen Ble det rev i bakken og pels på knaggen dere.

 

Forrige fullmåne sammen med noen cm nysnø på bakken ga brukbar kontrast og greie jaktforhold.

Gutten pakka snippesken, ut i busken og rett på post

 

Ut fra sporing og spaning i forkant visste jeg at det var mer enn 1 rev i området.

Første økt gikk over all forventining. Fikk knertet 2x revepelser med 1 times mellomrom, på behagelige 70 meters hold.

Grant kaliber i kombinasjon med sinna VMAX i nedre enden av vektskalaen gir i 99,9% av tilfellene umiddelbar avgang og rett ned på stedet hvil....og hvil.

Virket upåklagelig denne gangen også.

 

På bildet under, ser dere resultatet.

To velvoksne karer, for det var to hannrever måtte gi tapt i kampen om videre eksistens på jordkloden.

Den ene litt mer velvoksen enn den andre. Fullpelsede og prima kvalitet.

20151120_2208431_zpsclojtoqw.jpg

 

Dette ga skikkelig mersmak, så det ble mer jakt i månelyset.

Det ble noen runder før den totale revepopulasjonen i verden enda en gang, minket med minus en rev.

Tror jeg var ute 5 økter før det ble ny rev i bakken. Knertet på 80 meters hold.

Også dette en voksen hannrev. Ikke velvoksen, men som allerede nevnt.....voksen.

Bildet er knipset med nesten utladet mobiltelefon, slik at blitzen ikke ville slå seg på. Måtte bruke lyset fra hodelykta, så bildekvaliteten ikke er veldig mye å skryte av. Meeen det ble da et slags bilde.

20151124_0020281_zpsn6eehg5l.jpg

 

Var ute enda en gang eller to, men nei.......ikke flere revepelser på forrige månefase.

Hadde et bråmøte med en mikkel nære unna for å si det slik. Kun 4 meter unna. Hvem som ble mest skræmt vites ikke, men jeg glemmer ikke dette intime møtet med det første.

 

Snipp snapp snute så er denne revehistorien over.....for denne gang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Åte eller lokkejakt?

Ingen av delene faktisk.

Posterte på en overgang reven ofte bruker mellom to terrengavsnitt.

Litt av en tålmodighetsprøve egentlig, men sitter man lenge og ofte nok, gir det til slutt resultater.

Når man posterer slik får man god tid til å tenke, på alt og ingenting, man løser verdensproblemer og man føler liksom bygda på pulsen.

Rett og slett mental pleie av hjernesubstansen og etter ei økt på post etter revepels er sinn og kropp dønn i vater for min del.

Link to comment
Share on other sites

Mikkel opptrer som i fjor: Passerer ofte åtet på fem meters avstand, men kommer ikke ut på flata der agnet ligger. Kan det skyldes at jeg går helt bort til agnet og fyller på daglig?

Burde kanskje kaste godbitene bortpå fra lang avstand?

Jeg leste om en suksessrik svensk revejeger som brukte sprettert til å "skyte" falukorv-biter ut på elveisen. Han fikk mye revebesøk.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du gjør det hver dag så syns jeg det burde funke,der jeg bodde før hadde jeg en sti forbi åte som jeg gikk med hunden hver dag etter jobb. Den lot jeg snø ned et år null trafikk,gikk opp stien igjen og da vart det fart med en gang. Men du kan jo skråskjære ei flaske og kaste fra ti meter eller noe sånt.

Godt nyttår til alle. :)

Link to comment
Share on other sites

Den stien i snøen gjorde det sikkert lettere for reven å ta seg fram til åtet.

Nå er snømengdene ikke noe problem, så det er nok heller det at Mikkel har et snev av vel begrunnet forfølgelsesvanvidd som gjør at den bøyer unna og ikke stimer rett fram mot godsakene der elektronikken ville varslet inn til soverommet om besøket.

Jeg har sett at mange mener det tar 4 døgn før reven våger seg frampå etter at folk har satt luktspor på åtet.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det er mange faktorer som spiller inn her bl. annet alder på reven, værtype, åtetype , lokasjon og

revevarsler/viltkamera.

 

Ungrever er lettere å få inn på åte enn mere erfarne rever, samtidig hvis de vet at det lurer enn revirhann i nærheten er de mere på vakt. Rev med noen år på baken, revirrever eller rev som har blitt skadeskutt/bommet på er alle mere varsomt. Med østlandets manglende snø denne vinteren så tror jeg revene finner fremdeles naturlig føde i skogen og er mindre interessert i hva vi har å by dem.

Hvis åteplassen ligger øde til så er det min erfaring at det tar lengere tid for revene å bli trygge nok å spise på selve åtegropa.

Da er det viktig med innforing med små åtebiter/hundepellets/luktspor for å trekke dem inn. Tror nok også at "uvant" åte kan også virke negativt i noen tilfeller før de blir vant til det.

Jeg har stortsett sluttet med varsling på mine åteplasser, bruker viltkamera da de plasseres lengere unna åtegropa og høyere og er således mindre skremmende i min erfaring. Vurderte åtelys i disse mørke dager men ville nødig tiltrekke oppmerksomhet på plassene fra øvrig publikum, også er det noe med stemningen med snø og revejakt for min del.

Har sjekket viltkamera og ser at reven pleier å dukke opp et par - tre dager etter utlagt mat. Ingen regel uten unntak da, det er det som gjør jakta spennende.

Skitt jakt videre for de som er igang!

Link to comment
Share on other sites

Dro nedpå åtet en død hjortekalv nå i ettermiddag. Funnet død uten kjent dødsårsak.

Har fora en halvannen måned nå. Lyset har stått på noen uker. Nå skal sensorer på plass og

reverifla få god innskyting. Ikke antydning til snø her. Men blir vel en sjanse eller to

på noen ungrever vil jeg tro. Åtet som jeg graver ned har blitt gravd opp igjen....

Link to comment
Share on other sites

Har fryst ca. 20 liter fisk abbor ørret harr småfisk bare. Skal bli spennende å se da jeg legger ut den blokka nå snart. Strødde litt abbor i fjor og da forsvant smitt og smule fort. Venter bare på litt mer minusgrader så den ikke går så fort i oppløsning. Temp rundt null her nå. Blir kaldt til uka så det blir ei hard uke med jobb om dagen og jakt om natta.

Link to comment
Share on other sites

Fått ut fiskeklumpen idag. Så at lampa mi hadde kveldet igår så da ble det ny pære i den idag også. Gradestokken kryper nedover nå. Satser på trafikk snart. Lite spor i området de siste to dager. Det tror jeg er været sin skyld.

Håper det tar seg opp litt nå da det er ca.10cm snø og blir kaldt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Innlegg opprinnelig publisert - under fullmånen i Januar....

 

Var på vinterens første reve-lokk seanse i går kveld.

To poster, lokket med Verminator og PC2.

Så ingen rev, men det var mye revspor. Tror det både er litt for lite - og litt for mye snø. Litt lite så det er lett for reven å finne mus o.l. i skogen. For mye løssnø på åpne flater til at den går over. Men nå kommer vel mildvær, så da får vi se hva som blir igjen av snøen etterpå....

Ingen løpetid her ennå ihvertfall, hørte ingen som skjelte hverken av tispe eller hanne.

 

Men fint å sitte ute i månelys...

IMG_1810_zpsawg5k5gj.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Innlegg opprinnelig publisert 24.2.2016

 

Var ute på postering i går kveld. Månen kommer litt vel sent opp, men det var lys nok allikevel.

I sju-tida hørte jeg først bjeffet. En gammel kjenning som jeg begynner å ane ruta til... Den gikk nordover og bjeffene ble svakere. Jeg flyttet meg litt nordover, merket meg at jeg syntes jeg hørte bjeffene litt nærmere. Men samtidig irriterte jeg meg på flyttingen, da jeg nå bare så langs en vei. Godt trafikkert av rev, og jeg tror den vil komme langs vegen, men lell... Flyttet meg tilbake dit jeg var med større oversikt - dog ikke over akkurat den vegstumpen.

Bjeffene kommer nærmere og nærmere. Tilslutt må den være - omtrent på vegstumpen. Jeg hører den passerer like forbi der jeg satt, dog bak en liten kolle. Jeg er ikke mer enn maks 100 meter fra den, men ser ingenting da den går bak kollen og bak noen trær. Hadde jeg blitt sittende med utsikt over "vegstumpen", ville jeg vært maks 50 meter unna. Men jeg er ikke sikker på om den kom akkurat vegen, så det er ikke sikkert jeg hadde sett den. Snøen er ikke dyp, og reven går "overalt".

Jeg hører at den går videre og det blir svakere. Så blir det plutselig helt stille. Det sammen med en annen som bjeffer lenger nord. Det har jeg opplevd før. Intens bjeffing i en periode, så plutselig helt stille. Jeg har aldri hatt tålmodighet til å vente - kanskje det begynner på igjen om en stund...

Jeg hadde med lokken, men turte ikke lokke da jeg ikke er helt 100% sikker på lydene - og vil ikke skremme. Vil helst få se den der den kommer av seg selv.

Ikveld (dersom det blir måne) skal jeg plassere meg litt annerledes....

 

J..lig spennende å høre bjeffene komme nærmere. Stemningen i en månelys kveld er spesiell!

Men løpetida er nok på det høyeste, har nok bare denne uka å gjøre på - så blir også månen fraværende.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Var ute igår kveld også - månen kom opp sent men så egentlig godt nok til å skyte mot snø i bakgrunn.

Hørte ingenting igår kveld. Var ute fra halv sju til ni. Ikke ett bjeff!

Mulig jeg hørte en nede i bygda, men det kunne også vært en ugle. Svært langt unna og utydelig.

Forsøkte å blåse to-tre lokke sekvenser ved å herme hann-revens bjeff i PC2 - fløyta. Bare for å se om det kunne sette fart i dem. Men ingen respons, så jeg ga meg fort.

 

Mulig det tok seg opp utpå natta, men siden man må jobbe om dagen.....

Kan hende jeg forsøk igjen ikveld. Om ikke annet for å høre om noen bjeffer...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Mye interresant å lese for en fersk jeger her!

 

Har et par spørsmål..

Er det noen av dere som har positive erfaring med å kun ha på lys når man sitter i glugga? Blir vanskelig å ha på lys hver natt i glugga mi.

 

Når på døgnet har dere inntrykk av at reven er mest interresert i åta?

 

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg en timer som skrur på lyset under de mørke timene, men har en venn som kun setter på lys når han sitter. Vanskelig å si hva som er best, da alle rever er individuelle. Totalt sett tror jeg et mørkt åte blir besøkt mer, mange gamle og slu rever som sjeldent tør å bevege seg inn i lyset. Men, en rev som har besøkt et mørkt åte kan vel også finne på å bli skeptisk hvis åtet plutselig blir belyst.

 

Når på døgnet er umulig å si, reven kan komme hele døgnet stort sett, men aldri sett rev på dagtid. Alt fra 19.00 til 08.00 har jeg opplevd å se rev.

 

"Kjernetiden" hos meg på Hedmark har brukt å være 22 - 02. Men det skal sies at jeg aldri sitter lenger enn 3-4 timer, og sjeldent senere enn 03, så jeg vet egentlig ikke.

 

Akkurat i disse dager er vi faktisk 3 åtejegere som opplever trafikk i tidsrommet 00:45 - 01:30.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

I kveld skal jeg prøve å lokke litt etter rev med njff sin app.

Hadde tenkt å bruke brunst lydene sammen med en angel høytaler, håper lyden blir sterk nok.

Er det noen som lokker med disse lydene ? skal man alternere mellom han og hun?

Hvor often bør man gjenta lydene?

Vet at det er stor hannrev i området.

Dette blir spennende! :D

Link to comment
Share on other sites

NJFF sin løpske tispe-lyd er brukt noen kvelder før jeg tar kvelden.

Telefon koplet til Pinell radio på full guffe.

Får ikke svar fra andre rever, men synes det er litt mer spor i området nå enn før. Men det kan ha likså mye å gjøre med at jeg tok ut en hann for noen uker siden, eller at løpetida er på sitt heteste nå. Er bare det at de gjenværende oppfører seg like skeptiske til åte- området som den hannen gjorde.

Kan hende man bør lokke i lengre bolker med den appen, og ikke bare noen skrik og så ikke mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...