Jump to content

REVEJAKTEN 2015-2016


Generaldfeld

Recommended Posts

  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

To teorier, og bare teorier:

1. Noen ganger kan det se ut til at Mikkel tråler nyslått eng. Både lettere å ta seg fram på, enn i høyt og vått gress, og med masse ihjelslått mus og fugl, og de som har overlevd forhøsteren er lette å få tak i når meterhøyt gress ikke lenger hindrer jakten.

Jeg vet ikke om det er tilfelle her.

2. En annen teori kan være at så fort tiden er der da trostungene begynner å forlate redet sitter de i tusentall på bakken innover skogen og er i stand til bare en meters flukt eller to. Lett biff for trostemett rev. Så får reveåtet ligge urørt.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm åte ligge på nyslått bø, men det med trasteunger kan vere mulig.

Det eg har tenkt litt på er: for å komme seg til åte må reven springe over en traffikert vei, og over ein 300m brei åkr/bø = ikkje veldig strategisk plassert... lurer på om at revemora er der å henta mykje mat når kvelpane er små, men når dei blir eldre og meir sjølvstendige vil ikkje revetispa ta slike "sjangsar" meir.

 

Men kun ein ting å gjere... alltid ha åte der å satse på at kvelpane er "dumme" nok til å komme hit når den tid kjem :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig klar for lokkejakt på rev, for første gang. 98% er klart! Det eneste som er kjipt er at ingen jakt starter før 01.09 her i kommunen. Grunneierlaget sørger for det. Så jeg må se meg om etter andre jaktmarker for rev og kråke nå i starten.

Link to comment
Share on other sites

Ikke snøring, for å være helt ærlig. Jeg bare konstaterer at det er sånn, men har tenkt å spørre om hvorfor. Teksten fra grunneierlaget er slik:

 

Småvilt: I perioden 10/9 til 4/10 samt perioden 19/10 til 23/12. Det åpnes også for jakt og fangst på mår, rev, mink, kråke, skjære, ravn og nøtteskrike i perioden 1/1-2016 til ut jaktidsramme på disse artene i 2016. Åte og felleutsettelse skal avtales med den aktuelle grunneier. Harejakt uten hund kan utøves i perioden 1/1 til 28/2 i 2016. Pris for fellingstillatelse på småvilt er kr 600. "Juniorkort (16-20 år) kr 250. Gjestekort for småvilt. Kr. 200,- for en uke.
Link to comment
Share on other sites

Begrunnelsen fra grunneierlaget er at det er gjort slik for å unngå konflikter med turgåere. Disse jakttidene gjelder kun utmark. På innmark kan rev jaktes fra 15/7 etter avtale med grunneier. Så da får jeg se om det kan finnes en velvillig bonde her da. Mye fruktbønder, og de har kanskje mer til overs for rev enn for rådyr. Men vi får se hva som kan ordnes...

 

Og den noe kryptiske teksten fra grunneierlaget må være å tolke slik at det er jakt på alt småvilt, inkl. rev/kråke fra 10/9, men at jakttidene for smårovviltet ikke avsluttes likt med øvrige men løper ut jakttiden for arten i 2016.

Link to comment
Share on other sites

Begrunnelsen fra grunneierlaget er at det er gjort slik for å unngå konflikter med turgåere. Disse jakttidene gjelder kun utmark. På innmark kan rev jaktes fra 15/7 etter avtale med grunneier. Så da får jeg se om det kan finnes en velvillig bonde her da. Mye fruktbønder, og de har kanskje mer til overs for rev enn for rådyr. Men vi får se hva som kan ordnes...

 

Og den noe kryptiske teksten fra grunneierlaget må være å tolke slik at det er jakt på alt småvilt, inkl. rev/kråke fra 10/9, men at jakttidene for smårovviltet ikke avsluttes likt med øvrige men løper ut jakttiden for arten i 2016.

 

 

Her må jeg si at grunneierlaget er helt på bærtur hvis det er argumentet deres.

Men ja i disse moderne tider overasker det meg heller ikke men at en revejeger skal skape konflikt for turgåere er for meg en gåte.

En annen ting er også at hvis de skal kunne si at de i hele tatt prøver på no som heter viltforvaltning så bør dem ta imot enhver revejeger med åpne armer hele sesongen.

Dessverre er dette og noe jeg og opplever og når jeg kontakter grunneiere rundt omkring for og spørre om og få lov til og jakte rev hos de.

Mange er overhodet ikke interesert selv om jeg argumenter for at det er for og spare skogsfugl og rådyr og de har heller ingen andre som jakter rev hos seg heller.

Men jeg har bynt og skjønne tegninga,det er fordi at det ikke genererer penger i sin egen lomme!

Elgjakta har de selv eller den er leid ut og småviltjakta får de alltids leid ut og dem dritet rett og slett i om det er liten eller stor bestand på terrenget sitt.

Men så fort det er ting dem ser kan generere penger eller fordeler så bruker dem forvaltningskortetet for hva det er hvert.

Dette gjelder ikke alle grunneiere men desverre har jeg blitt overasket over hvor mange som ikke er interesert i og bli kvitt rev på terrnget sitt når en ringer rundt.

Og dette når det blir mer og mer klart fra forskning at reven tar langt mer en tidligere antatt og tar mye som gaupa har fått skylda for

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hørt om noe lignende, hvor enn jeg går når det gjelder revejakt, så har bønder og grunneiere tatt i mot tilbudet med åpne armer, kan ikke huske å ha fått noen særlige begrensninger på det! Eneste må være at det evt ikke legges ut åte i terrenget mens hjortejakten pågår. Men klar beskjed om å skyte all rev ellers, som måtte dukke opp under jakten.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig bra at du ikke har fått noen negativ respons overgodet.

Jeg tror nokk de fleste er veldig positive til revejakt av grunneiere så det bør uansett ikke være vanskelig og finne grunn og jakte på.

Jeg har en grunneier som jeg har veldig god dialog med etter at han kontaktet meg på grunn av at reven drepte lamma hans og som tiden har gått har jeg fått tilbud om gratis beverjakt og høgge ved gratis hos han.

Link to comment
Share on other sites

Hornady Superformance 165grs GMX, skal være gode saker. Har ikke prøvd dens selv som ferdig ladd sak, men GMX kulen får god kritikk. Superformance er jo ladet litt friskt, til revejakt ville jeg ikke brukt den, fordi den går nok meget kjapt igjennom og har sikkert god fart videre! Men det er min mening, til all annen storvilt jakt, ja!

Link to comment
Share on other sites

Grunneierlaget er "teit", men jeg har fått ordnet meg med en bonde som eier 3 gårder. Så revejakt det blir det fra neste uke.

 

En siste tur på skytebanen i går for litt trening og innskyting. 100gr. Nosler Ballistic Tip innskutt på 100m. og så skrudd tre knepp opp. Går da lavt i 10'eren på 200m. Har ikke kronografert, men iflg. Shooter appen er utgangshastighet ca. 870 m/s. Og jeg kan holde omtrent rett på fra 10-200 meter på rappo reven. Det funker for meg!

 

Den heldempa salongrifla er også innskutt. Testet litt forskjellig ammo på 100m. (vindstille i går). CCI Sub Segmented og RWS Sub hulspiss går helt elendig sammenliknet med urgammel Eley Target Rifle og SK Standard Plus (whisperized). Blir en runde på kjøkkenbordet for å produsere mer hulspiss av disse nå. Ikke til rev da, men kråka skal også få smake bly til uka.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noe bra/dårlig å si om 3w grønn åtebelysning fra brunst? Tenker å skaffe meg lys på åta mi hvor det ikke er strømtilgang, så må ha noe som ikke drar alt for mye av batteriet.

 

Er i samme situasjon og kunne godt tenke meg å høre litt om erfaringer med dette åtelyset. Noen som har dette? Ønsker å ha det meste klart til ferien er over og far kan sette seg i bua igjen.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har bare brukt det en vinter da...men så langt har det funket helt topp...eneste som jeg har noe å si på er dimmeren som er veldig fint følende...men ingen stor sak. Har hatt to 110ah biltema batterier, som jeg har vekslet mellom. ..og etter 4uker på et batteri var forsatt indikatoren på grønn. Så det anbefales absolutt. ..så gjendtår det jo å se hvordan holbarheten på det er da...men det vil tiden vise...mitt henger ute hele året....

Link to comment
Share on other sites

Gode batterier og et godt solcelle panel kan nok gjøre underverker, der hvor det er for langt til å strekke en kabel med støt i! :-)

Nok lys på åtet er viktig, hovedtanken må jo vøre å frigjøre seg fra kun fullmåne periodene, og da ha så godt lys, at man bare bestemmer seg selv for når det ønskes å jakte på åte. Lykke til med åte, belysning og revejakten! :-)

Link to comment
Share on other sites

ja men spørs litt kva vegitasjon ein lyser mot, lyng og småbusker spiser opp det grønne lyset mens slåttemark gir bedre lys og jo mørkare det er ute jo betre fungerer lysa og man må vente til ein får nattesyn før ein skyter. Kjøpte 10 stk leddlys grønne 9 watt fra pmimport for snart 2 år sidan og har montert desse i div jaktbuer med tilgang på strøm og utan. Bruker dimmer , skumringsrele og solcellepanel i jaktbuer uten støm,solcellepanel hjelper men lite i dei mørkaste mnd. Synes ein det lyser for lite på 100m så har eg flytta lampar nærmare åteplass , eit tre e.l. trenger jo ikkje stå på jaktbua lenger. Synes dette funger meget bra men husk alltid ein god håndkikkert når det ikkje er snø

Link to comment
Share on other sites

En god håndkikkert kommer alltid til sin rett, når som helst og hvor som helst :-)

 

Åtelys er en meget god måte å få mye mer jakt tid på!

 

Imorgen vurderer jeg å legge ut en god masse med div åte, eller å ikke gjøre det, og satse heller på lokking den 15...har ikke helt klart å bestemme meg, men en av delene blir det!

Link to comment
Share on other sites

Har vært på sjøen i dag og fått en del fisk til åtet, blir vel til å hive de på i morgen tidlig.

Får håpe lukta sprer seg godt iløpet av dagen, slik at Mikkel dukker opp for nattmat ;)

 

Viss ikke, får eg prøve med litt lokk i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Fisk er bra til åte på rev Cutlass, tenkte å bruke det samme jeg og, bruker det ca 50/50 mellom det og annet slakteavfall og diverse. Fisk og mindre ting som blir brukt på åtet har derimot kun et problem, om det ikke er større fisk som er frossen og som er bundet fast, må evt det som er mindre legges øverst, hvorpå noe med delvis skjules/graves litt for fuglene, som kan være ekstremt flinke til å få fart på åte omsetningen!

Link to comment
Share on other sites

Går bare og tripper etter og begynde og lokke. Korti i løpet av natta er det best og lokke og ka slags lyd er der lurt og begynde med når eg legger meg ut ? Fersk lokke jeger ;)

 

Det er spennende, ingen tvil! Om natten trenger du en eller form for lys, enten fullmåne eller lyskaster, som er satt opp på åte. Men det er ikke alltid at åte og lokkejakt fungerer i sammen.

 

Nå tidelig i sesongen, er det best å lokke grytidlig og ellers litt før skumring. Ville ha hatt med meg 2-3 fuglefløyter, det er en god start på lokke karrieren, se videoer på YouTube av de evt fløytene du skulle kjøpe/bruke. Prøv og feil, og før du vet ordet har du fått en rev! Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Det er kun timer igjen før første Mikkel ligger ganske så avslappet og utstrakt i graset evt lyngen tipper jeg.

Sikkert mange som står ferdig lada i startblokkenene nå og går gjennom utstyret.

Huske revelokk, patroner og bolten til rifla da.

Skriver av erfaring :mrgreen:

 

Har vært ute i busken å spana rev adskillig ganger i det siste og har har hatt mange fine stunder sammen med mikkel rev.

Så om dere kan avse noen minutter, kan dere bli med ut på revespaning.

 

Bare å trykke

 

Skitt jakt forresten.

Link to comment
Share on other sites

Hørt om flere som har hatt suksess med njf appen.

 

Er og et alternativ og investere i en Elektronisk lokker hvis du får trua på og bruke det mye.

Jeg har kjøpt fra Brunst as som selger en som heter primos Turbo dogg.

Jeg fikk inn en stor Hannrev på den i vinter med lyd av kaninskrik.

Lyden kan justeres til og gå uttolig langt og så er det et kompakt system.

Kommer til og byne med fløter av mus og fugl først og så gå over til elektronisk hvis jeg ikke har noen suksess med fløytene.

Gleder meg til i natt nå

Link to comment
Share on other sites

Bruk av elektronisk revelokk nå, er veldig bra tror jeg! Nå er det tiden for at reve valpene er ute, de er lite erfarne og gjør "alle feil" sine eldre ikke gjør! I fjor skjøt jeg 3 stk på engang, 3 valper, det hadde aldri skjedd med noen voksne rever! Skitt jakt til de som prøver! Husker på sikkerheten!

Link to comment
Share on other sites

Da var årets første revejakt unnagjort. 1 tispe og 1 hannvalp 9 minutter etter jaktstart. Tok tispa først, valpen skjønte ingenting å ble stående før den og datt. 53 grains v-max i 223 midt i maskinrommene sørget for effektiv knall og fall. Skulle opp til en fin lokkeplass oppi lia, men kom aldri så langt. Jeg gikk direkte på revene 200 meter før jeg var på plass. Enten er jeg en racer på å finne gode reveplasser, eller så hadde jeg en syyk flaks.

Link to comment
Share on other sites

Ingen aktivitet på åtet annet enn div fugler i år, og jaktstart med lokking fra 00.00 til 01.45 ga ingen respons heller. Skytelyset ble da borte, og eg begynte igjen med lokk i 04 tia. Gav meg i 06 tia, da var det kun noen hjorter å se.

 

Har kun fått 2 bilder av rev på åtekamera samt andre kamera i terrenget, i løpet av 1,5 år.

Jakta på rev i fjor også, uten observasjoner.

Er egentlig litt overraska over at det er såpass lite rev her.......

:?

Link to comment
Share on other sites

Da var årets første revejakt unnagjort. 1 tispe og 1 hannvalp 9 minutter etter jaktstart.

 

Skrev du innlegge før du dro på jakt da ell?;)

 

Klokka di må nok være feil, skrev innlegget 00:42 etter å ha kommet tilbake fra jakt. Veldig greit med jakttrerreng rett utenfor ytterdøra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...