Jump to content

SIG Sauer Tråden


MetalMorty

Recommended Posts

Jeg venter på en P220 X-Six fra pvas (dog i 9mm) som de sa i høst at skulle komme nå i januar. Kan gi deg en statusrapport når jeg får den i hus :D Bruksområdet er militærfelt og hurtigprogrammer bane. Har erfaring med en P226 X-Six, men double stack føles ikke riktig i mine S-size hender. Ville helst ha en P210, men avtrekket til X-serien er definitivt noe å trakte etter.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar "aps" og "ATnT".

"ATnT", jeg tar gjerne i mot erfaringer når du får prøvd den. Siden du har erfaring med 226 S-Six fra tidligere og nå skal skyte med 220, er det meget interessant å høre hva du mener om avtrekkene på de to pistolene.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket på P220 x-six er i praksis identisk med P226 x-six. Litt lengre reset på P220. Samme justerbarhet.

 

I praksis er det grepet og vekten som skiller dem. P226 x-six er i tyngste laget for enhåndsskyting for meg.

 

Selv om P220 er singelstack opplever jeg det som umulig å nå magasinutløser med tommel uten å flytte grepet. Dette går fint på P226 x-six med Houge grep. Singelstack grepet vil altså ikke nødvendigvis føles mindre i dine hender. Må prøve hva som føles best, men når man er uerfaren er det neimenn ikke lett å vite hva som faktisk gir best resultat...

 

For NSF felt\bane mener jeg P220 x-six er det beste valget. Jeg har begge 2.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Hva er erfaring på slitedeler for P226 serien?

Dvs dere som har skutt noen år med disse, hvilken deler kan jeg forvete ryker først?

Da jeg ser andre har "service kit" etc, men på sig så er det lite av sånt.

Har vel satt gode 10.000 skudd gjennom P226 TacOps'en min, og eneste jeg har måttet bytte er rekylfjær. Den sa takk for seg etter ~7500 skudd (rekylen ble rar midt i en stage på trening, og da jeg gikk i safety og kikket var den delt på midten. Fullførte stage helt greit, og med ny fjær var den god som gull), og det må være godkjent siden ymse guruer anbefaler å bytte etter 5000.

Fjærer slakkes jo litt etter litt, men om du har et ekstra sett liggende når de blir slappe er det ikke så ille.

En ekstra utdrager eller to er jo heller ikke dumt å ha liggende, men utover det er det ingenting som skal knekke sånn helt uten videre.

 

Stort sett det eneste som får seg en knekk med 226'en er stoltheten min når jeg tar den igjen etter alt for lang tid uten ordentlig avtrekkstrening.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 6 months later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
På 24.4.2018 den 13.32, yhaeve skrev:

Det lurer jeg også på. 

Noen som har fått dobbeltsjekket det brownells skriver under grepsmodulene de selger?:

Vilkår for kjøp

  • Krav til kjøpetillatelse. (Original kjøpetillatelse må sendes pr post og være mottatt før ordre sendes.)

 

Svaret jeg fikk fra brownells på dette:

"Kai: Vi har fått melding fra Agder Politidistrikt at vi må forlange kjøpetillatelse for dette. Vi vet jo også at dette er feil, da det er et grep og ingen ramme."

 

De skulle ta det opp igjen, så skulle de fjerne det hvis agder pd tok til vette.

 

Hos pvas trenger du ikke noe.

Eller om du får din lokale våpenforhandler til å kjøpe inn for deg.

Evt. om du kjenner noen i svergie.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei!

Nytt medlem som lurer på en sak.

Hentet ut min første 9mm for litt over en uke siden, en p226 legion sao og oppdaget at det var helt standard hvite sikter påmontert. Spurte forhandler og han sa at det kun var USA-modellene som kom med de grønne siktene, da de var ulovlige i Norge. Noen som vet noe mer om dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei! Nok et nytt medlem med et par Sig-spørsmål. 

 

Har lekt med tanken på Sig p320 X-Five Legion til dynamisk klasse open. I så fall vil løp måtte byttes for å ha gjenger til comp, og de eneste jeg har funnet som leverer dette er Barsto (https://barsto.com/product/p-320-x5-extended-threaded-for-comp/). På nettsidene deres skriver de følgende:

 

"Our semi fit barrels are over sized compared to the factory barrel. The reason we do this is so our barrel locks up better and shoots more accurately than the factory barrel. In most cases our barrel will require some minor fitting. We do not make drop in barrels. We feel that you should get a better, more accurate barrel than the factory and you cannot get the higher standard of precision and accuracy from a drop in barrel. The fitting usually is very minor filing of a few areas. This is in our opinion a good thing, as you will get a better fit. If you have questions you can give us a call and we will be happy to help, if we can. We do offer the fitting of our barrels if need be."

 

Er det egnet å bestille et slikt løp på nett og å få den siste tilpasningen gjort i Norge? I og med at Legion-modellen er utformet for konkurranseskyting vektmessig, og at den leveres optics ready ser den flott ut for meg ved første øyekast, men uten nødvendig erfaring er det jeg driver med strengt tatt gjetting. Er det tullete å tro at en p320 X-Five Legion med optikk og compensator kan hevde seg i klasse open?

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, HYPEHOUSE said:

Er det tullete å tro at en p320 X-Five Legion med optikk og compensator kan hevde seg i klasse open?

Kort svar: Nok ja, dessverre.

 

Lengre:

Du konkurrer 2011er med 29-30sk  og som er spesialisert for divisjonen.

Itillegg blir det dyrt å få hjem løpet. PVAS og 2Alfa kan sikkert få dem hjem men slike spesialbestillinger blir fort dyre. Ville ikke bli overrasket om løp og komp ferdig tilpasset fort blir 10k.

Så skal du magasiner. Hva er tilgjengelig i 170mm og hva er kapasiteten? ETS har noen på 30 men kan ikke tenke meg de holder 170mm grensen...

 

Bedre å kjøpe en brukt 2011 da.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! 

 

Jeg synes p320 ser ut som en innmari artig plattform, men trøbler litt med å skjønne hva den kan brukes til i Norge (x-five legion kan vel gå til production, men man kan vel ogdå få sterkere kandidater til ca samme pris).

 

XCompact-modellen til Sivilpistol 2, kanskje?

 

edit: Kan det stemme at ingen forhandlere i Norge fører p320 x-compact? Jeg finner den ikke noe sted...

Edited by HYPEHOUSE
Link to comment
Share on other sites

Dere som har P210 Super Target, og skyter fabrikkammo. Hvilken ammunisjon har dere funnet ut fungerer bra i våpenet, eller hva slags merke bruker dere? Merkbar forskjell på presisjon med ulike typer fabrikkammo typer på dette våpenet? :) 

Har hørt at det kan vere kresen på kamring,, men usikker på om dette hovedsakelig gjelder hjemmeladet.

Vurderer kjøpe inn ett parti Geco 9mm 124gr FMJ til denne pistolen, eventuelt Magtech ( men Geco var rimeligere). 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hei dere,

 

Jeg lurer på å skaffe meg en x-six nå siden fabrikken legges ned. Er det noe spesielt jeg bør være obs på i forbindelse med dette, altså at fabrikken legges ned? Bør jeg feks bestille ekstra slittasjedeler eller lignende? Takk for info!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Interessert i dette selv :-) 

On 8/11/2020 at 12:10 PM, Hansen said:

Hei dere,

 

Jeg lurer på å skaffe meg en x-six nå siden fabrikken legges ned. Er det noe spesielt jeg bør være obs på i forbindelse med dette, altså at fabrikken legges ned? Bør jeg feks bestille ekstra slittasjedeler eller lignende? Takk for info!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 8/11/2020 at 12:10 PM, Hansen said:

Hei dere,

 

Jeg lurer på å skaffe meg en x-six nå siden fabrikken legges ned. Er det noe spesielt jeg bør være obs på i forbindelse med dette, altså at fabrikken legges ned? Bør jeg feks bestille ekstra slittasjedeler eller lignende? Takk for info!

Står på hjemmesiden sigsauer.de at de vil fortsette å produsere deler til våpen som allerede er i markedet :) Det skal nok gå greit. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Hansen said:

Jeg gikk for en P226 x-six supermatch. Det er en svær gunner, men jeg har svære hender også, så det passer bra... :-) 

Ikke verst. Jeg hadde en p226 x-six for en del år tilbake. Gikk for en p226 x-five supermatch denne gangen. Foretrekker 5".  Tror det skal være ganske vanskelig å skylde på våpnene om det går dårlig! 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Alyssis said:

Ikke verst. Jeg hadde en p226 x-six for en del år tilbake. Gikk for en p226 x-five supermatch denne gangen. Foretrekker 5".  Tror det skal være ganske vanskelig å skylde på våpnene om det går dårlig! 

Hmm, jeg får begynne å skylde på ammoen da :-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

P210 og P220 X6 er topp begge to til milfelt. Passer mine medium hender svært godt.

 

Jeg skyter godt med P220 X6 i 9mm. Bedre med den gamle typen enn den nye, men det kan være pga den nye har PPC sikter kontra LPA på den gamle versjonen. P220 X6 har justerbar avtrekker.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Groppe said:

P210 og P220 X6 er topp begge to til milfelt. Passer mine medium hender svært godt.

 

Jeg skyter godt med P220 X6 i 9mm. Bedre med den gamle typen enn den nye, men det kan være pga den nye har PPC sikter kontra LPA på den gamle versjonen. P220 X6 har justerbar avtrekker.

Hva kalles den gamle typen eller hvordan ser jeg forskjell bortsett fra siktene ?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, wolfen said:

Hva kalles den gamle typen eller hvordan ser jeg forskjell bortsett fra siktene ?

Du har P220 Classic, og P220 PPC. forskjellen ligger i grep og sikte. I tillegg kan du også gå for en P220 Skelleton, som har vanlig sikte og Mastershop grepet. Denne er også noe lettere, med en del cuts på sleden. 
I tillegg har du P210 Supertarget, enten i 5" eller 6".

Det vil og være mulig å skifte både grep og sikter på P220. Men, ettersom fabrikken så godt som er lagt ned, så vil det være vanskelig å få fatt i om du venter for lenge. Jeg er usikker på om de fortsatt produserer pistoler, eller om du må håpe på å finne noe på lager. 
 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Jeg har en X-6 Supermatch og ønsker å redusere rekylen. Kjøpte et sett med fjærer og styrepinne fra DPM, men med fire forskjellige typer ammo (9mm) merker jeg bare svært lite reduksjon med en kombinasjon, men funksjonen blir høyst tvilsom. Rett som det er blir ikke den skutte patronen kastet ut, rett som det er mater ikke neste patron inn, og jeg gidder ikke prøve mer uten skal returnere pakken. For sikkerhets skyld kan jeg nevne at jeg etter nevnte prøving satt på plass originaldelene og brente avgårde 80 skudd uten tendens til feilfunksjon, så det ligger ikke i rengjøring eller møkk.

Er det noen som kjenner til noen delekombinasjon som virkelig gir reduksjon av rekylen og som fungerer? Det går jo ellers også, men etter å ha opplevd hva en kollega fikk til av rekylreduksjon i sin CZ Shadow 2 er det ikke gøy engang. Jeg er veldig glad i SIGen og skulle heller beholde den enn å bytte til CZ TS2 når den kommer i butikken, men får jeg ikke orden på rekylen i forhold til en liten Shadow vet jeg altså ikke...

Link to comment
Share on other sites

har x-six supermatch selv, var vel første som fikk den i norge så langt tilbake som 2013/2014? en gang, og pistolen har ikke mye rekyl. 

 

Den har derimot litt sleidevekt som beveger seg, og litt høy kjernelinje og glatte grepsplater. 

 

hva skyter du av ammo og faktor? kan det være du har tregt krutt og får unødvendig høy faktor med 6" pipe? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da har du hatt mye å glede deg over lenge :-)! Min er fra juni 2016. Jeg skyter så langt hovedsakelig fabriksammo, og i øyeblikket har jeg Fiocchi 123 gr, Magtech 124 gr, Blazer 124 gr og S&B 124 gr. Jeg har ladet litt selv, til lunere patroner, men husker ikke i farten her jeg sitter hvilken fart det var på de kulene - det må jeg se etter.

 

Jeg vet med meg at jeg ikke er så særdeles sterk i håndleddene, og det er godt mulig at denne pistolen er relativt rekylsvak sammenlignet med andre. Jeg konstaterte imidlertid at den nettopp har en klart høyere kjernelinje enn Shadowen, rundt 25 %. Grepsplatene i G10 synes jeg sitter ganske godt - det skal Trausch gummi for bedre grep (har det på alle mine Manurhiner), så det er ikke der det ligger. Formodentlig sleidevekt. Men da lurer jeg igjen på: om man fra en Shadow 2 til en annen kan redusere rekylen i den utstrekningen jeg har fått oppleve, da burde det vel gå an å gjøre noe med SIGen også?

Link to comment
Share on other sites

Mtp. Reduksjon av rekyl i S2 ved litt lett modifikasjon. Så var det min personlige opplevelse at det egentlige problemet var sleide dipp, pga. for kraftig rekylfjær fra fabrikken. Som løste seg med lettere rekylfjær.  
 

Har også en x-six supermatch som jeg virkelig trives med! Rekylopplevelsen blir jo noe helt annet enn S2 da. Med en lengre og tyngre sleide så føler jeg nesten at man må vente på pistolen skal bli ferdig med å rekylere. Men opplever ikke at det er mye/kraftig rekyl. Bare at rekylen fordeler seg over lengre tid. 

Link to comment
Share on other sites

Det var det med DPM, da. Jeg kjøpte dette settet: https://www.dpmsystems.com/sig-sauer-p226-p-220-x-six-6-inch-barrel-classic-competition-supermatch-pcc-9mm-40sw-45apc-10mm-i-10-user-adjustable-settings/ men som jeg skriver ovenfor er den opplevde reduksjonen liten og patronmating fungerer ikke tilforlatelig. Det var derfor jeg begynte å skrive her, i  håp om at noen kanskje kjente til noen fjæralternativer til DPM som fungerte.

 

Ellers kan jeg forsåvidt absolutt montere tyngder av ymse slag, det er naturligvis ingen dum idé, men så langt har jeg ikke gjort det fordi pistolen er nokså tung i utgangspunktet. Denne vekten på 275 g er forsåvidt ganske lekker: https://bh-waffenhandel.de/sig-sauer-laufgewicht-x-weight, men ikke helt billig, men det bør gå an å lage en blokk rundt noe på en picatinnyskinne om enn det høyst sannsynlig ikke blir like elegant som originalen :-)...

Link to comment
Share on other sites

On 3/26/2021 at 5:49 PM, Rocambole said:

Da har du hatt mye å glede deg over lenge :-)! Min er fra juni 2016. Jeg skyter så langt hovedsakelig fabriksammo, og i øyeblikket har jeg Fiocchi 123 gr, Magtech 124 gr, Blazer 124 gr og S&B 124 gr. Jeg har ladet litt selv, til lunere patroner, men husker ikke i farten her jeg sitter hvilken fart det var på de kulene - det må jeg se etter.

 

Jeg vet med meg at jeg ikke er så særdeles sterk i håndleddene, og det er godt mulig at denne pistolen er relativt rekylsvak sammenlignet med andre. Jeg konstaterte imidlertid at den nettopp har en klart høyere kjernelinje enn Shadowen, rundt 25 %. Grepsplatene i G10 synes jeg sitter ganske godt - det skal Trausch gummi for bedre grep (har det på alle mine Manurhiner), så det er ikke der det ligger. Formodentlig sleidevekt. Men da lurer jeg igjen på: om man fra en Shadow 2 til en annen kan redusere rekylen i den utstrekningen jeg har fått oppleve, da burde det vel gå an å gjøre noe med SIGen også?

All ammoen du nevner vil ha relativt høy faktor i 6" pipa med det trange/bra kammeret. Prøv noe IPSC merket Geco 124gr. skyter det primært i min, er kung! 

 

Jeg har skutt mye shadow 2, og hadde uten tvil foretrukket sig'en til felt. shadowen har nok litt rommere kammer, løp og kortere løp, og mindre faktor med samme ammo. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en poeng! Jeg ser på Magtechs 147-grains 9mm at den har rundt 5 % lavere energi ut av løpet, og om i tillegg tyngre kuler får mer av en dytt enn en snert ut av løpet burde det gjøre forskjell. Nå har jeg forsåvidt et ganske generøst lager av 9mm fabriksammo, men skal definitivt prøve å lade med 148 gr. Det kan bli spennende!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...