Jump to content

SIG Sauer Tråden


MetalMorty

Recommended Posts

Har jeg ikke lagt inn noe her da? Utilgivelig :P

 

Er i besittelse av to SIG'er, en amerikansk og en tysk (da henholdsvis P226 TacOps og X-Five Supermatch).

 

Siklebilder:

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

 

Kun for å være en artig jævel med klubbens mer eller mindre inaktive openskyttere har man anskaffet comp-kit til X-Five'en, så en kan skremme de litt i klubbmesterskap. Sikteskinne, slideracker, aimpoint og langmag vurderes også.

9.JPG

 

Noe som gir oss et ganske pent arsenal til dynamisk sportsskyting :D

arsenal.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alle med øyne i hodet sikler vel på en X-Six? For min del er det ikke uoverstigelig, trenger bare ny topp på X-Five'en.

 

... men føler jeg egentlig har lagt igjen mer enn nok penger hos PVAS i år, og da sitter allerede med fingeren på send-knappen for ennå mer moro fra den kanten :P

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn i Sig klubben :)

 

Har endelig fått min P226 LDC i hus.

 

Den kom riktignok med standard grep og ikke E2 grepet, mulig dette er en glipp...venter på svar. Men pistolen innfridde virkelig på banen!

En ting jeg la merke til som jeg ikke har sett på noen andre Sig Sauer pistoler, og det er at løpet stikker hele 5mm ut av sleiden....(se bilde). Hva er hensikten med dette?

 

 

LDC_zpsixwz9jmr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet så er den leveransen som min LDC var en del av, bestilt av Capsicum og fraviker litt fra standard LDC modellen (bl.a. siktene).

Jeg ville sendt de en email eller ringt og hørt om de har en LDC til overs, hjemmesiden deres er ikke oppdatert med den nye leveransen (tror den kom til landet sist torsdag).

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har også hentet ut en P226 ldc hos pvas. (Lørdag, og da hadde de 1 våpen igjen som ikke var reservert.)

 

Våpenet er jeg veldig fornøyd med, men jeg synes grepsplatene er for "glatte".

 

Er det noen som har erfaring/forslag til grepsplater som egner seg til P226 for dynamisk skyting?

Link to comment
Share on other sites

Ikke så mye å vurdere, vi har EN igjen.

 

Årsaken til at disse skiller seg litt ut på grep og sikte er at de i sin tid var ment for Capsicum.

Løpslengden har med danske regler ang minimum løpslengde å gjøre.

 

Forøvrig en fantastisk pistol, lykke til med å finne noe bedre til rundt 11 000kr!

 

Eneste årsak til at vi har en igjen er at jeg er for blakk. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

F88 - jeg har forsøkt endel varianter av grep til min 226 allround.

Første forsøk var flotte og dyre Nill skjefter i tre, som etter noen runder med DSS så ut som bikja hadde tygd bunnen av. Tok de av og vil spare de til allrounden eventuelt får annet bruksområde.

 

Neste forsøk var Hogue gummigrep - men ble litt svampete og de fyller antagelig mer enn orginalen, standard kort magutløser forsvinner inn i grepet (det er veldig kurant å bytte til lenger utløser - men da har du en utfordring med utilsiktet utløsning av magasin ved start med våpen på bord eller lignende (spesielt sterk hånd) - har også utløst den på svak håndsskyting .. har "dremlet" skjeftet litt her og der før jeg tok det av og la det innerst i skuffen sammen med Nill -skjeften.

 

Så fikk jeg tak i aluminiumsgrep fra Hogue USA, de er slanke å gode å holde i men litt glatte - ser at Brownells selger de. Bare vær obs på at skjefter som selges til 226 må "dremles" litt i nederkant får å få plass til sporet som holder magbrønnene på x-serien (five og six) - ingen stor jobb, men den må fjerne for at platene skal slutte tett inntil rammen.

 

Det enkleste fant jeg ut er å ta en loddebolt med spiss tupp å "stiple" grepsflaten - gir desidert beste grepsflate og koster ingenting. Hvis du stipler litt pent der det allerede er rugler så blir det ganske ok. Hadde jeg ikke allerede bestilt svinedyre aluminiumsplater så hadde de sittet på ennå...

Link to comment
Share on other sites

Noen som har hørt noe om mulighetene til å få tak i x-five topp? Har x-six supermatch, men skulle hatt noe som gikk i standard klassen. Snakket med pvas for noen måneder siden, men da var det snakk om at det ville ta lang tid å skaffe.

Link to comment
Share on other sites

Det er PVAS som best vet svaret på det her i landet...

Jeg har lurt på det samme, men tror det blir nesten like dyrt som et komplett våpen og da ville jeg bare kjøpt en x five allround, slik at man kan mixe og matche med SAO eller DA\SA avtrekk og ulike løpslengder etter behov.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får vel dele noen Sig erfaringer her jeg også

 

WsNhGvh.jpg?2

 

Første gang jeg så X-sixen bestemte jeg meg for at den ville jeg ha på ett eller annet tidspunkt. Havelysten fikk seg et lite skudd for bauen første gang jeg holdt i en x-five, den store magutløseren var utvilsomt i veien for meg som daværende venstrehåndsskytter (har senere erfart hvor lett det er å snu den...) og jeg bestemte meg for å konvertere til høyreskytter .. men Sig'en ble i første omgang avskrevet som litt i dyreste laget og noe for meg fyldig i skjeftet..

 

Så var det en dårlig venn som lurte meg ut i DSS og da ble en x-five allround anskaffet fra Capsicum - prisen var veldig gunstig. Her har jeg prøvd det meste av skjefter, før jeg innså at de dårlige treffene hadde sitt opphav i hodet og ikke i hendene. Nå sitter det Hogue sine aluminiumskjefter på, og jeg har satt på fiberoptisk frontsikte, det hjelper godt for trege øyne...

 

Jeg begynte etterhvert å sette pris på de fyldige skjeften og ser at de gir veldig riktig og god plassering av hendene.

 

X-six'en ble anskaffet for feltskyting, og jeg fikk tak i en x-five .40 topp til den for å skyte DSS Standard Major. Ulempen der er at magkapasiteten da blir svært begrenset til 14 + en i kammer og da kan man like godt kjøre på i minor med 9mm og 19 skudd i magasinet. Den skarpe iaktager ser at det ikke sitter originalt Sig skjefte på x-six'en, og det skyldes ganske enkelt en dobbeltladning med N340 i .40.

 

Da PVAS i fjor høst overtok agenturet på Sig for privatmarkedet øynet jeg muligheten for å få tak i en P226 x-five Open. Jeg hadde til da ikke sett en eneste av disse på noe skytefelt og var nesten litt i tvil om at de var produsert overhode. Fikk så holde i en på en Sig stand på DSS stevnet Rooster Mountain i DK i fjor sommer, og skjønte da raskt at denne måtte jeg bare ha..

 

Snakket med Espen hos PVAs og han mente at den burde de kunne få tak i og jeg bestilte en. Jammen fikk jeg etter noe tid beskjed om at den var ankommet solkysten like før påske. Den er skutt med 9 mm majorladinnger fra første dag og går som en strek. Rødpunktmontasjen er "rock-steady" og det er ikke antydning til treffpunktsendring ved av- og påmontering. Den første kompen jeg fikk med hadde en svakhet i konstruksjonen og sprakk i festet etter noen tusen skudd. Olav hos PVAS fikset raskt en ny (orginal fra Sig) som virker adskillig mer fornuftig konstruert i festet. DSS skyting er krevende for alt som er skrudd sammen så dette må sikres med locktite (skruen som fester montasjen har også fått litt i gjengene så den ikke løsner)

 

Jeg har laget en "thumbrest" av 3mm kantstål, som jeg har bøyd til og polert etter alle kunstens regler (Olav har sett "designet" og kan sikkert lage noe litt mer elegant på samme lesten..). Har ikke sålangt sett noe fra Sig, men det er boret og gjenget hull som egner seg i montasjen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det blir neppe feil holmby. De tyske Sig'ene byr på utmerket kvalitet i alle ledd, og jeg har ikke hørt om noen som skyter dårligere med dem enn noe annet. Noen synes skjeftene blir for store, det er bare etter mitt syn en vanesak.

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde en tunghørt grandonkel - martin gransæter - han var dyktig og særdeles nøyaktig skjeftemaker. gubben var stor og hadde digre hender, og alle hans skjefter var nokså king-size; målene kom fra hans egne klubber; det var hans bestemteste mening at skjefter ble bedre og mer stabile hvis de var en anelse tunge og overdimensjonerte. vanskelig si ham imot, all den tid alle hans vegger besto av mer premier enn panel - men når sannheten skal sies så var jo alle hans våpen nøyaktig tilpasset ham selv, så i hans hender var de aldri verken store eller tunge :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har til opplysning ikke store hender, heller ned mot small-medium.. Første greps inntrykket på Sig sine skjefter er nesten unntaksvis at de er større enn hva man tidligere har kjent på. Det går ann å bøte noe på det med de nye G10 kompositt og aluminium skjeften fra Hogue, som er noe smalere enn de orginale treskjeften fra Nill.

 

Noen vil ha 220 modellene med single stack for å få slankere skjefter, men jeg synes/føler egentlig ikke at forskjellen er så stor, og 226 modellene gir muligheter til fornuftig deltagelse i flere DSS grener i tillegg til at de er absolutt konkurransedyktig i felt og PPC.

 

På de originale plastskjeften på x-five Allround er stipling med spiss tupp på loddebolt absolutt beste og billigste medisin.

 

Forøvrig går ikke slidetopper fra de "gamle" x-five / x-six uten videre på de nye x-serie rammene. De nye toppene går på den gamle ramma, men ikke omvendt. De gamle toppene har en avrundet form som ikke passer i den nye kantete ramma. Det går sikkert ann å spørre Olav (PVAS) om han kan frese av den ene milimeteren som er i veiene ( de tøffeste (les røffeste) gutta gjør det med fil i garasjen...). Andre deler går omhverandre såvidt jeg kan se.

 

Nå ønsker jeg meg en 9mm x-six topp med tristep sikter for PPC ...

Link to comment
Share on other sites

og her er bildet av "thumbrest"

 

NJYpnRO.jpg?1

 

og

 

aDVbdkU.jpg?1

 

har fått pepper for valg av skruer, men det var de jeg hadde for hånden som passet i gjengene og de har godt hold i hodet og har sittet dønn i 5000 skudd...

 

"seratering" og "gravering" er utført av hr Dremmel - som nevnt bør det være enkelt å lage noe penere, men den gjør absolutt nytta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på tynn is, men 226 x-5 allround er såvidt jeg vet identisk med P226 US modeller, og den sleiden passer på x-6 rammen, så da bør du kunne bruke alle x-5 / x-6 sleider. .. også de nye fra x-serien. Men jeg ville spurt pent en som har disse om å prøve før du handler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Spørs kva du skal bruke den til. Eg har eit Double-Alpha Race Master til min. Slo til på deal med to inserts, eit for X-Five og eit for P226.

Fungerer utruleg bra til dynamisk. Spørs om det er like greit i feltløypa, det har eg ikkje sjekka enda. Der pakkar eg i Raufoss si håndveske (den lille blå som følger med våpenskapa deira).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vurderer fælt å joine denne "klubben" om dagen.

Plast 9mm ern er solgt, og søknad levert på ny. Har tenkt til å grave litt djupere i lommeboka denne gangen, og forhåpentligvis få noe jeg blir fornøyd med en stund.

Så var det å bestemme seg for hvilken Sig da, jeg hadde luksusjobben med Kronografering på militærfelt NM, jevnt over høyt nivå på våpenparken kan en jo si :D, skjøt med x antall både Supertarget og x5/6, alle var nydelige.

Synes selv P210 Supertarget er helt nydelig, både å se på å holde i, men avtrekket nådde muligens ikke helt opp i forhold til Xfive/six, og enkelte skriver jo her inne at den er litt kresen på ammon.

Sig x5 / 6 er jo også nydelige saker, det justerbare avtrekket frister veldig, og de jeg prøvde med g10 grep var slettes ikke vonde å holde i.

Som den middelmådige listefyll skytteren jeg er (skyter bare felt og noe hurtig) så står det mellom X5 (helst super match) og Supertargeten, mest da jeg liker utseendet på x5 my bedre enn x6, x5n har jo og 2cm lenger siktelinje enn jeg er vant den og. (jada jeg vet at x6 er mer ideellt), men tror kanskje p210n ville være vinner på 1hånds på grunn av grepet..... Men så var det avtrekket på x5/6 da uforglemmelig godt...... Huff

Ganske luksusproblem å skulle velge mellom slike nydelig pistoler, men fortsatt jævlig vanskelig.

Noen som har noen synspunkter for og imot??

Link to comment
Share on other sites

Siktelinjen er lenger på 6'ern, men 5'ern "rekylerer" mer riktig synes jeg, er win win. siktelinja spiller jo 0 trille.

 

For oss med flere forbund er derimot 6'ern nesten selvsagt da den i standard division får bank og man trenger dertil egnet redskap, også er jeg litt svak for longslides ;)

 

1 hånds er vel det den er best på, jeg er kl B i grov med den, og min venn som også besøkte deg på chrono har lånt den noen ganger og havnet da i kl A i grov ;)

 

G10 grepsplatene er ikke så gode som jeg hadde håpet på, som nevnt har det kommet noen med enda mer grep, jeg skyter så mye svi at jeg synes de kunne hatt noe ala skategrepet, bare få tak i noen blanke plater, evnt pusse noen ned for å lage det hadde vært ideelt.

 

Spesielt i regn er det problematisk, om vi da kombinerer regn, og 1 hånds som vi hadde under 1 hånds standplassen ble det ikke bra, den vred seg ut av hånda, og alle gode nm plasser forsvant med 5 poeng ut :/

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg likte G10 grepet best av de jeg prøvde, men du har jo litt fler timer bak spakene på disse :D litt derfor jeg vurderer supermatch fremfor standardutgaven, og litt på grunn av den rette avtrekkern, som jeg ikke har særlig erfaring med, men som føltes veldig riktig på de våpna prøveskjøt med rett avtrekker. Jeg skyter sjelden grov, men bruker det av og til som en "påfyllsrunde" på f.eks Norgesfelt og Hurtig, og da kan en jo og dra nytte av det justerbare avtrekket, rørtang i 32 kommer jeg ikke til å kjøpe med det første.

Angående NM plassering så gjorde jeg vel min dårligste militærfeltrunde noen sinne på NM, var faen ingenting som stemte, men etter noen timer med krono av luksuspanger var alt glemt :D

Link to comment
Share on other sites

Ja tørt og fint er det bra, men grisesvett/regn så har det sine svakheter.

 

Jeg foretrekker personlig rett avtrekker over kurvet, (har en sig x-six med kurvet og)

 

Avtrekket er egentlig enda bedre enn det du kjente, men ehhh den har kanskje ikke blitt plukka ned siden midten av 2014 engang for god rens..

 

Sagt før, sier igjen, det er uten tvil av det mer konkurransedyktige man får tak i.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min hos børselars prisen var stiv, gav 25 blank og fikk med ei pakke h&n kuler på kjøpet. Skal sies at jeg er en dårlig pruter da. Vurderte å kjøpe en Classic for å spare noe lapper, men jeg ville ha den rette avtrekkern og g10 grepet, og hadde (kjenner jeg meg selv rett) sikkert kjapt kjøpt både grep og avtrekk for å få det som jeg ville.

Tror allikevel prisen er på vei opp, ser at pvas f.eks økte prisen på xsix fra 26 til 29, mens sig p210 ifølge rafdal og Kvale gikk opp fra 26-29 den og. Så jeg tror det lønner seg å evt handle det som er lagervare nå, neste forsendelse med sig blir enda dyrere virker det som.

Våpen søilen er svjv eneste som nå har xfive super match, de har den til 25220. Pvas har noen skeleton på lager.

vet at siktelinje kunne vært lenger, men dette er allikevel et greit steg opp fra forrige 9mm for min del (hk usp).

 

Har vært i kontakt med både søilen, pvas, rafdal og Kvale ifm søken etter ny pang, alle har vært svært flinke til å svare kjapt på mailer både vedrørende pris og andre tekniske spørsmål, valget falt på børselars da de var innafor en times kjøring, fikk også der svært god service både i butikken og iform av raske svar på mail.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...