Jump to content

SIG Sauer Tråden


MetalMorty

Recommended Posts

Hmm.. I følge datablad er den 30.5mm bred, så det er innafor, men hjelper ikke noe når jeg har blingsa på vekta. Innbilte meg at det var bare høyden som var litt over kravet.

Finnes det andre lignende modeller fra Sig som går i kassa? 9mm, single stack, da/sa og de-cocker?

Liker sig, men double stack modellene er akkurat litt for store for meg. En 239 virker å ha beholdt mye fra de store modellene, så det kunne vært ett fint kompromiss. Men den gang ei.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jag har akkurat kjøpt P226 LDC og sliter med å finne et passende hylster.

 

Jeg forsøkte et IMI plasthylster for vanlig P226, men LDC-utgaven er litt tykkere over snuta og passet ikke nedi.

 

Har noen gode forslag? Det ser ut til å være lite å finne på ebay ettersom de ikke har LDC-utgaven over dammen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Grep X-five. Jeg er i ferd med å anskaffe en 9mm til "allround" bruk, og hadde egentlig utelukket Sig ettersom grepet på P226 ikke føles optimalt, men jeg innser nå at jeg helt har oversett X-serien. Hvordan er grepet på disse ifht. standard P-serie (226)?

Kan nevne at jeg har ganske små hender og fram til nå sto valget mellom cz og tanfoglio.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Grep X-five. Jeg er i ferd med å anskaffe en 9mm til "allround" bruk, og hadde egentlig utelukket Sig ettersom grepet på P226 ikke føles optimalt, men jeg innser nå at jeg helt har oversett X-serien. Hvordan er grepet på disse ifht. standard P-serie (226)?

Kan nevne at jeg har ganske små hender og fram til nå sto valget mellom cz og tanfoglio.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

 

 

P220 X-Six 9 mm. har et mye slankere grep. Grepet blir fantastisk med skateboard tape i bakkant av skjeftet

Link to comment
Share on other sites

Takker for begge svar.

Da kan jeg egentlig utelukke X-five fra ligningen, til tross for at man vil ha best mulig utvalg så føles det egentlig greit å utelukke litt. Kommer raskere til mål jo færre vurderinger som må gjøres, og jeg kjenner på at jeg vil ha noe i hus ganske raskt nå.

 

220 kunne vel vært aktuell hvis f.eks 220 Match Elite kom som 9mm, men 6" SAO blir ikke særlig allround :-)

 

Derimot kan en 220 X-six 9mm være aktuell senere, når jeg skal spesialisere meg inn mot enkeltøvelser, men p.t. er målet å finne en som passer ergonomisk og som funker greit til det meste.

Link to comment
Share on other sites

minste&beste grep må bli SV signature evnt small utgave av det, det er ca minste doublestack du får, evnt shadow.

 

Ligger an til en Shadow nå ja, men det hadde ikke vært feil med en SVI på ett eller annet tidspunkt *sikle sikle*

Link to comment
Share on other sites

Av ren nysgjerrighet. Hvilken sig egner seg best til production klassen ? Når man ser bort i fra personlige preferanser.. og der skjønte jeg egentlig at spørsmålet er ganske dumt da alt har å gjøre med personlige preferanser :D men jeg prøver meg uansett ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter Sig Sauer 226 x-five Allround i Production divisjonen. Dette er en litt mere påkostet versjon av standard 226 som i utgangspunktet er et tjenestevåpen. X-fiven har andre baksikter, stålramme og innvendig utdrager med en litt annen konstruksjon enn den vanlige 226 eller går deler stort sett om hverandre. Løp og slite deler er drop-inn uten tilpasning.

 

Min Sig er veldig presis og går som en klokke - kan være at jeg nå må vurdere ny utdrager etter ca 60 k skudd - har hatt noen tilfeller av gjenværende hylse i kammer (selvfølgelig på match - og aldri på trening)

 

Jeg har forsøkt flere varianter av skjefter til denne og nå sitter det på Hogue aluminiums plater som er laget for 226, men som med mindre tilpasning passer x-five modellen. Originale plast-skjefter kan stiples med en loddebolt for bedre grep, og blir da ganske gode. Har også tregrep fra Nill som er flotte, men blir veldig stygge i forbindelse med IPSC bruk. Har forsøkt Hogue sine gummigrep men synes det ble litt svampete. Glatte Hogue G10 grep med griptape (evnt. trappenese tape - grovere) kan være tingen. Det jeg synes er fint med aluminiums skjeftene er at de er helt stive som gir et konsist grep, og relativt smale slik at grepet blir noe mindre.

Link to comment
Share on other sites

Det er også mitt inntrykk at det ligger endel ubrukte 22 topper rundt om kring. Det virker veldig fristende å kunne skyte billig 22 med samme våpen som du skyter 9mm. Men ofte så funker det dårlig og det blir ikke det samme som en ordentlig fin pistol og det gir vel minimalt med trening for 9 mm ... Så jeg har inntrykk av at disse vekslesettene har begrenset interesse etterhvert.

 

Kjøp heller en skikkelig finpistol som du kan trene ordentlig med, og tilsvarende kjøp en 9 mm du kan vokse med...

Link to comment
Share on other sites

Det er også mitt inntrykk at det ligger endel ubrukte 22 topper rundt om kring. Det virker veldig fristende å kunne skyte billig 22 med samme våpen som du skyter 9mm. Men ofte så funker det dårlig og det blir ikke det samme som en ordentlig fin pistol og det gir vel minimalt med trening for 9 mm ... Så jeg har inntrykk av at disse vekslesettene har begrenset interesse etterhvert.

 

Kjøp heller en skikkelig finpistol som du kan trene ordentlig med, og tilsvarende kjøp en 9 mm du kan vokse med...

Har en X-Six P220 med 22 sett. Mye brukt og verdifull trening. Likevel, noen 9mm må også skytes. Tross alt litt forskjellig oppførsel av våpenet i bruk av de to kalibrene.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om et godt IPSC-hylster som passer til en X-Five Open? Prøvde en X-Six med sikteklo i DA RaceMaster-hylsteret mitt (samme ramme, kun sleidelengde som er forskjellig, og da hylsteret kun er i kontakt med ramma er det samme dimensjoner), og det gikk ikke. Siktekloa settes på rails foran triggerguarden, og da ble det for mye gods der.

 

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er der en egen insert for X-Five Open? Har allerede X-Five insert.

Edit: lette litt, og ser at racemaster funker om en sliper ned blokka så kloa passer, men da vraker en blokka for annet bruk.

Kan være en må over på CR-Speed igjen, men har egentlig ikke lyst til det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har x-five open blokka fra DA til min Race Master rigg, og den funker helt fint. På min virke det litt vaklete, men pistolen sitter godt fast (det kan kanskje være noen forskjeller..).. og er absolutt et godt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte med en slikt "bladeteck/kydex" type hylster fra Sig Sauer da jeg kjøpte min Sig 226 x-5 allround - det står bare Sig Sauer på det. Det kom fra Capsicum - jeg ville hørt med PVAS om de ha noe slikt liggende. Det var ikke spesielt dyrt 4 - 500 kr så vidt jeg husker...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
SIG Legion er vel et usa-produkt? Mye rart av kvalitetsproblemer Bubba og Jim-Bob klarer å skape.

Det er vel aldri heller meningen å fylle pistolen sin med kattesand?

 

" For thousands of years, one symbol has been a rallying cry for the world’s most revered warriors. And for decades, one brand of firearms has served more elite fighting forces than any other. WELCOME TO THE LEGION

BY SIG SAUER® - Painstakingly engineered and enhanced for the discerning few with the same warrior spirit that inspired it. We have always given professionals what they need. Now, we are giving them what they want.

UNLEASH THE WARRIOR SPIRIT.™

http://legionseries.com

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jeg husker ikke helt hvor mange skudd jeg skjøt med min (kanskje 8-10.000), men det eneste jeg byttet var utdrager (3 ganger). Generelt så kan det sikkert være lurt å ha en ekstra utdrager m/fjær, rekylfjær og avtrekkerfjær (den under høyre skjefteplate) liggende i tilfelle noe skulle ryke.

Link to comment
Share on other sites

Har en Sig Sauer P220 - Six 9mm singlestack. Her om dagen sluttet hanen å spenne seg opp under skyting. Når sleiden beveger seg følger hanen sleiden. Pussig nok lar hanen seg spenne manuelt. Jeg har prøvd å øke avtrekksvekten, renset pistolen etter alle kunstens regler, det var ikke løsningen. Den er ett år gammel, gått ca. 2500 runder. Noen med lignende erfaring, evt. forslag til løsning?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På sikt har jeg planer om å anskaffe en .45. Syntes 220'en med 6' løp er meget fristende. (Bortsett fra prisen)

Er interessert i å høre brukererfaringer. Ville du kjøpt 6' på nytt, eller syntes du 5' er langt nok?

Skyter du mil. felt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...