Jump to content

SIG Sauer Tråden


MetalMorty

Recommended Posts

Det er faktisk helt utrolig at det er mulig å øke prisen på et våpen, fra 22500,- til 29100 på under 5 måneder.. Det er nesten 30%..

 

1. januar 2015 var dollaren 7,45 kroner, mens den 1. august nå er i underkant av 8.20.. Ca 10% opp altså..

 

Edit: Det kan og nevnes at i danmark koster samme våpen 22500,-, noe det har gjort i lang tid.. Fra januar til nå, så er DKK mot dollar gått fra 6,1 kroner til 6,8, altså 13%..

Link to comment
Share on other sites

Flott pistol det, men det var en X-Five Allround. Den har ikke justerbart avtrekk, og var aldri lagd for å holde 1360 gram i SA. NM i fjor ble skutt med en skumgummibit bak avtrekkeren for å komme meg gjennom våpenkontrollen (noe som førte til at jeg fikk et 1,9 kilos og litt svampete avtrekk, men funka for det). Da jeg solgte den holdt den såvidt 1000 gram på en god dag. Grenser for hvor harde fjærer man får dyttet inn for å øke vekta når ting har polert seg til skikkelig.

 

Har lyst på en X-Five eller Six Supermatch eller den feltpistolen fra SVI som du nevner, men det har blitt bra dyrt om dagen. Har kjøpt meg en Pardini Gt45/9 enn så lenge, som en fattigmannsløsning. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål til dere med Supermatch. Originale 19sk magasiner til den er jo dyre men har forstått at en del vanlige 226 magasiner skal passe, avhengig av magasinbunn.

Så på : http://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/69721625000034/SubProducts/625000034 og regner med de passer.

Men noen som har prøvd http://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/69721625000034/SubProducts/625000038 ?

Hvordan er de på lengden kontra originale 19sk?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan lengden er, men regner med jeg legger et i neste bestilling fra Brownells. Om X-Five'en ikke går i kassa med det magasinet får TacOps'en et kvalitetsmagasin heller enn å måtte låne fra X-Five'en (for Check Mate-magasinene er søppel...).

 

Sent fra min Nexus 6 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Satan, er x-six super snart oppi 30 laken? Jeg ga 22500 hos capsicum for et år siden..

 

Jeg så tidligere her en hadde lagt ut bilde av en fullstendig nedplukka supermatch. Ikke våget meg ut på det ennå selv, er vel mest frykten for å gjøre brølere, selv om jeg er flink nok til å filke å se hvordan ting funker. HAdde vært på tide å få rensa ordentlig opp i avtrekk osv.

Noen tips annet enn å bare prøve, å være obs på hvor ting sitter osv?

Link to comment
Share on other sites

Sitter og ruger på svaret på den der selv, jeg har også et svært så grumsete avtrekk etterhvert.

Tenkte å bruke siste ferieuka på det :P

 

På SigTalk.com ryktes det at prisene er spinnville nå pga høyere etterspørsel enn tilbud, siden de tyske produksjobslinjene sakker av og de amerikanske ikke er oppe og går ennå. Har ikke sett skriftlig kilde på det utover forumposter, og forumposter er som kjent ikke verdt en dritt når det gjelder SIG Sauer sine tankebaner og vurderinger :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Viser seg nå at X-Change-kit (9mm) til standard P226 (i mitt tilfelle, P226-22lr) er utgått hos Sig Sauer. Det er da særdeles merkelig? Jeg mener, de slutter ikke bare å produsere 226-sleider så lenge de er til salgs liksom?

 

Var det noen her inne som hadde testet Amerikanskprodusert 226-sleide på tyskprodusert ramme? Burde være grei fit?

Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering: MecGar 18 skudd passer hvis man modifiserer base paden. Man må skjære vekk plast på hjørnene bak og litt oppover siden på toppen.

Og pad'en er ikke høy nok til å stikke ut av mag wellen slik at man må passe på magasinet sitter skikkelig ved hurtig bytte.

 

MecGar 20 passer ikke, pad for stor. Og ville uansett vært altfor lang for Standard.

Link to comment
Share on other sites

Størrelse på grep er tilnærmet umulig å uttale seg om, det må prøves. Denne pistolen har det minste grepet E2, ulempen er at kjernelinjen (hvor høyt grep du klarer å holde) økes litt. Du kan prøve hvilken som helst P226 med E2 grep, grepet selges som ekstrautstyr.

 

Det er et topp våpen til dynamisk prodution divition. Pistol for den som vektlegger presis, sikker (decoker) og driftssikker våpen. Skal du bruke våpenet til baneprogram eller felt så finnes det bedre valg selv om dennne ikke dårlig, bare ikke optimal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bruke den i dynamisk og litt felt, jeg bruker i dag en cz75 men vil ta steget opp til en pistol av bedre kvalitet.

Jeg har ikke skutt med p226, jeg har bare holdt den. Jeg har prøvet den med og uten short reset trigger, og funnet ut at jeg må ha med short trigger pga min størrelse på hendene.

Bygger E2 grepet mer eller mindre orginal grepet?

Link to comment
Share on other sites

e2 grepet bygger mindre. Short reset trigger er standard på den modellen du ser på, det betyr at avtrekksbevegelsen mellom hvert skudd er kortere enn på standard P226. Men du kan få som originalt ekstrautstyr = lovlig dynamisk production en "short trigger", den kutter avstanden frem til avtrekker noen mm. Snakk med pvas.no å forklar problemet, trolig monterer de avtrekkeren for deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har bestilt meg en sig LDC men nå er eg litt i stuss på om jeg heller burde kjøpt en x5 allround i stedet, er det verdt 8400kr i pris differanse? Da begge er i stål, den Ldc som jeg har bestilt har et løp på 120 og x5 har på 127 så det er lite som skiller på løps lengden, samt at den ldc modellen har capsicum sikter.

Pistolen er ikke sendt i fra butikken enda så jeg kan forandre vist jeg vill.

Jeg skal bruke den til production 90% av tiden ellers blir d felt og litt bane skyting.

Link to comment
Share on other sites

Til dynamisk trenger du mye lys på hver side av fremsikte for å finne siktebilde raskt. X5 Allround har trolig lite lys på hver side av fremsikte for presisjonskyting. Jeg TROR (=du må undersøke) at Capsicum siktekonfigurasjon gir mye mer lys på hver side av fremsikte.

 

"vanlig" sikteskår bak er .125 og det samme på fremsikte, dette gir bra siktebilde for presisjon. Til dynamisk er det vanlig å bytte fremsikte til .100 med fiber, evt .090.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre har jeg vært på samme "squad" som hr Lindskog under NM felt for vell 1 år siden. Der opparbeidet han seg "bragging rights" og beviste at han kan skyte med Allround.

 

Dessverre? :mrgreen::winke1:

 

Akkurat den pistolen er nå solgt til fordel for andre prosjekter, men det er et utmerket våpen. Jeg har ikke tatt i en LDC, men ser ingen grunn til å tro at den er noe dårligere, ihvertfall ikke til praktisk.

 

Jeg hadde gått for den jeg hadde mest lyst på, eventuelt den billigste hvis det skiller så mye som 8K. Hvis de to sammenfaller burde jo valget være meget enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk min første pistol for et par uker siden, en P220S X-six.

 

Massivt hopp i resultater i feltløypa fra CZ SP-01 Shadow som jeg har skutt ca. 2000 skudd med som klubbvåpen.

 

Hittil er jeg imponert over Sig'en, og har bare lyst til å skyte mer :)

 

PS. Kjøpte en Les Baer i går, så blir det spennende å se hviken av disse jeg foretrekker etterhvert :)

Link to comment
Share on other sites

jeg ser frem til at jeg får min første Sig hjem i posten :) så får jeg bare håpe at jeg har tatt det rette valget ved å kjøpe en

LDC modell kontra en x5 allround :oops: den LDC modellen jeg har kjøpt er av dem første som kom til lande i sommer så den har litt lengre løp(120mm) og ikke justerbare sikter, det var Capsicum som bestilte dem inn .

i Production så vill nok denne være veldig bra, men jeg håper at den vil gjøre det bra i felt løypa og.

Link to comment
Share on other sites

Merker meg at magasinet her har sleidestopper, noe magasinene som følger med det vanlige .22-kittet til P226 ikke har (noe som irriterer litt over tid).

 

Hvis det er et problem, så bytt ut follower med en fra 22LR AR15 mag. Problem løst. Får kjøpt overhalingssett med follower og fjærer. De lange fjærene kan kappes til lengde og brukes hvis du har fjernet bunnspaceren for å få flere enn 10 smell i magget, da kan originalfjæra bli litt kort og slapp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var uheldig og mista min X-five supermatch 9mm i gulvet her om dagen :oops: Pistolen landa på det ene hjørnet av skuret (baksiktet). Når jeg nå sikter ser det ut som om det har blitt en ørliten skjevhet i baksiktet(baksiktet er ikke helt vannrett). Blir det nødvendig å skifte baksiktet, eller kan det være en skjevhet som kan rettes opp igjen? :)

Link to comment
Share on other sites

Nja, du kan da prøve å rette det opp som best du kan og skyte inn pistolen på nytt? Skal vel mye til for at det er en writeoff rent bortsett fra noe kosmetisk skade?

Pistolen er modulær, så her har du litt flaks. Verre om det var noe som var banket inn eller sveiset fast.Du kan ta av det som står der, og se om det er selve festet eller bare siktet som er skjevt. Er det siktet kan det rettes opp eller byttes ut. Det vanskeligste blir vel å klare å bestille det uten å se på prislappen.

Er det festet blir det nok litt verre...

 

Sent fra min Nexus 6 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Denne passer i Sig Sauer tråden:

 

FOR ET VÅPEN! Jeg elsker denne saken. Denne + et medlemsskap i ny pistolklubb har gitt meg en ny giv.

 

Jeg var ute etter en pålitelig, idiotsikker og presis 9mm av høy kvalitet. Endte opp med denne.

 

Frontsiktet er byttet ut med Siglite og avtrekket har fått SRT-kit installert. I tillegg er grepet byttet ut, mener det er E2 som står på nå.

 

Nærmer seg 500 skudd uten antydning til en forkiling. Treffer det jeg sikter på også. Life is good.

 

20151219_141224.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du må ha feil våpen, ingen hest på din antar jeg.? :):D

X-Five Supermatch av de første som kom over grensa (fikk min fra Hunters House mens resten satt og klødde seg i hodet over manglende tilbakemeldinger fra Capsicum). Den brukes primært til IPSC Standard Minor, men har en comp som går på når det er klubbmesterskap i Open. Sikteklo, rødpunkt og langmag vurderes, men jeg er uhyre skeptisk til å bruke major-9mm i den (selv om fjær til major fulgte med comp-kittet).

Ripet? Nei. Risikerer man det? Ja.

 

 

Sent fra min Nexus 6 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå skutt 4 - 5 IPSC nivå III stevner og omlag 10 - 15 tusen 9 mm major skudd (PF ~170) i min Sig Sauer P226 x-five Open - uten tegn til belastningslitasje. Hadde en liten sak med kompensator som var konstruert uheldig i gjengeparti som viste tegn til å ville ryke, men som ble byttet av PVAS på kort tid uten problemer. En avtrekker "trigger conector" del brakk uten at jeg egentlig vet hvorfor, men PVAS sendte meg en ny uten spørsmål nesten før jeg var hjemme fra skytebanen.

 

Driftsmessig går den som en klokke, ingen mateproblemer og montasjen er 100% på samme plass ved demontering/montering. Sig'en er tung (1600 g) i forhold til mye annet i Open divisjonen, og mange mener at Aimpointen er for liten til raske siktebilder. Må medgi at jeg har vurdert C-more RTS men da må jeg få tak i en ny montasjeplate..

 

Det fine med Aimpointen er at den kan stå på noen timer uten at prikke blir borte, det sagt så tok dioden i Aimpointen min kvelden på siste skyting - men de har etter sigende gode garantiordninger så det burde være en grei sak - sendt hele saken til Espen hos PVAS så får han se hva han får gjort når julestria har roet seg... har tilgang til en reserve Aimpoint Micro (..og C-more STS) som jeg har satt på.

 

Men major 9 mm i Sig'en er ikke noe problem som jeg kan se.

Link to comment
Share on other sites

willyandre, det var med to rekylfjærer til min Open også. Jeg monterte den stiveste av de to siden jeg skulle skyte major ladninger i min Sig og da veksler den dårlig med 9 mm standard ammunisjon. Det kan være at den myke også ville gå med majorladninger - men jeg tenker som så at det er greit at fjæra demper så mye som mulig - så får jeg heller akseptere litt tyngre racking ved "load and make ready" (nå behøver jeg aldri å "racke" i "course of fire" siden Sigen alltid fungerer!).. og med start "unloaded" så er det ikke motstand i sleide som sinker meg mest... den justerbare "rackeren" er forøvrig genial -og er aldri noen trussel for "høy tommel" siden den sitter så langt bak.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Noen her som har erfaring med p239?

Noen som vet om den går i kassa til spesialpistol,?evt. hvor store inngrep som må til?

Kan man bytte seg opp i kaliber hvis man starter med 9mm, eller er det som på glock (f.eks g19/g23) at man bare kan bytte seg ned i kaliber?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...