Jump to content

Drilling for dame/"kortlemmet" ?


Lucy

Recommended Posts

Heisann

 

Jeg skal levere søknad (hagle) med det første, og har fått anbefaling å legge inn flere samtidig, så .... jeg lurer rett og slett på om jeg skulle søke på en drilling, sånn i alle tilfeller.

 

Jeg har forkortet kolben på riflen min, og går for en lady hagle nå, så jeg antar at en drilling i utgangspunktet heller ikke bør ha standardmål.

Kjenner dere noen typer som leverer ladyvarianter av drilling?

 

Jeg vurderer i så fall drilling med to hagleløp. Noe usikker på kaliber egentlig. Nå er det kal 12 i den hagla jeg skal kjøpe i første omgang, er det noen vektige grunner til at jeg kanskje skulle velge 20 i en drilling? Jeg har ikke jaktet med hagle til nå, og har derfor ikke så mye bagasje av erfaringer på dette området.

Jeg skal bruke den på hare, skogsfugl, en og annen rev, og langhold etter et og annet rådyr og toppfugl. Hovedsaklig støkkjakt/smygjakt uten hund.

Link to comment
Share on other sites

TS. Fordelen med å søke på flere våpen samtidig, er at du da kun betaler et gebyr, pr. søknad. Ikke et gebyr pr. våpen. Gebyret er lite og hvis du ikke har behov for flere våpen (eller en kombinasjon) nå i nærmeste fremtid, ville søkt på det jeg trengte.

 

Du har en rifle og trenger hagle. Av det du skriver (om mulig jakt), er det flere interesser. Jeg ville ventet med drilling og søkt på en hagle nå. Riflen for toppjakt og annen lengere skyteavstand og haglen for alt annet. Haglen kan brukas på både rev, rådyr (ikke bukkejakt) og alt som er mindre. Det blir ofte bare rot, av å fokusere på for mye (forskjellig), når en er på jakt.

 

Jeg har ikke drilling (men venner har), bare en ganske pressis kombi. Men jeg ville ikke valgt den, eller en drilling for toppjakt og lengere skytehold. Selvfølgelig er det her delte meninger. Men de fleste brukbare rifler, er mer pressies enn en kombi, eller en drilling. Så jeg har ingen tro på at dette er det ultimate jaktvåpen (drilling/kombi) for jakten du beskriver. Støkkjakt/smygjakt, er korte hold og det "peker" også mot en ren hagle. Min anbefaling er at du kjøper kun en hagle i denne omgang. Skal du absolutt kjøpe en drilling, kjøp en i kal. 20 på grunn av vekta. Sjekk selv.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Jeg har vært inne på tanken for drilling før jeg fikk tilbud om denne hagla rett og slett fordi terrenget har fine langholdsmuligheter, men å gå med to våpen på småviltjakt er ikke så fristende. Ser godt hva du mener her. takk :)

Link to comment
Share on other sites

Var litt i samme situasjon som deg Lucy.

Kjøpte en ny Merkel 96 drilling.Den er kort i kolben,lett og fin.Min er med 50cm piper og 7x57R i rifleløpet.Alle brytevåpen med loddede piper vil bli påvirka av varme.Det vil si at skudd no 2 ikke vil treffe nærme skudd no 1 på grunn av at varmen får løpene til å utvide seg.Min drilling og likeså min kombi setter 3 skudds samlinger ned mot 15mm med førsteskudd fra kalde løp.Dersom du skyter flere kjappe skudd fortløpende vil treffpungtet bli høyere for hvert skudd..Men at drilling og kombi er upresise det er ikke sant.Uansett er det jo førsteskuddet som teller.

 

EDIT.

Ser at vekt er kommet inn som et moment lenger nede i tråden.Min drilling er i 12/76-7x57R og er bare 130 gram tyngre en den Tomas har i cal 20.

Angrer ikke på at jeg valgte 12 i hagleløpa.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode råd ! Da har jeg også fått et par tips som jeg kan undersøke nærmere :)

Jeg har bestemt meg for å bruke tid på dette her, blir ikke søkt eller kjøpt i år. Jeg må få litt mer erfaring med haglejakt og variert småviltjakt. Ble anbefalt å vurdere kombi fremfor drilling pga vekta, det er kanskje noe i det og, selv om jeg i utgangspunktet tenkte at drilling var et noe mer komplett våpen enn kombi...?

 

Leste en lang og veldig god tråd her før i dag om erfaring med drilling, jakt og dette med siktemidler og skjønner det er et godt lerret å bleke for en nybegynner. Jeg får begynne i det små og samle inntrykk og erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg som svarer deg har en drilling i kaliber 20 selv, med 6,5 i kuleløpet. Merkel fra 90- tallet, veier 3,2 kg uten kikert. Skal du opp på cal 12 veier de fort 3,6 kilo, for meg på 170 og 70 kg synes jeg det blir alt for mye å drasse rundt på en hel dag. Alternativt finn deg en drilling i kaliber 16, disse kan fort veie under 3 kg, men da kan det tenkes at du får rilfekalibere som er beregnet på storvilt. Hadde jeg skulle valgt en gang til hadde det blitt kaliber 5,6 x 52 R, en fin patron for rådyr og annet mindre vilt. Skal du finne denne kombinasjonen i kaliber 20 må du ut med over 30.000 for en brukt en. Kaliber 222 remington er også et godt alternativ. Skal du handle nytt eller brukt, se på www. blocket.se ( alternativt import fra Tyskland, du finner linker her inne om det ). Der vil du finne godt utbud av brukte drillinger fra private som forretninger, ha med deg en kyndig så du ikke får et rustent eks når du kjøper. Litt papirarbeide for å få den hit, koster ca 700 kr i export fra Sverige, men helt greit å få igjennom. Dette må være i orden før du får inn børsa. NB! kolben kan du få tilpasset, så det bør du ikke tenke på når du handler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...