Jump to content

Tennhette stikker litt ut i hylsa


magnumforce

Recommended Posts

Tennhetta skal ikke stikke ut men optimalt være litt i underkant av hylsa. Da er det litt margin i tilfelle setteverktøyet blir slitt.

Hvis den er i overkant risikerer du at sluttstykket setter av tennhetta i det du lukker sluttstykket.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Største ulempen er vel faren for klikk, ved at energien fra tennstiften går med til å dytte inn hetten. Er det for ille kan det også hende at du ikke får svingt inn tønna, eller at de utstikkende tennhettene subber mot rekylskjoldet og gjør det umulig å foreta et kontrollert DA-avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke at hetter stikker ut fra hylsebunnen, jeg er ikke komfortabel med det. På automatvåpen kan sluttstykke/sleiden belaste hetten ved lukking. På revolver vil patronspillet i tønna sette patronene bakover under rekylen mot rekylskjoldet, hettene fungerer som "fendere" i begge tilfeller her. At en hette skulle sette av en patron under disse omstendigheter tilsier at man har maks uflaks, noen har maks uflaks. En klubbkamerat i min klubb opplevde noe helt uvanlig i en annen sammenheng: Han skjøt med pistol .45acp eller .40S&W. En tomhylse som naturligvis kastes ut av våpenet under skyting traff esken med skarpe patroner, tomhylsen klarte det kunststykke å sette av en patron som hadde tennhetten som vanligvis er vendt opp. Det smalt og hylsen fra patronen som sto i esken føyk i taket på standplassen. I førsten forsto man ikke hva som hadde skjedd, men den tomme plassen i patronesken og noe uforbrent krutt, samt en tomhylse uten tennhette ga svaret. Men tennhetter tåler mye juling, så mye som jeg har ladet og sett tennhetter bli deformert er det utrolig at det ikke smeller litt utilsiktet.

 

PS: Når jeg leser tråden litt nøyere her så påpeker Jim114 nettopp dette med at hetten kan settes av. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sett den i ladepressa og trykk tennhetta ordendlig på plass. Null stress.

 

EHMMM....

 

Det at de fleste av oss har gjort det, og at det gikk bra, betyr ikke at det er en god ide :!:

Å bearbeide hetter på en ferdig ladd patron(om man da ikke bevisst vil avfyre den) KAN innbære at den går av. Bruk i det minste beskyttelsesbriller om du absolutt "må".

 

Selv har jeg klart å avfyre en 9mm-patron med tennhette som ikke satt under hylsebunnen, ved å droppe den i kammeret og slippe sleiden.

Link to comment
Share on other sites

Ville heller dunket ut kula og deretter presset inn tennhetta skikkelig, om hetta som stikker ut blir et problem.

 

Å presse på hetta til en ferdigladd patron er godt over grenseland for hva som er trygt (ladeboken sier at det er fyfy). Husk briller og gjør det sakte.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skal lade tar jeg brukte hylser å legger i vibratortrommel med nøttebiter eller et eller annet, hylsen er da med tennhettene i. Etter det legger jeg dem i hylsemater en på xl650 pressa og lader ferdig patronen. Er dette en dårlig løsning med tanke på at hetttelomma ikke blir renset. Er det noen som gjør dette annenledels?

 

Er det noen tennhetter som er lavere bygd enn CCI sine med tanke på å få den lengre inn?

Link to comment
Share on other sites

Nå bruker jeg vernebriller ved lading og trudde de fleste gjorde det allerede. Ikke vet jeg, jeg er ikke noen ekspert på området. Men har vel ladet 25k patroner til nå og ikke noen tennhette har gått av i pressa enda.

 

Tennhetta skal jo trykkes på plass, IKKE slås på plass.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skal lade tar jeg brukte hylser å legger i vibratortrommel med nøttebiter eller et eller annet, hylsen er da med tennhettene i. Etter det legger jeg dem i hylsemater en på xl650 pressa og lader ferdig patronen. Er dette en dårlig løsning med tanke på at hetttelomma ikke blir renset. Er det noen som gjør dette annenledels?

 

Er det noen tennhetter som er lavere bygd enn CCI sine med tanke på å få den lengre inn?

 

Bare fortsett som du gjør ang tromling, men bruk Federal hetter, de er bløtere og smetter lettere på plass.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en hettelommefres

 

http://www.lymanproducts.com/lyman/case ... reamer.php" target="_blank

 

Bruker hettelommefresen til å renske ut fastbrent sot ut av hettelommene. Har tatt ut fresen av lyman håndtaket og setter det rett i batteridrillen. Veldig fort gjort og hettelommene er gode som nye og til og med bedre enn nye. Anbefales på det sterkeste

Link to comment
Share on other sites

Det er neppe rusk i hettelomma som er problemet. Langt større sjanse for at det er noe som har kommet litt ut av riktig justering. Har hatt det problemet på Lee og Dillon. Som så alt for mange andre har jeg tidvis da "dyttet" inn hetta... men når jeg tenker meg om, vet at jeg har sprengt to hettemagasiner (Ved rolig press, på dillon og lee) OG at jeg har en presse til 5-6000 kr foran meg... Så virker det ikek som et farbert alterantivt å risikere øyen, ører, presse og lemmer for å redde en liten håndfull kronestykker. Så slike avarter kastes, dunkes ut eller puttes i boksen med "ikke helt sikker på hva jeg gjør med hybrider." Å skyte det opp under trening er nok en relativt trygg måte (I revolver) å kvitte seg med dem om revolveren fungerer og ikke skraper eller klemmer hettene.

Link to comment
Share on other sites

Ammo utenfor spec er utenfor spec. Jeg sto ved siden av en kompis som hadde satt tennhetter i en ladning 38 for grundt i en 357 j-frame. Han opplevde tre avfyrte kamre etter to avtrekk. Han fikk et lite svimerke på en tommel og ellers såret stolthet. Rammen var skjev og ble kassert. Han ville "bare skyte opp de dårligste først" sa han etterpå. Det kunne lett ha gått mye verre.

 

Korriger eller kasser. Byttekostnaden på nye komponenter på/i kroppen din overstiger normalt kostnader på komponentene.

Link to comment
Share on other sites

På det jeg har av ammo sitter tennhetta litt i underkant slik at jeg kan føle det med pekefingeren.

 

Les denne:

Primer Seating Depth

http://www.hodgdonreloading.com/reloadi ... ting-depth

 

Det er andre steder antydet 0.002-0.005" i underkant som greit.

Jeg ville sjekket dybden av hettelomma med ett skyvelær og sjekket dette mot standard.

 

Hvis ikke verktøyet setter tennhettene svakt i underkant så ville jeg

spørre meg selv om setteverktøyet er slitt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Har nå prøvd å lade 45ACP. Har og det samme problemet der med megtech hylsene. Prøvd med CCI og magtech tennhettter, prøvd med å rense ut møkka. Men det hjalp ikke noe særlig. Tennhetta stikker fortsatt bittelitt utafor. Prøvde noen Geco hylser jeg hadde. Der gikk alle de forskjellig tennhettene inna for hylsa. Virker som alle Magtech hylsene ikke er brukbare til omlading.

 

Er det noen andre som har det samme problemet med alle magtech hylsene? Er litt kjedelig når jeg har flere hundre magtech hylser som jeg ikke kan bruke.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg begynte å lade, oppdaget jeg etterhvert to årsaker til at det var vanskelig å få trykt hettene dypt nok ned. Fortrinnsvis til bunn av hettelomma!

 

1) Det første har flere her nevnt og det er jo "slagg" i hettelomma, som må fjernes. En kan kjøpe en egen hetterenser. Eller lage den selv, som jeg gjorde.

 

2) Det andre var ambolten (som hette ligger mot), det var noe for stor dim. på bolten og det skapte problmer på enkelte hylsefabrikater. Jeg hadde et Lyman S T ladeutstyr. Med det fulgte også 2 stk ambolter, for både små og store hetter. Den ene var for hetter som hadde buet bunn og den andre var for flate hetter. Tror det var den for buede hetter som skapte problemer, den tok i bakkanten på hylsa og hindret meg i å dytte hetta ned til bunn. Men, det gjalt kun for enkelte hylesefabrikater.

 

Nå er jo ladeutstyr forskjellig. Men dette kan være en årsak, til at en ikke får hetten ned.

 

Fraråder på det sterkeste å stette komplette patroner, med utstikkende hetter tilbake i ladeapparatet/stasjonen, for å dytte dem lenger ned. Det ville i alle fall ikke jeg ha gjordt, med eller uten briller. Det Ken A har ladet, brukte jeg kun et år på å lade. Lad opp våpnet med en patron om gangen, eller bank ut kule.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...