Jump to content

6.5x55 en utdøeende patron


Mullins

Recommended Posts

  • 1 year later...

Et par spørsmål, er dette et norskt fenomen?

 

De gangene jeg har vært i Sverige så har 6.5x55 og 308 vært de mest brukte kalibrene (og fortsatt mest solgte?)

Jeg vet at i de andre nordiske landene så er energi kravet 2000 J og ikke 2200 som i Norge.

 

Er det slik å forstå at det er enkelte grunneiere i Norge som lager egne regler som er strengere en lovverket?

 

Det eneste tilfelle jeg har hørt om som minner om dette var når en kamerat av meg var på villsvin jakt i Syd Sverige. Arrangøren mente at man ikke burde bruke 308 og 6.5x55. Minste krav var etter deres mening 30-06, 9.3x62 osv.

Men han fikk likevel bruke sin 308 etter å ha lovet å ikke skyte om det skulle komme et villsvin på over 300 kg :lol:

 

Dersom det som skrives er riktig, betyr det jo at det ikke blir så lett for 7x57, .260 Remington og muligens 308?

 

Men som sagt, 6.5x55 er fortsatt populær i Sverige fordi den er ganske all-round, dvs alt fra rev, toppfugl, rådyr og opp til elg, Hjort osv. Når det gjelder et ønske om at man bruker store tunge kuler på villsvin kan jeg kanskje forstå dette.

 

Norma Oryx i 6.5x55 gir 2450 Joule på 100 meter med 10.1 gram kule, er det da noen som vil nekte meg å bruke denne på feks rein?

 

Det står jo på Lovdata : ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100

Link to comment
Share on other sites

Er det slik å forstå at det er enkelte grunneiere i Norge som lager egne regler som er strengere en lovverket?

Ja. Dette gjelder flere ting. Noen grunneierlag krever også flere dokumenterte treningsskudd enn det som kreves for å skyte opp til Storviltprøven.

 

Det at Federal nå har laget en helt ny Fusion ammo i 6,5x55 som holder det norske kravet til anslagsenergi beviser at Skandinavenes kjærlighet til 6,5 fremdeles respekteres over dammen. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er det slik å forstå at det er enkelte grunneiere i Norge som lager egne regler som er strengere en lovverket?

Ja. Dette gjelder flere ting. Noen grunneierlag krever også flere dokumenterte treningsskudd enn det som kreves for å skyte opp til Storviltprøven. :winke1:

 

 

Da skyldes dette i stor grad uvitenhet. Faktisk er det en stor nordisk studie som viste at elg skutt med 6.5x55 løp kortere en de skutt med 308, 30-06 osv. Det skyldes ikke at 308 og 30-06 er svakere, men at de fleste treffer bedre med 6.5x55.

 

En 9.3 lager jo større inngangshull og mer blodspor en 7mm og 6.5, men en spor hund skulle ikke ha noen problemer med å spore uansett.

Link to comment
Share on other sites

Da skyldes dette i stor grad uvitenhet.
Nei. Dessverre er det ikke så enkelt. Nordmenn lever i et samfunn med stor informasjonsflyt, og individuelt kunnskapsnivå er blandt de høyeste i verden. Dette handler ikke om mangel på kunnskap.

 

Dette handler om et typisk norsk tillært adferdsmønster. Det er alt for omfattende og forklare hvorfor vi har blitt sånn. Men det skyldes politisk samfunnsutvikling i siste halvdel av det 19. Århundre. Og vår bruk av sosiale medier i moderne tid. Resultatet er at vi har ofret prinsippfasthet og personlig integritet til fordel for det politisk korrekte. Derfor vil vi alltid, i sosiale sammenhenger, etterstrebe en "best i klassen" væremåte. Vi prøver alltid å overgå hverandre med forslag om strengere regler og mer omfattende krav, med påskudd om at et tydeligere fokus på sikkerhet er det mest politisk korrekte. Og da dette er den generelle oppfatningen, blir det også den riktige.

 

Et lite eksempel: "Jeg påpeker ovenfor venner på skytebanen at det er prinsipielt feil at et lokalt grunneierlag skal sitte som "Småkonger", og lage regler som er strengere enn det som kreves i det nasjonale regelverket. Da mener jeg de heller burde jobbe for å endre det nasjonale regelverket".

 

Svaret jeg fikk var; "Bare bra at det stilles strengere krav lokalt, da dette kan føre til reduserte skadeskytinger".

 

Og det nytter vel ikke å argumentere mot det?

Link to comment
Share on other sites

Meget bra beskrevet 32-40

Vær gang jeg prøver og være kritisk til detalstyring angående gitte saker så er alltid argumentet jeg får tilbake at det er på grunn av sikkerhet eller til det bedre for samfunnet.

 

Jeg tror jeg må ha den sureste og vrange Elgjegeren i Norden på jobben.

En gang kritiserte han en av de ungvalpene på laget som han kalte dem som faktisk var de eneste som hadde skyti Elg på laget de siste to åra.

Han mente at det gikk vel litt fort i svingene når de skøyt på dyr mente han.

Javel sa jeg. Hvis dyret ligger der der stein daut gang på gang så er vel det beviset på at dem har gjort en god jobb.

Så kom jeg med et lite stikk om at det kan hende de i motsetning til visse andre bedriver litt skytetrening før jakta også

Beklager off topic men klarte ikke dy meg

Link to comment
Share on other sites

 

Svaret jeg fikk var; "Bare bra at det stilles strengere krav lokalt, da dette kan føre til reduserte skadeskytinger".

 

Og det nytter vel ikke å argumentere mot det?

 

Du har rett.

 

Det minner meg litt om bilsertifikat, det blir stadig dyrere og det sies at Norge er det dyreste landet i verden å ta lappen.

Det koster også minst det dobbelte av Sverige ( i forhold til folketall har Norge flere ulykker en Sverige), men hver gang noen blander sammen at vi må ha flere timer og flere spesial kurs for å få ned antall ulykker, er det nesten umulig å argumentere i mot selv om det de sier ikke trenger å være riktig.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er en flott patron for papp og gong, det er det ikke tvil om.

Kommer det et påbud om homogene kuler til storviltjakt er det vel game-over er jeg redd.

 

Der tar du alvorlig feil. Det finst berre 1 homogene kule til 6.5 som er lovlig og det er Lapua Naturalis 140grain. 6.5x55 er og vil alltid vere eit flatskytande, presist, rekylmild og effektivt kaliber til all norsk storviltjakt. Så nei den kjem ikkje til å døy ut med det fyrste.

Link to comment
Share on other sites

Da skyldes dette i stor grad uvitenhet.
Nei. Dessverre er det ikke så enkelt. Nordmenn lever i et samfunn med stor informasjonsflyt, og individuelt kunnskapsnivå er blandt de høyeste i verden. Dette handler ikke om mangel på kunnskap.

 

Dette handler om et typisk norsk tillært adferdsmønster. Det er alt for omfattende og forklare hvorfor vi har blitt sånn. Men det skyldes politisk samfunnsutvikling i siste halvdel av det 19. Århundre. Og vår bruk av sosiale medier i moderne tid. Resultatet er at vi har ofret prinsippfasthet og personlig integritet til fordel for det politisk korrekte. Derfor vil vi alltid, i sosiale sammenhenger, etterstrebe en "best i klassen" væremåte. Vi prøver alltid å overgå hverandre med forslag om strengere regler og mer omfattende krav, med påskudd om at et tydeligere fokus på sikkerhet er det mest politisk korrekte. Og da dette er den generelle oppfatningen, blir det også den riktige.

 

Et lite eksempel: "Jeg påpeker ovenfor venner på skytebanen at det er prinsipielt feil at et lokalt grunneierlag skal sitte som "Småkonger", og lage regler som er strengere enn det som kreves i det nasjonale regelverket. Da mener jeg de heller burde jobbe for å endre det nasjonale regelverket".

 

Svaret jeg fikk var; "Bare bra at det stilles strengere krav lokalt, da dette kan føre til reduserte skadeskytinger".

 

Og det nytter vel ikke å argumentere mot det?

 

Strålende analyse!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Når man setter en grense et sted ved lov, i dette tilfelle anslagsenergi og kulediameter (kaliber), så er det fordi man tenker dette er mer enn godt nok og ikke fordi man er ufattelig nær det uforsvarlige.

 

Man trenger ikke et industrikjøkken i børstet stål for å speile et egg. De som vil, kan gjøre det. Vi andre kan glede oss over andre aspekter ved egget.

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer vi i Advanced Ballistics med fabrikkammo i 6.5x55 med 140 grs blyfri kule som under test ligger på 870 m/sek skutt i 57 cm pipe. Tror denne holder kravet i de fleste våpen. I tillegg blir den mye billigere enn Naturalis, som sist jeg sjekka, ikke holder kravet.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer vi i Advanced Ballistics med fabrikkammo i 6.5x55 med 140 grs blyfri kule som under test ligger på 870 m/sek skutt i 57 cm pipe. Tror denne holder kravet i de fleste våpen. I tillegg blir den mye billigere enn Naturalis, som sist jeg sjekka, ikke holder kravet.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

Har du en link til der vi kan bestille ?

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er en flott patron for papp og gong, det er det ikke tvil om.

Kommer det et påbud om homogene kuler til storviltjakt er det vel game-over er jeg redd.

 

I juli 2015 gikk regjeringen sammen med AP og Senterpartiet og omgjorde bly forbud i hagle, hvorfor skal vi da tvinges til å bruke homogene kuler?

Link to comment
Share on other sites

I juli 2015 gikk regjeringen sammen med AP og Senterpartiet og omgjorde bly forbud i hagle, hvorfor skal vi da tvinges til å bruke homogene kuler?
Vi har et organ som tydelig vis står over både regjering og storting, og det heter mattilsynet. De kom med nye "forskrifter " nå i år. Skyter en med blyholdig ammunisjon skal alt skadd kjøtt skjæres bort, samt en radius på minst 10cm rundt sårkanalen skal fjernes før salg. Med ett korrekt treff i bog på en normal hjort må en da kassere 20-40% av dyret. :? Med to eller flere treff?? Korsfareren Arnemo tapte i stortinget, men med sine medspillere i mattilsynet fikk han en liten revansje. Jeg har de siste årene brukt blyfri storviltammunisjon- men i 6,5x55 sliter en med å følge loven. Blir 120 grns TTSX godkjent er jo problemet løst, men først må det en forskriftsendring tre i kraft....
Link to comment
Share on other sites

Tja, det er snakk om hjortevilt, så det blir vel lite salgbart kjøtt igjen fra et rådyr skutt med blyhaggl.. :winke1: Hvem som er ansvarlig for bransjestandarden er litt ullent. Utklipp fra skriv:Vitenskapskomiteen for mattrygghet har vurdert faren ved bly i hjorteviltkjøtt, og Mattilsynet har funnet betydelige mengder bly i kjøtt som omsettes offentlig. Skogkurs har derfor på anmodning endre Bransjestandarden. På flådde dyr skal nå alt skadet kjøtt, pluss 10 cm i radius rundt sårkanalen, skjæres vekk ved bruk av blyholdig prosjektil. Som følge av bly-funnene, er erklæringsblanketter endret. På de nye skal det nå krysses av for om blyprosjektil er brukt eller ikke. Nye blanketter kan bestilles på Skogkurs. De gamle blankettene kan fortsatt benyttes, men det noteres da nederst på siden 1 om dyret er skutt med blykule eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at Mattilsynet (som offentlig tilsynsmyndighet) har hjemmel for å gjøre slikt, altså endre en bransjestandard?

Og her ser det ut til at Mattilsynet har fått Skogkurs (?) til å endre Bransjestandarden.

Og da er spørsmålet mitt; finns det ikke aktuelle "interesseorganisasjoner" her som burde hatt et ord med i laget?

Eller sitter Mattilsynet med en form for blancofullmakt når det gjelder slike saker?

 

I mitt yrkesaktive liv satt jeg i flere år som medlem i utvalg som hadde ansvar for å utarbeide nasjonale standarder innenfor kran-og løfteteknikk.

Der var det ikke bare å vedta en ny standard uten at bransjens organisasjoner hadde fått sakene til høring og kommentarer.

Ofte ble det flere runder før en var i mål med et omforent forslag.

Dette ble vel ganske så OT i forhold til 6,5x55 ( :oops: ), men se det som en oppfølgingskommentar til det asterix skriver.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har òg 5k Nosler 6.5 CC 8 grams kuler på lager. Det kaliberet brukes til å stanse papp på 200 meter'n, noe det har nok energi til...

Til storvilt jakt kan man godt koste på seg litt mer krutt og futt nå som demperen reduserer rekylen med 50%. Hva er galt med litt mer marginer? Større hull, raskere død. 30 kaliber har 37.5% større areal enn 6.5 kula, enkel logikk.

Link to comment
Share on other sites

Regnestykket er vel ikke helt rett? I en 140 grain 6,5 kule er det mindre bly enn i en 150 grain kaliber 30 kule - og da blir det potensielt mer bly på videvanke etter et treff med en 30 kaliber kule. Kulevekten på 6,5 kuler til jakt stopper på omtrent 10,3 gram mens 30-06 i alle fall har kuler opp til 220 grain for kaliberet. Ganske sikkert tyngre også så et argument i korstoget mot 6,5x55 til storviltjakt er dette noe feilslått :winke1:

Men er den utdøende? Tja - det er nå ikke så sikkert. Det er et godt valg for de som ikke syns rekyl er så macho. Eller som ikke syns at jakt er macho i det hele tatt men heller helt ordinært - og der ser det ut for å bli flere tilhengere. Patronen har nok en solid fremtid - ingen grunn til panikk :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har òg 5k Nosler 6.5 CC 8 grams kuler på lager. Det kaliberet brukes til å stanse papp på 200 meter'n, noe det har nok energi til...

Til storvilt jakt kan man godt koste på seg litt mer krutt og futt nå som demperen reduserer rekylen med 50%. Hva er galt med litt mer marginer? Større hull, raskere død. 30 kaliber har 37.5% større areal enn 6.5 kula, enkel logikk.

 

.50 Kal, eller 700 har enda større areal. Større marginer og raskere død. Enkel logikk.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, tankegangen kan dras akkurat så høyt eller lavt man vil. Det er derfor "noen" har satt en rimelig fornuftig grense for hvor marginene er gode nok ved et akseptabelt plassert skudd. Mange har selvsagt personlig meninger om hva som er "godt nok", men jeg tror ikke noen kan være uenig i at 6,5X55 er godt nok ved fornuftig skyting. Ønsker man større marginer på gris f.eks. for sin egen del så er det jo ikke akkurat forbudt å velge noe annet heller...

Link to comment
Share on other sites

.50 Kal, eller 700 har enda større areal. Større marginer og raskere død. Enkel logikk.

 

Sant nok. Men nå skal greiene dras med i felten òg. Husker .50 kal fra forsvaret, og den er blytung.

 

Forstår at tynne jenter på 40-50 kg ønsker lite rekyl... og at 6.5 er tingen. Men middelmannen må da kunne tåle litt mer rekyl, spesielt i den senere tid da de fleste monterer demper. 308W med kort kasse gir mindre totalvekt også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har òg 5k Nosler 6.5 CC 8 grams kuler på lager. Det kaliberet brukes til å stanse papp på 200 meter'n, noe det har nok energi til...

Til storvilt jakt kan man godt koste på seg litt mer krutt og futt nå som demperen reduserer rekylen med 50%. Hva er galt med litt mer marginer? Større hull, raskere død. 30 kaliber har 37.5% større areal enn 6.5 kula, enkel logikk.

Og enkel statistikk sier at det ikke er signifikant forskjell i mellom de to kalibrene i hvor fort elgen dør. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 13.8.2016 den 12.40, KnuteriK skrev:

Nå kommer vi i Advanced Ballistics med fabrikkammo i 6.5x55 med 140 grs blyfri kule som under test ligger på 870 m/sek skutt i 57 cm pipe. Tror denne holder kravet i de fleste våpen. I tillegg blir den mye billigere enn Naturalis, som sist jeg sjekka, ikke holder kravet.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

hvilken kule er dette, og hvilken fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...