Jump to content

6.5x55 en utdøeende patron


Mullins

Recommended Posts

6,5x55 er en flott patron for papp og gong, det er det ikke tvil om.

Kommer det et påbud om homogene kuler til storviltjakt er det vel game-over er jeg redd.

Kanskje - hvis man tviholder på et vektkrav som er laget for å få dårlige jaktkuler i 6,5x55 ned i en hastighet der de ikke går i filler.

 

Kvalitetskuler i 6,5 gjør jobben - hvis skytteren plasserer dem der de bør treffe. Det gjelder også homogene kuler, hvis vekt, lengde og hastighet passer sammen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de selger til under markedspris, og kun til DFS medlemer, er det utvilsomt subsidiering/sponsing.
"Når utgangspunktet er som galest,

blir resultatet titt originalest", sa Peer Gynt.

 

Sauer STR 200 er produsert for de nordiske skytterforbundene, og ble antatt etter en anbudskonkurranse, der ett av kriteriene var at våpenet skulle selges gjennom nettopp de samme forbundene. Det er altså et våpen utviklet for og av DFS og søsterorganisasjonene, og ikke noe kommersielt produkt. Å snakke om subsidiering/sponsing i denne sammenhengen, gir ingen mening.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de selger til under markedspris, og kun til DFS medlemer, er det utvilsomt subsidiering/sponsing.
"Når utgangspunktet er som galest,

blir resultatet titt originalest", sa Peer Gynt.

Jeg har kun spurt om hva som er skytterkontorets forretningsmodell...

 

Men takk for at du igjen møter forventingene :)

 

Og ja, selger de til en pris ingen komerisell aktør ville kunnet matche vil den per definisjon være subsidiert.

Link to comment
Share on other sites

Og ja, selger de til en pris ingen komerisell aktør ville kunnet matche vil den per definisjon være subsidiert.
De selger et produkt som er laget for skytterorganisasjonene, og som ikke ville eksistert, hvis det skulle selges gjennom vanlige, kommersielle kanaler.

 

Er dette virkelig SÅ vanskelig å forstå???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke konkludert med noe jeg. Som sagt bare spurt hva som er skytterkontorets forrteningsmodell. Går det med overskudd, eller ihvertfall i null, ved egen drift, ja eller nei?

 

Istedenfor å som vanlig bekrefte DFS-steriotypen, kunne du ikke bare si at DFS (og tilsvarende forbund) har sikret seg en ekslusiv kontrakt med Sauer om ikke å selge 200 STR gjennom noen andre?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en tilnærmet lik modell, SigSauer SSG, koster 20900kr og da får du plaststokk, hurtigjusterbar kinnstøtte og picatinnyskinne "på kjøpet".

En 200STR fra DFS koster 14000kr uten diopter og forsikte.

 

Slutter aldri å lure på hvordan folk klarer å lage rare historier oppi hodene sine, tenk om de la samme fantasi og innsats i å få til noe?? Nå er det tydeligvis et problem inni hodet på noen at DFS selger rifla for billig, og siden de da tror "subsidiert" betyr noe sånt-ja-vips er det sannheten..

DFS har (brukbar) fortjeneste både på våpen og amunisjonssalg (faen-det skulle jeg ikke sagt-det er sikkert helt jævlig og feil det og...)

 

 

Raskt tillegg; Landrø-som er hovedimportør for Sauer, selger deg så mange 200STR som du måtte ønske, uten at DFS er involvert på noe vis. Beklager å måtte ødelegge den fine teorien din..

Link to comment
Share on other sites

DFS har (brukbar) fortjeneste både på våpen og amunisjonssalg (faen-det skulle jeg ikke sagt-det er sikkert helt jævlig og feil det og...)

 

Regnskapstallene til Skyttekontoret ligger offentlig tilgjengelig på proff.no, så der kan en se hva de har hatt i salgsinntekter og varekostnad.

 

Raskt tillegg; Landrø-som er hovedimportør for Sauer, selger deg så mange 200STR som du måtte ønske, uten at DFS er involvert på noe vis.

 

Sikker? Jeg fikk beskjed om at disse kun ble solgt gjennom skyttekontoret...

Link to comment
Share on other sites

Raskt tillegg; Landrø-som er hovedimportør for Sauer, selger deg så mange 200STR som du måtte ønske, uten at DFS er involvert på noe vis. Beklager å måtte ødelegge den fine teorien din..

 

God regel å ikke være alt for stor i kjeften på ting en ikke er helt oppdatert på :winke1:

 

Magne Landrø kan kun selge deg en STR i deler. Skytterkontoret har enerett på salg av STR i Norge

Link to comment
Share on other sites

Slutter aldri å lure på hvordan folk klarer å lage rare historier oppi hodene sine, tenk om de la samme fantasi og innsats i å få til noe?? Nå er det tydeligvis et problem inni hodet på noen at DFS selger rifla for billig, og siden de da tror "subsidiert" betyr noe sånt-ja-vips er det sannheten..
For å være helt ærlig så høre det ut som om det er dere som mener at det er/ville vært et problem at/hvis DFS jobber for å holde riflene på et rimligst mulig nivå. For det er vel det som er meningen med skytterkontoret?

 

Raskt tillegg; Landrø-som er hovedimportør for Sauer, selger deg så mange 200STR som du måtte ønske, uten at DFS er involvert på noe vis. Beklager å måtte ødelegge den fine teorien din..
Hvilken teori? Går utifra at du snakket til Jegermeisteren her...
Link to comment
Share on other sites

Kula finnes allerede den.

 

Lapua Naturalis.

 

ihht. Lapua ladedata klarer man 831 m/s i 63cm pipe. Da holder man kravet med en 74cm Sauer pipe. :roll::D:P

Eventuelt med harde komprimerte ladninger med 570 / H1000.

 

Jaja, omtrent ingen jakter med 74cm pipe, men hva så? Det er hva Lapua skriver på esken som teller ifølge myndighetene.

Link to comment
Share on other sites

Personlig bruker jeg min 6.5x55 og min 6.5-05 kun på vilt opp til en Hares størrelse ,men ikke til Hare, da kalibret uten tvil ikke er egnet til større vilt.

Jeg har på bakgrunn av dette, full forståelse av at 6.5x55 er en utdøende patron.

 

Det hender at jeg sjanser litt med min 308 på rådyrjakt, men føler ofte at den er litt i det minste laget, derfor foretrekker jeg å bruke min 375 Ruger på Rådyr og større.

Problemet er at jeg synes den i det minste laget til Elg, da dette er slikt et stort vilt som tåler det mest utrolige, og vurderer derfor å kjøpe meg et større kaliber for bruk på elgjakt.

Jeg er veldig usikker på om et .416 kaliber holder, og om jeg kanskje burde vurdere 460 Weatherby eller noe enda kraftigere isteden.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 Norma Vulkan 156 (10,1g) gr har 2473 J på 100meter

45-70 GOVERNMENT Trophy Bonded® Bear Claw® 300gr (19,4g)har 2346J på 100Yards

Så 45-70 burde nesten bare brukes på rådyr og grevling den også.

Jeg driter i faktiske prestasjoner og ser kun på papir data :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Rådyret er det eneste dyret jeg vet om som gir f*** om den blir skutt med 223, 300 wm eller 9,3x62 ja jeg har faktisk skutt rådyr med 470 også. Kaliberet eller hjerte vs lungeskudd har ingen ting og si. Det lengste flyktstrekningen var 300 wm med halve lungen blåst ut på andre siden. På elg derimot har jeg merket effekten, jo grøvre skyts jo mer effekt. Jeg vil påstå at regelen "bruk det største kaliberet du skyter godt med" er en god huskeregel. Jeg bruker 9,3x62 fordi det er det største kaliberet jeg skyter godt med, like godt som 223-en min. Om 6,5 skal ut har jeg ikke en formening om, men om du har mulighet til å bruke grøvre skyts, (som du skyter bra med) mener jeg at du skylder dyra de få kronene du legger til for ei litt større kule.

 

Er 6,5 det største kaliberet du skyter godt med så hold deg til det!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes bestandig at det er fascinerende når folk skyter like godt med 9,3x62 som med en 223 Rem (mulig de skyter veldig dårlig med 223 :D ). På en skytebane, med god tid til å finpusse skytestillingen, så er det sikkert enkelt som klare det. Men la oss si at det er en feltløype med avstander mellom 30 og 150m, forskjellig størrelse på blinkene, tidspress og forskjellige skytestillinger (liggende, sittende, stående, med og uten anlegg). Dette er vell omtrent sånn som det kan være på jakt. Hvem kan da, med hånden på hjerte, si at man fortsatt skyter like bra med et kaliber som genererer kraftig rekyl?

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig stor forskjell på hvordan folk oppfatter og håndterer rekyl Super XX.

Noen synes at ei rifle i 308 eller 30-06 er mer enn nok, om ikke for mye, mens andre kan skyte betraktelig grøvre kalibre uten at det går utover presisjonen.

 

Selv lar jeg meg ytterst sjelden påvirke av rekyl.

Dersom jeg har ei godt tilpasset rifle som ikke er for lett, skyter jeg faktisk like godt med 9.3x62 som jeg gjør med 223 i alle situasjoner.

Eneste må være om jeg fra liggende stilling løsner mer enn 30-40 skudd med en 9.3x62 eller min 375 Ruger.

Da begynner rekylen etterhvert å få sin påvirkning.

Derfor skyter jeg heller ikke så mange skudd fra liggende stilling med de kalibrene på en kveld på skytebanen.

Som oftest skyter jeg sittende, og da går det helt fint.

 

At rekyl har minimal påvirkning på meg, har ikke noe med at jeg evt. er tøffere eller mer macho enn andre.

Det er bare sånn det er, uten at jeg kan forklare det nærmere.

Det er heller ingen tvil om at et godt tilpasset våpen er veldig viktig for følt rekyl for den enkelte.

 

Det er to rifler jeg absolutt ikke har likt å skyte med pga. rekyl.

Den ene var ei rifle i 460 Weatherby med en latterlig dårlig formet stokk som fordelte rekylen på kun ca 1/4 av rekylkappa.

Den andre var en veldig lett 30-06 med meget tynn forstokk og dårlig kolbe som kakket meg i kinnet for hvert skudd.

 

På jakt, bør ikke kalibret ha mye å si når det gjelder hvor godt man skyter, hvor rekyl absolutt ikke er eller bør være i fokus overhode.

Om man da ikke på forhånd har tilegnet seg en skuddreddhet som gjør at man gjør mye rart i skuddøyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

For at man skal kunne skyte like bra med en patron som genererer mye rekyl vs. en som generere lite rekyl så må man til en vær tid ha et tilnærmet perfekt rekylopptak. Det er veldig vanskelig, selv om man ikke psykisk sett bryr seg noe om rekyl. Spesielt i situasjoner der det går fort og man kanskje må forandre litt på skytestillingen rett før man slipper skuddet. Kanskje glir kolben litt lengre ned på skuldre og man får et litt annerledes rekylopptak. Utslagene man får trenger ikke å være så store at det har noe å si på storviltjakt på normale avstander. 4 til 6 cm rett opp har vell neppe noe å si for elgen, men for små mål som rev/kråke eller storvilt på lengre avstander kan det resultere i bom eller skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Kula finnes allerede den.

Lapua Naturalis.

ihht. Lapua ladedata klarer man 831 m/s i 63cm pipe. Da holder man kravet med en 74cm Sauer pipe. :roll::D:P

Eventuelt med harde komprimerte ladninger med 570 / H1000.

Jaja, omtrent ingen jakter med 74cm pipe, men hva så? Det er hva Lapua skriver på esken som teller ifølge myndighetene.

http://www.lapua.com/en/products/hunting/13/18" target="_blank" target="_blank

Hvis ellers man skal tage efter hvad de skriver på esken, er der lidt igen, før den klare kravene :wink:

Link to comment
Share on other sites

For at man skal kunne skyte like bra med en patron som genererer mye rekyl vs. en som generere lite rekyl så må man til en vær tid ha et tilnærmet perfekt rekylopptak. Det er veldig vanskelig, selv om man ikke psykisk sett bryr seg noe om rekyl. Spesielt i situasjoner der det går fort og man kanskje må forandre litt på skytestillingen rett før man slipper skuddet. Kanskje glir kolben litt lengre ned på skuldre og man får et litt annerledes rekylopptak. Utslagene man får trenger ikke å være så store at det har noe å si på storviltjakt på normale avstander. 4 til 6 cm rett opp har vell neppe noe å si for elgen, men for små mål som rev/kråke eller storvilt på lengre avstander kan det resultere i bom eller skadeskyting.

 

Som sagt.

Dette er forskjellig fra person til person.

Ikke gå ut fra at det er slik for alle andre, selv om det evt. er slik for deg.

 

Når det gjelder homogene kuler i 6.5x55, håper jeg at de som bestemmer snart bruker hodet og tillater lettere homogene kuler enn 139 grains til storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det norwegian woods skriver. I mitt eksempel henholdsvis 223 og 9,3 skyter jeg faktisk like bra. Det er samme børsja (blaser). Det handler ikke om at jeg er noe tøffere enn andre, men heller at jeg har gjort endel så børsja passer meg. For meg ligger det i at jeg har et likt rekylopptak hver gang med 9,3en jeg vet hvordan børsja oppfører seg. Med 223 i den grad man kan kalle det rekyl i det hele tatt, gjør jeg mye rart etter avtrekket. Derfor mener jeg også at småkalibrede rifler er bra og trene med, fordi man nettop blir bevist på de feilene man gjør.

Men nå sporte vi veldig av temaet her.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kula finnes allerede den.

Lapua Naturalis.

ihht. Lapua ladedata klarer man 831 m/s i 63cm pipe. Da holder man kravet med en 74cm Sauer pipe. :roll::D:P

Eventuelt med harde komprimerte ladninger med 570 / H1000.

Jaja, omtrent ingen jakter med 74cm pipe, men hva så? Det er hva Lapua skriver på esken som teller ifølge myndighetene.

http://www.lapua.com/en/products/hunting/13/18" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Hvis ellers man skal tage efter hvad de skriver på esken, er der lidt igen, før den klare kravene :wink:

Ja,,,,det har du jaggu rett i gitt.

 

Poenget var at hvis Lapua hadde brukt 74cm løp når de kronograferte for "eksedata" ville den holdt skandinavisk storviltkrav. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette var ikke ment som noe personangrep mot noen. Dette var ment som et angrep mot en industri som "cater" for de store markedene , nemlig USA og andre som har 6.5mm i andre grad rekke.

 

Dette fører til at RUAG som ER Blaser og som eier Norma, Sig, Sauer, Mauser og flere til. I sin markedsandel og nærmest monopol over et stort marked med et dertil hørende PR apparat i sin makt og selgerskare over sine disipler som hver høst ber til deres Kors. Kan gjøre som de vil. Ser en på de nye patronen som dukker opp som er ment for verden, så ser en ofte en 7mm som minste nye patron i en kolleksjon. Ser ene på de nye Norma patronen som kom nå så er .30-06, 300 Win og flere som "minste" der.

 

Spørsmålet er med en slik bakgrunn , hvorfor er ikke 6.5x55 mere aktivt produsert og promotert sådan. Jo svaret er fordi market som de produserer for ikke er interessert i den og i den mengden trenger for å opprettholde det nivået. Hver gang an kjøper en Blaser i .30-06 ( eller et hvilket som helst annet våpen av de konsertnet ) så er man med på å slå en spiker i kista til 6.5x55. Og riktig synd er det i grunn.

Link to comment
Share on other sites

Trist, men samtidig er jeg glad for at jeg spådde denne problematikken før jeg kjøpte mine våpen. Satset på .308 isteden, selv om ballistikken i det kaliberet ikke er like god.

 

Går jo fortsatt an å hjemmelade, da :)

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du satser på å bli gjenfødt Valfader, tror jeg neppe dette denne problematikken er særlig reell. 308 er en minst like god patron for så vidt, men for min del er den betydelig dyrere å trene med, og slik kommer det nok til å være ut min levetid. Etter at NATO patronene tok slutt, er det ingen som bruker 308 i skytterlaget lenger. Derfor tar vi ikke inn ammo i det kaliberet. Unntaket er selvfølgelig "billigammo" til stoviltjegerne. Denne ammoen er mye dyrere og MYE dårligere enn 6,5x55 patronene skytterlaget har.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen::mrgreen:

 

Skrev dette bare for å erte litt og er fullstendig klar over at disse kalibrene holder mål ved gode treff :wink:

 

Allikevel velger jeg å lytte til folk med erfaringen til de mest profilerte vilksvinjegrene i Europa.

I en av Hunters filmene poengtere også Franz Albrecht at han bytter ut 7 mm når han er i områder med gris over 100 kilo.

 

Personlig hadde jeg fint kunne jaktet gris med 6,5 men tror det er viktig at en del folk får ræva opp av sofaen og skaffer erfaring med praktisk jakt en å sitte med fingra på tastaturet å diskutere teori for i teorien går alt an :D:D

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

men tror det er viktig at en del folk får ræva opp av sofaen og skaffer erfaring med praktisk jakt en å sitte med fingra på tastaturet å diskutere teori for i teorien går alt an :D:D

Da vil jo Kammeret dø ut også......Nei fader heller..det er ille nok at vi er iferd med å miste 6,5'n. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i Tjekkia og der detter villsvin for 6,5 på samme måten som 9.3, 3006, og andre mer eller mindre kjente kreasjoner. Det er vel ingen tvil om at ved gode skudd så detter grisen. Ved mindre gode skudd springer grisen rett så fort ved treff fra 9.3. Jeg vil ikke promotere 6.5 i og for seg, men ser at den tar livet av gris den og. Selv om 6.5 kanskje ikke er ideell ved drivjakt, er vel treffpunktet det største problemet der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...