Jump to content

6.5x55 en utdøeende patron


Mullins

Recommended Posts

Med tnke på nye ammunisjon som dukker opp som i 7x74 , 8x57 og nyheter fra både Norma, RWS og andre , ref den nye Norma Strike i noen nye diametre og ikke i 6.5 så er spørsmålet på det et veldig lett svar. Mange vil kanskje bli triste over det.

 

Men sannheten er det at 6.5x55 er en patron pga mere villsvin , dåhjort, og kronhjort og i flere områder pga sin energi grense er en utdøende patron. Derfor satses det ikke på den noe særlig lenger. Skal man ha en 6.5 patron som vil være lovlig i tiden som kommer se på 6.5x284, 6.5 Reb, Messner mag, 264. 6.5-06 osv. For å være på den ikke bare energi nivået , men også pga jakt regler som er i de områdene en kommer til .

Link to comment
Share on other sites

Men sannheten er det at 6.5x55 er en patron pga mere villsvin , dåhjort, og kronhjort og i flere områder pga sin energi grense er en utdøende patron. Derfor satses det ikke på den noe særlig lenger. Skal man ha en 6.5 patron som vil være lovlig i tiden som kommer se på 6.5x284, 6.5 Reb, Messner mag, 264. 6.5-06 osv. For å være på den ikke bare energi nivået , men også pga jakt regler som er i de områdene en kommer til .

 

Det er grunnet denne problemstillingen at vi har satt 375H&H some minstekrav til rådyrjakta her i Brunlanes, så folk skal slippe det maset med ettersøk som 6,5x55 alltid fører til.

Men over til det du først sa, hvis de ikke satser på å lage nye kuler eller ferdigrullet 6,5 pågrunn at de heller vil ha 7x74, 8x57 etc hvorfor skal en da kjøpe seg 6,5x284 osv? Sist jeg sjekket var det nå ennå de samme kulene som det er i 6,5x55.

 

Klipp,klipp G.Larson

Link to comment
Share on other sites

For å være på den ikke bare energi nivået , men også pga jakt regler som er i de områdene en kommer til .

Her i området er det fremdeles lov å bruke 6,5x55 på storviltjakt. Helt uovertruffen :mrgreen:

Edit:

Må legge til at vi er også på den til og med energinivået - bare så det er sagt.

Link to comment
Share on other sites

Rekker kalibren til å skyte Elg er vel ikke dovhjort, kronhjort eller vildsvin noe problem? Jeg kommer iallefall aldri nekte noen å jakte med 6,5x55 hos meg. Ettersøkene kommer PGA dårlig skyting og ikke manglende effekt av projektilet. Jeg vil hevde at et raskere 2.skudd fra en rekylsvak 6,5 øker sjangsen for at viltet ligger på plass i motsetning til større kalibrer.

Link to comment
Share on other sites

Her i området er det fremdeles lov å bruke 6,5x55 på storviltjakt. Helt uovertruffen :mrgreen:

 

Som med alle andre kaliber er det vel neppe noe magisk med 6,5x55. Den er det den er, den mest marginale storviltpatronen som pr i dag er godkjent. For mange et godt valg, med tanke på bl.a rekyl og tilgjengelighet av ammo. Pr i dag er etter hvert lyddemper såpass utbredt at rekylargumentet begynner å svikte også. For meg som står og selger børser 4-5 dager i uka er det lite tvil om at 6.5 fortsatt er en knakende populær storviltpatron, ved siden av 308'n.

 

Selv har jeg jakta elg med 6.5 siden 2009 og felt et drøyt titalls elg med kaliberet, og har nå gått til anskaffelse av litt grøvre kaliber til akkurat den jaktformen. Så får hver enkelt tolke det som de ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Det er bortkastet å spå fremtiden etter hva som kommer til markedet fra produsentene. Det enerste som teller er hva som blir værende.

 

Selveste Jørund Lien spådde for noen år siden at stuttjukke superultramagnumer skulle bli det nye store her til lands. Men det er vel stort sett sjutoogseksti lang og kort og seksogenhalv som velter mest mat enda...

Link to comment
Share on other sites

Tror det største problemet med 6.5x55 er metriske mål, alderen og det dølle navnet. Burde relanseres under navnet ".256 long action tactical" så er alle problemer løst og patronen er igjen utmerket til både å lage hull i papp og til å velte storvokst elg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Mullins har egentlig rett med sitt utsagn. 6,5x55 har sin stor utbredelse i de skandinaviske land, men ikke noe utover dette. Hvor mange rifler kan det være og skaper denne mengden tilstrekkelig omsetning for ammunisjons produsenter? Neppe. I de store sammenheng spiller både 6,5xx55 og sin kontinentale søsken 6,5x57 ingen rolle lengre eller en marginale. Jaktutøvelsen har forandret seg, og nevnte 6,5 patronene er rimelig limitert i sin ytelse og flere steder forbudt til jakt på mellom – og stort kløvvilt. Skal en reise til utlandet for å jakte ligger den ofte tynn an med sin 6,5. Skal en jakte på klassisk europeisk drivjakt er 6,5 overhodet ikke å anbefale.

Argumentet at 6,5 er kapabelt til å felle elg er egentlig intet, fordi i USA felles iblant både elg og wapiti med 223Rem … ! Under skadeskyting spesiell av villsvin, og slik skal hende har jeg hørt, blir skudd- og sportegn mest for dårlig. Det er et faktum, og grunnen til at de har blitt forbudt flere steder. For nybegynnere eller jegere som bare ønsker seg en rifle til all jakt i Norge og utlandet er 6,5x55 ikke å anbefale. 7mm, .30 og 8mm er da klar å foretrekke. Har man derimot en systemrifle er 6,5x55 ypperlig siden man kan ha grovere medisin ved siden av. De som vil trene mye skal gjerne kjøpe seg en subsidiert Sauer 200 STR i 6,5 og anvender den flittig under DFS – konkurransene, fordi det er bare bra og nyttig.

Link to comment
Share on other sites

6.5 x 55 er genialt kaliber!!!. Har flere kaliber og velge i, men ender opp med å bruke den i 6.5 x 55. Er bare fordeler med denne. Lite rekyl, billig amo og ladekomponenter og en overtruffen presisjon. Samme hva du forer disse 6.5 x 55 riflene med av amo/kuler, så går de i 10ern. Har faktisk 6.5 x 55 våpensøknad inne på ny rifle no også. 375 H&H og 30.06 står i våpenskapet, å 6.5 blir med på jakt. For min del er ikke 6.5 x 55 en utdøende patron. Den er ypperlig til all norsk jakt.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg jakta elg med 6.5 siden 2009 og felt et drøyt titalls elg med kaliberet, og har nå gått til anskaffelse av litt grøvre kaliber til akkurat den jaktformen. Så får hver enkelt tolke det som de ønsker.

Jeg har gått motsatt vei. Startet med med 308 en gang i 19hundrepilogbue, gikk over til 9,3x62 midt på 90-tallet, men fikk kloa i en Sako 75 SS i 6,5 rundt 2007-2008. Siden da er det eneste børsa som har vært ute av skapet. Og elgen detter som før... :overrasket:

 

Men til topic...

Som en annen nevner; det finnes jo mange alternativer i 6,5 som er ypperlige til all jakt i Norge. Og så lenge DFS ikke klarer å lande spørsmålet ang .223, tror jeg ihvertfall 6,5x55 lever godt i Skandinavia.

OM 6,5x55 skulle stå i fare for "utryddelse", så bør jo virkelig norske jegere/skyttere ta et ansvar. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har reistrert at flere og flere på de britiske øyer får øynene opp for 6,5x55 og har inntrykk av mange jegere i Norge velger dette kaliberet på bekostning av f.eks 3006. Er bare å se på en av kjøp og salg sidene på facebook, kjøpere ønsker "helst i 6,5x55". Alt dør ut tilslutt, men 6,5x55 dør ikke ut i min levetid, så da gir jeg blaffen :wink:

Link to comment
Share on other sites

La oss håpe at 6.5x55 dør ut raskt og brutalt, så sparer man elg og andre dyr for unødige lidelser. 9,3x62 og oppover er veien å gå til all nordisk jakt. Da får man knall og fall på alle skudd.

 

 

Ironikappen var på gitt.... :winke1: Har ikke 6.5x55 selv men trur ikke at det er noen stor fare for at den forsvinner mens vi som bruker kammeret enda er i live.

Så lenge DFS holder sin klamme hånd rundt denne er den vel enda den mest skutte patronen i kongerike

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er en utmerket patron på alt Nordisk storvilt, dette att enkelte andre kaliber skal ha en nærmest magisk effekt i forhold til den gamle 6,5 er bare synsing.

 

6,5 har lav rekyl og folk kan kjøpe rimelig treningsammo på banen og dette har positive sider, skytterene trener mer og skyter bedre.

Link to comment
Share on other sites

6,5 har lav rekyl og folk kan kjøpe rimelig treningsammo på banen og dette har positive sider, skytterene trener mer og skyter bedre.

 

Naturligvis kan det de, men GJØR de det (den gjengse 6,5x55-jeger)?

Eller er dette kun en antakelse og et udokumentert utsagn på linje med så mye annet?

 

Så hvor mange av disse utnytter egentlig disse fordelene som igjen og igjen blir prediket (lav rekyl, bedre presisjon, billig ammo, mer trening) ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarer selvfølgelig kun for meg selv, men, ja. Siden flere i husstanden driver/har drevet aktivt innen DFS, gjorde jeg et bevisst valg da jeg valgte 6,5x55 i ei jaktbørse. Nettop for å kunne trene mer til en rimeligere penge. 550 pressa står jo alltid ferdig innstilt....

Fra å skyte 100-150 skudd med storviltammo, skyter jeg nå 800-1000 skudd i året.

Link to comment
Share on other sites

Skyter 100-150 smell med jaktrifla er du langt over "normalt" interessert, den jevne Ola Potet skyter minimum 35 skudd (maks reguleres av antall forsøk for å klare prøven). FOr disse er det revnende likegyldig om de skyter med 6,5x55, lang eller kort nato osv; de har liten interesse for våpen og ammunisjon. Snodig nok vet viltet dette og er grei nok til å dø uten noe om og men når disse karene skyter de.

Link to comment
Share on other sites

@Fanten, jeg velger å se bort fra DFS-koblingen her, de vil naturligvis se synergieffekten av å bruke 6,5x55 til jakt.

Det interessante er jegere som skyter kun med jaktrifla og om de utnytter de påberopte fordeler som patronen har?

 

@M67, var ikke 30-06 Natopatron på 50-og 60 tallet da Garang var standardvåpen i hæren?

Link to comment
Share on other sites

Skal en reise til utlandet for å jakte ligger den ofte tynn an med sin 6,5. Skal en jakte på klassisk europeisk drivjakt er 6,5 overhodet ikke å anbefale

 

Jeg har på drøyt 20 jakter aldri sett noen bli nektet jakt med 6,5 på klassisk europeisk drivjakt. Verken i Spania, Tyskland eller Polen. Eneste plassen jeg har vært borti dette er hos nabo jakt-laget mitt hjemme i Sverige.. Og for å si det på godt nord-norsk så er de noen tull-kuka!

 

Har du noen konkrete eksempel på dette eller er det bare hear-say?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

@M67, var ikke 30-06 Natopatron på 50-og 60 tallet da Garang var standardvåpen i hæren?

Niks. NATO ble stiftet i 1949 og 7.62x51 antatt som standardkaliber i 1953. I mellomtiden kranglet de om de skulle ha 30-06, 30 British, eller 7.1x43 og par andre eksperimentelle kalibere.

På 70-tallet testa de 5.56x45, 4.7BEL og 4.9DTU (hylseløs), og falt ned på 5.56x45. Det har kun vært, og er kun, to NATO kalibre.

 

På den tiden Norge brukte Garand SLG drev (fram til 1965-70 jo faktisk amerikanerne og gikk over til M14 (1959) og M16(1970 - offisielt)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt,

 

Det er vel derfor jeg skrev det jeg skrev - jeg skjøt opp med min K98:

 

Han som skulle stemple jegeravgiftskortet: "Kaliber?"

Jeg: "8mm mauser"

 

"Ehem, ja, kort eller lang?"

 

"8x57"

 

"JA, 7.62, men kort eller lang?"

 

Jeg: "8mm x57 IS, 7.92 da?" - fisker etter våpenkortet

 

Han: "JA, 7.62 - kort eller lang patron"...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Burde holde fingrene vekk fra tastaturet i en slik standard IDIOT debatt.

Jeg Er på skytebanen litt for ofte. Er jevnlig bak disken til XXL .

Og hva ser jeg. Jo 6,5x55 . :-)

Det selges mer 6,5 x55 amo og våpen en andre kalibre :-)

:shock::shock::shock::shock::shock::shock:

Ser jeg på banen så er der en overvekt av 6,5 rifler.

Snoker jeg på våpen på Jaktfelt konkurransene så ser jeg Mest 6,5 våpen.

DFS :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Og siden jeg og ser en rekke vilt i løpet av året, så registrerer jeg at de dør av 6,5 like godt som av 600 NE . Eller andre kreasjoner.

 

Så vis noen ønsker et framifrå grovt kaliber har jeg en 358NM til salgs :-)

Link to comment
Share on other sites

Nettopp Høggern, og hver gang jeg leser på Kammeret at Saueren er subsidiert, så irriterer jeg meg over at jeg ikke fikk subsidiert pris da jeg kjøpte mine.

Jeg lurer på hvordan Gunwerks gikk fram for å få subsidiert sin?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...