Jump to content

Drivstoff til primus


felix

Recommended Posts

Jeg har bestandig brukt lampeolje på Optimus 111'ene mine, og vært fornøyd med det. Brenner rent og fint, etter min vurdering. Har blitt fortalt at tennvæske er den reneste parafinen man får kjøpt "sivilt", så det kan godt hende at den er enda bedre. Rødsprit til forvarming funker hver gang :D.

 

@Flash: Jeg har bestandig trodd at det var under forvarming at reguleringsrattet skulle være ute av inngrep, for ikke å smelte/ødelegge bly/grafittpakningen. Har jeg tatt feil i alle disse årene :shock:?

Link to comment
Share on other sites

Kraft X Arm (omtrent det eneste som huskes fra fysikken)...

 

Den lange armen på reguleringsrattet med "tungt" skruhjul ytterst, kombinert med myk pakning på "innsiden" er en lite egnet kombo... Gikk over til å kun ha reguleringsrattet på plass når jeg faktisk bruker det og det har faktisk fungert glimrende...

 

Husk at du pumper trykk på slutten av forvarmingsperioden og at det kan tenkes det er derfor du har gjort som du har gjort. Jeg har bare tatt den litt lengre, da standarden min er at jeg ikke har reguleringsrattet i inngrep, uten at jeg driver med regulering/rensing. Dog ligger den i tredd igjennom hullet i kassa. :D

Link to comment
Share on other sites

det er iallefall problem at man ødelegger pakninga på spindelen ved å ha reg rattet på når man ikke bruker det. altså rattet tar man ut når man ikkebruker det til å regulere. grunnen er at rattet er tungt og øver press på spindelen og om man har det på plass når man pumper trykk lager man belastning sideveis pga pumpinga å da blir det problemet ytterligere forsteket.

 

forresten fyrer jeg mine OPTIMUS primus med alt fra lampeolje og parafin, til diesel eller F34 (har både typen med flat topp som plystrer og stille type, liker den som plystrer best i kaldt vær for min erfaring eat den er mindre problematisk i streng kulde og mindre utsatt for sot og fubnksjoneringsfeil)

diesel/F34 bruker jeg helst ikke inne i telt, men har man ikke annet så bruker man det man har. syns det oser mer av disse drivstoffene enn med parafin eller lampeolje. er disse to siste jeg pleier bruke for det meste.

 

bruker rødsprit som forvarming.

Link to comment
Share on other sites

Med min var det med 2 dyser.Jeg har brukt parafin og vanlig bensin.Bensin annbefaler jeg ikke da den er meget brannfarlig under trykk og varme.111 Hikereren fungerte derimot glimrende med bensin.

hvis du har en med 2 dyser, da er det den nye "mulitifuel" brenneren? den som har svart kasse, justeringa på venstre side, og kalles "cobra" ?

 

jeg mener det er skummelt å anbefale bensin da det kun er de nye Hiker'ene som er beregnet for sånt. de med svart kasse, svart tank, osv.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er en eldre Optimus, så bør det byttes dyse dersom en skal benytte bensin, jeg aner ikke hvordan det egentlig er på nye Optimuser.... Jeg har en "KvasiOptimus" (samme brenner som forsvarets, mindre tank, separat pumpe, og alukasse, MYE lettere enn forsvarets modell...), og en Optimus 00 (Urprimusen eller alle Primusers Mor),

 

Primusdrivstoff: Jeg kjører JET-A1.... basta....,

 

Bommes fra tankbilen på nærmeste flyplass (de har en liten kran for test/ prøvetakning, uansett om de sier at det ikke går å komme med ei 10 literskanne...). Det er rimelig nær fritidsparafin, men Shell's fritidsparafin ble ialllefall til (ubrukelig) gelesnerk rundt minus 20 grader for noen år siden (mulig at de har bedret seg, jeg fant ut hvem som var produktansvarlig og ringte opp, samtalen kan en si var litt farget av en fototur til Rondanetur som hadde blitt litt preget av at en måtte ha parafinen på kroppen, og inni soveposene....).

Link to comment
Share on other sites

jeg mener det er skummelt å anbefale bensin da det kun er de nye Hiker'ene som er beregnet for sånt. de med svart kasse, svart tank, osv.

 

 

Min Hiker 111 har blå kasse og ble levert med dyser for bensin og parafin??

Link to comment
Share on other sites

jeg mener det er skummelt å anbefale bensin da det kun er de nye Hiker'ene som er beregnet for sånt. de med svart kasse, svart tank, osv.

 

 

Min Hiker 111 har blå kasse og ble levert med dyser for bensin og parafin??

du har nok rett. men det er den typen som ikke har flat topp på brennern? (rund, stille topp?)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kan tennvæske brukes til primusen isteden for fritidsparfin?

Kan den og brukes i vekeovnen.?

Spør om dette da jeg ikke får tak i parafin før utpå mandag...

Etter det jeg kan finne er denne (tennvæske) like bra som fritidsparafin....

Er jeg på bærtur her...?

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe fasitsvar, men litt halvkvalifisert synsing; om primusen kan brukes med parafin og tilogmed bensin, burde det gå fint med diesel dersom man ikke har parafin.

Forskjellen på diesel og parafin er ikke veldig stor, og vinterdiesel består av en god andel parafin.

Link to comment
Share on other sites

Tennvæske er det optimale etter min mening, jeg bruker bare det.

 

Grunnene til at jeg foretrekker tennvæske er: Tilgjengelighet og pris, finnes i alle butikker og bensinstasjoner, soter lite og jeg griller ofte på de samme turene som jeg har med primus.

Link to comment
Share on other sites

... vinterdiesel består av en god andel parafin...

-Dette var før i tiden. Moderne autodiesel er ikke tilsatt parafin, men raffinert til å passe de forskjellige årstider. Jeg hadde sommerdiesel på gårdstanken min i vinter, og spurte leverandøren om jeg kunne blande inn parafin når kulda festet grepet rundt nyttår. Men det måtte jeg ikke gjøre, var svaret. De kom og pumpet ut den gamle og fylte i ny diesel. En av årsakene til dette er nok at moderne dieselmotorer har strengere krav til renhet og smøreegenskaper til dieselen. Parafinblanding gjør dieselen tørrere, og innsprøytningssystemet får større slitasje. Før i tiden blandet man parafin i dieselen, og hvis man blandet i mer enn 50 % parafin, blandet man inn totaktsolje i tillegg. Iskald diesel og parafin er i tillegg vanskelig å blande (i store tanker). For å løse det problemet må man varme opp parafinen og helle den ned i dieselen gjennom en slange som løftes opp gjennom dieseloljen mens man heller. Dette medfører flere utfordringer: Parafinen må varmes opp, kan tenkes være en noe brannfarlig prosess. Blandingen av diesel/parafin er dessuten klassifisert som et farligere produkt enn diesel, følgelig er det strengere krav til tanker og kanner som det lagres i.

 

Dieselkunnskapen min er blitt et par tiår gammel, men jeg tror den holder vann enda. Til trådstarter: Beklager offtopic.

Link to comment
Share on other sites

Jet A1/JP8 er parafin, men underlagt strengere kvalitetskontroll for bruk i fly, spesielt med tanke på vanninnhold. Produktet finnes også på samme produktdatablad som F34/F34D fra f.eks. Shell. Det vil ikke gi noen forskjell å fyre med jetfuel i forhold til fyringsparafin i en primus. Lampeolje er en variant av parafin, veldig ren, brenner uten sot, men består av rettkjedete hydrokarboner og ingen aromater, noe som gir lavere damptrykk og dermed gjør den vanskeligere å få fyr på. Fyrer du med parafin i en ovn som er beregnet for lampeolje, vil det ikke medføre andre endringer (i utgangspunktet) enn at det vil sote mer og du må rense veke/pute/potte oftere. Både lampeolje og parafin vil parafinere (vokse seg) i streng kulde.

 

De fleste primuser er konstruert for å brenne parafin i en eller annen form, det betyr at dyseåpningen er tilpasset dette. Bruk gjerne Jetfuel eller tennvæske, men du betaler altså kanskje en mye høyere pris uten å få bedre egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Den fyringsparafinen som er å få kjøpt nå om dagen minner mer om diesel enn parafin, både i lukt og konsistens og noe uegnet som primusdrivstoff. Fritidsparafin er bedre men (for) dyrt. Tennvæske er best egnet på apparater som er beregnet på parafin. På bensinbrennere (Primus Omnifuel o.ll) synes jeg kun det er bensin som fungerer ordentlig. Miljøbensin fra Statoil eller FK (uten totaktsolje).

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Det står vel i bruksannvisningen hvilke dyse som skal brukes til parafin/kerosin? Bruk den..

Men min erfaring med tennveske er at den kokser mer enn lampeolje/parafin. Den funker,men jeg bruker det kun i ytterst nødstillfelle. Kjøper lampeolje på Europris jeg eller renset bensin på FK. Har å brukt pumpeparafin..å det er billig og bra. Men det blir litt mer sot på kjelene,samt litt mer stjerneskudd når man fyrer.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med du kan bruke renset bensin? Den vil gi deg størst effekt ved koking og varme. Men lampeolje/parfin er ikke riktig så eksplosjonsfarlig. Men med rett bruk funker alt tryggt :)

Det står vel å i bruksannvisningen? Eller søk etter tester hvor denne primusen er brukt/testet/sammenlignet med andre? Jeg har selv en MSR XGK Jetstove 2..å vil ikke ha noen annen primus.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei dere!

Jeg har hentet fram min gamle Optimus No.00 fra loftet og tatt den i bruk igjen. Samtidig venter jeg en Optimus Hiker+ i posten en av de nærmeste dagene. I den anledning har jeg hatt lit mailkontakt med Primuskongen.no ang. litt deler til gammelprimusen, og for å friske meg opp litt rundt drivstoff og sånt.

 

I følge Primuskongen er ikke tennvæske å anbefale dersom den er naftabasert. Grunnen er at den brenner noe varmere enn petroleumbasert tennvæske og kan skade brennerhodet. Han skriver også at lampeolje inneholder mye voks som kan gi mer forkalkning i brenneren.

 

Her finnes det mye nyttig å lese >> :)

Link to comment
Share on other sites

Kan tennvæske brukes til primusen isteden for fritidsparfin?

Kan den og brukes i vekeovnen.?

Spør om dette da jeg ikke får tak i parafin før utpå mandag...

Etter det jeg kan finne er denne (tennvæske) like bra som fritidsparafin....

Er jeg på bærtur her...?

 

Jeg har brukt tennvæske på Optimus 111 i alle år. Fungerer veldig bra, lite os og lite søl med 1.liters "spyleflasker"

Link to comment
Share on other sites

[quote name=" Både lampeolje og parafin vil parafinere (vokse seg) i streng kulde.

 

De fleste primuser er konstruert for å brenne parafin i en eller annen form' date=' det betyr at dyseåpningen er tilpasset dette. Bruk gjerne Jetfuel eller tennvæske, men du betaler altså kanskje en mye høyere pris uten å få bedre egenskaper.[/quote]

 

Her har vi et viktig element. Dersom man bruker lampeolje så kan man oppleve at den vokser seg. Dette på grunn av tilsetninger i parafinen som skal redusere soting på lykteglass ol.

 

Vanlig fritidsparafin funker fint, og det er vel ikke denne som tømmer reisebudsjettet.

 

Et tips til dere som bruker 111'en er å ta med ei ketchupflaske for å gjøre påfyllingen enklere. Man lærer seg å sette pris på denne etter et forsøk på "hurtigfylling uten ny forvarming". Et triks fra krigen som kun ekte mannfolk prøver på.

 

God tur!

Link to comment
Share on other sites

@arild myrvang: Nei lampeolje er ikke det beste til den primusen. Lampeolje er beregnet til vekebrennere og har noe andre egenskaper enn fritids-/fyringsparafin. Hvis du leser mitt innlegg lenger opp, står det litt om det.

Tennveske er heller ikke laget for å brenne i slike brennere, selv om det virker....

 

@alle:Jeg har aldri forstått hvorfor det er så viktig å bruke noe annet enn det primusen faktisk er konstruert for? Som det er nevnt et annet sted i tråden er dyseåpningene laget spesifikt for forskjellige produkter. Du ikke bør, men bruke korrekt dyse for å få effekt, for ikke å snakke om at det kan være svært farlig å bruke feil.

 

Fyringsparafin koster 8 - 10 kr pr. liter, du skal fyre mye primus før det velter turbudsjettet eller....?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bensin kontra parafin er det et par ting å tenke på. Bensin er klart mer brannfarlig ved søl, men på den andre siden vil søl tørke opp av seg selv. Er man ute en ukes tid er klær tilsølt av parafin ikke noe som frister stort. Bensin gir også litt høyere effekt, men veier litt mindre så totalt sett får man kanskje litt mindre ut av en flaske. Bensin er også bedre til forvarming om man ikke ønsker å ha med rødsprit.

Har selv en Whisperlite som jeg fyrer med alkylatbensin, den har grei pris og lukter så og si ikke.

 

Når det gjelder parafin etc, så vil alt som minner om parafin i konsistens og flyktighet fungere om man ikke har noe annet. Første gangen jeg fyrte opp min var det med Biltemas kaldavfetting siden det var alt jeg fant :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Tja. Nå får man jo ikke skikkelig parafin mer sånn uten videre. 

Så hva er beste alternativ? 

Pr i dag har jeg diesel, lampeolje, whitesprite, tennveske og fritidsparafin liggende... 

Lampeolje blir tykk i kulde har jeg sett så  det er en begrensing på dens egnethet.  

Diesel oser, det er og en begrensning. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...