Jump to content

En trofejeger snakket ut!


STUBBERUD

Recommended Posts

Absolutt. En tanke melder seg dog. Slike intervjuer burde man lese mere av i de store avisene. Nesten hver gang jeg leser noe saklig, fornuftig og kunnskapsbasert er det i et fagblad. Og det er ikke jeg, som har kjøpt bladet og allerede deler meningen, som skal opplyses...

Link to comment
Share on other sites

Dansken har sikkert mykje rett han. Men no er vel ikkje einkjeldejournalistikk rundt eit svært omdiskutert tema, der kjelda attpåtil har sterke økonomiske interesser i saka, den type journalistikk vi bør rope på meir av i allmenn-mediene våre? Den type saker får holde seg i "fag"- og særinteresse-blada.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo være vært å merke seg hva WWF-South Africa har å si om trofeejakt.

 

Så vi unngår "enkildejournalistikk".

 

"Vi er ikke motstandere i det hele tatt av Trofé jakt, og støtter helhjertet, science- basert , in- situ

forvaltning av plante- og dyrepopulasjoner, og bærekraftig forvaltning og bruk av overskuddet."

 

poz87.jpg

 

vjor7.jpg

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

For min del er ser jeg helt klart at farmjakten i Sør Afrika berger dyrelivet der nede. Likevel er dette ikke en jaktform jeg hadde giddet å delta på. Tidligere redaktør i Jeger, hund og våpen, Odd Johan Nelvik skrev følgende i Dagbladet i går: "Etter en liten svipptur i Afrika kom jeg hjem med en hel bråte flotte trofeer, som jeg hengte opp på veggen. Etter hvert fikk jeg bare en flau smak i munnen av å se på disse trofeene".

Ellers ser jeg jo at Jensen taler varmt for den jakten han selv selger, mens han snakker nedlatende om de som synes det er spennende og utfordrende nok å skyte løve i en innhegning...

 

Jeg er ikke "motstander" av den jakta artikkelforfatteren selger, men andre får ta ansvar med å redde dyrelivet på denne måten...

Link to comment
Share on other sites

:thumbup:

 

Det er en ærlig sak, for min egen del har opplevd alt fra fantastisk jakt der nede til "jakt med en flau smak i munnen".

 

Det samme kan jeg si om Norsk og Europeisk jakt også.

 

Enkelte arter har en væremåte og et levesett som gjør dem svært enkle å jakte, mens andre byr på langt større utfordringer jaktligg sett.

 

Ingen tilfeldighet at arter som Bison, Geirfugl, White-tailed gnu, og Bluebok, var på utryddelsens rand, eller blei utryddet.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Tja...jeg har jaktet i Norge og i Afrika..

 

Hva ser man på jakta her hjemme..? "Alle" på elglaget sitter med GPS og fölger med bikkjene/drevet.....på fuglehunden henger GPS og eieren får stand-indikator alarm..

 

Jeg synes det sportslige aspektet er i ferd med å forsvinne folkens..

 

Rart at noen kaller elgjakta for "elgonna"..?

 

De mest krevende jaktsituasjonene har jeg opplevd i....nettopp...Afrika..

Link to comment
Share on other sites

Kjøtt er da trofé det og.....

 

Det er 100% menneskelig å føle seg og det en selv driver med hevet over og (moralsk) bedre enn hva andre driver med; kjøttjeger vs. trofé-jeger ; seriøs skytter vs. hobby-skytter ; idrettsutøver vs amatør , strymann vs. maskinist

 

 

 

Godt skrevet.

Som Olesøn skriver, synd det ikke kommer mere slikt i "vanlig" presse og ikke kun i fagblader.

 

Mvh.

Griffon

 

Vanlig presse er ikke noe annet enn daglige versjoner av Se&hør, noe av det verste misbruket av offentlige midler er tilskudd til "pressen" slik den framstår i dag.

Link to comment
Share on other sites

Det er 100% menneskelig å føle seg og det en selv driver med hevet over og (moralsk) bedre enn hva andre driver med

Ja, det ser man til og med i den første artikkelen, der jakt på løve i hegn beskrives til ikke å være jakt:-)

 

Ellers skyter jeg selv hjort på jordet hvert år, men jeg har lite problemer med å erkjenner at det meste av jakt i Sør Afrika sannsynligvis er mer krevende enn den bøjakta jeg bedriver.

Link to comment
Share on other sites

Ser en del jakt fra Afrika, Skottland og NZ som jeg lurer på om går for å være standard "trofe-jakt". Beskrivelse som følger: Man har dratt til et ukjent sted. Man henger bak en guide som veit når dyrene er hvor. Det er guiden som spotter dyret, bestemmer om det skal skytes, og hvor det skal skytes ifra. Det skal skytes med guiden sitt våpen, som har vært på ryggen til guiden til skytteren omtrent ligger i posisjon. Og sikte ferdigklikket av guiden. Den som skyter skal altså bare la skuddet gå.

 

Hva regnes dette for blant dere som skjønner dere på jakt med guide i utlandet?

 

Syns det var så tåpelig da jeg så en snutt fra NZ her om dagen, da skytteren med adrenalin herifra og til h..... og et glis fra øre til øre(etter å ha skutt en hjortebukk med et halvt hundre tagger) spurte guiden; "Hva slags avstand skøyt jeg på??".

 

Lurer på om dette er noe helt annet enn det som av mange omtales som bra jakt i utlandet...

Link to comment
Share on other sites

Trofeejakt innebærer for meg først og fremst bevaring av truede arter deretter god forvaltning. Resultatet av en god forvaltning er i mine øyene gode trofeer.

 

Det betyr ikke at verdens rekorder og gullkroner er det egentlig målet, men at område over tid leverer trofeer av en hvis kvalitet. Og at kvaliteten er vedvarende eller økende. Det er i mitt skjønn et tegn på god forvaltning.

 

Kjøtt (hardt tiltrengte proteiner i mange deler av verden) er et fantastisk produkt og en god forvaltning vil sikre det uttaket som område kan produsere.

 

Enkelte former for "jakt" ref. innlegget til mar.j.kar tilfredsstiller ikke kriteriene mange stiller for å kalle det jakt, heldigvis.

 

Mange er særdeles kritiske til hjorte farmene på NZ, med god grunn i mine og mange andres øyene. Ikke noe for meg. Andre er sterkt i mot "canned lions", også med god grunn vil jeg si.

 

En hårfin balanse sier noen, og det er det kanskje, men for meg er det ikke så veldig vanskelig. Følges et vist minimum av etiske regler som f.eks Nordisk Safari Klub sine http://www.nordisksafariklub.com/Jagtetiske_regler så ville ikke hjortfarmene på NZ eller "canned lions" eksistert.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

@Mar.j.kar

Har bare erfaring fra jakt i Sør Afrika, og Namibia.

Det du kaller å henge bak på ryggen på en PH, er for det meste lovpålagt, og tro meg, en forutsetning for å i det hele tatt finne tilbake til det man kan kalle sivilisajon..les jaktfarmen.

Se for deg Finnmarksvidda, bare med 2,5-3 mtr. høyere vegetasjon.

Du skal på ei ukes -10 dagers jakt. Bruker du da tiden på navigering?

Du skal jakte på motsatt side av kloden. Fant vi i Norge opp jakten? og i så tilfelle moralen?

Har til nå i mitt relativt lange jaktliv, ennå ikke blitt tvunget til ikke å bruke mitt eget medbragte våpen.

Har også båret det selv.

Mulig jeg har vært heldig med mine PH's,men alle har spurt "can you take the shot? ", og det hele har vært opp til meg......

 

Tror du ser på feil filmer. Alt kan perverteres..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser nok ikke på feil filmer - jeg ser på ALLE filmer jeg kommer over... Det jeg beskrev er en trend i mange av dem.

 

Ang å bruke tiden på navigering, tenker jeg det mer som å bruke tid på å finne viltet selv om jeg ser poenget ang tiden til rådighet osv. For meg og den jakta jeg driver er jo 90% eller mer av jakta det å finne viltet og komme i posisjon til skudd. Men da er det vel et slags samarbeid mellom guide og skytter på disse guidede turene. Til sammen så jakter man på et vis. I filmene jeg sikter til blir "jegeren" snytt for så mange aspekter ved det å jakte, når man ser ut til å bli begrenset til "kun" å avgi skudd, som er en av de siste tingene av en lang rekke momenter som utgjør jakten.

 

Sånn tenker jeg, men er jeg da på bærtur ift utenlandsjakt?

 

Du skal jakte på motsatt side av kloden. Fant vi i Norge opp jakten? og i så tilfelle moralen?

 

Skjønte ikke poenget ditt Ruger#1...

Link to comment
Share on other sites

Poeng, og poeng.. Det jeg mente, var at jakt utøves forskjellig i andre deler av verden.

At vi, og måten vi jakter på skal brukes som en mal, er etter mitt syn noe snevert.

Jeg har, håper jeg, reist med et åpent sinn, og tenkt, "when in Rome, do as the romans".

Det har alltid vært opp til meg når det kommer til å trekke av, eller si nei hvis man får følelsen av å bli tatt med på en "lurejakt" rund et vannhull.

Å henge etter ræva på en bushman en hel dag i Namibia i det tetteste helvete du kan tenke deg,for å spore et bestemt dyr er en blandet opplevelse. Man får følelsen av å være et bråkete godstsog, mens den lille jævelen, med henda på ryggen, for ikke å henge seg opp i torner, elegant glir i ett med omgivelsene, og gir deg en oppvisning i jakt, og sporing man ikke skulle tro var mulig.

Blandet med varme, tørst, og torner virker det du har sett på film noe fjernt for meg.

At trenden som du beskriver, er gjeldende i mange filmer, kan nok skyldes at de som bedriver dette, også er mer glad i å filme, nettop fordi det er enklere å filme en "happy ending".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var ikke min mening å komme med noen pekefinger, snarere var dette et spørsmål til dere som driver med jakt i f.eks Afrika og NZ om det er slik at jakta jeg beskrev er mer normal enn jeg trodde...

 

At jakt utøves forskjellig og at etikk og moral ikke er som her på berget er jeg klar over, men det endrer ikke det faktum at folka jeg sikta til er med på 1/10 av jakta slik den bedrives på det aktuelle stedet.

 

Ble litt klokere...

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem :D Debatt må vi tåle :wink:

Kan bare svare for meg selv, og erfaring fra Afrika. NZ har jeg aldri vært, men vil tro det er tilsvarende der.

Jeg liker også å se på jaktfilmer, men det er mye som virker noe vel arrangert/redigert, og som gir en flau smak i munnen.

Ta deg en tur, og finn ut selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jakt på egenhånd er ikke noen umulighet.

 

Sika, Hjort, Rådyr etc i Europa.

 

Lisenser på Thar, Gems, Hjort etc kan kjøpes over disk på NZ. Ingen lovbestemmelser som hindrer deg i og jakta på NZ uten guide.

 

Andre steder er det lovbestemt bruk av guide, og da må en evne å kunne glede seg sammen med andre erfarne, lokal kjente jegere om jakta. Hvilket jeg finner meget lærerikt, opplysende og interessant. Her er det tonnevis med erfaring og gode historier.

 

Foretrekker definitivt å jakte med en guide de fleste steder. Da dette gir meg langt mer en å reise rundt å skyte dyr alene. Det sosiale rundt bålet om kvelden, iveren under jakta og gleden når det lykkes forsterkes av samholdet. Gleden ved å dele øyeblikket/ lykkes som et lag er definitivt noe jeg kan verdsette.

 

Om jeg selv er den som guider eller den som skyter spiller ingen særlig stor rolle for meg lenger. Når det smeller er det uansett slutt. For meg er det jakta på det trofee dyret forvaltningen ønsker tatt ut som er målet.

 

For meg forsterkes opplevelsen og inntrykkene med å jakte med en guide. Langt, langt mer, en det forringer den.

 

Har god kontakt med de aller fleste guidene jeg har jakta med selv 10-20 år etter at jakta fant sted.

 

Men hver sin smak :D

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å jakte alene i Afrika også, i Cameroon og Burkina Faso er dette mulig.

 

Såkalt chasse libre..

 

Men å anbefale det......vel da skal du väre veldig eventyrlysten.....Cameroon plages av opprörsgrupper i nord, der jakta foregår..og Burkina er et av verdens fattigste land..

 

Har lest noen jaktrapporter fra Cameroon som falt heldig ut...

 

Nåvel...jeg vil helst ha en dusj og en kald öl + G/T når jaktdagen er omme.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke min mening å komme med noen pekefinger, snarere var dette et spørsmål til dere som driver med jakt i f.eks Afrika og NZ om det er slik at jakta jeg beskrev er mer normal enn jeg trodde...

 

At jakt utøves forskjellig og at etikk og moral ikke er som her på berget er jeg klar over, men det endrer ikke det faktum at folka jeg sikta til er med på 1/10 av jakta slik den bedrives på det aktuelle stedet.

 

Ble litt klokere...

 

Som andre har sagt, så er det veldig stor forskjell på hvordan jakta kan utføres og hvordan den utføres i f.eks Sør Afrika.

I Sør Afrika er det lovpålagt at en jeger fra utlandet MÅ ha med seg en godkjent PH.

Så "barnevakta" må du ha med deg.

Men det er ikke lovpålagt at din PH må gå foran og gjøre alt utenom å skyte for deg.

 

Jeg var selv på jakt i Sør Afrika med bue i 2013 hvor jeg avklarte det på forhånd med outfitteren, at jeg selv kunne utføre de siste 50 til 200-300 meterne med smyging på egenhånd, hvor min PH ble igjen og oberverte.

 

Det er viktig å tenke på at folk jakter av forskjellige årsaker og har forskjellig erfaringsgrunnlag og ferdigheter.

Mange av disse velger eller trenger en jaktguide/PH til å lede seg.

 

Noen er veldig ferske jegere, og vil lære veldig mye av å henge i rumpa på jaktguiden sin.

Andre er rene trofesamlere, som kun bryr seg om trofeet er stort nok.

 

Og så har du en mengde jegere som er imellom der som velger å jakte slik av ulike årsaker.

Mange henger også i rumpa på sin jaktguide/PH fordi de ikke vet at det finnes andre muligheter, eller at de ikke får lov til noe annet av sin PH eller outfitter.

 

Personlig vil jeg ikke reise noen sted for å jakte, hvor jeg hadde måttet henge i rumpa på en jaktguide/PH.

 

Enten gir de meg tillatelse til å gå først og styre jakte, eller så booker jeg ikke jakt med dem.

 

Ellers er det på f.eks New Zealand uendelig muligheter til å jakte på egenhånd for en veldig rimelig penge.

Jeg har også hatt muligheten til å jakte i England, hvor jeg kun har blitt vist eiendomsgrensene den første dagen, og har fått jaktet på egenhånd etter det.

 

Jeg vet også at diverse jaktreisearrangører tilbyr jakt på egenhånd på de britiske øyer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...