Jump to content

Sako Carbonlight


gordon setter

Recommended Posts

Det kan se ut som at de fleste tilfeller er med hylser alla 30-06 og lengre i lengde. Jeg vet ikke hvilken modell av finnlight som har solgt mest, men tipper 308 og 6,5 er av en betydelig mengde. Og kanskje delvis har unngått problemet. Man får inderlig håpe sako forbedrer dette på en eventuell ny modell i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Det er et velkjent problem at folk ikke vil innse svakheter ved det utstyret de selv har valgt. Jeg kjenner ikke til Sako 85, jeg hoppet av sako hysteriet når blaser ble introdusert. Etter å ha skjønt at Blaser ikke passet for meg, har jeg hatt sauer 202 noen år. Jeg ser en rekke feil med den, som frister meg til å gå tilbake til Sako. ( har hatt 8-10 stykker tidligere...) men modellene etter 75 frister ikke når jeg leser om problemene.

Link to comment
Share on other sites

Nå blir vel kanskje denne diskusjonen totalt feil i forhold til TS' spm!

 

Men, joda joda, og joda, Sako Sako, jeg føler vel kanskje at mens jeg skriver dette, rundt midnatt, slik er også følelsene og tankene omkring dette! Ikke for å forsvare noe jeg har selv, jeg har Sako, Browning, Mauser og Mauser! Sako 85 Finnlight er en fantastisk god rifle, den er lett, og meget presis! Nå viser det seg, at tom hylser altså treffer kikkertsiktet på vei ut av kammeret! Ikke fordi at jeg har denne riflen selv, eller fordi at jeg liker den veldig godt, eller at jeg føler forpliktet til å rose den opp i skyene, pga mitt eierskap til den, så innrømmer jeg åpent og ærlig, ja, dette skjer! Og ikke for å prøve å forsvare hverken den eller meg, eller kikkertsiktet, basene og forhandleren eller for dens saks skyld, fabrikanten, dette takler jeg! Jeg får sove i natt også! Det finnes svar og løsninger på det meste! Denne riflen er ikke en møkka rifle selv pga dette, til det er det solgt mange nok av den, til at det skulle skje, med tanke på alle de gode tilbakemeldingene på dem! Og for meg personlig, jeg ser det, ok, jeg skyter veldig godt med den og den fungerer ellers utmerket! Men også jeg, ville gjerne funnet ut av hvorfor og hvordan, for all del, men jeg klarer godt å fungere for det! :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvet! Helt i slow motion, med tilbake trekking av sluttstykket, så føler jeg at det ikke plinger oppi kikkerten! Men da går det også veldig sakte, unaturlig sakte. Det eneste riktige, blir nok å ta en slow motion film, for å vise hva som skjer! Prøvde det samme på Browning X-Bolten min, men der skjedde det ikke, og der er eller ingen merker på kikkertsiktet. Jeg tenker på alle som har kjøpt Sako 85 Finnlight, og de er det mange av! Det er ikke bare deg og meg Hjortefot! Hva tenker dere andre med denne riflen? Hvor mange opplever dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg opplever ikke noen problemer med utkastet på min finnlight black i .308. Sidemannen på skytebanen kan kanskje bli litt irritert noen ganger? :P

 

Jeg plages derimot med presisjonen. Dvs, har skutt tre skudd i klistrelappen med federal trophy copper et par ganger, så potensialet er der, mens sakos egen 123gr helmantel sprer mer. Har prøvd 8 forskjellige ferdigrulla kuler, og ingen gir for meg akseptabel presisjon, verst var sako racehead 165gr. Derfor ser jeg på alternative feil. Børsa er gjenget for demper og det er høvlet 5mm av basene til ringene. Ellers er alt av fett fjernet og alle skruer sitter tight. Har ved noen anledninger ren vertikal spredning, og det var egentlig dette som fikk meg til å lure på om det var noe med børsa og ikke bare meg. La egentlig aldri merke til dette før børsa ble gjenget, men hadde da bare knapt 50 skudd. Presisjonen vil jeg likevel si var bedre, overall, om enn ikke god nok.

 

Tidvis presterer børsa likevel kjempebra, og det er lett å se om det er avtrrkk eller skulderfeil, så da regner jeg egentlig med det er meg det er noe galt med, da jeg har fått skutt alt for lite det siste året.

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med våpen og kikkert. Jeg angrer på gjengingen, for jeg bruker aldri demperen likevel(!), men kanskje jeg tar til vett en dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Stokken synes jeg har klart seg bedre enn forventet egentlig. Veldig lite bruksmerker etter relativt mye bruk og bæring.

Jeg er egentlig veldig fornøyd med hele rifla jeg, og hadde kjøpt det samme igjen. Den kostet, men i forhold til dagens pris, kom jeg godt ut av det.

Det ligger et par (urealistiske) forsøk på å ødelegge rifla/stokken på YouTube og den overlevde. Så til normalt bruk tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for stokken eller rifla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...