Jump to content

Sako Carbonlight


gordon setter

Recommended Posts

Sako sin nye Carbonlight er kanskje den mest optimale rifla til mitt bruk som jeg har sett til nå pga vekt, stokken...ja alt egentlig og riktig merke :P

Prisen er ser ut til å bli heftig, og det må eventuelt byttes ut noen våpen i skapet for å erstatte med denne, ikke har den løpsskifte system heller, og siden 243 win ikke er lov på storvilt, selv om det nok er den patronen som frister mest, så synes jeg det blir for dyrt å kjøpe to våpen.

Og da gjenstår egentlig 260 rem og 7mm08. 308 tviler jeg det blir, tror rekylen blir for heftig i et så lett våpen i 308. Og på smått vilt vil jeg ha minst mulig rekyl.

 

Andre som lukter på denne rifla?

Refleksjoner rundt kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare medgi at vil ha faktoren på den rifla er høy :mrgreen: Grunnen er høyst irrasjonell fra min side :roll: , jeg er svak for karbonfiber. Kombinasjonen av rustfri og karbonfiber på den rifla er bare lekker som fy. Hadde jeg ikke nettopp kjøpt meg en Sako 85 i .223rem med liten kasse og grå laminat, ville nok en Carbonlight i .260 blitt kjøpt i stede.

 

Om du ikke har vært borti Sako 85 før, så er det greit å vite om at den kaster hylsene nesten rett opp. Den kan gi problemer i kombinasjon med enkelte kikkertsikter. Personlig liker jeg heller ikke måten Sako lager sine kikkertmontasjer. Skulle ønske de kunne ha frest en picatinny på toppen med en gang.

 

Når vi er inne på ting som kunne vært annerledes, skulle jeg også ønske at stokken var 1- 1,5 cm høyere i kolbekammen (dette gjelder egentlig for alle riflerstokker). Har man da en liten kikkert (40 obj) i en lav kikkermontasje, ville alt passe fint sammen uten at man trengte en kolbeforhøyer. Med 1-1,5 cm høyere kam, er det fortsatt mulig å stikke en pussestav inn bakfra :wink:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de lager stokker som passer til åpne sikter på en slik rifle. Det er noe som ikke henger på greip.

 

Et annet problempunkt på 85 kan være rekylklakken. Nye modeller har fått rekylklakk i stål. Jeg ville anbefale at den beddes fast i stokken for å unngå problemer. Det kan være verd å lese litt om disse tingen før en kjøper. Kanskje spesielt siden riflen koster mye ekstra i karbonutførelse.

 

Tross alt dette, ville jeg fortsatt hatt en :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 Carbonlight ser meget tiltalende ut! Jeg har Sako 85 Finnlight i 308win. TS tenkte angående 308win på rekyl som et evt problem. Sako 85 Finnlight veier 2,8kg, 51,5cm løp(Hjortefot mener han har veid den til 2,6kg), så har jeg et kikkertsikte 3-12x56 montert, i sammen med en JD Hausken 224, på 310gram. Sako 85 carbonlight skal vel i samme versjon veie ca2,3-2,4 kg. Finnlighten min skyter mykt og fint, datteren min på 12 år har skutt med den, og ordet rekyl ble aldri nevnt. Med likt oppsett, tror jeg ikke det blir så mye rekyl. Demperen har selvsagt endel å si, uten den blir det selvsagt enda mer. Jeg er egentlig en godt partisk 308win patriot, la det være sagt, det er gammeldags, kjedelig og traust som bare det, men jeg liker det slik, vet at det fungerer, og det holder for meg. Og siden jeg først har nevnt patroner, så vet jeg også at det finnes mange andre bedre patroner, til sitt bruk! Beklager litt OT. Men hovedpoenget mitt er og forblir, at jeg ikke tror det blir noen rekyl og snakke om på Carbonlighten med 308win! Men det er en personlig sak og selvsagt et personlig valg, på alle måter! Lykke til med anskaffelse og valg av kaliber, riflen er nok helt topp! :-)

Link to comment
Share on other sites

Her kan nok helt sikkert også Hjortefot sie noe, om hvaquoteenker og føler av rekyl på Finnlighten sin. Når det gjelder min egen Finnlight, så tenker jeg at rekyl ikke er noe problem. Det er milevis i forskjell på denne og feks Mauseren min i .30.06, da snakker vi rekyl. Når det gjelder Finnlighten i 308win, har jeg aldri følt noe smerte, ubehag, skuddredsel, ikke noe jeg tenker på i det hele tatt. Den er selvsagt ikke rekylfri, men det er ikke langt ifra, det er min personlige oppfatning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke si at jeg har merka noen særlig forskjell fra tyngre børser i samme kaliber. Stokken på Sakoen skal kanskje ha en del av æren for det. Hovedforskjellen jeg har merka er munningsvippen, men det kan lett løses med en ultralett Hausken JAKT151 på tuppen.

 

Men det er jo klart, kroppsbygning og fysikk spiller også inn på følt rekyl.

 

 

 

Nå er jo kaliber .308w det jeg vil kalle et veldig mildt kaliber rekylmessig, og med evt demper så er den ihvertfall ingen sak.

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har vært borti Sako 85 før, så er det greit å vite om at den kaster hylsene nesten rett opp. Den kan gi problemer i kombinasjon med enkelte kikkertsikter. Personlig liker jeg heller ikke måten Sako lager sine kikkertmontasjer. Skulle ønske de kunne ha frest en picatinny på toppen med en gang.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de lager stokker som passer til åpne sikter på en slik rifle. Det er noe som ikke henger på greip.

 

 

Den beste måten å unngå alle problemer med utkast på Sako 75/85 samtidig som man vil ha kinnkontakt med skjeftet er å bruke 1" kikkerter med symmetrisk retikkel ( duplex eller tysk 8 feks ). Da kan kikkerten vris 90 grader mot klokka slik at elevasjonstårnet blir sidestilling og sidestillingstårnet blir høydeinnstilling. Montert slik er det ikke noe justeringstårn som star I veien for utkastet.

 

I tillegg må man bruke en kikkert med langt nok mellomrør slik at man kan bruke de laveste Sako optilock ringmotasjene for å få god kinnkontakt med orginalskjeftet. Selv på den korte 308-kassa blir avstanden så lang mellom ringene at mange kikkerter ikke har langt nok mellomrør. 42mm objektiv går fint i ringmontasjene med tanke på klaring til løp.

 

Hvis man vil bruke 30mm kikkkert ser Leica 2,5-10x42 i ringmontasjer montert på Sako ut som de er skapt for hverandre. Jeg har ikke prøvd med jeg tror Swarovski 3,5-18x50 passer i 30mm ringmontasjer på det berømte håret. Zeiss FL 4-16x50 har for kort mellomrør. Dette gjelder 308-kassa.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil bruke 30mm kikkkert ser Leica 2,5-10x42 i ringmontasjer montert på Sako ut som de er skapt for hverandre.

Har du bilde av en sånn?

 

Jeg fikk løst mitt problem ved å fjerne stoppinen i bakre ring, for så og flytte kikkerten lengere frem.

Kikkerten er en Leupold MK4, så 90 grader vridning med parallaksetårn var ikke et alternativ. Egentlig skulle det stå en S&B PMII med 42 objektiv på toppen, men det var bare å glemme. Disse kassene er ikke laget for annet enn en slank jaktkikkert :trist:

Det får meg til å lure på om Sako Longrange er et tulleprodukt :wink:

 

Uansett på Carbonlight er det eneste fornuftige valget en liten og lett kikkert. F.eks Swarovski Z3 3-10x42 med BRH retikkel i Sako sine 1" onepieceringer :mrgreen: Da snakker vi komplett rigg under 3 kg tror jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Leupold har noen fine, lave, lette ringer for Sako

Ja jeg har sett de brukt på et par gamle Sakoer. De ser noe spinkel ut! Er du fornøyd med de?

 

Jeg har noen gamle Optilock montasjer. De var jeg ikke særlig fornøy med. Dårlig klo, myke skruer, ring og base som passet dårlig sammen. Kikkerten ramlet av rifla ved et par anledninger :roll: Leupold har jeg følelsen av er litt i samme klasse.

 

Nå kjøpte jeg nye Optilock montasjer til nySako'en, enkel ring, de er bedre :wink: Kloa er maskinert og passer bedre i både ringen og mot kassa. Skruene har også fått en helt annen kvalitet :wink: Jeg har inntrykk av at disse sitter bedre fast, men jeg har ikke kjørt en hardcore test enda :lol: Så langt er de eneste jeg har å utsett, at de ikke kommer i en utgave som er 5 mm lavere.

 

Leicaen solgte jeg i et anfall av sinnsforvirring..

Kondolerer :lol:

Jeg var sinnsforvirret og kjøpte en ny Sako da jeg pensjonerte den gamle. Jeg hadde lovet meg selv at jeg aldri skulle kjøpe flere Sakoer :roll: De har bare et uimotståelig formspråk som appellerer alt for mye til vil ha genet. Alt annet er nesten bare upraktisk..

Link to comment
Share on other sites

Ser fin ut. Men med tanke på prisen, og hvor lite karbonfiber tåler. Så hadde jeg ikke turt å lagt den i fra meg engang :) Karbonfiber er sterke saker, stivt og lett. Og samtidig skjøre saker, tåler ikke slag. Har en harpun i karbonfiber, og selv om jeg er svært forsiktig med hvor jeg legger den i fra meg, så tok det ikke mange år før den så veldig fæl ut.

 

Er ikke noe fan av karbonfiber, får nok av det på jobb...

Link to comment
Share on other sites

Men med tanke på prisen, og hvor lite karbonfiber tåler.

Tja..? Skal være enig i at prisen er noe stiv, men at karbonfiber tåler lite er jeg litt uenig i.

Nå har jeg holdt på i noen år med eksperimentering med komposittmaterialer. Min erfaring er heller det motsatte. Jeg lar meg stadig overraske over hvor mye juling de greiene tåler :wink: Jeg laget en teststokk som besto av et lag 200 g glassfiber, 1 lag 200 g karbonfiber, 2 lag 600 g karbonfiber fylt med 60 kg/kubikkmeter divinycell. Jeg prøvde å slå den sund med en helt vanlig snekkerhammer. Det det ble ikke merke i den en gang. Jeg måtte vinkle hammeren å slå med kanten for å sette merke i overflaten :wink:

 

Jeg kjenner ikke til noe treverk som tåler tilsvarende, heller ikke plast :wink: Men du har selvfølgelig rett i at når karbonfiber først ryker, så er det full knus :wink: Man kan unngå dette problemet ved å laminere inn enten glassfiber eller kevlar.

Link to comment
Share on other sites

Leupold har noen fine, lave, lette ringer for Sako

Ja jeg har sett de brukt på et par gamle Sakoer. De ser noe spinkel ut! Er du fornøyd med de?

 

Ja, har hatt ringene på rifla i 13 år, uten problemer, og de har vært av og på utallige ganger. Har 3 løp til rifla, og kan ta av kikkerten, skifte løp, og skru på kikkerten igjen, for så å skyte storvilt prøven uten ny innskyting. Treffpunktet holder seg stort sett innafor 10 cm, etter å ha skiftet kaliber og tatt av og på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber, og har jobbet med glass/karbonfiber i 7 år. Så jeg vet ingenting :) Bedriften tjener gode penger på at den nye hurtigbåten mellom harstad-tromsø er lagd i karbonfiber....

Det kan virke som om det er noen som ikke vet noen ting der ja :wink:

 

Fra spøk til alvor. Nå aner jeg ikke hva bedriften din holder på med, men de båtene har da ikke vært en suksess. Jeg aner ikke hvor problemet er, men det jeg har fått med meg er at de som bygger båtene ikke har vært særlig kompetent på området :wink: Det er i hvert fall det som blir fremstilt i media. (Det betyr jo ikke at det er sannheten? Hvem vet hvor skoen trykker?)

 

Det er uansett stor forskjell på en riflestokk og en Gud vet hvor mange tonn hurtigbåtkonstruksjon :wink: De færrest riflestokker tåler og bli hoppet på, kjørt over av bil, buss, stridsvogn, brukt som golfkølle, fantasien setter tydeligvis ingen grenser.... (på YouTube) Komposittstokker ser ut til å tåle stort sett det meste av hva de utsettes for.

Det jeg kom på i øyeblikket som kan avlive en slik stokk, er å la den ligge i hattehylla i en bil som er parkert i en ørken :wink: (kom på at en HS precision stokk gikk i oppløsning etter en solrik dag på dette viset).

 

Uansett hva er alternativet ? Trestokk? Det finnes noen i aluminium :wink: Egentlig ikke noe som frister på en rifle som skal bæres lengere enn til skytebanen. De har en lei tendens til å veie litt. Personlig tror jeg heller ikke de hadde vært særlig sterk om de skulle vært lett :wink:

 

Det at karbonfiber lett tar riper og får overflatesår er selvfølgelig et problem. Glassfiber er ikke like sårbart. Kevlar er enda mindre sårbart.

 

Jeg pleier å legge glassfiber over og under det kosmetiske karbonfiberlaget. Enda bedre hadde selvfølgelig vært å legge glass over og kevlar under. Etterpå bygger man styrke med mange nok lag karbon før et eventuelt kjernematerial.

 

Jeg har for lengst innsett at dette er fullstendig overkill :wink: , men det er i alle fall fint å slippe og bekymre seg for å få flis i fingrene som er alternativet med tre eller trelaminat. De stokkene jeg har, og har hatt i tre varer ikke lenge før de er enten er oppfliset eller i værste fall ødelagt. Jeg kjenner jeg blir litt irritert bare med tanken på hvor fort jeg pleier å ødelegge trestokker :lol: Tror det tok meg ca.1 mnd å knekke den fine haglestokken med engelsk skjefte. Det var til og med innenfor husets fire veger, tro det eller ei :mrgreen:

 

Plaststokker er et alternativ. De er rimelig motstandsdyktige mot rip, men jeg har enda til gode å se noen som blir like stive som glass eller karbonfiberstokker. Som regel er de tung, men trenger ikke være det. Tikka/Sako får til å lage noen som ikke veier spesielt mye, men de har ikke et spesielt stivt forskjefte. Ikke liker jeg heller måten sammenføyningen mellom stokk og låsekasse gjøres på. Jeg ser heller ingen gode alternative måter å løse dette på med plast som stokkmateriale.

 

Stokkmaterialer er nok en smakssak ut fra mange preferanser som utseende, pris, følelse, tydeligvis også ut fra hva man jobber med og blir lei av :wink: . Smaken er som baken osv.. Jeg liker karbonfiber :mrgreen: ,og har ingen betenkeligheter med å bruke det med mindre det er snakk om i en hurtigbåt :lol:

 

Jeg vil tro at om Sako har lagt litt flid i Carbonlight, så overgår den alt de har laget til nå med tanke på stivhet og styrke. Uten at jeg vet vil jeg tro at det også skal gå helt fint å legge den fra seg på underlag som ikke er av fineste mose og lyng også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Javel... Hvor var du når Oddvar Brå brakk staven? Karbonfiber staven... :)

Er fagarbeider på feltet, og orker ikke engang krangle om det tåler slag. Kan vel vise et bilde fra jobb som viser hva som skjer når man bruker en litt for grov hull sag på karbonfiber (En som hakker og slår litt). Er fra taket til en ny båt. Bruker man slagfunksjon på skrumaskin, (som er fint å bruke på glassfiber) så skal man bare glemme å få skuer til å sitte i karbonfiber.

20150320_092200_zpsqugh9jem.jpg

 

Ellers hvis du er uenig så er det bare å gå inn på wikipedia eller noe. Der står det om karbonfiber:

"Videre er det sterkt når det strekkes eller bøyes, men er tilsvarende svakt når det presses sammen eller utsettes for direkte slag."

 

Tror ikke man klarer å knekke stokken. Men alle små slagene vil nok ruinere finishen ganske kjappt (på en stokk som koster 10000 kr ekstra).. SÅ dyrt er det ikke for en liten duk med karbonfiber..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke gransket karbonen som er brukt i stokken her nøye, hverken der eller i båter eller andre fremkomstmiddel og eller detaljer. Men jeg tenker at Sako mest sannsynlig leverer fra seg noe som tåler en støyt og tåler vanlig slitasje, hva enn det måtte være. Kunne godt tenkt med denne riflen, brukt på jakt og jaktfelt! Men Finnlighten får nok fortsette og gjøre den jobben videre i sammen med Browningen :-)

Men skulle mer enn gjerne hatt karbon utgaven også :-)

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke jeg som tok de hullene til lufteventilen i taket. Det bildet ble tatt i forbindelse med en avvikmelding. Og det viser jo nettopp at karbonfiberen er ømfintlig for enkelte ting. I dette tilfelle slag fra en for grov 3 tanns hull sag som mer eller mindre hugger seg gjennom det meste i full fart. Personen som tok hullene er nyansatt og trodde karbonfiberen ikke trengte noen form for "særbehandling", siden det er mye sterkere enn glassfiber, (der vi vanligvis bruker "fort-gjort" hullsagen).

Uansett..

Å tilegne karbonfiberen egenskaper den ikke har med hjelp av noen youtube videoer, eller der man blander sammen kevlar, glassfiber etc med karbon er også litt tullete.. Er nok ikke karbonfiberen sine egenskaper som gjør at du kan banke deg grønn med hammer på Kevlar/glass/karbon/h60 blandings stokken din.

 

Sier jo selv at det er sterke saker, men bare ikke mot kakk og slag.. Kakk karbonfiber mot en typisk Norsk steinur med litt kvasse kanter og se hva som skjer :) Kan tåle bra mye og bra lite avhengig av tykkelsen og konstruksjon. Å banke med en nylonhammer er jo helt vanlig for å høre om kjernen er knust under, så den kajakk videoen er lite imponerende selv om han slo noe hardere enn man gjør på en normal bankeprøve. Å trille en bil over noe gir heller ikke den helt store påkjenningen.

 

Karbonfiber er overlegen på enkelte ting, Ingen tvil. Men ikke fullt så super på andre ting. Så det blir et kompromiss som det meste hær i livet. Man bytter noen egenskaper mot andre. Så får det bli opp til hver enkelt hvilke egenskaper som man vil vektlegge mest utifra bruksområde og lommebok. Det er ikke værre enn det.

Link to comment
Share on other sites

OK, la meg først si at jeg tilegner ikke ren karbonfiber i laminat evnen å tåle slag fra spisse gjenstander spesielt godt. Det har jeg aldri påstått :wink: Men det ingen som sier at noe må være laget av kunn karbonfiber? Hele poenget med å lage ting i komposittmaterialer, er å designe ut fra bruksområde. Se bare på stokker fra Manners. De bruker en blanding av karbon og kevlar/glass. Det er det en grunn til :wink: For meg er det helt meningsløst å diskutere hvordan karbonfiber oppfører seg, når man enkelt kan unngå problemet. Personlig tror jeg ikke Sako vil selge noe som ikke tåler bruk :wink:

 

@jonilse: Du misforstår den youtubevideoen hvor foten blir overkjørt. Så lenge dekket på bilen ikke løftes opp av bakken vil trykket på foten kunn være lufttrykket i dekket og den kraften som skal til for å bøye gummien rundt foten. Det blir ikke mye belastning :wink: Skal du sammenligne, prøv og finn noen som er villig til å legge et lår under :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Absolutt en rifle som henger høyt på vil ha lista. Skulle vært ferdig ammo fra Lapua, sako eller norma i 260 Remington, kunne tenke meg den i det kalibret. Lader selv, men skulle vært litt tilgang på kjøpe ammo også.

Mye skryt av denne rifla i akkurat dette kalibret, og ser de tar den inn i dette kaliberet hos Schou nå. Ser de kun har 260 og 308 inne foreløpig.

http://schouvapen.no/produkter/vapen/ri ... t-260-rem/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Betale 30.000 for ei rifle der produsenten framleis, etter 50 års produktutvikling, ikkje har klart å ta høgde for at det faktisk står eit kikkertsikte over utkasteropninga? Korleis ein kan få havesyke av sånt er for meg fullstendig ubegripeleg.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere Sako-er med ulike kikkertsikter, og har hatt disse i mange år uten noen gang å ha opplevd verken sviktende hylseutkast eller problemer med kikkertsiktemontering. Hittil har jeg hatt følgende kombinasjoner:

Sako 75 i kal 308 Win med Zeiss Victory Diavari 2,5-10x50

Sako 75 i kal 308 Win med Zeiss HT 3-12x56

Sako 75 i kal 22-250 Rem med Schmidt und Bender Klassik 3-12x50

Sako 75 i kal 22-250 Rem med Zeiss Victory Diavari 6-24x56

Sako 75 i kal 6,5x55 med Leupold VXII 3-9x40

Sako 75 i kal 6,5x55 med Zeiss Victory Diavari 6-24x56

Sako 75 i kal 6,5x55 med Schmidt und Bender Klassik 3-12x50

Sako Safari i kal 375 HH med Zeiss Diavari 1,5-6x42

 

Det har til dags dato aldri vært noe problem med hylseutkast. Samtlige sikter er/har vært montert i originale Sako Optilock baser og ringer.

Link to comment
Share on other sites

Betale 30.000 for ei rifle der produsenten framleis, etter 50 års produktutvikling, ikkje har klart å ta høgde for at det faktisk står eit kikkertsikte over utkasteropninga? Korleis ein kan få havesyke av sånt er for meg fullstendig ubegripeleg.
Vrøvl, rett og slett. Eller behov for å skylde på noe annet enn at man har latt seg lure til å kjøpe en "kul" kikkert...
Link to comment
Share on other sites

Det er vel noe i det at hylsen på vei ut av Sako 85 Finnlight, kan ha nærkontakt med med kikkertsiktet. Ser på mitt eget, så er det 2-3 ørsmå lakkavflassinger på undersiden av senter på kikkertsiktet, som utkasterhullet er. Jeg har sett flere si noe om dette her på kammeret, husker ikke helt alle detaljene. Hva skyldes dette? Er det noe man kan gjøre noe med? Har du opplevd det samme med din Finnlight Hjortefot?

Link to comment
Share on other sites

Betale 30.000 for ei rifle der produsenten framleis, etter 50 års produktutvikling, ikkje har klart å ta høgde for at det faktisk står eit kikkertsikte over utkasteropninga? Korleis ein kan få havesyke av sånt er for meg fullstendig ubegripeleg.
Vrøvl, rett og slett. Eller behov for å skylde på noe annet enn at man har latt seg lure til å kjøpe en "kul" kikkert...

 

Vrøvl? Då føreslår eg at du les litt på diverse skyte-og jakforum verda over, så vil du lett konstatere at problemet er velkjent. Mest oppsiktsvekkande er likevel Sako/Beretta sine utsegner om at omladingsproblema ikkje er noko reklamasjon dersom du har montert eit kikkertsikte med litt store tårn (!). Eller viss du har valt lavaste mulige montasje. Snakk om ein riflekonstruksjon for framtida... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ser heller ikkje problemet. Har Zeiss Victory 2,5-10 x 50 og den ligg lågt montert mot løpet med berre ein ørliten klaring. Sako optilock montasje. Finn ikkje merke i min kikkert etter nokre hundre skot. :D Er det nokre luringar som har montert den med justertårnet ned :mrgreen: eller bak-fram.

Link to comment
Share on other sites

Frontier, har du noen av disse linkene til dette som du nevner?

Er berre å google det, så finn du Sako-eigarar som diskuterer problemet/årsak/evt løysingar mange stader. Søker du på "Sako" og "ejecting into scope" har du ein grei start. Eg har ikkje søkt i tyskspråklege forum, då tysk er ganske finsk for meg.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er overraskende at flere her ikke har fått med seg diskusjonene om utkastet av hylser. Jeg er ingen sakobruker, men vet at dette gjelder 85 og ikke 75 og at Sako flyttet posisjonen for utkasteren fra litt på siden på 75 til under/nederst på 85. Med det i bakhodet kan man selv tenke seg hvilken retning tomhylsa kan ta ved repetering. Ja, jeg har prøvd 85 og de har fungert, men jeg har også lest en laaang tråd om dette på vårt nabolands forum for jakt; Robsoft.

Sitter med en følelse av at skeptikere til utkastet nærmest blir latterliggjort når man ser på enkeltes bruk av smileys. Jeg tror enkelte burde drive litt research om emnet før smileybruken tar helt av. Men oooppps nå må jeg sikkert dokumentere dette....og sjekke at kikkerten sitter riktig vei hos de som har opplevd problemer :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sitter med samme tanker som deg Swift..

 

Jeg hadde selv en sako finnlight i 308 som fungerte utmerket. En kompis av meg med sin 85 hunter i 30-06 og leupold european 1,25-4x24 fikk derimot en kraftig bulk i hylsehalsen ved repetering og dertil merker i kikkerten.

 

Ingen kan komme å kritisere og mene at dette er et NULL problem, for det er det ikke på sako 85! De fleste ser ut til å fungere helt problemfritt, men det er et mindre kjent problem at dette fårekommer. Tipper mange sako-eiere ikke er like interessert i våpnene sine som oss her inne og at flere har dette problemet uten å vite eller tenkt på det selv.

 

Tilbake til trådens emne, sako 85 karbonlight med en z5 3,5-18x44 BT og hausken jd151 i 260 rem hadde vært en aldelses nydelig sak til at fra toppjakt til reinsjakt, men det blir fort en stiv pris for slikt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå handler denne tråden ikke om hvordan Sako 85 spytter ut hylsene, men om Sako 85 Carbonlight! Jeg har selv Sako 85 Finnlight i 308win. Nå ikveld tok jeg en tom hylse i kammeret og dro sluttstykket tilbake, og ja, det sier et ekstra lite "pling"! Hylsen ser ut til å treffe høyre side på midten av kikkertsiktet. Kikkertsiktet mitt er festet med quickrelaese fester, og er ikke av de laveste festene jeg har sett rundt omkring. Som sagt så vises dette som små lakk avskallinger på kikkertsikte, hylsene ser helt greie ut.

Link to comment
Share on other sites

Ser at min uttalelse er ønsket.

 

Personlig har jeg pr dags dato ikke sett merker på noen av mine kikkertsikter. Disse er alle lavt montert og er sikter i forskjellige størrelser. Zeiss HT 3-12x56, Conquest HD5 2-10x42, og Steiner Nighthunter 1-5x24, sistnevnte er forøvrig en feit og klumpete sak.

Bruker optilock 30mm extra low,30mm low og low 1"

 

Kaliberet er 308w, altså kort kasse.

 

Jeg kan undersøke nærmere hos rette faglige instans om det foreligger ønske om det.

Link to comment
Share on other sites

Vi har mye til felles, bla samme type rifle, så da passet det fint å be deg sjekke :-)

 

Jeg prøvde som sagt med en tomhylse idag, og da plinget litt og det var da selvsagt kontakt. Har ikke registrert dette som et problem på jaktfeltstevnene jeg har deltatt på eller på trening, hylsene kommer seg allikevel greit ut! Men kanskje noe/ et eller annet kunne vært endret og eller forbedret!?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...