Jump to content

Zeiss V8 1,1-8x30


Animalhunter

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Hadde nettopp kjøpt Swarowski Z6i 1-6x24. :P Lurer på hvordan Zeiss V8 1.1-8x30 er i forhold. Specs ser for meg ganske like ut, men det blir spennende hvordan det er i praksis. Z6i har 90% lysgjennomgang, Zeiss 92%. Synsfelt Swarovski 42.5 m (1x)/ 6.8 m (6x) på 100 m (link), Zeiss har 39.5 m (1.1x)/ 5.3 m (8x) på 100 m (link).

 

Zeiss har 36 mm ytterrør og 30 mm innerrør i motsetning til de fleste andre ≈1-.. kikkerter som har 30 mm ytterrør og 24 mm innerrør.

 

Har ved tidligere anledning sett gjennom Zeiss 1.1-4x24, men likte ikke det så godt som "ekte" 1x. Ble fortalt at øynene våre er 1.1, slik at det liksom skal være den naturlige minste forstørrelsen. Tror det kan være noe i det, da jeg så gjennom 1.1 var alt i rommet like stort som utenfor siktet og uten forvrengninger. Med et ekte 1x sikte derimot virket det på en måte som bildet i okularet ble litt større, og dermed ble ring/ montasje på siktet "usynlig". Litt vanskelig å forklare, men jeg er uansett spent på hvordan det blir å se gjennom og sammenligne med Swarovski 1-6. Har forstått det slik at det er vanskelig å lage ekte 1x, og at mange produsenter som oppgir 1x egentlig ikke er ekte 1x, som regel litt mer. Det er også veldig personlig om folk klarer å skyte med f.eks. 1.5x forstørrelse uten å se dobbelt, eller om de trenger ekte 1x.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett den selv, men jeg har snakket med en som har inngående kjennskap til Swarovskien og fikk titte og klå på en Zeiss på IWA, og han var overhodet ikke imponert ihvertfall. Jeg dømmer ikke uten å ha sett på den, men for min del gjør kombinasjonen av lunken mottagelse hos andre, sammen med høy pris og vekt at jeg ikke kjenner den helt store entusiasmen for denne. Jeg er helt fornøyd med min Swarovski Z6i ihvertfall, angrer ikke ett sekund. Skal vurdere å bytte når de kommer med en Z8i. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre siden jeg akkurat har svidd av en god slump penger. :P Har hørt rykter om denne 1-8 fra Zeiss i et par år nå, men trodde ikke det skulle bli noe av det. S&B, Leupold m.fl. har jo kommet med 1-8 sikter, uten at det har vært så altfor mye blest rundt dem. 6x er mer enn nok til dynamisk ihvertfall. Alltid kjekt å ha mer forstørrelse tilgjengelig, men det bør ikke gå utover andre ting.

 

Merkes de 200 g godt da? Z6i veier 420 g, V8 veier 600 g for vanlig modell og 620 g for modellen med skinne. Skinnemodellen er tyngre, men montasjen blir sikkert lettere sånn at det går opp i opp.

 

Utgangspupill er ganske lik:

- Z6i: 9.6 mm (1x) / 4.0 (6x)

- V8: 9.9 mm (1x)/ 3.8 mm (8x)

 

http://www.youtube.com/watch?v=GOoSk2zxiOs

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er litt vanskelig å få prøvd den noe særlig da den ikke har kommet til Norge enda.

Men den virket veldig bra på de demoene jeg har testet den.

Stort synsfelt, kantskarp og bra lyspunkt.

 

Dette er nok den nye vinneren til drivjakt, hundeførere og IPSC rifle!

Link to comment
Share on other sites

Dette er en veldig bra kikkert synes jeg. Var å testet den på ei Sauer 404 rifle, da Zeiss og Sauer var ute på demo tur med tingene sine tidligere i vår. Ble overrasket over hvor stort syns felt og lys og klar den var. Dette var den 56 mm utgaven, og det som jeg ikke likte på den var prisen :(, tror den kostet rundt 25000 kr. Da bør den jo og være bra og da.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tittet i en sånn 1,1-8 på banen sist uke. Mine øyne passet ikke til denne. Ja.. klar å fin og synsfelt osv.. men 1,1 i denne ble "galt" for meg. Har tittet i Magnus og Z6i tidligere og disse gav en bedre "flyt" i synsfeltet med begge øyne oppe. Men.. det er nå meg og mine øyne da... 8)

Link to comment
Share on other sites

.........Dette er nok den nye vinneren til drivjakt, hundeførere og IPSC rifle!
Om det stemmer at vekta er 600 gram vil jeg tro de aller fleste hundeførere heller rister på hodet og ler av Zeissen- istedet for å montere noe slikt på en jaktbørse..... :wink:
Link to comment
Share on other sites

Emanuel, jeg skriver de fleste. Det finnes alltids noen som kjøper utstyr for utstyrets skyld- og ikke til praktisk bruk. Men de jakter som regel ikke mye.. Jeg trekker den konklusjonen at du ikke driver så mye med denne jaktformen- men jeg kan jo selvfølgelig ta feil her også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, skyter dynamisk jeg. Trekk fra hofta på 50m med 10cm samling på 1 sekund (+- 0.1), med 600 gram like lett som uten. Tar gjerne en utfordring. De fleste andre i samme sjikt som meg i dynamisk rifle klarer det nok enda raskere, jeg er litt treg på første skuddet:P

Link to comment
Share on other sites

Det var faktisk det jeg regnet med, og til din bruk har sikkert vekta liten betydning. Jeg driver ikke med denne sporten og kommenterte derfor kun det jeg har litt erfaring med. Jeg snakker om jakt. Etter en 7-8 tmers trasking i blaut myr og bratte lier etter hjort og elg- dag ut og dag inn- i regn, vind og sludd- ja da velger nok majoriteten av jegerne et sikte som er bedre egnet til den oppgaven- enn akkurat denne Zeissen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ifølge de fleste som driver dynamisk rifleskyting har vekta meget mye å si. Hvis en jeger har problemer med, eller lar 600gram utgjøre en vesentlig forskjell, så vil jeg si personen har et fysisk problem. Hva majoriteten velger var ikke poenget mitt.

 

Liten edit: Det er jo forøvrig ikke 600gram som er problemet, men differansen på en "bedre kikkert". Hva veier "riktig" hundefører kikkert, 400gram? Så 200gram ekstra er altså nok til å gjøre en vesentlig forskjell? Bitch please...

Link to comment
Share on other sites

Det kan forøvrig godt være, men jeg ser ikke akkurat at du kommer med noen overbevisende argumenter om hvorfor en differanse på 200gram kan ha betydning.

 

Jeg vil si jeg har ganske bred kompetanse innen skyting, nok til å være blant nordens beste dynamisk rifle skyttere iallefall. Og hadde jeg hatt problemer med å løfte på 200gram ekstra, så hadde jeg virkelig tatt meg en tur til legen.

 

Så hva er egentlig problemet med 200gram ekstra?

Er det å bære det "flere timer" om dagen?

Er det å legge ann til skudd hvor 200gram ekstra utgjør en forskjell så stor at det ødelegger?

 

Jeg kan ikke se at så lite vekt, i noen sammenheng skal kunne utgjøre noe forskjell. Kan norges mesteren i dynamisk rifle bruke en zeiss v8 så må du ikke komme her å fortelle meg at det blir for tungt for hundeførere xD

Link to comment
Share on other sites

De rundt 2-400 grammene ekstra kommer i tillegg til at en i dag får kikkerter som etter min mening er bedre egnet til den jaktformen -for en rimeligere penge. Om en får en lettere, mindre volumiøs og bedre egnet kikkert for en mye billigere penge vil nok de fleste velge det. Derfor tror jeg flesteparten gjør nettopp det. Har du en rifle på rundt tre kg og topper den med en tung kikkert- som krever en tung montasje, får en dessverre ett redskap som ikke er like egnet til slikt bruk. Jeg har oppfattet at du er av en annen mening og det er helt greit- du jakter jo ikke :wink: Det samme er det med noen av de andre kikkertene i V8 serien også- til jaktbruk. Feks en V8- 1.8-14x50 er jo en topp kikkert. En som har jaktet litt velger kanskje heller to kikkerter og hurtigmontasje, feks en Zeiss HT 56` for skumring/natt, og muligens en lett leupold 2-7 el lignende til jakt på dagtid. Da får en de bruksegenskapene hver for seg- som denne kikkerten har, pluss litt til. 56`en er litt bedre i skumringen- og Leupolden litt mere hendig til normal jakt på dagtid. Prisen omtrent det samme. Det er omtrent som om en tar med seg finsko og gode vintersko om du har planer om å gå hjem etter julebordet- i snø å slaps. Men ett kompromiss med kun dyre goretex joggesko funker det også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et mye bedre svar. Allikevel velger jeg å tro at Zeiss 1.1-8 det er snakk om, er et svært godt alternativ til drivjakt. Drivjakt handler om å få siktet hurtig på dyret, lett finne prikke og kunne skyte. Det er en sterk parallell til nettopp dynamisk skyting. Som sagt så bruker Norges beste dynamisk rifleskyter nettopp en zeiss v8, og jeg kan garantere at de færreste jegere matcher hastigheten hans.

Selv bruker jeg en swaro 1-6, og jeg må si prikken til zeiss er mye bedre. Det er svært få billige kikkerter som kan matche synsfeltet og klarheten til zeiss og swaro, noe som er langt viktigere enn vekt, mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeffrey:

.........Dette er nok den nye vinneren til drivjakt, hundeførere og IPSC rifle!
Om det stemmer at vekta er 600 gram vil jeg tro de aller fleste hundeførere heller rister på hodet og ler av Zeissen- istedet for å montere noe slikt på en jaktbørse..... :wink:

 

Kan like godt legge inn hundeførere i min tidligere kommentar, sammen med drivjakt. Det handler vel også der om muligheten til raskt å finne siktebildet?

Link to comment
Share on other sites

:...Kan like godt legge inn hundeførere i min tidligere kommentar, sammen med drivjakt. Det handler vel også der om muligheten til raskt å finne siktebildet?

Svaret på dette er muligens nei i 70-90% av tilfellene? Det er vel for det meste å traske timer på timer, dager og månder i terrenget. Og å skyte ett og annet dyr etter nøye vurdering. Ett og annet kjapt skudd blir det nok, men en må vite hva en skyter på- og ha krefter og pust nok til å holde børsa. I slike tilfeller setter en pris på god arbeidsredskap som ikke har unødig volum og vekt. Til andre jakt og skyteformer er nok siktet topp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Trekk fra hofta på 50m med 10cm samling på 1 sekund (+- 0.1), med 600 gram like lett som uten. Tar gjerne en utfordring. De fleste andre i samme sjikt som meg i dynamisk rifle klarer det nok enda raskere, jeg er litt treg på første skuddet:P

 

For å få til en "samling" må det skytes minimum 2 skudd. Og hvis du konsekvent setter to skudd innenfor 1 sek (+- 0.1) på 10 cm på en avstand av 50 meter er du garantert en av de raskeste skytterne i Norge, om ikke den raskeste.

Link to comment
Share on other sites

Trekk fra hofta på 50m med 10cm samling på 1 sekund (+- 0.1), med 600 gram like lett som uten. Tar gjerne en utfordring. De fleste andre i samme sjikt som meg i dynamisk rifle klarer det nok enda raskere, jeg er litt treg på første skuddet:P

 

For å få til en "samling" må det skytes minimum 2 skudd. Og hvis du konsekvent setter to skudd innenfor 1 sek (+- 0.1) på 10 cm på en avstand av 50 meter er du garantert en av de raskeste skytterne i Norge, om ikke den raskeste.

 

Ja, og om man trekker fra hofta flere ganger får man altså en samling.. Samlingen viser da hastigheten på trekk og presisjon. Forøvrig tar jeg 2 skudd på 1.18 (+-0.1), fra hofta på 50m, med ca 15cm samling. Raskeste skytteren jeg vet om er slemmo. Men er nok ikke helt feil å si at jeg er en av de raskeste rifleskytterne i Norge nei.

Link to comment
Share on other sites

@Slemmo: Har du ASV, og bruker du den i konkurranse. For eksempel på stage 11 i Bjerkvik, der det var hold fra ca 20 meter og opp til over 300. Klikket du opp for de lengste holdene?

Jepp. Men på NM skulle jeg absolutt hatt siderødpunkt også. Det var mere varierte hold på stagene der enn jeg har opplevd de siste 2 årene på match. Det ble mye skruing opp og ned på zoom :crazy:

Link to comment
Share on other sites

...... Forøvrig tar jeg 2 skudd på 1.18 (+-0.1), fra hofta på 50m, med ca 15cm samling...
Det er uten tvil imponerende, :shock: men i en jaktsituasjon- som jeg hele tiden har vist til- skal en før en avlegger et skudd først vurdere art, kjønn, skuddvinkel, sikker bakgrunn, posisjon for hund og andre jegere, samt en rekke andre kriterier før en løsner skuddet. Det er altså ett levende vesen en skyter på. Konsekvensen er stor ved en feilvurdering. Å være god til å skyte er uten tvil en stor fordel i en hver jaktsituasjon, men "Cowboyer" som skyter først og spør etterpå blir som regel ikke invitert på jakt neste gang. En liten kvist og du har ett par dager med ettersøk osv. Jeg tror ikke jeg har opplevd at optikken har vært årsaken til at jeg ikke fikk skutt- de gangrene jeg ikke har rukket å skyte når jeg har gått med hund, selv om jeg foretrekker en lett Leupold til slikt bruk.. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Helt klart at det jeg nevner har svært liten praktisk overføring til jakt, da det er som du nevner, veldig mange andre faktorer en må ta hensyn til. Poenget mitt var at 200gram ikke er mye å bære ekstra noen timer om dagen. Og ikke er det er problem når man skal finne siktebildet. Jeg regner også med at vekta på kikkerten heller ikke spiller inn på ens evne til å avgjøre kjønn på dyret ;)

 

Men jeg kan møte deg på halvveien og si at om det spiller en rolle for DEG, så gjør det sikkert det. For meg gjør det ikke det.

Link to comment
Share on other sites

.....om det spiller en rolle for DEG, så gjør det sikkert det. For meg gjør det ikke det.
Selvfølgelig ikke- du driver ikke med jo ikke med jakt- men uttaler deg skråsikkert om dette likevel. Det spiller en stor rolle for meg- og sikkert også for majoriteten for andre hundeførere. Vurdert opp mot helheten utgjør en 300 gram tyngre kikkert mye- selv om du ikke forstår dette. Etter 35 år på jakt i bratte vestlandslier lærer en å sette pris på praktisk verktøy. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Altså hvor du får det fra at jeg ikke driver jakt vet jeg ikke, for meg var aldri vekt et problem, men har aldri vært hundefører. I forsvaret drassa jeg rundt på en hk416, 40kg ryggsekk +GRU. Du kunne lagt på eller trukket fra 300gram uten at jeg hadde merket det :P

 

Regner med du legger en skikkelig kabel før du legger ut på tur? De kan lett veie 300gram :P

 

Hvis jeg forstår deg riktig synes du generelt 300gram ekstra vekt på det totalte du har med deg mens du går, er mye? Da ville jeg anbefalt å ofre 1 time av dagen din, 3 ganger i uken, på et treningssenter :P

Link to comment
Share on other sites

Ja, de var helt klar vanskelig for deg dette- men en arti skrue er du jo ialle fall :D Med teskje: De fleste velger den redskapen som er mest egnet til å løse oppgaven. Om en er snekker, elektriker -eller jeger, så vil de aller fleste velge mest fornuftig redskap. Snekkern greier helt sikkert å løfte en tyngre hammer- men de fleste velger nok det som er mest praktisk til oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det kanskje en idé å sammenligne epler og epler i en diskusjon rundt Zeiss 1.1-8. Skal man sammenligne noe så får man sammenligne med det som er naturlig å sammenligne med. Swaro Z8i veier 515 gram. Zeiss V8 1.1-8 veier 600 gram. det er altså 85 gram forskjell på to kikkertsikter det er naturlig å sammenligne. Hvis vekt i dette området er et problem så er det ikke 1-8 kikkertsikte man er ute etter i det hele tatt. Selv hadde jeg om jeg hadde hatt muligheten valgt V8 1.1-8 til omtrent alt jeg har av jaktrifler siden jeg ikke skyter levende vilt på avstander lengre enn det er passelig å bruke 8x forstørrelse uansett.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...