Jump to content

Lade i stua


JanT

Recommended Posts

Plate med nedsenkede bolter og 2 små skrutvinger fungerer utmerket. Jeg har noen passende kapp kvalitet Polsk Parkett

jeg nappet fra en iSEKK på veien hjem fra KIWI som er kryssfiner med omtrent 10 lag.

Passe solid og tungt.

 

LEE har en grei løsning som kanskje er grei for noen:

LEE BENCH PLATE

http://www.titanreloading.com/press-acc ... ench-plate" target="_blank

Det finnes ekstra plater i tre og stål å få kjøpt for de som har flere presser.

 

Selv har jeg ei LEE Turret presse

boltet fast i hjørnet på ett stort IKEA databord laget for 3 datamaskiner.

Jeg har ikke noe kamera og ikke vil jeg skremme katta heller :-)

 

Det finnes hetter til å tre over pressa å få kjøpt for de som synes det er påkrevet med litt pynt.

(Tante Agatha kan sikkert trå til med noe pyntelig også :-)

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe, takk for info. Nå til dags så skal jo alt være kvitt eller lyse grått i interiørverden. Så har vurdert å male lade pressa kvit ell lys grå[FACE WITH TEARS OF JOY]

 

Nei må nok lage en ordning som kan festes på kjøkkenbordet og kunne demonteres uten noe som helst bevis for at lading har funnet sted[FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND WINKING EYE]

Link to comment
Share on other sites

Husk å bruk et tungt og stødig bord da, evt smør halsene jæklig godt, ellers letter du bordet... Jeg bruker samme løsninga, tidligere på skrivebordet på hybelen, men beholdt løsninga selv om jeg bygde meg ladebenk. Synes det er greit å enkelt kunne flytte pressa.

 

kunne demonteres uten noe som helst bevis for at lading har funnet sted

Såfall bør du nok legge filt på undersida av plata, og ha ei plate på undersida av bordet også å stramme opp mot. Små tvinger lager lett merker!

Link to comment
Share on other sites

Uttrykket smaks-eksplosjon kan få en ny betydning :lol:

I lys av at stua er 12 minutter gange fra Oslo S og kjøkkenet

er omtrent 934 km borte i det tidligere Ost-Preussen - 50 km sør for Russland - 30 km fra Wulfschanze og 1 (eller er det 2 for henne?) steinkast fra Rådhusplassen.

 

934 km er en større avstand enn herfra til Vihtaavuori. En avstand såpass stor at tanken aldri streifet meg :-)

Til sammenligning er hennes kjøkken omtrent 1353 km fra ammofabrikken ved utkanten av Donetsk.

Jeg anser avstandene som relativt trygge til tross for delvis sterk bruk av krydder :-)

Når hun periodisk stikker innom er jeg naturlig nok opptatt med alt annet enn hjemmelading :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til hjemmelading og sted det skal foregå, ville jeg holde dette langt unna det stedet det skal lages mat og spises.

For noen er det ikke alternativ å lade andre plasser enn i stuen. I dag bygges det leiligheter der alt på en måte bare er et stort rom og alle funksjonene unntatt toalett/bad befinner seg i dette rommet. Ser at det helt klart er behov for lade fasiliteter tilpasset dagens byggeskikker. Det kan bli re-introduksjonen av gamledagers "nøtteknekker" og andre festlige håndholdte ladekreasjoner. Kanskje de helt store patronene ikke med enkelhet lar seg fremstille med det verktøyet, men 6,5x55 takles helt utmerket :D

Link to comment
Share on other sites

Sinclair selger denne:

http://www.sinclairintl.com/reloading-equipment/reloading-presses/reloading-press-accessories/sinclair-wooden-press-stand-prod37267.aspx

 

l_749006972_1.jpg

Sinclair = Brownells, så Brownells.no har den:

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectID=12348&ViewAction=FacetedSearchProducts&SearchString=749-006-972WS+&ICShowAllFacets=1&SearchButton=&SearchButton=

 

Litt dyr, men kryssfiner med sånne dimensjoner koster mellom kr 600 og 800 per plate, så medmindre du skal ha mange, eller har tilgang på kapp, så er ikke prisen så hårete...

 

Den burde man kunne ta fram ved behov. Det beste er vel å sette den fast med en tvinge, men den er ment å kunne benyttes uten at den står fast også. Krever nok litt mothold når hylsa skal ut av kalibreringsdien, men hvis man står og lader, så kan det godt være en god løsning.

 

Svenske løsninger:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=128509&p=1451566&hilit=bord#p1451566

 

Basert på en sammenleggbar høvelbenk, bildetung tråd siden ideen er god og mange hang seg på:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=142043

 

Neste alle billigkjeder har en sånn benk i sortimentet, så da er det bare å bestemme hvor mye tid og materialer du eventuelt vil ofre på denne løsningen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har snekkret meg en kasse med lokk der ene langsiden er åpen. Og bunnplata er litt større enn toppen slik at sideveggene får en skrå opp mot toppen. Der har jeg montert presse og kruttmål. Inne kassen har jeg plass til vekta, dier osv. Går helt fint å sitte å lade ved stuebordet en lørdagskveld etter att middagen er fortært ;) kassen er også suveren å ha med på skytterbanen :)

I prinnsippet er den ikke ulik bildet av den fra sinclair.

 

John

Link to comment
Share on other sites

Dette bildet er 10 år gammelt, men jeg bruke fortsatt den samme fjøla. En 2-8. Har riktignok sagd av den litt. Pressa er bytta ut med en Classic cast og kruttmålet er solgt. Har skrudd en hylsetrimmer oppå fjøla.

 

Jeg HATER å bo i blokk.

 

normal_Presse.jpg

 

Slik ble den oppbevart der jeg bodde før, pressa stikker nedenfor skapet mot veggen. Tredde over noen plastposer for å ikke få for mye støv på den.

 

oppbevaring.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har gått rundt å tengt på å invistere i en Arbor presse slik den som er omtalt i innlegget ovenfor.

Har sett på settene fra Sinclair med dier: http://www.sinclairintl.com/search/inde ... &ksubmit=y" target="_blank

men har også tengt på om pressen kan la seg kombinere med Lee Loader diene da de er billigere enn diene fra Sinclair.

Har diskutert det tidligere i denne tråden: viewtopic.php?f=22&t=61176

 

Lurer samtidig på om det er noen som vet om Arbor pressen selges i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...