Jump to content

Kulevalg til bjørnejakt


Spitzer

Recommended Posts

Noen som har anbefainger på kuler i 9,3 til brunbjørn? fikk beskjed om at de helst ville at jeg ladet opp noe som ikke ga gjennomskyting, bruker nå accubond, men har erfart at denne går gjennom alt jeg har skutt med den, er ei tradisjonell tung soft point kule veien å gå? f.eks. lapua mega, sierra gameking, norma alaska eller lignende?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ganske stor forskjell i dybdevirkning på ei 285 grs kontra ei 232 grs kule i 9,3 . Jeg kjenner flere som har brukt den lette oryx kula på løshundjakt elg og ikke hatt gjennomskyting på halvannet åringer . Bjørnen er jo meg bekjent en kompakt blink som stopper enkelte kuletyper . At ikke alle bjørner er like store er jo også en ting man må ta med i vurderinga .

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nå heller satset på å skyte mens hunden var på trygg side av bamse, og heller hatt ei kule som gjorde størst mulig skade. En skadeskutt bamse er nok det som er aller mest farlig for hunden, heller ei kule som korter ned på tida fra det smeller til den slutter å forsvare seg....

Link to comment
Share on other sites

Har man sett filmene til Bostrøm er det ikke alltid han har mulighet til å vente all verdens med Bjørn på 5-10 meters avstand. Pulsen er sannsynligvis også inne over hvilepuls til tross for at han alltid virker rolig :wink:

 

Tror ikke det er mange som er så kalde og tenker så mye på hundene som han gjør.

Vi kan godt sitte her å være verdensmestere, tror det er annerledes i situasjonen :wink:

 

Jeg er naturligvis enig i teorien, men det er ofte annerledes i praksis :wink:

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Eller du kan se det på en annen måte - er terrenget sånn at du ikke har mulighet for å holde tilbake skuddet, og du som skytter så rutinert at du ikke klarer å holde hodet kaldt, så har du ingen ting inne på den losen å gjøre. Da bør en heller avvente til det flytter seg.

 

Bjørn kan være farlig - en skadeskutt bjørn ER farlig.

Link to comment
Share on other sites

Og hvor lav må sjangsen for gjennomskyting være før det er OK å skyte mens bikkja er på andre siden av dyret?

 

Hvilke bjørnekuler stopper alltid i dyret? Synes antagelsen om at feks Oryx er så mye sikrere enn Vulcan blir veldig teoretisk, Oryx er jo ikke akkurat ei varmintkule og du må ta høyde for at den går igjennom.

 

NB! Jeg har akkurat null erfaring med å skyte på bjørn, bare så det er klart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...