Jump to content

Pepperspray mot ulv??


DoctoRoy

Recommended Posts

vedrørende pepperspray og effektivitet så har jeg en personlig (dog enkeltstående)erfaring.

Under en større militær øvelse var jeg TIM figurant. (Trening I Maktanvendelse)

Vi gjorde en sivildemonstrasjon mot en større militærinstallasjon. Vaktene ble etterhvert såpass stressa at de grep til pepperboksene sine (skarp), og brukte dem. Vi var to figuranter som ble sprayet på nærmere enn 1,5 meters hold. (gjennom en gitterport faktisk) Makkeren min gikk ned for telling, han var fullstendig satt ut, og måtte få førstehjelp. Det endte med legevaktbesøk. Jeg derimot bruker briller og var maskert med Devold skihette. Jeg trodde først jeg var sprayet med øvelssespray (saltvann) for jeg merket ingenting som helst på flere minutter. Vi to fikk samlet tre bokser med pepper fordelt nokså likelig på oss, så det burde jo være nok. At normale briller og en tynn hette som bare delvis dekket nese og munn skulle beskytte så godt hadde jeg aldri trodd. Pepperspray er utvilsomt et effektivt maktmiddel, når det brukes riktig. Men feilmarginen er ikke særlig stor. Effektiv bruk krever opplæring og øvelse. Et reelt forsvarsmiddel mot ulv? Tja. ikke vet jeg. Men å tillate det vil for å ha reell effekt krever opplæring og forståelse for bruk og begrensninger. Det er ikke noe tryllemiddel.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

@Erlend Meyer. Når jeg tenker etter så kan det godt hende jeg tar feil her.

 

Uansett så er det nok grov faunakriminalitet å spraye ned gråbein med illeluktende/irriterende guffe ( Samme om det er pepper i blandinga eller ikke).

 

Det er vel heller ikke greit å utstyre mindreårige med alkoholholdige væsker, kalles vel langing det. Og blandinga måtte vel for eksempel inneholde en viss alkoholprosent for at den skulle være brukelig vinterstid. Kan selvfølgelig bruke noe annet men det gjør det forsåvidt ikke så stort mye bedre.

 

Slettes ikke bra dette, nei.

Link to comment
Share on other sites

Det å bruke ting som pepperspray eller andre ikke-skadelige midler mot nærgående ulv vil nok gå under nødverge, problemet er at du ikke har lov til å besitte slikt (uten tillatelse). At politiet vil tolke en vannpistol med feks salmiakk (mitt beste råd hvis man vil gå den veien) som våpen er ikke noe jeg vet, men samtidig er det vel ingen her som VET at de IKKE vil gjøre det. Og tar man feil så kan våpenkortet henge tynt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tryggere plass å være en i skogene. De som har kjennskap til og bruker skogen er trygge, de andre ikke.

Og hvorfor er de andre ikke trygge, svaret er enkelt. Media/skremsel historier

Kan pepperspray skape trygghet så hvorfor ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hva med gamle dagers vandrerstav? Vil tro gråbein blir skeptisk av et godt drag med en trekvart-toms stokk...

 

For øvrig har jeg ingen problemer med å tro at den ulvestammen vi har nå er langt mindre sky enn den vi tok livet av for hundre år siden. Den gang ble alle ulver jaget, nå lærer ulven seg at den er topp-predator, mennesket blir redde og er lengre ned på stigen. Spørs bare hvor lenge nullstatistikken holder...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser helt klart muligheten for at dagens stamme er mindre sky enn før, men det er vel også noe som vil gå seg til etter hvert som de jaktes på. Sånn sett kan en stamme over minstemål være en fordel om man først skal ha ulv, det åpner for jakt og "kultivering" av ulvestammen.

 

Men uansett om nullstatistikken ikke holde rskal det en del til før ulven blir en målbar trussel opp mot alle andre farer som lurker. Det er mye mer sannsynlig at du blir skutt av din beste venn enn spist av din verste fiende...

Link to comment
Share on other sites

Hva med gamle dagers vandrerstav? Vil tro gråbein blir skeptisk av et godt drag med en trekvart-toms stokk...

Ulven er tross alt ikke en 300kgs brunbjørn, Siterer Clintern: "There is nothing like a nice piece of hickory"

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tryggere plass å være en i skogene. De som har kjennskap til og bruker skogen er trygge, de andre ikke.

Og hvorfor er de andre ikke trygge, svaret er enkelt. Media/skremsel historier.

Det er muligens trygt i skogen - men de som bor på Slettås har heldigvis ikke "testet" hvor trygt det er mellom husene der, ved å sende et barn eller en passe avfeldig person ut, når ulveflokken finner det for godt å lete etter mat i bebyggelsen. De har vel blitt lurt av "Media/skremsel historier"! :mrgreen:

 

Slettås-flokken har altså en tillært oppførsel som den, i følge "ulvevennene", ikke skal ha. Det har heldigvis en såre enkel løsning - ta ut hele flokken,

 

Det er mange gode råd i denne tråden - skistav, vandrestav, og diverse spruteremedier med blåbærsaft eller whisky, som politiet IKKE vil finne på å definere som våpen. Alt dette er sikkert velegnet - mot EN ulv.

 

Men ulv er flokkdyr (ser da bort fra det store flertallet av 1-års-dyr, som blir utstøtt fra flokken, og går en ensom sultedød i møte, applaudert av "dyrevennene"), og taktikken er å jage byttet, ved stadige nesten-angrep, til det blir så utslitt at det ikke kan forsvare seg - uansett hvor fin bambus det er i skistaven.

Link to comment
Share on other sites

Slettås ulvene bør vel da fjernes, dette dreier seg om regulering som vi selvsakt må ha. Men vi må ikke la dette bli en vandrehistorie til skremsel, her er bla media flinke til å fyre opp om de finner dette som en god sak å øke salget på.

En frådene ulv på førstesiden med hennvisning til eks "Slettås ulvene" er garantert opplagsøkning den dagen.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig dette er et falsum, og et opplegg for ei vandrehistorie - men det er hvertfall ikke "ulvemotstanderne" som har fabrikert den!

Det er mulig, men det er veldig sannsynlig at det er et faktum. Men hva er poenget? Det er mulig jeg får feil link, for jeg ser hverken potensiale for vandrehistorie eller skremsel?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men ulv er flokkdyr (ser da bort fra det store flertallet av 1-års-dyr, som blir utstøtt fra flokken, og går en ensom sultedød i møte, applaudert av "dyrevennene"), og taktikken er å jage byttet, ved stadige nesten-angrep, til det blir så utslitt at det ikke kan forsvare seg - uansett hvor fin bambus det er i skistaven.

 

Da må min konklusjon bli at mot én ulv hjelper kanskje avskrekkingsmiddel men mot en hel ulveflokk blir man fort bare en liten jafs :thumbdown:

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det kan være effektivt mot en ulve flokk også.

Brukte pepperspray på villhund i Kosovo og den fikk en dose i øyne,ører og munn på

3m hold. Den skvatt til og trakk seg tilbake en 10m og etter 1min var

den helt desperat og pep og ulte mens den klorte seg til blods i hele

ansiktet med baklabbene. Da var plutselig de 3 andre villhundene ikke interessert lenger

og trakk seg tilbake.

Dette var på en nattpatrulje på 4 mann i en by der rikosjett faren var for stor til å skyte de.

Skyting av villhunder var en av arbeidsoppgavene i kompaniet vårt.

Vi skøyt 300-400 hunder på de 15 månedene jeg var der.

Var bare å melde på sambandet at man skulle eller hadde skutt hund. Ingen reagerte på det.

Men etter at en buss tihørende lokale kullkraftverket blei skutt ut vinduer på av rikosjetter så blei det

litt restriksjoner på skyting i bebyggelse og kjøpt inn pumpehagler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...