Jump to content

Langholdsskyting fra grunnen


OTATerje

Recommended Posts

0efb1f86322a0c1d1788b726d755fbc2-image.jpeg

 

Jeg har nettopp kjøpt filmen Langholdsskyting fra grunnen, og jeg har sett den to ganger på kort tid.

Før jeg sier noe mer om hva jeg synes om filmen så må jeg vel si at jeg ikke har vært borti langhold tidligere, og således er helt grønn på området. Jeg har derimot skutt mye etter en del år i Hæren, så jeg er ikke grønn ifht skyting i så måte. Men det skorter på kunnskap om optikk, boltrifler, ballistikk, utstyr og alt annet som har med skyting på lange hold å gjøre.

 

Grunnen til at jeg kjøpte filmen er at jeg skal begynne med dette selv og hadde lyst til å lære, og med det som bakteppet så var forventningene til filmen stor sett med en nybegynners øyne. Jeg forventet som tittelen sier, å lære om langhold fra grunnen, basisen.

 

At en slik film finnes på norsk er utvilsomt stort, dette er jo noe som typisk kommer fra USA. At det finnes skyttere her i Norge og norden med så mye kunnskap om langhold som Thomas Haugland synes jeg er utrolig morsomt, igjen så er dette noe en forbinder med USA og sniper meg her og sniper meg der. Og jeg merker at jeg spisset ørene veldig når han hadde ordet i filmen, han vet utvilsomt hva han snakker om.

 

Men når filmen er sett så kan jeg ikke annet enn å tenke at dette ikke var særlig grunnleggende, det er mulig det er det, men jeg synes dette er mer for de som har basisen i boks. Grunnleggende for den erfarne, nytt for den viderekommende og ukjent for nybegynneren. Som nybegynner så opplever jeg filmen som for lite omstendig, for flyktig og med et innhold som jeg stort sett ikke anser som grunnleggende, mao en film for viderekommende.

 

Grunnen til at jeg synes det er at det blir litt for mye snakk det tekniske som MIL og MOA, antall klikk på ulike anstander og ifht vind. Spinndrift og ballistikk APP’er. Alt dette uten at det på forhånd er forklart hva alt dette betyr og er. Samtidig så synes jeg rekkefølgen på hvordan ting presenteres kommer ut litt feil, for eksempel så burde utstyr kommet før man begir seg inn på det tekniske. En gjennomgang av kikkert, med forklaring av MIL og klikk. Det ville gjort en del ting mye klarere mye tidligere. Jeg opplever også filmen mer som tips og triks for hvordan skyte hurtig og presist ut til 800m uten de ekstreme kravene til presisjon, enn en guide til langhold fra grunnen. Samtidig så inneholder filmen noen unødvendige sekvenser som oppleves som fyllmasse, disse sekvensene kunne med fordel vært byttet ut med noe nyttig. For å si det på en litt annen måte, jeg sitter igjen med følelsen av at jeg ikke har sett Langholdsskyting fra grunnen del 1 og at jeg sitter igjen med flere spørsmål enn svar. Jeg forventet å lære det helt grunnleggende. Hva er en god kikkert for en nybegynner innen langhold? Trenger jeg virkelig en Kris Kyle edition 105mm supertacticalsniper rifle laget som en eneste diger picatinni skinne for å skyte bra på 200m, for det har jeg nemlig hørt? Nå setter jeg det veldig på spissen, men jeg forventet litt mer "velkommen til langholdsskyting, dette er det som skal til".

 

Nå høres det kanskje ut som om filmen var bortkastede penger? Det er den så absolutt ikke, hadde jeg drevet med dette en liten stund så hadde jeg dratt ut å startet treningen med en gang. Men den er kanskje ikke det første jeg ville anbefalt en som var helt grønn innenfor dette feltet.Derimot er dette en film jeg garantert skal plukke fram igjen når jeg har fått litt kjøtt på beinet hva langhold angår.

 

Til slutt så håper jeg at Thomas Haugland & co lager del 1 i denne serien. Og jeg håper Haugland skriver en bok om dette emnet, en bok som egner seg for de som ikke har hørt om dette før så vel som den erfarne langholdsskytter. Hans erfaringer og viten må foreviges i bokform slik at man kan dra fram kunnskapen på skytebanen og på vidda så vel som i sofaen. Etter og ha lest seg grønn her inne på kammeret så er det tydelig at det er mange her som garantert kunne bidratt med mye i en slik bok/manual.

 

Terje

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...