Jump to content

38.spec / 357.mag faktor krav


Ed Hardy

Recommended Posts

hei, jeg sliter litt med å finne riktig krutt og ladninger. har kikket i ladeboken men finner ikke det jeg leter etter. (ja, har googlet ogsa).

 

har kikket litt på blykuler.com, og har lyst å teste ut 153 gr. RF eller 158 gr. RF kuler, disse kulene finner jeg ikke i ladeboken.

 

1. IPSC.

153 gr. RF og/eller 158 gr. RF:

jeg må holde en faktor på minimum 165 PF (major krav IPSC). med disse kulene må jeg ha en hastighet på minimum 1079 feet pr.sec. for 153 grains, og 1045 feet pr.sec for 158 grains kule. hvilket krutt ville dere brukt her?

 

2. NSF Mag.1.

153 gr. RF og/eller 158 gr. RF:

jeg må holde en faktor på minimum 190 PF (mag1. krav NSF). med disse kulene må jeg ha en hastighet på minimum 1241 feet pr.sec. for 153 grains, og 1202 feet pr.sec for 158 grains kule. hvilket krutt ville dere brukt her? Har N110 liggende som jeg har brukt på magnum ladninger tidligere, da med andre kuler.

her kan jeg ogsa vurdere tyngre kuler som 165 gr. og 172 gr. RF

 

3. Steel Challenge.

153 gr. RF og/eller 158 gr. RF:

her er faktor krav tatt bort, det var vel 120 PF tidligere.

vil her lade meg til en plass ca på 130 PF. med disse kulene må jeg ha en hastighet på minimum 850 feet pr.sec. for 153 grains, og 823 feet pr.sec for 158 grains kule. hvilket krutt ville dere brukt her?

 

er takknemlig for all hjelp jeg kan få.

Link to comment
Share on other sites

M1, jeg gikk fra 158grn kuler til 180grn belagte H&N kuler. Synsing men synes rekylen er mindre og jeg får da avgårde neste skudd raskere. 13,3grn N110 krutt. Faktor på 205-210 hvis jeg husker riktig. God margin :D

 

Sjekk også reglene, kan muligens være en minste kulevekt i M1, men jeg er usikker og kan blande sammen med PPC 480 matchene.

Link to comment
Share on other sites

Som rausheim sier, skaff deg chrono, ellers får du garantert minor scoreing først L3 ;)

 

Ladeboken er håpløs på faktiske ladedata. Jeg skal vel egentlig handle noen selv av den kuleprofilen, så kan nok hjelpe deg med evnt data, liker blykuler.com og har god erfaring med de fra før. Har du evnt handlet kule og kan måle totallengde, og lengde til rullekrymp hakket?

 

Vi trenger å vite løpslengden din, typisk praktisk 4-5 toms eller felt.. lang ;)

 

Magnum1 har kulevekt på 140gr, så han er milevis innafor. ref det du skriver om rekyl og tyngre kule, kan du også prøve raskere krutt mr ken adams. N110 gir en laaang rekyl, N340 gir en snappy rekyl.

 

1) Ved å bruke tregt krutt ala N110 klarer du 165 i faktor relativt greit i 38spl hylse, du kan også se på n105 og 3n38 når du får litt mer dreisen på hva du gjør, det er også om du liker lang vs rask rekylimpuls. bruker du 357 mag hylser kan du nok klare faktor med enda raskere krutt.

 

2) Selv her klarer du magnum1 kravet med 38spl hylse og n110 krutt, men... jeg tar heller da og bruker raskere krutt og 357 magnum hylse. Du har som du sier allerede N110, så prøv med det, men test også raskere, finn ut hva du liker å skyte med, og hva som samler bra, er lange hold.

 

 

3) Steel challenge vil du ha patroner som har identisk lengde og går i rullekrympen som de 2 forrige i tilfelle du må bruke hurtigladere og har 2 dårlige stringer på en runde, n310 gir da lav og dårlig fyllingsgrad, se på cowboy krutt, dvs N32C, dette ligger mellom 310/320, men fyller vesentlig bedre og gir jevnere ES, ikke at steel challenge er så superduper nøyaktighetskrevende ;) Tipper du kan lade deg helt ned mot 100 i faktor ganske greit

Link to comment
Share on other sites

takker for svar. Kronograf har jeg tilgang til, men med så dårlige lysforhold som det er nå så må jeg ha ekstra lys over for å klare å registrere skuddene.

 

det jeg er ute etter er hvilken krutt typer som passer til de forskjellige hastighetene som jeg oppga?

 

alle ladninger skal jeg bruke i en S&W 686 m/ 6" løp.

 

1) å klare PF kravet her skal vel ikke være problem, men vil jeg ikke da gå langt under oppgitt minimums ladning for N110?

2) jeg kommer til å bruke magnum hylse for Mag1 klassen.

3) her må jeg bruke hurtigladere ja ( mest sannsynlig :P).. så du ville brukt N310/320 her? jeg har N310 som jeg bruker til feltladninger ( slappe 38. ladninger).

Link to comment
Share on other sites

1) Jo, men ikke så lavt at det er farlig, jeg hadde brukt N340 evn N330 her mtp på ubrent krutt, rekylimpuls osv er det mer egnet

2) Jeg hadde valgt N340 her også

3) 32C eller N310, N320 kan bli popcorn og ujevnt, N310 kan få lav fyllingsgrad, så du må teste

Link to comment
Share on other sites

1. IPSC.

153 gr. RF og/eller 158 gr. RF:

jeg må holde en faktor på minimum 165 PF (major krav IPSC). med disse kulene må jeg ha en hastighet på minimum 1079 feet pr.sec. for 153 grains, og 1045 feet pr.sec for 158 grains kule. hvilket krutt ville dere brukt her?

 

Når vi først snakker om faktor så er kravet for major i Revolver Division 170.

 

Kjedelig å lade til 169 i troen at man har litt margin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...