Jump to content

Hvordan montere rembøyler?


christianj

Recommended Posts

Var overhode ikke klar over at ei jakthagle i dag kan bli levert uten rembøyler :roll::roll: Men her har jeg vært å kjøpt meg ny hagle i dag Altay orcap enkel og grei hagle til en vettug pris. Når jeg da kommer hjem å skal montere reima jeg kjøpte til børsa så ser jeg det er jo f.. ikke montert fester for reima...... :evil:

Hvilke fester er duganes? funker løsningene med klemme rundt nederste løpet eller må jeg til børsemakeren for å lodde på et feste?

Link to comment
Share on other sites

Siden det vare en slik flom av svar her så prøver jeg igjen, men med linker til hva jeg tenker på.

 

 

Tenker på slike http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=441&prodid=7933

eller http://schouvapen.no/produkter/vapentilbehor/remfester/uncle-mikes/magnum-band-swivels-most-12s-qd-115-sg-2-_800-_85/

 

Funker de her "lettvintløsnngene" eller må jeg få loddet/skrudd på fester hos børsemakeren.

Link to comment
Share on other sites

Ser ok ut de der, bedre enn den klemmen jeg har i allefall. Den strammes ikke med skrue, men må tres over..

 

Fremme ville jeg vurdert skrue i fortreet(ikke treskrue, men sånn med skive og mutter som du feller inn), men det går kanskje ikke? Den bak er bare å borre og skru inn, men det var vel ikke spørsmålet vil jeg tro ;)

 

 

Synes ikke det er så rart haglene gjerne leveres uten, mange foretrekker å ta av reima under jakt. Men fremme kunne det gjerne vært loddet fast ett lite feste.

Link to comment
Share on other sites

Noe av det jeg er noe skeptisk til er styrken til disse klemmene litt kjipt å miste hagla i steinura fordi klemma til reima ramla av.....

 

Tenkte også litt på den der saken med mutter på, men er også skeptisk til om treverket i fortreet tåler den belastningen. E litt kjipt om fortreet sprekker.......

Link to comment
Share on other sites

Siden det vare en slik flom av svar her så prøver jeg igjen, men med linker til hva jeg tenker på.

 

 

Tenker på slike http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=441&prodid=7933

eller http://schouvapen.no/produkter/vapentilbehor/remfester/uncle-mikes/magnum-band-swivels-most-12s-qd-115-sg-2-_800-_85/

 

Funker de her "lettvintløsnngene" eller må jeg få loddet/skrudd på fester hos børsemakeren.

 

De funker aldeles utmerket.

 

@Jaktfalken

Er det du som bestemmer hva folk skal ha på haglene sine?

Link to comment
Share on other sites

@jaktfalken Tja hvis du kan lære meg å gå på ski i til dels ekstremt ulendt terreng uten staver med hagle så skal æ vurdere å la være å montere reim.... ;-)

Det kan ikke være mange jegere som ikke bruker reim.... ser bare for meg når man skal opp med kikkerten...... :roll: Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk aldri møtt en jeger uten reim på hagla....

 

Men takker for svar! skal se hva jeg enklest får tak i til neste helg så jeg får jakta litt med nybørsa denne sesongen :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter uten rem på hagla...

 

...på due, på jordet. :mrgreen:

 

On-topic så hadde jeg ikke vært redd for forskjeftet hvis man forborrer skikkelig og bruker mutter, men jeg kjenner ikke til akkurat den hagla det blir nevnt her. Relativt normalt forskjefte?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker aldri reim på hagla, men det er fordi jeg stort sett alltid går på støkkjakt. Bestefar brukte reim, men så skøyt han stort sett heller aldri på noe. Enig i at det kan være kronglete på vinteren, men du kommer langt med en stav i venstrehånda og hagla i høyra.

 

Når det er sagt syns jeg selvsagt du skal sette på en reim hvis du har lyst på en.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bestandig reim på hagla. Har øvd inn en beveglse der jeg svinger fram hagla under armen, og opp i skuldra på svært kort tid det funker ;-) har i tillegg alltid staven på høyrehanda løs slik at den kan slippes. Jeg går stort sett bare på støkkjakt......

 

Forskjefte på hagla er nok det jeg vil kalle helt normalt ja. Er 9-10mm tykkt treverk hvis man måler 1,5 cm fra tuppen.

 

2015-02-15212748_zps1b4abf71.jpg

 

2015-02-15212852_zpsa2d25e6f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Spøk til side.. På fuglehaglene mine har jeg ikke remfester. Men jeg har en Browning 20 kaliber, jeg går med på harejakta. Fikk børsemaker til å lodde på en fot med bøyle. ble skikkelig. De universalringene til å skru på løpet , er stygt og ... tvilsomt kvalitetsmessig. Bøyle i forskjeftet et utenkelig ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...