Jump to content

Montasje og siktemiddel til Drilling


BirgerEgil

Recommended Posts

Hei

 

Har en Sauer drilling, kal 12, 12 og 9,3x74R som jeg vurderer å sette et eller annet siktemiddel på. Docter, Aimpoint eller en kikkert ala Swarovski 1-6.

Hva anbefaler folket og hvilken type montasje?

 

Jeg kan jakte "alt" med den, dvs fra fugl til Elg samtidig. Er bikkja langt borte og det kommer en tiur seilende så er jo fristelsen stor :-) Går selv med elghunden, men kan også sitte på post. Er ute etter en allround løsning :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vannvittig fornøyd med 1-6 på drillingen min, men en 1,7-10x42 med en brukbar hurtigmontasje er heller ikke å forakte. Skulle jeg jaktet elg med muligheter for fugl og litt annet så hadde jeg nok gått for 1-6x24, men skulle jeg hatt dette som eneste våpen og brukt det til alt så hadde jeg gått for 1,7-10x42 (eller kanskje 2-12x50).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Swarovski 1-6 på min og den står alltid på uansett jaktformer, elg, hi eller fugl.

Fungerer utmerket for meg til både pels og fjær.

Etter en runde på drivjakt i Tsjekkia kjøpte jeg en Minox 1-5x24 med kun rødprikk, tysk kvalitetsoptikk og ble raskt en favoritt på elgrifla, kan være verdt en titt.

Jeg syns en sann 1x. Altså at en variabel kikkert er virkelig 1x på laveste forstørrelse er viktig for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Swarovski Z6 1-6x24 er et meget godt kikkertsikte, det blir du sikkert godt fornøyd med.

 

En god hakemontasje gir meg en sterkere følelse av håndverk enn en svingmontasje. Derimot vil jeg påstå at en svingmontasje er mer fleksibel mtp. basenes plassering mht. ulike kikkertsikter. Om du velger en hakemontasje, låser du deg litt til en eller to typer kikkertsikte. Dette er på grunn av basenes plassering og det faktum at kikkertsiktet skal vippes opp i bakkant, når det skal monteres eller demonteres. Øyeavstanden til okularet må også være riktig.

 

En svingmontasje har også et større areal på bunnflaten av pivot-foten enn hakene på en hakemontasje. Dette fordrer større styrke mtp. kraftig rekyl og stort/tungt kikkertsikte.

 

En svingmontasje er noe billigere, men dette bør ikke være avgjørende på et slikt våpen.

 

Lykke til med valget.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har en swarovski Z6i 1-6 på min drilling, står på sving montasjer. Kjempefornøyd. Den har stådd fast på våpenet.

 

Jeg fikk ett slikt innfall nu på slutten av sesongen at jeg skulle jakte fast med åpene sikter. Å slik blei det. Etter en del trening på skytebanen syns jeg åpene sikter er ok, men har sine begrensingner.

 

Siste turene har jeg bare kikkerten i sekken. Men kan anbefale swarovskien på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg "fant" en Sauer 3000 i 12/12/6,5x55 innerst i våpenskapet. Har egentlig aldri brukt denne, men tenker å få montert kikkert (1-6x eller lignende) og få den ut i skauen. Ser best ut med hakemontasje, men er vel mer fleksibelt med svingmontasje for evt skifte av kikkert. Hvilken svingmontasje anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å bli uthengt som kulturminnesabotør, finnes det en billigløsning for den som ønsker å få sikter på en drilling uten å bruke flerfoldige tusen på hake- eller svingmontasje (som utvilsomt er det eneste "rette" på en flott drilling).

 

Det er mulig å få børsemaker til å frese ned en del av skinna, og montere en vanlig Weaver-klakk, for så å montere f.eks en aimpoint micro (eller tilsvarende sikte) i denne. Ikke pent, men en rimelig løsning og et veldig hendig sikte på denne type våpen. For så vidt bør det også være mulig å montere to klakker, for så å bruke en vanlig ringmontasje.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å montere picatinny skinne på zoli drillingen min.Den picatinny skinna som fås kjøpt til tikka t3 er vel flat under? og bare å skru på.Har også sett på Osuma Blaser baser..Har en D99 drilling, kunne tenkt meg denne Blaser montasjen på Zolien også

Link to comment
Share on other sites

Velg svingmontasje.

Jeg har hake på min S&S fra -54.

Det gir en del begrensninger.

På en drilling er det enten hake eller sving som duger.

Noen nyere Italienske er tipasset Mak montasje, det funker også godt.

Har du sving er det lettere å ha flere sikter til børsa.

Bare mine 5Cent.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Gammel tråd. Jeg funderer på å bytte fra hakemontasje til svingmontasje på min rifledrilling. Har kikkert med ERA ringer liggende, og jeg er ikke helt fornøyd med det siktet som står på (fast 8x52). Noen som har peiling på om det går greit å få byttet til svingmontasjebaser? Kjipt dersom svingmontasjebasene er kortere enn hake-basene ...

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Å bytte fra hake til sving skal gå greit, men det er noen fallgruver.

 

Ofte må de gamle basene freses av og nye må loddes på. Flussmiddelet som brukes ved lodding er sterkt oksiderende og tar ofte knekken på gammel blånering. Løpsbunten må da poleres og bruneres på nytt.

 

Dyktige smeder som Vågsland klarer sikkert å gjøre det, men om det blir pent, er ikke bestandig lett å si. Den bakre hakebasen brukes ofte som "fundament" for den nye svingbasen, noe som bygger i høyde og ser lite flatterende ut.

 

Den fremre svingbasen slisses inn i den gamle hakebasen. Dette ser også ofte litt rart ut.

 

Vil tippe jobben ender på ca. 10 000,-. inkl nye ringer. Vil ikke en Zeiss 2,5-10x48 være lang nok til dine eksistetende baser?

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Mtp. på prisen så er det et ukvalifisert tipp fra min side. Men å arbeide med baser og ringer til hake- eller svingmontasje krever mye og nøye håndverk. Dette igjen fordrer flere arbeidstimer.

 

Det finnes sikker flere måter å løse dette på, men dette er ofte en vanlig en:

 

http://forum.wildundhund.de/showthread.php?48421-Umbau-SEM-zu-Schwenkmontage-auf-Drilling

 

1771603.jpg

 

1771606.jpg

 

1771604.jpg

 

Funksjon foran form.

 

Her er en link med noen bilder av arbeid med sving- og hakemontasjer:

 

http://www.hauck-waffenbau.net/zielfernrohrmontagen/

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Takk for svar slb.

Jeg har en Zeiss 3-12x56 som jeg har lyst til å ha på i stedet for den 8x56 antikviteten jeg har nå. Jeg har hørt om andre som får tilpasset nye ringer til en eksisterende hakemontasje, hvor man sveiser på klørne på nye ringer. Har du (eller noen andre) peiling på kostnaden ved en slik operasjon? Går ut fra at jeg kan finne ringer på egun.de med litt tålmodighet.

 

Jeg trenger ikke lav-forstørrelses optikk. De åpne siktene fungerer for meg ut til 100 meter (har skutt 4-skudds serier i tieren med åpne sikter med min rifledrilling). Men, det hadde vært digg å kunne bruke den på vakjakt etter gisse.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

En Zeiss 8x52 passer nok godt til vak etter gris, men jeg forstår ønsket om å bruke Zeiss 3-12x56 av nyere årgang. Den blir mer fleksibel, har lysprikk (?) og er nok bedre optisk.

 

Å sveise går nok an, men jeg vil tro at børsemaker ikke anbefaler dette. En ny montasje vil nok bli omtrent like kostbar, og da har du fordelen med å ha to stk kikkerter til samme våpen. Om du ikke bruker begge samtidig, har du muligheten til å veksle mellom de om en kommer utfor et uhell. Andrehåndsverdien blir da også større.

 

Om du prater med en børsemaker ang. dette og pris, så vil det vært av min og kanskje andres interesse om du poster dette i tråden.

 

An annen faktor er samskytingen. Om vekta på de to kikkertene er nokså lik, vil potensialet for lik samskyting være større. Dobbeltrifledrillinger er nok som doblinger flest; særegne mtp. hva de liker å fores med.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke opp i dette. Vet at Petter ved Jakt og Friluft har gjort dette. Men etter å ha ventet år og dag på de to siste børsemakerjobbene derfra vil jeg bruke en annen børsis.

Samskuytingen er ikke noe problem; den er dårlig med det siktet som står på også :D . Det er en Hensholdt 8x52 uten sidejustering. Rifledrilingen samler som bare det, og uten stigning, med åpne sikter. Med kikkertsiktet på går andre skudd 15 cm opp og 15 til venstre, med alt jeg har matet den med. Det er ikke noe problem på vakjakt, jeg har ikke vært med på å få avgårde to skudd på slik jakt uansett... Og går det så er det jo bare på legge inn en liten margin. Problemet er at den gamle Hensholdt'en har elendig synsfelt og at den ikke er spesielt skarp. Skulle gjerne ha byttet rundt. Jeg skal sjekke, så tilbakemelder jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei.

Gammel tråd, men bruker denne i stedet for å lage ny.

Jeg har på hånden en Merkel Drilling der prisen og tilstanden forøvrig er grei. Kikkerten som følger med er også kurant, men montasjen er jeg usikker på.

Sving og hake er jo mere eller mindre standard på drillinger. På denne var det mer eller mindre standard baser, mens montasjen lignet på vanlige baser der vanlige skruer er erstattet med små ratt/skruer som trekkes til for hånd, enkel forklart trees kikkerten over baser til den stopper og ratt trekkes så til med fingrene. Dette tar nok noen sekunder mere enn andre montasjer, men er greit nok for meg. Dette skal være laget av børsemaker.

Spørsmålet er om noen har erfaring med denne løsningen og kan si noe om hvor repeterbart dette vil være, dvs endring av treffpunkt. Drillingen er tiltenkt fugl og bør derfor være presis. Kaliberet er 5,6x52r, dvs at rekyl ikke bør være noe problem for montasjen.

Å montere ny montasje vil bli såpass dyrt at det sannsynligvis er bedre å lete etter en annen Drilling.

Noen med erfaringer og ikke bare estetiske innvendinger?..

Link to comment
Share on other sites

Bilde kunne vært ok. Avdøde Dankert Krohn lagde baser nedfelt stålstykker i sikteskinna og ble linjert frest etterpå for 100 % retthet. Er det en slik du har eller tilsvarende skal du ikke tukle med det, da har du noe som er opp mot det bedre. Test først en treskudd serie for å se om du har varmespredning, så kan du teste repeterbarheten ved av på montering mellom hvert skudd. Vet om flere slike montasjer fra Dankert Krohn og de leverer uten klatring. Min far har en slik i 8x57R og klatrer ikke, er dead on på av/på montering og har ingen særlig treffpunktendring mellom lette og tunge kuler...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...