Jump to content

Rottweil 52G 12/76


Tiurjeger

Recommended Posts

Jeg har ikke utstyr til å kronografere den, men det er en suveren patron. På skogsfugljakt og gås har jeg aldri opplevd noe bedre (vel Winchester XX er jo ikke så borte vekk den heller). Men den følte rekylen er absolutt tilstede. Ikke at det plager meg, men jeg har aldri lagt merke til rekylen før jeg fikk disse.

 

Tror vi betaler rundt 12 skr stykket for både Rottwail Magnum og Semi-magnum (42 g), og det er jo hyggelig for oss nordmenn. Man kan jo spekulere i hva de kommer på i Norge?

 

B

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet 12/70 semi magnumen, ikke 76 varianten, til Rottweil og Waidemannsheil 36gram, til skogsfugel ser jeg ingen grunn til å bruke tyngre ladning enn 36 gram, det jeg ikke har klart å drepe med 36 gram, hadde jeg nok ikke drept med mer hagel heller. Det viktigste du kan gjøre er å testskyte for å sjekke dekning på svermen, jeg opplevde ingen fordel med mer hagel. Fart og god nok dekning viktigst mener jeg. Eley, tror jeg det var, hadde en undersøkelse som gikk på hvor mange hagel av en gitt størrelse som trengtes for å drepe ett dyr/fugel, jeg har dessverre rotet/ryddet bort min, men det var interessant lesning husker jeg.

 

NB jeg har null erfaring med gås, og begrenset erfaring med rådyr og hagle.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er det noe vi i hvert fall har lært etter mange år med lette hagl er at hastighet er viktig for drepeevnen i hagl. Mange erfarne haglejegere som eksperimenterte med lette 32/34g ladninger med hagl 5/6 på større vilt også for 20 år siden med hastigheter på 430-450m/s. De patronene var definitivt ikke mindre effektive enn det som alltid har vært normen med blypatroner. Kundene har etterspurt tunge ladninger og har fått det på bekostning av hastighet og samtidig høyst sannsynlig mindre effektive patroner. Skikkelig raske patroner som kombinert med vekten til blyhagl vil gi suverent mye bedre effekt enn gammeldagse tunge blyladninger med hastighet på 350-380m/s.

 

Det er ikke så mange skikkelig raske blypatroner, men denne er ett godt eksempel på en patron som kombinerer det beste fra stålpatronene med det beste fra blypatronene. Helt billige er jo ikke de heller, men kvalitet koster som kjent litt ;-)

 

For ett par tiår siden når en var ivrig småviltjeger husker jeg vi gjorde en ganske så god jobb på å teste ulike patroner i våpnene våre, med ulike trangboringer og sjekket dekningen på forskjellige avstander. Fasiten da husker jeg er at trangboring i beste fall var veiledende for svermens størrelse og tetthet. Komponentene i de ulike patronene var vesentlig viktigere for egenskapene enn våpenet de ble skutt i. Ikke så ulikt det vi hjemme ladere opplever som fasiten heller tenker jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

det er en del intr betraktninger over dette i 12/70 versus 12/76 tråden også. selv så syns jeg Rottweil 12/76 er den nest beste patronen jeg har brukt. den soleklart beste og mest effektive ammoen jeg har vert borti var federal Premium turkey i 12/76 med 2oz (nesten57grbly) forkobrede blyhaggel med plastgranulat.dette er sikkert ikke den kjappeste ammoen som finnes, men den hadde en enorm effekt på hardskutt vilt i virkelighetens verden. greit å beholde energi og tetthet i svermen når holda næmer seg yttergrensene.

Link to comment
Share on other sites

Liker magnum jeg men synes jeg må si at de patronene jeg putter i hagle løpet på kombien er nitedals spesial cal 20/65 haggel nr 4 (3mm) Med denne patronen som har en utgangshastighet på 370m/s og 25 gram ladning har jeg felt et 10 talls rådyr på 5 -25 meter. Jakter jeg med sideliggeren i cal 12 putter jeg i Rottweil Tiger nr 1 eller Waidemansheil nr 0. Rådyrene dør ikke fortere med disse patronene

Link to comment
Share on other sites

den soleklart beste og mest effektive ammoen jeg har vert borti var federal Premium turkey i 12/76 med 2oz (nesten57grbly) forkobrede blyhaggel med plastgranulat.dette er sikkert ikke den kjappeste ammoen som finnes, men den hadde en enorm effekt på hardskutt vilt i virkelighetens verden.

Har også brukt denne med godt resultat. Har felt bl.a. rådyr, kanadagås og hare med den og alt har vært dødt i smellen. :D Som mp18 sier er det ikke sikkert hastigheten er enorm, men det kjennes hvertfall i skuldra, så litt krutt er der nok. Man får godfølese med slik ammunisjon så håper det blir mulig å få tak i noen pakker av denne igjen snart! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Stor sverm med god dekning, kombinert med hagl som holder hastighet nok og med tilstrekkelig vekt til at dybdevirkningen blir tilstrekkelig er det som gir dødt vilt.

 

Dybdevirkningen er ett resultat av hastighet, vekt og hardhet, der hastighet og vekt er de 2 mest vesentlige

 

De som ikke har faktisk testet ulike ladninger under kontrollerte forhold(som er det aller fleste) blir lett forledet til å tro at MASSE hagl gir bedre effekt, men praktisk testing viser at den oppfattelsen er ganske feilaktig.

 

Hva som blir tilgjengelig for salg denne sesongen avhenger jo helt av hvor raskt lovendringen trer i kraft, USA varer er det nok ikke all verden håp om vil være tilgjengelig denne sesongen. Rett og slett grunnet tidkrevende logistikk. Flere av de mest kjente amerikanske merkene bruker europeiske underleverandører på enkelte serier, som kan bli tilgjengelig raskt. Men først må uansett lovendringen gjøres før en kan si noe som helst om levering.

Link to comment
Share on other sites

76mm mag ammo er jo blitt ganske utbredt i kal 20 også for å få tettere bilde og litt mer "puff" . der som i kal 12 mener jeg personlig etter egen erfaring at det har bedre effekt på viltet. jeg driver blandet jakt og der jeg hadde størst nytte av rottweil52gr og federal mag var på skarve jakt. når den ligger i sjøen så var baikal enkel løperen med i tillegg til o/u. den var ladet med federal turkey 12/76 us4 og med full trangboring gjorde den kort prosess ved noe lengre hold. o/u var ladet med 6 i 1/4 boring og 4 i full boring. da var det baikal 70mm og Hubertus papp. senere når gambore kom hit til landet så ble dei mye brukt. billige og gode. har self også brukt nittedals,gyttorp,winchester men ingen merkbar forskjell på disse 70mm innbyrdes syns jeg. forskjellen etter min mening var på 76mm fra federal og Rottweil.

så til tiurjeger sitt spørsmål. rottweilpatronen du spør om er en meget god skogsfuggel patron.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...