Jump to content

Vokskuler til trening i hagen/garasjen o.l.


Lee1

Recommended Posts

Måtte bare prøve.

Enger seg best i revolver, men kan brukes i pistol også, men den lader ikke selv.

Man tar en tom hylse tar ut tennhetta og utvider tennhullet.

Smelt gamle telys/sterainlys i noe passende så du får dybde(dybden blir lengden på kula)

Trykk tomhylsa, uten tennhette ned i den stivna voksen, som en pepperkakeform.

Ta bort overflødig voks rund hylsen(voksen skal være som en wadcutter satt helt jevnt med hylsehalsen)

Nå kan man prime hylsen, bruk gjerne mag. primere for litt meire fart.

Treningsamo er nå klar til bruk.

Relativ grei presisjon ut til ca. 10 m. og det trenges ikke all verden av kulefang.(treplate, gammel golvmatte o.l.)

Ett greit alternativ til luftpistol, så får man jo øvd med de"store gutta"

Lyden blir som en kruttlapp-pistol :P

Gøy til skyting på bokser o.l. samtidig som det er mye tryggere, enn med skarp amo til tilvenning av nye skytter.

Rimelig og lite lyd. :D

Våpenet skal fremdeles behandles som skarpt!!!!

Link to comment
Share on other sites

Går igjennom øl/brusbokser uten krutt. :lol:

Litt av poenget, er jo at det ikke går igjennom veggen, om man får et skikkelig sleivskott. :winke1:

Rimelig morro, eneste kostnad er jo tennhetta 35 ØRE. Voks regner jeg som gratis, når en bruker brukte lys. Kostnad for 50 stk, kroner 17,50 (9 mm. hylser ,gratis etter en runde på banen) Ca 10 kroner "dyrere" enn å skyte med vanlig luftvåpen. Bortimot samme kostnad som skyting med co2 våpen. :P

P.S. husk å merke hylsene slik at du ikke bruker de til vanlig lading(pga. oppborret tennhull).Kan nok brukes mange ganger til vokskuler før de må byttes.

Er jo litt stas med en liten, søt smell og røyk ved skyting, men rekyl blir det ikke. Hørselsvern er ikke nødvendig.

(fordel ved tilvenningskyting)

Får ikke den effekten med luftpistol 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke testet skyting med vokskuler, men jeg har skutt litt luftpistol. Og jeg vil tro at dersom målet er å bli en god skytter, vil fortsatt tradisjonell luftpistolskyting ha bedre effekt.

 

Men jeg er ikke i tvil om at man kan trene endel andre momenter med vokskuler. Kanskje ting som trekk fra hylster og førsteskudd innen dynamisk?

Link to comment
Share on other sites

Litt OT. Har laget startpatroner, med bruk av vokskule. Ladde da den vanlige "veien" med N310 krutt, pappskive og så presset jeg munningen (på hylsa) med i en smeltet og nesten størknet sterin voks.

 

Testet litt rundt dette, men opplevde dårlig smell, ved bruk av 38 SP hylse. Ønsket et smell alla 9mm startpistol, for trening av fuglehunder - RIOS. Endte opp med å bruke 357 MG hylser, for å få nok krutt og vekt på vokskulen. Det var vel vekten/tykkelsen på kulen som var kritisk, for å få brukbart smell.

 

Men jeg testet aldri blinkskyting. Antok likevel dette som en farlig vokskule, på kort avstand.

Link to comment
Share on other sites

Litt mer OT: For mange herrens år siden ladet jeg en serie med løsskudd i 38-hylser, oppskriften var N320 (ca 1/2-2/3 full hylse), papirskive som mellomlegg og presset talkum på topp. Smalt som beintråkka magnum med DIGER munningsflamme. Men om det var forsvarlig aner jeg ikke, så ikke kopier disse ukritisk.

 

Tidligere solgte Clas Ohlson en varmeformbar plast, den kunne en lage gjenbrukbare kuler av uten for mye pes.

Link to comment
Share on other sites

Joda, har fiklet med vokskuler i en S&W 586, og i en Redhawk 44, dette for ca 20 år siden. De gikk egentlig overraskende bra på en 7-8 meter, og best i 357. Men fant ut at det var nyttig å dra igjennom pipa etter et par tønner, for det ble en del voks som la seg i riflingen og dette ødela sikkert en del for "presisjonen".

Fikk også tak på noen kuler i hard gummi som så ut som store luftgevær kuler (fasong som et timeglass), disse gikk vesentlig bedre, så bra at de nok hadde en del treningsverdi. Disse gikk best i 44. Tror de fortsatt ligger et eller annet sted i furtebua.

 

Ellers laget jeg noen kuler av smeltelim, men disse har aldri blitt testet. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=11988#p11988 Mulig man skulle ladet opp noen og sett hvordan de fungerer, kanskje de hadde tålt et lite dryss N310 også :)

 

Edit: Fant en pakke med 44 kuler og modifiserte hylser i kjelleren. Hylsene har fått tennkanalen åpnet og kan ikke brukes til vanlige ladninger.

normal_DSC_0042.JPG

Link to comment
Share on other sites

Bruker 11,5 mm. i 9 mm. S&B hylser borret tennhull til 3 mm. i diameter + Fed. mag. primer.

Trykker hylsene i voksen når den har fått romtemperatur etter smelting.

Kulene blir gjevnere da, uten å sprekke.

Husk å sette i primer etter vokskula er på plass.

Fått testet presisjonen på 7 m. og får samling på ca. 20-30 mm. :) i en Ruger Blachawk 6,5" løp.

Så min konklusjon er, ja det har en trenings effekt både på siktebilde og avtrekk.

I tillegg stor underholdningsverdi ved hurtig skyting på brus/ølbokser.

Og dette kan du gjøre i hagen/garasjen/kjelleren o.l. Ja alle plasser der du kan skyte med luftvåpen.

Husk avtrekk/ventilasjon innendørs. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt telys med omlag 10% bivoks i tillegg for en litt seigere blanding. Har normalt satt hylsene i voksen mens den fremdeles er helt smeltet. Kulene blir kanskje marginalt mindre jevne enn om man presser dem ut av herdet voks, men de fungerer helt fint og det er vesentlig mindre arbeid. Har også forsøkt dem i 45/70 i rifle. Lav hastighet, men fungerer greit til brusbokser på kort hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...