Jump to content

Ny Nosler AB LR i 6,5


Hans Kristian

Recommended Posts

Om vi bruker Litz som referanse var ihvertfall 129grs ABLR "Spot On".

 

Men + 700 G1 BC på ei 142grs kule i 6,5 betyr ekstremt bra formfaktor. Ikke bare Krister som er litt skeptisk til den. Men om de holder .630 ish er det uansett den "glatteste" 6,5 kula til jakt som er på markedet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 4 months later...

Har skutt rundt 10 hjorter og noe lignende med rådyr med ABLR i 7mm med v0 925 m/s. Konstrusjonsmessig er den nok relativt lik med 6,5mm.

 

Noen sier den er fæl til å blodslå...Trenger ikke si så mye mer enn at det er ikke mine erfaringer, greit den egner seg ikke til ola mauser 308 som alltid sikter midt i bog på alt han ser, men evner man å plassere kula litt fornuftig mister man omtrent 2 gram med slagside..

 

Litt bilder og info her: viewtopic.php?f=21&t=112481

 

 

Jeg har brukt mange forskjellige kuler, men man får oftere knall og fall med kuler som denne, a-max og berger ift harde kuler som Barnes og swift.. Min teori er at det ofte går splinter opp i ryggrad og lammer dyret så det går rett i bakken..

Link to comment
Share on other sites

Ladebenken, har hørt flere som får blodslåtte inngangssider med denne. Merkelig at det ikke ligger flere tester ute, kanskje de som strekker holdet over de berømte 100 meterene vegrer seg for å dele erfaringer.

 

Jeg skal til Skottland på hjortejakt i januar, viktig med ei presis kule som flyr godt. Her er det viktigere å få dyra i bakken fort, enn å spare mest mulig kjøtt. Har tidligere brukt 120/140 grs Partition og 140 grs AB med hell, vurderer nå 129 ABLR pga bra bc og ok pris (6,79 mot 8,56 for 130 grs Accubond).

 

Grunnen valget av 129 grs over 142 grs er Blaser løpet med 1:8,6 twist, og anbefalinger om at denne bør ha 1:8 eller raskere for å stabilisere. 129 grs er faktisk helt på kanten den og ifølge Berger sin stabilitetskalkulator. Har nå bestilt 100 stk og skal teste litt så får vi se.

 

HM

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du går feil ved å bruke denne kula, gitt at du får den til å gå godt i rifla di. Effekten er formidabel, slik den også er med VLD hunting.. Jeg har testet den både i vann og på dyr over ett bredt hastighetsregister. fra 30m til avstander som ikke presiseres.

 

I rifla mi gikk den greit uansett ladning, men go presisjonen kom når jeg kjørte den 0,1mm inn i bommene.

 

Håper dere deler litt erfaringer med 6,5mm varianten. Den er ikke aktuell for meg å benytte nå, 6,5 rifla brukes til drivjakt og skogsjakt med tilhørende nærkamp kikkert :wink: så høy BC er ikke akkurat prioritert.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Brukte 129 grains ABLR i 850 m/s på 12 dyr i Skottland i Januar. Fungerte upåklagelig. Meget god effekt og slaktene så bra ut uten at jeg fikk se under pelsen - kun inni under slakting og inngang/utgang. Gjennomskyting på alt. Mest imponert ble jeg på 2 sika bukker som er velkjent for å være hardskutte, den første på 250 meter ploga 10-15 meter fremover før den datt overende. Nestemann på 100+ meter datt så å si på stedet.

Link to comment
Share on other sites

Ja altså - gjennomskyting på alle dyra ;)

 

En kamerat brukte 142 grs versjonen, samme story der. Kanskje noe større utgang på enkelte dyr, men så var situasjoner og skuddvinkler forskjellige.

 

129 grs gikk tålig bra, kunne lappe 3 skudd med en klistrelapp. 142 grs gikk ikke like bra, men det har blitt konstatert i ettertid at har med et utslitt blaserløp å gjøre. Har du ladedata å dele?

Link to comment
Share on other sites

Ladedata ja, den gir ingen store overraskelser trykkmessig ift andre 140gr kuler.

 

48gr n-15

51-52gr h1000

54,5gr retumbo

54gr n570.

 

Begynnte først med noen stiger med h1000, gav akseptabel 3 skuddspresisjon på 480m, men noe høy es og høydespredning når jeg forsøkte 10 skuddsserier. Best med 51gr h1000. Måtte tenke helt nytt og ladet opp med 3 krutttyper. 48gr n-15 gikk ett par knep lavere enn de andre på 480m, men ok presisjon.

 

Best gikk det med 54,5gr retumbo, lav es og i underkant av ett knep høydespredning på 480m. 3 skuddssamling under verifisering før bukkejakta på 29mm på 480 m. Så det er potensiale.

67/19 sauerpipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
On 11/20/2015 at 2:16 PM, Hans Kristian said:

Den ble tilgjengelig i Norge for to dager siden, skal bort på posten og hent 200stk nå, og håper å få teste dem frem to jul.

Kommer en ærlig vurdering etter litt erfaring.

Kjøp på Jaktdepotet, og prøv om du er nysgjerrig!


Hei Hans Kristian. Takk for sist:)
 

Hvordan var erfaringene dine med ABLR?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Forskjellen er ikke bare 2gr, det ser en om en kaster et blikk på dem. Alle som har prøvd litt forskjellige kuler vil umiddelbart gjette at ABLR har langt høyere BC, og at AB nok er enklere å få presisjon med, og kanskje ikke krever like aggressiv riflestigning

 

264 (6.5) Nosler 140gr AccuBond (50 ct.) - Jaktdepotet

 

Nosler - Bullet - 6.5 (.264) 142gr LR AccuBond 100/bx | X-Reload

 

BT kuler krever alltid raskere riflestigning enn FB-kuler av samme vekt. De har også kortere bæreflate, og mindre styring skulle de komme skjevt - den lengre nesa, laget for å redusere supersonisk drag - gjør kula lengre, og reduserer bæreflaten enda mer.

Den lange nesa, og båthalen gjør at (som sagt) bæreflaten er kortere - det blir altså mindre vekt som roterer på maks radius - og det er et mindre rettende moment - samtidig som det tippende momentet er større pga lang nese og generelt lang kule. Båthalen er også med på å destabilisere.

 

 

Jeg har ikke prøvd 142gr ABLR, (men har hatt gode resultater med 168gr, i 7mm) men mange andre av de "nye" kulene med ekstrem BC i forhold til tradisjonelle 6.5mm-kuler (ala 140gr Amax og 9g Scenar.. Alle er mer kilne å få til å gå, og alle er følsomme for riflestigning. Noen virker bare ikke i noe annet enn 7.5" eller i alle beste fall, 8" stigning.

 

 

K

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har 1:8 i 260Rem pipa.

Det er ikke godt nok, +40mm er det beste jeg har fått til, 60-80mm er normalen.

1:9 i 6,5-06 pipa ga +70mm, jeg ga opp med en gang.

Husker ikke nøyaktig for to ulike orginale STR piper, men det var veldig skuffende husker jeg.

Når jeg graver i hukommelsen har jeg jo testet den i to piper til. Hadde en Sako 75 med to ulike 1:8 LW piper der den heller ikke ville gå !

Må få nevne at jeg har like skuffende erfaringer med 168grs AB LR to ulike 308’er og en 30-06, alle tre meget presise med andre kuler og med standard riflestigning.

Link to comment
Share on other sites

I tikkapipa mi går den styggodt med alle ladninger og patronlengder jeg har prøvd, men det skal sies at det ennå ikke er ei eneste kule som ikke har gått bra i den pipa. Her er hhv. Fra venstre 3stk oryx, 3stk ablr og 3stk 140ab alle med samme ladning. Kommer til å gråte når den pipa dør. CF7A0912-D742-4C2F-9E44-50712BE77077.jpeg.033fd73aa9feabde9b6c8e7324c90958.jpeg

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, endresl said:

Er det lov å spørre hvilken ladning du bruker Fredrik? Den ABLR samlinga var respektabel 😉

Ja, du må gjerne spørre, men svaret treng ikke være det du ønsker😬 48grs n15 på samtlige. Både 140ab å oryx prestere samme, men herregud så deilig å ha tilnærma samme treffpunkt med alt av ammunisjon. 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Fredrik k said:

Ja, du må gjerne spørre, men svaret treng ikke være det du ønsker😬 48grs n15 på samtlige. Både 140ab å oryx prestere samme, men herregud så deilig å ha tilnærma samme treffpunkt med alt av ammunisjon. 

Hmm, mulig den er i skarpeste laget den ladingen der hos meg. Jeg bruker å lande på ~47grs MRP på disse 140grs kulene i min Tikka. Nå er jeg ikke plaget med dårlig presisjon med den børsa, så jeg skal ikke klage. Verre med skytteren 😉 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...