Jump to content

Blysaken i stortinget nå.. (avsluttet møte)


Nordhagen

Recommended Posts

Dette går rett vei. Rett vei fordi NJFF har stått på. Det er forskjell på diskusjon på en pub og hva en sier i politiske fora.

De i NJFF som har gjort jobben mot politikere har valgt den taktikk som slår i gjennom hos disse. Det er ikke hjelp i å leke rabiat i slike debatter, da taper en.

At noen forskere ønsker omkamp, vel det er jo lov å ønske det. Men når omkampen er skjulte argumenter om forskningsmidler til egen aktivitet er det lite troverdigt.

Link to comment
Share on other sites

Og forskere er det snart ingen som hører på lenger.Det kommer fram så mange rare forkningsresultater i media om alt mulig rart.Den ene sier det,og denandre sier datt.Det blir snart sånn at ingen lengre tar de på alvor.Bly i viltkjøtt er et godt eksempel på forkningsvrøvl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville holdt blyet unna hagla en stund til. Vedtaket var vel:Stortinget ber regjeringen legge til rette for å tillate bruk av blyhagl til jakt utenfor våtmarksområder og skytebaner.

 

Regjeringen må endre forskriften og den må tre i kraft. Oftest trer slikt i kraft ved nyttår og noen ganger i starten av juli.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde nok ikke jeg gjort. Såvidt jeg kan se, er vedtaket gjort i dag som følger:

 

I

Stortinget ber regjeringen legge til rette for å tillate bruk av blyhagl til jakt utenfor våtmarksområder og skytebaner.

II

Stortinget ber regjeringen følge utviklingen i bruk av blyhagl, og innhente mer kunnskap om de helsemessige konsekvenser ved bruk av blyhagl på jakt.

 

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... k/?p=59646

Link to comment
Share on other sites

Når det blir lov med bly er det veldig viktig at vi jegere følger retningslinjene, og ikke bruker bly der det ikke er lov.

 

Må bare sitere dette innlegget. Vær så snill og ikke ødelegg denne endringen. Tuller vi det bort; ved å bruke bly for tidlig, våtmark osv. Så viser vi oss ikke tilliten verdig. Å tro at forbudet er borte for godt er nok ren ønsketenkning.

 

Vi kan ihvertfall prøve og framstå som seriøse.

Link to comment
Share on other sites

Vil dette si at vi nå legalt kan kjøpe og bruke bly ?? Eller skal vi vente på en forskrift ??
I

Stortinget ber regjeringen legge til rette for å tillate bruk av blyhagl til jakt utenfor våtmarksområder og skytebaner.

II

Stortinget ber regjeringen følge utviklingen i bruk av blyhagl, og innhente mer kunnskap om de helsemessige konsekvenser ved bruk av blyhagl på jakt.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=59646" target="_blank

 

I praksis er ingeting endret. Vi må vente på endring av utøvelsesforskriftens § 17.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vi virkelig villet fremstå som seriøse, hadde vi satt oss grundig inn i forskningen, i motsetning til hva mange av politikerne har gjort.

 

Selv har jeg bare lest litt, men nok til å undres over hvordan SPs representant har lest veterinærinstituttes rapport. 3 av 268 undersøkte fugl er ikke tall jeg finner i rapporten, men det er de tallene SPs representant kom med. Jeg finner blyforgiftning hos 3,7%, eller 10 av 268 undersøkte rovfugl, og blyforgiftning hos 6,9% av undersøkte kongeørn.

 

Min konklusjon er at vi kan ikke stole på at politikere faktisk forholder seg til den informasjonen som presenteres.

Link to comment
Share on other sites

Min konklusjon er at vi kan ikke stole på at politikere faktisk forholder seg til den informasjonen som presenteres.

 

Du sier dette som om det er en nyhet? :winke1:

 

Jeg tillater meg å være forsiktig optimistisk til veien fremover, men det virker som om det er alt for mange som feirer for tidlig. Det var det med å ikke være for kjapp til å selge skinnet da.

Link to comment
Share on other sites

Vedtaket er kun et pålegg til regjeringen om å oppheve forskriften, og å utrede i hvilke former dette skal skje. Det vil fremdeles ta noe tid å iverksette disse endringene.

 

Det desidert verste som kan skje nå at at noen forledes til å tro at forbudet er opphevet, og setter i gang ulovelig jakt, slik flere allerede i denne tråden har sagt de vil gjøre, før de formelle endringene i forskriftene er trådt i kraft. Det eneste man oppnår med det er å gi vann på mølla til jaktmotstandere.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vi virkelig villet fremstå som seriøse, hadde vi satt oss grundig inn i forskningen, i motsetning til hva mange av politikerne har gjort.

 

Selv har jeg bare lest litt, men nok til å undres over hvordan SPs representant har lest veterinærinstituttes rapport. 3 av 268 undersøkte fugl er ikke tall jeg finner i rapporten, men det er de tallene SPs representant kom med. Jeg finner blyforgiftning hos 3,7%, eller 10 av 268 undersøkte rovfugl, og blyforgiftning hos 6,9% av undersøkte kongeørn.

 

Min konklusjon er at vi kan ikke stole på at politikere faktisk forholder seg til den informasjonen som presenteres.

 

Jegerenes interesseorganisasjon har komt med et tilsvar til den rapporten. Du finner den her:

http://jegernes.no/index.php/component/content/article/2-uncategorised/139-bly-i-rovfugl

 

Jeg mistenker at det er der de har tallene fra.

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på her.. Som det sies så er IKKE forbudet mor blyhagl opphevet idag! Vi må vente på at det blir utarbeidet en forskrift.

Vi som jegere klarer oss litt til uten bly,vil ikke gagne oss å fylle opp med bly før det faktisk blir tillatt.

 

Litt på et sidespor, men det ble skutt ulv i bygda jeg bor idag..skal si det har satt endel sinn i kok rundtomkring. Den vanlige debatten om blodørstige, skytegale jegere. Vi trenger virkelig ikke mer bensin på bålet til jegermotstanderne, så jeg håper alle klarer å vente til det blir endelig vedtatt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt på sidelinja, hvorfor ikke kjempe for å få tillatt uran i hagl? Det vil gi suveren ballistikk iallefall :wink: Nesten seriøst faktisk, i navnet til human avliving, og drepeevne og alt det der - hvorfor kjemper vi ikke for å få i bruk uran som haglmateriale?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det har nok mye med prisnivået på uran å gjøre. Tungsten er jo forsåvidt mer massivt enn både uran og bly uten at man opplever at "drepeevnen" er like bra som for bly.

 

At et mikroparti som MDG skulle kunne sette dagsorden for politikken er ikke annet enn en fallitterklæring for demokratiet.

Link to comment
Share on other sites

:lol:

Vel,M-67, det skulle virkelig tatt seg ut.. Jeg regner med at du tenker på utarmet Uran? Altså forbrukt reaktorbrennstoff som er såkalt strålingssvakt? Ellers ville nok kuler av Anriket Uran sørge for at jeger kun får FLAKs (Funny Looking Kids)

Nå er jeg nok forhåpentligvis ferdig med ungekjøret, men neitakk...

 

I Desert Storm, hvor utarmet Uran, (Depletet Uranium, AKA DU) ammunisjon ble brukt for første gang i stor skala oppdaget man at stridsvognvrakene som ble tatt ut med slik ammo avga større stråling enn Tsjernobyl.

 

Takke meg til gullhagl om man først skal "oppgradere". Har en utbrukt giftering eller to, som kunne resirkuleres til et slikt edelt formål :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du tenker på utarmet Uran? Altså forbrukt reaktorbrennstoff som er såkalt strålingssvakt? Ellers ville nok kuler av Anriket Uran sørge for at jeger kun får FLAKs (Funny Looking Kids)

Du misforstår litt omkring hva utarmet/depleted uran/ DU, er - det er rester etter at uran 235 er utvunnet fra naturlig uran, hovedsakelig uran 238, men med ca 1/3 av det naturlige innholdet av U 235. Det er uansett uvesentlig her. U 238 har en halveringstid på omtrent 4.5 milliarder år, så det er trygt å kalle det lite radioaktivt. Den kjemiske giftigheten er voldsomt mye større/farligere enn den radioaktive, faktisk omtrent på linje med bly...

 

Det jeg ikke forstår, derfor, egentlig, er hvorfor alle er så ivrige etter å bruke bly, men ikke uran? For mye uran vil gi ungene dine nyreproblemer, for mye bly, vil gjøre dem dumme. Men da skiller de seg kanskje ikke ut :wink:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da blir det visst lov med blyhagl igjen. Merkelig debatt i grunn. I følge handlingsplanen skal miljøgifter, blant annet bly, bort innen 2020 (sa de ikke noe slik under Stortingsbehandlingen da?), men... Vel vel, jeg har nå gjort opp noen tanker om dette underlige temaet...

 

Er blyhagl en gudegave? Det er nesten så jeg ser gamle jegere får tårer i øya når de prater om tiuren de felte med rypehagl på over femti meters hold den gang det var lov med bly. Prisen gjorde at det også bare var å starte en lokal verdenskrig i skauen uten at det gikk ut over trygda. Garvede jegere ba i retning Nittedal i åndeløs begeistring over dette vidundermiddelet fra himmelen, lik en troende muslim vender seg mot Mekka.

 

Har (nesten bare) brukt vismuth siden jeg startet å jakte samme året som forbudet kom og har derfor ingen utpreget erfaring med dette mytiske metallet. Samtaler med tilfeldig forbipasserende jegere, som automatisk gikk ned på et nærmest hviskende lydnivå siden trærne kunne ha ører, gjorde at jeg nærmest fikk følelsen av at det var som det reneste alkoholforbudet på 1920-tallet. Hadde andre, ikke-jagende, tilfeldig forbipasserende sett det, ville de antakeligvis trodd det dreide seg om planlegging av et bankran. Høy status hadde den som i skjul ladet hagla med innsmuglede blypatroner som åpenbart hadde vært lagret inni en kubbe i vedskjulet, inspirert av SOE-agenter fra andre verdenskrig. En følte det som om man beveget seg inn i den innerste sirkel av elitejegere som gikk mot Stapo (jaktoppsynet) i beste Kompani Linge-stil. En garvet blyhagljeger kunne få Gunnar Sønsteby til å fremstå som en kattunge. Det å kunne stille med blypatroner i hagla og attpåtil tørre å jakte med dem kan sidestilles med tungtvannsaksjonen, minst. Å bomme på fugl var et ikke-tema. Fuglen datt steindau selv om man skjøt i en annen himmelretning, så effektivt var det. Ja, egentlig trengte man ikke patroner i hagla i det hele tatt. Bare det å ha slike skudd hjemme skremte fuglen ihjel. Man trengte bare å rope "pang"...

 

Har ofte lurt fælt på hva dette er for noe rart, men det ender vel med at jeg kjøper bly selv da, siden det er så bra. Ikke minst siden det er en tråd som faktisk hyller blypatroner her...

Link to comment
Share on other sites

Dette er farget litt av at jeg kommer fra Oslo men:

 

Hver gang jeg hører noen klager på blyhaggel pga lokal forurensning spør jeg vedkommende om han kjører dieselbil. Gjør han det sier jeg til vedkommende at han mangler fullstendig troverdighet og kan finne på noe annet å bekymre seg for.

 

Jeg har bosatt meg over giftlokket men det er et skremmende syn man ser når man stuper ned i "suppa" på en stille vinterdag på vei til jobb.

 

Siden uran også er nevt kan jeg jo si at jeg er for atomkraft. Med atomkraft har vi en mulighet til overleve hvis vi har flaks. Med olje og kull vet vi at det går til helvete 8)

Link to comment
Share on other sites

@ko-stens: fantastisk innlegg!! :lol::lol:

 

Er blyhagl en gudegave? Det er nesten så jeg ser gamle jegere får tårer i øya når de prater om tiuren de felte med rypehagl på over femti meters hold den gang det var lov med bly.

Bly er kanskje ikke en gudegave, men at det er best all-round er det ikke tvil om :wink:

 

Det jeg synes har vært verst med forbudet er at man ikke skal kunne velge selv. For mange er dette et prinsipp mere enn noe annet. Jeg synes man skal få lov til å ta ansvar for seg selv, omgivelsene og egen helse :wink: Hele blydebatten framstår for meg som toppen av fanatisme :roll:

 

Av og til skulle jeg ønske at jeg kunne innføre absolutt forbud mot tobakk, alkohol, bilkjøring, usunt kosthold, bruk av unødvendig medisin pluss litt til.., noe jeg anser som et større samfuns og miljøproblem. Tro hvor lenge det ville ha gått før det ble totalt anarki? :wink: Kanskje det hadde blitt en vekker for "saueflokken"?

Link to comment
Share on other sites

Da blir det visst lov med blyhagl igjen. Merkelig debatt i grunn. I følge handlingsplanen skal miljøgifter, blant annet bly, bort innen 2020 (sa de ikke noe slik under Stortingsbehandlingen da?), men... Vel vel, jeg har nå gjort opp noen tanker om dette underlige temaet...

 

Er blyhagl en gudegave? Det er nesten så jeg ser gamle jegere får tårer i øya når de prater om tiuren de felte med rypehagl på over femti meters hold den gang det var lov med bly. Prisen gjorde at det også bare var å starte en lokal verdenskrig i skauen uten at det gikk ut over trygda. Garvede jegere ba i retning Nittedal i åndeløs begeistring over dette vidundermiddelet fra himmelen, lik en troende muslim vender seg mot Mekka.

 

Har (nesten bare) brukt vismuth siden jeg startet å jakte samme året som forbudet kom og har derfor ingen utpreget erfaring med dette mytiske metallet. Samtaler med tilfeldig forbipasserende jegere, som automatisk gikk ned på et nærmest hviskende lydnivå siden trærne kunne ha ører, gjorde at jeg nærmest fikk følelsen av at det var som det reneste alkoholforbudet på 1920-tallet. Hadde andre, ikke-jagende, tilfeldig forbipasserende sett det, ville de antakeligvis trodd det dreide seg om planlegging av et bankran. Høy status hadde den som i skjul ladet hagla med innsmuglede blypatroner som åpenbart hadde vært lagret inni en kubbe i vedskjulet, inspirert av SOE-agenter fra andre verdenskrig. En følte det som om man beveget seg inn i den innerste sirkel av elitejegere som gikk mot Stapo (jaktoppsynet) i beste Kompani Linge-stil. En garvet blyhagljeger kunne få Gunnar Sønsteby til å fremstå som en kattunge. Det å kunne stille med blypatroner i hagla og attpåtil tørre å jakte med dem kan sidestilles med tungtvannsaksjonen, minst. Å bomme på fugl var et ikke-tema. Fuglen datt steindau selv om man skjøt i en annen himmelretning, så effektivt var det. Ja, egentlig trengte man ikke patroner i hagla i det hele tatt. Bare det å ha slike skudd hjemme skremte fuglen ihjel. Man trengte bare å rope "pang"...

 

Har ofte lurt fælt på hva dette er for noe rart, men det ender vel med at jeg kjøper bly selv da, siden det er så bra. Ikke minst siden det er en tråd som faktisk hyller blypatroner her...

 

Årets innlegg :) Jeg ler så jeg skriker! Grunnen til at jeg ler er fordi jeg kjenner meg igjen i skildringen. Det treffer spikeren på det velkjente hodet.

 

Jeg har jaktet i begge epokene, da det var lov med bly, og da det ikke var lov.

Dersom jeg skal oppsummere min erfaring er at bly har en bedre drepeevne enn alt annet sett i forhold til pris. Men ting har vært artigere under forbudstiden.. Da hadde man jo ting man kunne skylde på når fuglen ikke datt på 15meter. Det måtte jo være ammoen..

 

Men, en Rottweil Ultimate Tungsten er bedre enn bly. Winchester HD er bedre enn bly, Black cloud stål er bedre på due enn bly. Det er mye som er bedre enn bly, men som altmuligammo så vinner bly. Det blyforbudet har gjort er å åpne for et større mangfold i ammunisjonsjungelen, flere varianter, ladninger etc etc. Chockvalg, avstandbedømmelse og ammovalg ble plutselig mye mer relevant når man skulle skyte på dyr på x-meter.

 

Jeg tror litt av "spenningen" med ammovalg forsvinner nå når det igjen er lov med bly. For alle vet jo at bly er best, så da slipper man å tenke så mye.

Link to comment
Share on other sites

M67's ønske om haglepatroner ladet med nyrestein og ut-tarmet anal, blir for tullete å diskutere. Til og med for meg. :lol:

 

Men det at vår godeste Hr. Arnemo er i mot oppheving av blyhaggelforbudet får jeg ikke til "å henge på greip". Når det gjelder blyholdige riflekuler har han jo selv sagt, flere ganger, at han ikke ønsker et generelt forbud mot disse. Han vil bare oppfordre jegere som skyter matvilt til å bruke homogene kuler. Derimot kan predatorjegere, og andre som feller vilt der ikke skal spises fremdeles bruke bly.

 

Hvis blyforbudet på haglepatroner oppheves har jo jegerne valgmuligheten: de kan skyte rev og kråkefugl med bly, også kan de skyte hare og ryper med blyfritt. Dette må jo være helt i tråd med Arnemo sine ønsker. Hvis ikke mistenker jeg ham for å ikke være helt ærlig. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

MD fikk på pukkelen i går, noe som absolutt var på sin plass.

 

"Marit Arnstad (Sp) mente også det var grunn til å stille noen spørsmål omkring miljømyndighetenes behandling av blyforbudet:

 

- Når vi spør, får vi kun svar som omhandler bly generelt, ikke blyhagl spesielt. Miljødirektoratet hevder det er avdekka nye helsemessige konsekvenser – men det knytter seg til rifleammunisjon; ikke til småvilt og hagl. Veterinærinstituttet legger fram en rapport som omhandler bly i norske rovfugler. Av 268 fugler registrert på 40 år, kan de kun si at tre tilfeller kan relatere seg til bly. Og heller ikke der er det spesifisert til hagl. Så sier man at blyutslipp fra ulike kilder kan være et problem. Samtidig viser en svensk beregning at vi snakker om ett hagl pr 100 kvadratmeter i fjellet - på hundre år! påpekte Arnstad.

 

Hun fikk støtte av Dag Terje Andersen (A) som også mente at forskerne og miljøforvaltninga har bidratt til å svekke sin egen legitimitet ved å hevde at 260 tonn bly årlig vil bli spredt i naturen dersom blyforbudet oppheves.

 

- 6-8 millioner patroner på 220.000 felte småvilt virker ikke troverdig. Forvaltningen må ha legitimitet, ellers undergraver det respekten, konkluderte Andersen."

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror litt av "spenningen" med ammovalg forsvinner nå når det igjen er lov med bly.

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i det. Når jeg tenker på hvor stor variasjonen/utvalget av blypatroner var, så var det jammen meg nok å velge i der.

Jeg synes egentlig at etter forbudet ble utvalget av ammo ufattelig mye dårligere. Butikkene har stort sett ett par varianter av hver sort og det er det :roll: Hvis ingen av de virker i din hagle så er du fucked.

 

Felles for alternativammoen er etter min mening at de er vanskeligere å få til og gi bra skuddbilder. Bly er utrolig mye mere takknemelig med tanke på skuddbilde, nesten alt blir bra nok. :wink:

 

Hvis jeg leter i ammoskapet er jeg sikker på at jeg har større utvalg i blypatroner (fra før forbudet), enn butikkene rundt meg har av alternativammo i dag. Det synes jeg sier litt om håpløsheten i blyforbudet.

Link to comment
Share on other sites

http://touch.ostlendingen.no/fangst-og-friluft/jakt/blyammunisjon-kan-gi-barn-nedsatt-iq-1.7959986 Denne er kanskje bedre razumny:Arnemo og co. tror ikke på noe forbud, men at kunnskapsbasert informasjon vil gjøre at storviltjegere innser alvoret.

 

Finner ikke igjenn reportasjen der Arnemo direkte sier at han ikke ønsker et generelt forbud mot riflekuler med bly. Men jeg vet at jeg har lest den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...