Jump to content

Viltkamera


Pasta

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er det nokon som har prøvd med luktlokkemiddel i nærheiten av viltkamera? Det hadde vore interessant og sett om slikt middel som stort sett er ifrå USA har effekt på norsk vilt. Tenker da for eksempel på hjort og om middel berekna på amerikansk hjort (som kan vera så mangt) passar i Norge. Middel til amerikansk elg burde vel passa her, det er vel ikkje så stor forskjell på amerikansk og norsk elg om ein ser vekk frå størrelsen.

Tenkte på noko sånt som dette her http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=13001 eller http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=13002

 

Og kanskje nokon har tatt sjansen på å prøva dette her http://www.langvind.no/brunstbinne.html

 

Akkurat kombinasjonen luktstoff og viltkamera har eg ikkje sett diskutert før. Rett nok er det ikkje så vanskelig å ta bilder av vilt med slik kamera at ein må bruke luktstoff til lokkemiddel,ein saltstein er som oftast nok,men om ein ser at slike stoff virkar foran kamera så har ein jo dokumentert at det har effekt og kan nytte dette til jakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan med hånden på hjertet love at Dominant Buck fra Amerikanske Scrape Juice fungerer, og virker svært så effektivt under jakt. Farlig effektiv! Det har jeg fått føle på kroppen.

http://hjortefot.vgb.no/2007/02/22/en-jakthistorie-fra-kristian/

 

Skal se til høsten om jeg markerer ei furu foran kamera, kan bli fine bilder :D

God idè!

Link to comment
Share on other sites

har akkurat fått nytt viltkamera i posten, Cuddeback Excite. Har ordnet dato, tid osv. Monterte minnekortet(kjøpte 4GB først som sist) satte det i stua for å prøve, gikk forbi det og blitset gjorde det, tenkte gjøre det samme en gang til bare for å sjekke, men da skjedde ingeting. Åpnet så dekslet og da står det bare ERROR, CARD FULL. Noen som har vært borti det samme??? telleren viser heller ingen tatte bilder, og kameraet sto i LIVE mode også når jeg prøvde.

 

 

Noen som kan hjelpe??

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte også et 4 gb kort men når jeg putter det i digital kameraet så står det: Memory card error. Hvordan formaterer du et kort?

Hadde et 2 gb kort i viltkameraet ei uke før i sommer men fikk bare sett litt over halvparten av bildene, resten stod det også bare error.

Link to comment
Share on other sites

@Kolbe-Rolf

Har du brukt 2gb. kortet i annen elekronikk før?, alltid formatere minnekort i den enheten det skal brukes, selfølgelig etter at du har overført filene til pc/backup :wink:

Ved formatering blir filstrukturen generet på nytt, om man bare "sletter" filene gjentatte ganger kan man risikere

uleslige/ødlagte filer.

 

Se i papirene for ditt kamera om det står noe om formatering, regner nesten med det, hvis ikke putt det i en kortleser og åpne explorer.........høyreklikk og velg formater, velg så "FAT32"

 

Vedrørende det andre kortet på 4gb:

Om det er ett SDHC kort (Secure Digital High Capacity) se til at kameraet støtter dette.

Sjekk at skrivebeskyttelses tab ikke står på "lock"

Link to comment
Share on other sites

har nå formatert kortet når det står i Cuddeback`n, men samme greia:( kommer bare beskjed om at " ERROR, Card full!"

 

har sett i boka som fulgte med, og der står det at cuddeback`n støtter alle typer compact flash card!

Så irriterende asså, først kjøpt slik så vil det fan ikke funke!

 

håper noen har mere tips komme med....

Link to comment
Share on other sites

har nå formatert kortet når det står i Cuddeback`n, men samme greia:( kommer bare beskjed om at " ERROR, Card full!"

 

har sett i boka som fulgte med, og der står det at cuddeback`n støtter alle typer compact flash card!

Så irriterende asså, først kjøpt slik så vil det fan ikke funke!

 

håper noen har mere tips komme med....

 

Ser at en del av Cuddeback-kameraene ikke støtter minnekort større enn 1 GB...?

 

http://www.klikk.no/reise/friluftsliv/article267060.ece

Link to comment
Share on other sites

Nykjøpt viltkamera, og hadde en minkfelle under rorbua, og jaggu kom det ikke en svær oter innom på en liten fotosession :D

 

10p7m2h.jpg

 

Syntes motivet ikke blir såå veldig skarpt, og værre blir det jo fortere en beveger seg.. Finnes det noe innstilling for å få opp lukkertiden ol.? er en Cuddeback excite..

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg bruker scoutgard kamera fra O. Mosvold. Kan anbefale å kjøpe dette hvis du er interessert i viltkamera. Billig, enkelt og det virker som det er driftsikkert. Skjer det noe med kameraet er det ikke noe problem med O. Mosvold som selger :)

sjekk ut linken i underskriften min og bla deg nedover. Legger ut en del videosnutter tatt med Scoutgard :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg bruker scoutgard kamera fra O. Mosvold. Kan anbefale å kjøpe dette hvis du er interessert i viltkamera. Billig, enkelt og det virker som det er driftsikkert. Skjer det noe med kameraet er det ikke noe problem med O. Mosvold som selger :)

sjekk ut linken i underskriften min og bla deg nedover. Legger ut en del videosnutter tatt med Scoutgard :)

 

 

 

Jeg kan også anbefale Mosvold!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg et par rimelige vilt kamera for moroskyld, ble meget imponert over hvor bra disse fungerte, ble også overasket over hvor mye hjortevilt vi har som benytter seg av saltsteinene. legger ut et par bilder.

 

26072009195036o5JNON6fL736.jpg?78

26072009195036Q2lt1CFa3Es2.jpg?96

26072009201123ONmi9atGoWY8.jpg?57

Link to comment
Share on other sites

Har bare lest litt kjapt igjennom tråden og tydlig mange som har fått en del peil på disse kameraene og da blir spørsmålet hvilket merke vil dere anbefale av de ikke alt for dyre og er det noen leverandør her i landet dere anbefaler ?

Så ett i tråden her som overførte på gsm til en pris av 2 høvdinger ! er disse bra eller ?

Link to comment
Share on other sites

Har bare lest litt kjapt igjennom tråden og tydlig mange som har fått en del peil på disse kameraene og da blir spørsmålet hvilket merke vil dere anbefale av de ikke alt for dyre og er det noen leverandør her i landet dere anbefaler ?

 

Friluftsmagasinet har et greit til 1200.- :) Tror det heter Moultrie 40 d

Jeg kjøpte tilsvarende på big5 for 1700.- :shock:

Link to comment
Share on other sites

 

Friluftsmagasinet har et greit til 1200.- :) Tror det heter Moultrie 40 d

 

 

Styr unna, det kamera er en klumpete mindre velproporsjonert gigantisk boks som vanligvis ikke reagerer før dyret er forbi og da fyrer det avgårde pene bilder av det man kan kalle ingenting. Seigt som sirup i reaksjonen.

 

Sjekk hos Mosvold, knallkamera i håndflatestørrelse til kanonpriser. Det kommer kjapt i postkassa også!

http://keepguard.no/

Link to comment
Share on other sites

Eg har eit sånt Moultrie D40 og har ein heilt anna opplevelse av dette kameraet når det gjeld kor raskt det tar bilde. Min opplevelse stemmer faktisk meir med det som står her http://www.chasingame.com/index.php?id= ... ultrie_d40

Ved instilling av 3 bilder i gongen så gjekk det berre få sekundar mellom kvart bilde. Det som stod i bruksanvisningen stemte ikkje

Kanskje det kjem an på størrelsen på minnekortet? Eg hadde berre 1gb og 2gb kort.

Eg er godt fornøgd og har fått masse bra bilde.Skal eg råtippa så trur eg bilder utan dyr er på mellom 15-20% av totalt 3000 bilder på 16 dagar.Sidan minstetida frå noko går inn i detektorområdet til første bildet går av er 1min så passar dette kameraet best på åte og saltstein der dyra er ei stund.

 

Jaktdepotet selger dette kameraet no for 995kr og samme type med IR lys for 1990kr.

D40 har blits, Moultrie 40 IR har infrarød blitz pluss ein del andre funksjonar og dobbelt så god batteritid.

Link to comment
Share on other sites

Men skal du ha tips om rimelige kamera sjå sjekk ut Scout og Keepguard kamera som blir anbefalt her. Dette er svært mykje kamera for pengane, liten hendig størrelse i forhold dei andre og med mange fleire funksjonar enn billigaste Moultrie D40 kameraet. Svært kort reaksjonstid frå det kjem dyr inn i detektorområdet til første bildet går av ned mot 1 sek.

Passar spesielt bra til å kontrollere eit dyretråkk,men også til åte sidan ein då berre aukar tida.

Dessa kamera har kome svært bra ut i test samanlikna med mykje dyrare kamera.

 

Prisen hos Mosvold ligg på det samme som eg nemnte for Moultrie 40 IR,...... og nedover :D

 

Kanskje folk her kunne komme med anmeldelsar av dei kamera dei har og nemne sterke og svake sider når dei har fått prøvd dei ut litt.

Og gjerne kva slags instillingar dei brukar.

Link to comment
Share on other sites

Men skal du ha tips om rimelige kamera sjå sjekk ut Scout og Keepguard kamera som blir anbefalt her.

...

Passar spesielt bra til å kontrollere eit dyretråkk,men også til åte sidan ein då berre aukar tida.

Dessa kamera har kome svært bra ut i test samanlikna med mykje dyrare kamera.

 

Noen klare ulemper med disse er at deteksjonsvinkelen ser ut til å være veldig liten, de zoomer mer enn andre modeller (eller andre modeller har større vidvinkel) dvs at kameraet er best egnet til å ta foto på litt avstand - og de er vanskeligere å stille inn korrekt enn kamera med lasersikte. Det blir en del prøving og feiling, og gudene vet hva som har passert de dagene kameraet har vært innsiktet en meter for høyt. Spesielt på stier er dette vanskelig, der dyra kan komme begge retninger.

 

Så alt i alt er det en litt uheldig kombinasjon av lite vidvinkel, smal deteksjon og vanskelig innstilling som gjør at en rett og slett kan bomme totalt. Dvs sette opp kameraet på et godt sted, men sikte inn det for dårlig slik at det verken detekterer der man har tenkt å detektere, og hvis det først tar bilder er det litt i hytt og pine om dyret blir med i bildet eller ikke. IR-blitsen synes også å være litt for skarp til tider, og det virker også å være litt tilfeldig om det tas usannsynlig mørke bilder uten IR eller usannsynlig bleike bilder med IR (altså enten for lite naturlig lys eller for mye IR)

 

Men likevel er jeg meget godt fornøyd så langt, har sikkert fått 1000 bilder på den tida jeg har hatt to kamera ute, og de fleste er av god kvalitet når en lærer seg å montere og sikte inn kameraet godt nok. Bruker stort sett bildeserie på 3, forsinkelse på 5 eller 20 sek, høy sensitivitet. Satser altså på å få tatt mange bilder, og bruker heller tid på å slette. Har fylt minnebrikken en gang, og det var på saltstein til sau etter jeg slapp noe ungsau som etablerte fast liggeplass midt i deteksjonssonen til kameraet...

Link to comment
Share on other sites

Problemet med Moultrie-kameraet er ikke hastigheten mellom de tre bildene, men fra dyret entrer arenaen til bildet blir tatt.

Blir mye bilder av hjorteræv kan man si. :?

 

På en åteplass kan det kanskje fange opp noe, men jeg kan ikke gå god for dette kameraet. Upraktisk, gigantisk, tungt og treigt.

Kameraet var forøvrig blant de treigeste under testen av rimelige viltkamera i bladet Jakt tidligere i år, så det er nok ikke nødvendigvis et mandagseksemplar jeg har fått i hende. Jeg har fått mange bilder, men mest tomme bilder og baken på dyra.

 

I helga stod det på innmarka på andre siden av fjellet, en gårdbruker observerte at 13 hjort gikk rett forbi med jevnt mellomrom, alt jeg fikk fanga opp var blaut nedtrakka bø.

 

Jeg ville kjøpt noe skikkelig med en gang. Du får dem til rett under 2000kr

 

 

På Scoutguard får du fjernkontroll for enkel "innskyting" av retning og høyde, med samme fjernkontrollen kan du se bilder som er tatt.

Link to comment
Share on other sites

Har du Jibrag ein Scoutguard med fjernkontroll som har monitor? Da burde det i såfall ikkje vera så vanskeleg å sikte seg inn slik som hjortefot nemner då ser ein jo raskt om bildevinkelen er korrekt?

 

Eg har sjølv kjøpt ein Keepguard,men ikkje fått satt det i bruk, bakdelen forhold til Scoutguard er der at ein må opne frontluka for å sett fjernkontrollen i kontakten for å ta testbilde om ein vil sjå det umiddelbart. Og då blir bildevinkelen litt anna enn om luka er igjen.

Ellers har Keepguarden litt breiare detektorområde enn Scoutguard, faktisk litt utover bildet, noko som er ein fordel på dyr i bevegelse innover i bildet.

Og så har den 4 IR lamper meir . Eg har sett ein del bilder på nettet tatt med Scoutguard og eg synes IR blitsen er svak.Spesiellt i mørket er det viktig å treffe rett med ein IR blits ellers kan ein oppleve at andre ting enn dyr kan bli opplyst, for eksempel grasstrå.

Andre kamera med IR har mykje kraftigare lys,men det kan jo vera ein bakdel om dyra reagerer på det sterke røde lyset.

 

Eg veit ikkje om eg var spesiellt heldig med mitt Moultrie D40. Inkludert i "feilprosenten " min på ca 15-20% så har eg 250 bilder som blei utløyst ein dag det var svært varmt og i tillegg kraftig vind, slik at treet kameraet var montert på ledde på seg. Dette var faktisk dei 250 første bilda,men etter det har eg lite bilder uten dyr. Kameraet monterte eg ca 1.5 meter over bakken og 10 meter frå ein saltstein. Innstillingen var 3 bilder med 1 minutt forsinkelse og beste oppløysing med høgst sensitivitet på IR detektoren.

Bilda tatt i mørket med blits med dette apparatet synes eg er mykje betre enn det meste av mørkebilder eg har sett med IR blits årsaken er nok kraftig lys og fargar. Video derimot kan ein ikkje ta i mørket med det.

Link to comment
Share on other sites

På en åteplass kan det kanskje fange opp noe, men jeg kan ikke gå god for dette kameraet. Upraktisk, gigantisk, tungt og treigt.

quote]

 

Jeg har et sånn kamera og har aldri hatt noe problem med det. Har bare hatt det på saltsteiner vel og merke og det er dyr på nesten alle bilder bortsett fra hvis det blåser mye kan det bli tomme bilder.

 

Jeg skjønner ikke helt hva som er den store ulempen med at det er stort og tungt? Skal vel ikke løpe rundt milevis med de?

 

Sikkert ikke det beste som finnes men enkelt å bruke, billig og gjør jobben for meg.

Link to comment
Share on other sites

Anbefale kamera? Det er nok som det meste. Du får det du betaler for. 8)

 

Har ikke lyst til å verken anbefale eller fraråde Moultrie D40, til det er min erfaring for viltkameraer alt for begrenset og sammenligningsgrunnlaget selvfølgelig tynt. Men jeg er enig med Kolbe-Rolf om str, vekt er i hvert fall for meg ubetydelig, jeg har hengt opp kameraet 30 min fra bilvei, og der skal det stå en stund.

 

Noen synspunkter har jeg likevel. Bildekvaliteten synes helt grei på høy oppløsning, men på lav og middels ser det ut som mobiltelefonens spede begynnelse. Batteritiden er god, produsenten påstår det skal holde i 2 mnd. Praktisk funksjon med rødt laserpunkt slik at man kan sikte inn bildets senter. Veldig greit siden det ikke er display på kameraet.

 

Har ikke fått videoopptak til å fungere, jeg får vel plundre litt mer, så går det nok. Savner en enkel funksjon som viser hvor mye bilder som er tatt/ledige.

 

Ellers kan du lese denne testen: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/jakt/article464285.ece

Link to comment
Share on other sites

God kveld!

Ønsker å bidra med litt informasjon.

Det er ikke slik at det ene viltkamera er så mye bedre en det andre grunnet merkenavn, modell, utseende eller størrelse.

 

Jeg ser det blant annet blir satt fokus på størrelsen, har kammerfolket glemt at det finnes kamuflasje, WV AS har et stort antall viltkamera stående ute og vi lærte fort at de største kameraene trengte litt kamuflasje for å bryte opp de store flatene, gjør man dette er det nesten umulig for uvedkommende å se/finne kamera.

 

Tips til deg som skal kjøpe viltkamera:

Hvis du skal kjøpe viltkamera i dag er det meget viktig å finne ut ”ditt” bruksområde, dvs. hva skal du bruke det til og hva du ønsker å dokumentere.

Hva ønsker du av informasjon i tillegg til bilde. Eks: dato, år, tid månefase, barometertrykk og temperatur, navn på område, avanserte funksjoner som tidsstyr opptak og mye mer…..

Skal du kjøpe viltkamera med IR eller blits, hva med Batterikapasitet!

 

Kort fortalt, sett deg ned og tenk litt på bruksområde før eventuelt kjøp og kjøp viltkamera som passer dine ønsker.

 

Et kort eksempel:

Viltkamera modell ” Hansen deluxe 404”.

Dette viltkamera har spesifikasjoner som tilsier at det har en ”treg” utløser, dvs. ca 2-4 sekunder fra den oppdager viltet til første bilde blir tatt og er derfor beste egnet på dyr i sakte bevegelse.

 

Er dette så et dårlig kamera! Nei, ikke hvis du skal bruke det til åte, feller, saltstein osv.

 

Her ser du blider fra et ”tregt” viltkamera:

Winge_Vaapen_AS_omraade_23_bilde_39542.JPG

 

Winge_Vaapen_AS_omraade_23_bilde_39539.JPG

 

Winge_Vaapen_AS_omraade_19_bilde_21332.JPG

 

Men passer så dette viltkamera til dyretråkk der dyr eventuelt kommer fort inn i sonen.

Nei, vi mener dette ikke vil være optimalt til dyretråkk og vil trolig være et feil kjøp.

 

Forsatt god natt

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Man kommer vel ikke unna det faktum at et kjapt kamera er det beste kamera til allroundbruk?

 

Dette med størrelse er jo selvsagt opp til hver enkelt, smak og behag. Jeg liker ikke at mitt kamera er synlig for turgåere, og på hjortemyra her er det kun småskog hvor en svart klump ikke faller naturlig, det lager kontraster og skakke ungtrær :lol: . Scoutguard'n vs Moultrie'n blir som brusboks mot syrekanne.

 

 

Jeg har hengt begge mine kamera nede på myra nå, blir spennende å sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje like greit disse viltkamera har innebygget plass for batterier, og da blir de litt større.

Hjelper lite at viltkamera er lite når / hvis man må drasse på ett blytungt 12V bil / fritidsbatteri i tillegg til kameraet.

Ser at flere leveres med uttak / kontakt for 12V.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje like greit disse viltkamera har innebygget plass for batterier, og da blir de litt større.

Hjelper lite at viltkamera er lite når / hvis man må drasse på ett blytungt 12V bil / fritidsbatteri i tillegg til kameraet.

Ser at flere leveres med uttak / kontakt for 12V.

 

Det er vel ingen som har behov for 12V batteri? Bedre å smette inn 6 stk AA :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...